Kitten....

02-10-2014 11:35 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan zaterdag in het asiel kijken naar een nestje kittens. Vrij grote kans dat we er met 1 thuiskomen





Nou heb ik niet echt ervaring met katten, dus wat vraagjes:

- Ik wil een kattenbak, reismand , voederbakken ed kopen. Ik wil graag ook een krabpaal met een soort van mandje eronder waar de kitten lekker kan slapen. Is dit geschikt? Kunnen die kittens al wat klimmen om bij de krabpaal te komen?

- Maakt t uit of je een poes of kater aanschaft? Wil ze wel laten 'helpen' maar ben bij een kater wat bang voor 'sproeien' al heb ik ergens gelezen dat poezen dat ook wel kunnen doen



- Aankomende week is er 1 dag 8u niemand thuis. De rest van de dagen zijn we er gewoon. Waar kan ik de kitten dan laten? In de huiskamer kan ie natuurlijk van alles kapot maken. Dacht even een bench, maar dat is ms wel zielig. Hoe hebben jullie dat gedaan?



Ik hoor t graag! En alle verdere tips zijn welkom
Alle reacties Link kopieren
En?? Heb je al een kitten? Hoe ziet hij/zij eruit? Vertel vertel, ik ben nieuwsgierig...
Ik ben ook wel benieuwd ja . Hoe ist allemaal gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Ok de update :-)



We zijn zaterdag naar t asiel gegaan. We zijn met de kids in t hok met de jonge katten gaan zitten. Gelijk was al duidelijk dat we niet vielen op de jonge kittens maar op de wat oudere. We hebben uiteindelijk n kater van 6 maanden gekozen. Super aanhankelijk en relaxed. Hij is vooral enorm dol op de kinderen. Ligt constant bij ze, zit op n stoel aan tafel als ze daar aan t spelen zijn , loopt s morgens naar boven als ze uit bed komen en dan komen ze gezellig met zn drieën naar beneden, echt super. Verder n enorme knuffel kont die t liefst de hele tijd op schoot zit en bij je is

We zijn dus blij
Wat heerlijk Yeps! En ook eentje die al van medepoezels geleerd heeft niet door te bijten etc.



Ik wens jullie en poezebeest een hele lange, hele fijne tijd samen!
Leuk, mooie leeftijd! Veel plezier samen.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag en een update

Inmiddels is onze kater 2,5 week bij ons. Hij bleek ziek te zijn (niesziekte en werd steeds suffer) en op kosten van t asiel hebben we medicatie gekregen. Hij is nu helemaal opgeknapt maar ook een stuk drukker. Hij wil ontzettend graag naar buiten; miauwt constant bij de deur en is thuis erg druk en probeert met iedereen te spelen die langsloopt in huis. Hij bijt dus wat meer, gelukkig niet te hard maar de kinderen vinden t niet alijd leuk. Ze raken we steeds meer aan m gewend en weten wat ze wel en niet moeten doen.

Mijn vraag: wanneer mag de kat naar buiten? Hij heeft al n paar x in de achtertuin gelopen. Eerst aan een lijn maar dat is vrij gevaarlijk omdat ze op de schutting sprong en eroverheen wilde. N dagje los gelaten in de achteruin, maar toen is ze via t schuurdak verder ontsnapt :-) Gelukkig liep ze rustig in t paadje dus heb ik dr mee naar binnen genomen.



Wat is jullie advies wat betreft hoe lang binnen houden? Ik ging uit van 3 weken. Maar vind t zo zielig dat ie steefs naar buiten wil. Ik hoor t graag
Onze poes is anders ook behoorlijk aanhankelijk, ik zit net op de bank met een deken en ze komt er al bij liggen. Soms ligt ze er al eerder dan de deken ?



En als je de tuin wilt afbakenen, kun je dit doen door gaas boven op de schutting te plaatsen. Maar wel schuin omhoog naar de binnenkant (richting je tuin dus). Katten kunnen dan niet erover klimmen.
Alle reacties Link kopieren
Ja leuk he die aanhankelijkheid...

Ik wil de tuin eigenljik niet afbakenen. Ze mag van mij gewoon de tuin uit, maar vraag me af wanneer dat kan ivm het terugvinden van ons huis.
Alle reacties Link kopieren
Pas naar buiten laten als hij gecastreerd is! En zet je tuin af met gaas boven de schutting. Op internet staan veel tips.. Verder veel spelen met hem en leer hem dat handen bijten niet mag! NEE! werk vaak heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Is het nou een hij of een zij?
Via Google gevonden :



KAT NAAR BUITEN

Katten die de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan genieten hiervan. Ze worden echter ook geconfronteerd met een aantal andere risico's: verkeer, honden, andere katten, het opdoen van vlooien of andere nare ziekten, de lijst is eindeloos. Het kan een zenuwslopende ervaring zijn wanneer u uw kat naar buiten laat gaan. Gelukkig zijn er een aantal dingen die u kunt doen om er voor te zorgen dat uw kat veilig blijft.



Wanneer naar buiten

Katten mogen liever niet in aanraking komen met andere katten totdat ze zijn ingeënt. Dit om de overdracht van ziektes te voorkomen. Het is ook beter om uw kat voor het buitenavontuur eerst te laten steriliseren of castreren. Katers die niet zijn gecastreerd gaan op zoek naar een krolse poes. Ze kunnen in gevecht raken met andere katers. Dit resulteert vaak in beten en kan er zelfs toe leiden dat uw kat een virale ziekte oploopt. Tegen de tijd dat een kat de serie inentingen heeft gehad en is gecastreerd of gesteriliseerd zal de kat in ieder geval 6 maanden oud zijn en daardoor veel beter in staat zijn om zichzelf buiten te redden.



Timing

Geef uw kat gedurende de dag op vaste tijden eten. Doe dit enkele weken en laat uw kat niet eerder naar buiten voordat hij gewend is aan deze tijden. Dit zal ervoor zorgen dat uw kat altijd weer naar u terugkeert. U kunt uw kat ook trainen met behulp van een geluid zoals een bel, clicker of rinkelende sleutels voordat u haar/hem eten of een traktatie geeft. Wanneer u dit geluid maakt, weet uw kat dat u in de buurt bent met lekker eten. Simpelweg schudden met de zak voer zorgt er vaak al voor dat uw kat op u af komt rennen!



Voorzorgsmaatregelen

Een halsbandje met een belletje zal ervoor zorgen dat uw kat minder succesvol is in het vangen van kleine vogels. Voordeel van een halsbandje is dat andere mensen kunnen zien dat de kat een baas heeft. Nadeel is dat katten rare dingen doen en soms komen ze met hun poot vast te zitten in het bandje, of blijven aan een tak hangen. Let er op dat als u een halsbandje aanschaft dit er eentje is met een veiligheidssluiting, als de kat dan vast komt te zitten kan hij zichzelf wel bevrijden uit het bandje. Deze zijn te krijgen bij de betere dieren speciaalzaken.

laat uw kat altijd chippen en registreren, een chip verhoogt de kans dat uw kat weer wordt teruggevonden mocht hij verdwaald zijn geraakt. Bij uw dierenarts kunt u uw kat laten chippen. Uw gegevens worden dan aan de chip van de kat gekoppeld. Omdat een chip niet zichtbaar is aan de buitenkant van de kat, is er een penning die u aan de halsband kan bevestigen.

Het markeren van de grenzen van uw huis en tuin met kattengeuren vanuit huis kan er ook voor zorgen dat uw kat zijn huis makkelijk terug vindt.

Mocht uw kat toch een tijdje weg zijn, dan kan in geval van nood een klein beetje beddengoed, kattenhaar of de inhoud van de kattenbak worden gebruikt om uw kat te lokken met vertrouwde geuren. En zorg er natuurlijk altijd voor dat u een recente foto van uw kat heeft die u op posters kunt gebruiken indien uw kat vermist is. Vraag uw buren uw kat liever niet te voeren. Dit voorkomt dat uw kat soms “ongewenst'' bij de buren in huis komt. Helaas is het zo dat sommige katten het prettiger vinden bij andere in huis. Hier is vaak niet heel veel aan te doen behalve te accepteren dat de kat liever ergens anders woont.
Onze poes ging pas voor het eerst naar buiten toen ze al een paar jaar oud was. We wilden haar eigenlijk binnen houden, maar ze is een keer ontsnapt en sindsdien is er geen houden meer aan. Ze wist meteen weer hoe ze thuis moest komen. Dus hier kostte het helemaal geen moeite zeg maar.



Meestal hoort ze ons thuiskomen (aan het geluid van de auto) en komt ze er al aangerend. Ik moet dan uitkijken dat ik d'r niet plat rij Zo vlug is ze.
Alle reacties Link kopieren
Het is een kater. Nu ongeveer 7 maanden en hij is gecastereerd. We geven m ook op vaste tijden eten al..
Alle reacties Link kopieren
We moeten nu echt goed opletten als we de deur opendoen, als ie de kans krijgt rent ie naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Hij is eraan toe en geeft dat blijkbaar zelf aan. Deed mijn kater ook :-)

Ik denk dat het wel kan hoor. Gewoon even buiten laten en na een half uur weer roepen.
quote:van-vert schreef op 28 oktober 2014 @ 12:16:

Hij is eraan toe en geeft dat blijkbaar zelf aan. Deed mijn kater ook :-)

Ik denk dat het wel kan hoor. Gewoon even buiten laten en na een half uur weer roepen.Dit. En eventueel rammelen met zijn favoriete snoepjes, wil ook weleens helpen!
Naar buiten als hij honger heeft, en dan na een tijdje terug lokken met brokjes gerammel. Dit kan je dan steeds een beetje uitbreiden.



Ik heb een schriktest gedaan om te zien of ze terug rennen naar huis, pas daarna mogen ze van mij echt los buiten lopen.
Alle reacties Link kopieren
Hij is nu een kwartier buiten...hij is steeds even weg en komt dan weer terug. Ik vind t wel spannend...lijk wel een bezorgde moeder :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven