Genoeg mbps (getest), toch traag internet?

28-10-2014 09:55 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, misschien is dit een heel simpele vraag, misschien ligt het wat gecompliceerder. Zelf heb ik er niet bijster veel verstand van, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb namelijk pas nieuw internet van Telfort, 30mbps/3mbps

Door slechte aanleg hier in het gebouw (kan niks aan veranderd worden) houd ik hier rond de 15-20mbps van over (via wifi en via internetkabel). Ping is ong. 20.

Google zegt me dat dit ruim voldoende moet zijn om filmpjes etc. te kijken. Maar hoe ik ook kijk (uitzending gemist of andere website) altijd moet hij tussendoor (lang) laden. Ook websites laden soms langzaam. Via internetkabel of via wifi maakt nauwelijks verschil.

Dat met die filmpjes is altijd, die websites laden af en toe ook gewoon snel en goed.



Waar zou het aan kunnen liggen dat het zo traag is? Hiervoor had ik namelijk ander internet (ook via wifi, van upc) op zelfde laptop en toen laadden al die filmpjes wel gewoon normaal. Toch was uitkomst van speedtest lager (rond de 10mbps).



Vraag is een beetje: waar moet ik beginnen met zoeken naar/ oplossen van het probleem? Als ik wel voldoende mb binnenkrijg, kan het probleem dan toch bij Telfort liggen of is het door teveel wifisignalen in de buurt oid?



Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Kan aan je laptop/pc liggen, is die al wat ouder?

Waar staat je modem? Misschien is het signaal te zwak en moet er een wifi versterker tussen.
Ik heb ook Telfort en jarenlang goede wifi gehad, maar ineens werd het heel erg traag en viel het steeds weg. Telfort gebeld en samen de modem op een ander kanaal gezet -dit kun je ook zelf doen- en daarna was alles weer goed.

Bleek dat andere, sterkere wifi stralingen bij de buren om mij heen de mijne had 'weggedrukt'.

Wellicht kan een ander kanaal een enorme verbetering opleveren.
@minimouse

Wifi-versterker is juist een ontzettende klote-oplossing, omdat deze andere wifisignalen in de buurt wegdrukt, dat is wat mij was gebeurd. Is dus erg asociaal tegenover de buren om je hen
Alle reacties Link kopieren
Er zijn apps voor je telefoon die alle wifi-kanalen in je omgeving laten zien die in gebruik zijn. Daarmee kun je een rustig kanaal uitzoeken.



Maar als je zegt dat het zelf met vaste kabel een probleem is, dan ligt het probleem gewoon bij tele2. Anders dan bij kabelinternet zou je bij internet via de telefoonlijnen geen last van je buren/wijk moeten hebben.
Alle reacties Link kopieren
@minnimouse: ik het dus hetzelfde als ik mn laptop aan de kabel hang.. Laptop is niet zo heel oud, en op andere plekken doet ie het prima. Dacht eerst ook dat dat het was, maar ik heb het alleen thuis.



@Taralina: Hij zoekt bij mij automatisch een kanaal. Heb ook al handmatig het kanaal veranderd, maar daar werd het alleen maar slechter van. Er wonen wel heel veel mensen op elkaar hier, maar vraag me af of dat dan ook effect kan hebben als je direct met een kabeltje aan de modem hangt. Modem staat vlakbij, alleen is via lange kabel met israpunt verbonden.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 28 oktober 2014 @ 10:52:

Er zijn apps voor je telefoon die alle wifi-kanalen in je omgeving laten zien die in gebruik zijn. Daarmee kun je een rustig kanaal uitzoeken.



Maar als je zegt dat het zelf met vaste kabel een probleem is, dan ligt het probleem gewoon bij tele2. Anders dan bij kabelinternet zou je bij internet via de telefoonlijnen geen last van je buren/wijk moeten hebben.



Tele2? Bedoel je dan Telfort? Of KPN?

Ik vind het alleen zo gek dat ik qua mbs wel voldoende heb..

Zo'n kanalenzoeker heb ik trouwens ook al gedownload en dat lijkt het probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:LoiseauCoureur schreef op 28 oktober 2014 @ 10:58:

[...]





Tele2? Bedoel je dan Telfort? Of KPN?

Ik vind het alleen zo gek dat ik qua mbs wel voldoende heb..

Zo'n kanalenzoeker heb ik trouwens ook al gedownload en dat lijkt het probleem niet.



Sorrie, ik bedoel natuurlijk Telfort, je provider.



Maar de essentie is: kabelinternet (UPC/Ziggo) deel je met je wijk, in theorie kun je last hebben van je buren.

De opzet van internet via je telefoonaansluiting is anders, je hebt een rechtstreekse verbinding naar je provider. Behalve wifi-ruis kun je geen last hebben van je buren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat eerst bij XMS met glasvezel. Is sinds kort over gegaan naar Telfort, sindsdien dezelfde problemen als TO.



Wifi extender vertraagt de boel alleen maar. Ik gebruik m alleen als ik zomers in de tuin wil internetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 28 oktober 2014 @ 11:22:

[...]





Sorrie, ik bedoel natuurlijk Telfort, je provider.



Maar de essentie is: kabelinternet (UPC/Ziggo) deel je met je wijk, in theorie kun je last hebben van je buren.

De opzet van internet via je telefoonaansluiting is anders, je hebt een rechtstreekse verbinding naar je provider. Behalve wifi-ruis kun je geen last hebben van je buren.



Ah oke! Dan ga ik toch Telfort eens bellen, misschien kunnen die de boel eens doormeten oid.

Zou het nog uitmaken wanneer ik van 30mb naar 50mb zou gaan, denk je? Scheelt maar een paar euro, dat heb ik er in principe wel voor over..
quote:kerol schreef op 28 oktober 2014 @ 11:22:

[...]





Sorrie, ik bedoel natuurlijk Telfort, je provider.



Maar de essentie is: kabelinternet (UPC/Ziggo) deel je met je wijk, in theorie kun je last hebben van je buren.

De opzet van internet via je telefoonaansluiting is anders, je hebt een rechtstreekse verbinding naar je provider. Behalve wifi-ruis kun je geen last hebben van je buren.



Dat is niet helemaal waar. Koper heeft een beperkte capaciteit en het signaal verzwakt ook nog eens naarmate de afstand tot de wijkcentrale langer is.



Ook hebben je buren wel degelijk invloed op jouw verbinding. Een gemiddelde dsl verbinding heeft een overboeking van 1:20. Dat wil zeggen dat 20 maal de snelheid is verkocht die er daadwerkelijk beschikbaar is. De snelheid die je behaald is dus prima. Je wifi kanaal wijzigen kan misschien helpen, probeer dat gewoon.



Mijn ervaring leert dat kabelinternet voor consumenten over het algemeen beter presteert dan koper, maar glas is helemaal top. Dat moet alleen maar net beschikbaar zijn.



Heb je een smarttv? Werkt dat wel goed? Hoe oud is je laptop?
quote:LoiseauCoureur schreef op 28 oktober 2014 @ 11:49:

[...]





Ah oke! Dan ga ik toch Telfort eens bellen, misschien kunnen die de boel eens doormeten oid.

Zou het nog uitmaken wanneer ik van 30mb naar 50mb zou gaan, denk je? Scheelt maar een paar euro, dat heb ik er in principe wel voor over..Het zou kunnen uitmaken, maar hoeft niet perse. Overleg dit effe met je provider.
quote:rower schreef op 28 oktober 2014 @ 11:32:

Ik zat eerst bij XMS met glasvezel. Is sinds kort over gegaan naar Telfort, sindsdien dezelfde problemen als TO.



Wifi extender vertraagt de boel alleen maar. Ik gebruik m alleen als ik zomers in de tuin wil internetten.Wifi is sowieso per definitie langzamer dan internetten met een kabeltje. Waarom ben je van glasvezel naar koper gegaan? Glasvezel presteert eigenlijk per definitie beter.
Alle reacties Link kopieren
@justmaartje123 Bedankt voor je reacties!

Mijn Smart-tv werkt prima, maar heb die verder nog niet op internet aangesloten (alleen op de modem, voor interactieve tv), dus nog geen films van internet bekeken oid. Ga ik wel proberen binnenkort.

Ik zit rond de 150 meter van de wijkcentrale af, dus dat moet ook niet uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
Justmaartje; ik ben bij glasvezel gebleven.

Eerst had ik een abonnement van 100 up- en downstream bij XMSnet. Maar XMS werd overgenomen door Telfort. Dus het glasvezel abonnement werd automatisch omgezet. Sindsdien troubles.



Heb mn laptop ook al elders meegenomen. Daar doet ie het wel snel. Alleen de WIFI is sinds de overname traag, vaste PC haalt wel bijna de 100.
Alle reacties Link kopieren
TO, bel je provider en laat ze de boel doormeten. Als Telfort niet meer snelheid kan leveren op jouw adres, dan heeft het geen zin om je pakket te upgraden en meer te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je via een kabeltje met het internet verbonden bent mag je NOOIT traag internet hebben.



Heb je wel traag internet dan ligt het probleem in 95% van de gevallen bij de provider of in door de provider geleverde apparatuur.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven