Vocht en geurprobleem in huis

28-10-2014 09:26 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ongeveer een jaar woon ik op mezelf en heb sinds de zomer last van geurtjes in mijn huis. Voorheen had ik Ambi-pur altijd aanstaan maar sinds ik die niet meer gebruik komen er opeens allerlei luchtjes tevoorschijn.



Ik heb ongeveer 80M2 huis verdeeld over begane grond, badkamer, keuken en woonkamer in 1, hal, inpandige schuur en slaapkamer.



Ik heb ook erg veel last van vocht. Nu word door de woningbouw gezegd, ochtend 15 min luchten, daarna ramen dicht en stoken. Ja, ik ga niet overal de ramen dichtdoen en vind het zonde om zo hard te stoken terwijl ik het niet koud heb? En ik moet de hele dag de afzuigkap aanzetten. Ik vind dit veel geld gaan kosten voor een winter. Ik heb vochtvreters staan waar veel water steeds in staat, dus het is ook daadwerkelijk vochtig. Ook merk je het aan de lucht die klammig is in huis. Ik heb schimmel op de raarste plekken gehad. Schoenen staan buiten aangezien die zo stonken dat mijn hal meurde. Nu die buiten staan is de hal wel aardig op orde weer.



Wat te doen tegen die vocht en klamme lucht in huis? Toch wel ramen open zetten of toch niet?



Op mijn slaapkamer heb ik mijn huisdieren (aantal fretjes) en heb daar altijd ramen open (anders is het ook niet te doen met de poep en plas luchtjes). daar is het altijd fris, geen vochtigheid en eigenlijk ook geen nare geurtjes behalve hun "eigen geurtje".



In de woonkamer weet ik niet zo goed wat de geur nou is. Ik heb alles van zijn kant gehad en schoon gehad. Alles wat schimmel had weg gegooid. Ik denk misschien de stoelen, die hebben scherpe lucht, misschien rooklucht? Die heb ik sinds Apr van iemand overgenomen.



Het is een bepaald scherp en deels zurig luchtje. En ik kom er maar werkelijk niet vanaf voor al maanden. In de hal ruik je het nog niet als je binnen komt, maar zodra je de deur naar de woonkamer open gooit is het gewoon weg niet fris.



Wie kan mij helpen?
Alle reacties Link kopieren
heb je een kruipluik in je huis?



dat kan je op droge dagen openzetten, met de deur open.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Heb er 2, in de hal en in de schuur. Je bedoeld dan dat de vocht de grond in kan trekken?
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde probleem gehad. Ik woon ook in een benedenwoning heb nu een luchtontvochtiger gekocht dat werkt echt super er zit per dag 3 tot 4 liter water in de bak.



Hier was het ook te vochtig luchten etc helpt dan niet genoeg
Alle reacties Link kopieren
nee, dan kan het vocht het kruipluik uit naar buiten.



als er veel regen is geweest blijft het ergens bij mij onder de vloer staan. ik woon laag.

in de v groeven van mijn houten vloer ontstaat dan soms schimmel omdat het vocht naar boven trekt.



door de kruipluiken open te zetten kan het daar uit.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Het vreemde is dat dit huis, zeggen ze, nooit een vochtprobleem heeft gehad. De vorige bewoner had er ook geen last van, als was dat een flinke stoker, dat wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:tafelpootjes schreef op 28 oktober 2014 @ 09:41:

heb nu een luchtontvochtiger gekocht dat werkt echt super er zit per dag 3 tot 4 liter water in de bak.

Zo'n ding werkt echt heel goed. Prima 2e hands te kopen op MP trouwens
Luchten is heel goed. En de verwarming aan helpt ook.

Verder zou ik op zoek naar de oorzaak van het vocht en daar iets aan doen. Is er een dakgoot lek, het dak, op staat er water in de kruipruimte?

Een vochtig huis is heel vervelend en ook ongezond en je krijgt er allemaal schimmels door.

Heb je een huur- of koophuis? Bij een huurhuis kun je de verhuurder ook inschakelen.
Klinkt wel als een vochtprobleem. Luchten en stoken is prima, maar de hele dag de afzuigkap aan??? Weet je waar het vocht vandaan komt. Dat zou ik eerst uitzoeken en dan kijken wat je er aan kunt doen. (of wat de verhuurder er aan moet doen)
Alle reacties Link kopieren
Vochtvreters neerzetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb boven mij nog weer een woning dus heb niets te maken met dakgoten of dakpannen etc.



Ik heb de woningbouw al bericht maar die vind dat ik de ramen dicht moet doen, afzuigkap aan en stoken. Zo haal je het vocht weg :o



Ik ben al opzoek naar het vocht maar werkelijk geen idee waar het zit. Kruipruimte bekeken, staat geen water, maar in de hal is het toch wel vochtig aangezien er steeds vocht staat in het bakje van de vochtvreter. In de keuken kan misschien buiten muur zijn, ook daar staat steeds vocht in het bakje van de vochtvreter. Maar kan het niet zo 1,2,3 zeggen waar het vandaan komt.



De woningbouw gaf eventueel nog mijn dieren de schuld aangezien die ook vocht produceren (net als wij mensen uiteraard dat ook doen), maar dan moeten ze wel heel veel doen wil het zoon probleem geven.
Alle reacties Link kopieren
Je moet nooit alle ramen dicht doen. Er moet altijd een ventilatiemogelijkheid zijn. Bijv. door een heel klein kiertje van een raam of een ventilatierooster. Als alles dicht is het logisch dat je schimmel in huis krijgt, want het vocht kan geen kant op. Ik zet de ramen van de slaapkamer overdag open en 's nachts alleen het bovenluikje en het raam van de woonkamer staat 24 uur per dag op een piepklein kiertje. Moet er niet aan denken alles potdicht te hebben, bah.



En verder, de woningbouwstichting heeft een apparaatje om het vochtgehalte te meten. Ik zou ze toch maar weer eens vragen langs te komen, als ik jou was.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Er staat standaard hier raam open in de keuken op kiertje, en op de slaapkamer de 2 bovenklepjes. Maar dat is dus altijd al zo geweest. En alsnog veel vocht en dus ook schimmel gekregen.
Helemaal eens met het advies van de wbv, behalve dat ik je zou adviseren om op droge dagen te stoken met de ramen open. Door het verwarmen droogt de lucht, maar dan moet het vocht dat vrijkomt wel weg kunnen, naar buiten door de open ramen.



En inderdaad, kijken waar het vocht vandaan komt. Aan de andere kant: soms kom je daar ook gewoon niet achter. Een eensteensmuur op de regenkant kun je niet veranderen. Zijn de roosters in de buitenmuur van de kruipruimte allemaal open? Zorg in ieder geval dat je altijd alle binnendeuren open hebt staan. Heb je mechanische ventilatie? Anders misschien een ventilator aanschaffen zodat wanneer er geen trek is op de open ramen, je dit zelf kunt creëren. je zou ook uithoudertjes op de ramen kunnen plaatsen, zodat je de ramen altijd op een kier open kunt zetten. Of heb je roosters boven je ramen? Dan die openzetten in elk geval.
quote:tafelpootjes schreef op 28 oktober 2014 @ 09:41:

Hier hetzelfde probleem gehad. Ik woon ook in een benedenwoning heb nu een luchtontvochtiger gekocht dat werkt echt super er zit per dag 3 tot 4 liter water in de bak.



Hier was het ook te vochtig luchten etc helpt dan niet genoeg

Dat hebben vrienden van me ook, en ze zijn van het probleem af.

Als ik zo'n ding nodig mocht hebben dan zou ik er 1 kopen met ionisator, die haalt ook alle verontreinigingen uit de lucht zoals eventuele schimmelsporen.
Alle reacties Link kopieren
Klopt @netniet die heb ik ook genomen hij staat op de babykamer. Bij mij is de luchtvochtigheid van 83 gedaald naar 60 en m'n was droogt eindelijk weer als ik het binnen hang
Vocht: bij mij hielp het om de afzuiger aan te zetten (geen afzuigkap maar een soort ventilatie-systeem in de vorm van een grote afzuiger in badkamer en woonkamer/keuken). Op de hoogste stand, en dan stoken met de bovenluikjes open. Ook benedenwoning.



Nare geurtjes: ik zou overgaan op de soy wax melts of soy wax tarts om ze te verdrijven. Weinig tot geen extra vocht in huis, wel een frisse geur.
Alle reacties Link kopieren
TO, zijn alle kieren en gaten naar je kruipruimte (bijv. in de meterkast) goed afgedicht?



En heb je een Mechanische Ventilatie? Zitten er onder je binnendeuren kieren? Sommigen dichten die af met een borstelstrip, maar er moet voor de ventilatie en kier zitten.
Power to the people

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven