Op jezelf als starter/

26-10-2014 02:02 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het moment woon ik tijdelijk weer thuis. Ik heb hiervoor samengewoond, samen met mijn ex betaalden we toen allebei de helft van de huur. Ik heb op dit moment helaas geen spaargeld en verdien te weinig met mijn stage om op kamers te gaan. Straks, als ik ben afgestudeerd, vind ik hopelijk snel een baan in mijn sector (ik heb het geluk dat ik in een vakgebied werk waar tekorten zijn). Ik ben dan van plan een jaar te gaan sparen en dus nog even thuis te wonen, en daarna op mezelf te gaan.



Ik woon in de buurt van Amsterdam en het liefst zou ik me daar ook vestigen, maar gezien de gewildheid van de stad vind ik een woning in Diemen, Amstelveen of Zaandam ook wel ok.

Ik ben wel ingeschreven voor sociale huur in Amsterdam, maar dat is net iets te kort (zo'n 5, 6 jaar dacht ik). In mijn oude woonplaats wil ik absoluut niet meer wonen, ik heb geen leuke schooltijd gehad hier en ik ben elke dag weer blij als ik richting Amsterdam kan vertrekken.



Nu zijn mijn opties na het vinden van werk huren of kopen. Omdat ik alleen ben en niet heel kieskeurig ben vind ik een kamer voorlopig geen probleem. Ik heb helaas geen vrienden waarmee ik de huur zou kunnen delen (de meesten zijn bezet of niet het soort mensen waar ik elke dag mee opgescheept zou willen zitten). Een kennis zei me dat zij ging kopen, dat het te doen is om met een modaal salaris een hypotheek te nemen. Zijzelf is docent en kan het blijkbaar wel betalen, maar zij woont wel samen. Ik heb geen idee of het makkelijk is om een studio in de buurt van Amsterdam te kopen, en of het wel verstandig is om te kopen als single (je weet maar nooit...).



Mijn ouders zijn niet van hier en hebben toen ze hierheen verhuisden meteen gekocht. Ze kennen het leven als starter hier niet, dus ik heb eigenlijk niet veel aan hen op dit gebied. Bijna iedereen die ik ken woont samen met iemand.



Kunnen degenen die hier na hun studie op zichzelf gingen wonen in de Randstad mij even vertellen wat ze gedaan hebben? Het is natuurlijk niet heel dringend, maar ik ben alvast een beetje voor mezelf aan het plannen (dat helpt me ook om wat positiever naar de toekomst te kijken...)
Alle reacties Link kopieren
quote:Lea32 schreef op 26 oktober 2014 @ 13:54:

Je hebt ook de website direct-wonen. Daarop staan huurwoningen. Ikzelf ben eerst gaan huren en heb na ongeveer 5 jaar een eigen huis gekocht, als single kreeg ik toen net een hypotheek rond (overigens niet gekocht in de Randstad).Zal ik eens naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Wel raar dat ze er vanuit gaan dat singles automatisch samen gaan wonen. Hoe zit het mensen die a-seksueel zijn, of geen behoefte hebben aan een relatie, of, of... Kijk, ik wil ook dolgraag een gezin later, maar ik heb geen zin om wanhopig te gaan daten en dan binnen een maand of 6 bij iemand in te trekken. Maar ik wil wel als volwassen, hoogopgeleide op mezelf gaan wonen!
Bestaat deze regeling nog?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb diverse huizen gehuurd via direct wonen, altijd heel tevreden over geweest.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Even rustig ademhalen. Je bent niet nú op zoek, maar over een jaar of twee toch? Dan heb je nu dus ruim de tijd om te bekijken wat het handigste is voor jou.

Een eigen huis(je) kopen in Amsterdam met een starterssalaris is niet heel realistisch, tenzij je echt in veel mindere buurten wilt gaan zitten.

Iets huren ligt meer voor de hand. Sociale huur is heel moeilijk, wachttijden van 12-15 jaar zijn niet uitzonderlijk. Ik werk in Amsterdam, en vrijwel iedereen die ik ken woont samen in een particulier huurhuis. Dat betekent overigens niet dat het een studentenhuis is, de meesten hebben gewoon met een vriend of vriendin een huis gehuurd (niet als in partner, maar gewoon als twee vrienden). Met meestal dus een eigen slaapkamer en gedeelde keuken, badkamer en woonkamer. Het feit dat er nu niet iemand is waar je dat mee zou kunnen doen, wil niet zeggen dat dat over twee jaar nog steeds zo is natuurlijk.

Heel soms is een kleine studio ook wel een optie, maar daarvoor is via-via echt de route. Reageren via advertenties etc heeft dan heel weinig zin, aan alles en iedereen laten weten dat je iets zoekt wel.

En ja, in Diemen en Amstelveen is het ietsje beter, maar niet veel, omdat iedereen daar heen uitwijkt. Amsterdam Noord is momenteel ook nog een stuk beter te doen, is wel wat verder van het centrum, maar ja.

Direct iets kopen wordt echt wel lastig denk ik. De prijzen in Amsterdam zijn nog steeds heel hoog, en in de directe omgeving ook. En ik zou het afraden om een huis te kopen dat je eigenlijk helemaal niet ziet zitten, of op een plek die je echt niet wilt, alleen maar om een huis te hebben. Als je binnen een paar jaar weer weg wilt omdat het echt veel te klein is/gevaarlijk/onhandig of weet ik wat, kost het dat je nog veel meer geld, of kan het zelfs helemaal niet. En vastzitten aan een koophuis dat je niet wilt, is wel het laatste wat je wilt.



Kortom: Amsterdam is lastig, maar geen reden voor totale paniek. Nu alvast bedenken wat je zou willen opofferen (ruimte, locatie, geld) is handig, en tegen de tijd dat je weg wilt alles en iedereen dat laten weten zeker.
Alle reacties Link kopieren
quote:nausicaa schreef op 26 oktober 2014 @ 14:54:

Even rustig ademhalen. Je bent niet nú op zoek, maar over een jaar of twee toch? Dan heb je nu dus ruim de tijd om te bekijken wat het handigste is voor jou.

Een eigen huis(je) kopen in Amsterdam met een starterssalaris is niet heel realistisch, tenzij je echt in veel mindere buurten wilt gaan zitten.

Iets huren ligt meer voor de hand. Sociale huur is heel moeilijk, wachttijden van 12-15 jaar zijn niet uitzonderlijk. Ik werk in Amsterdam, en vrijwel iedereen die ik ken woont samen in een particulier huurhuis. Dat betekent overigens niet dat het een studentenhuis is, de meesten hebben gewoon met een vriend of vriendin een huis gehuurd (niet als in partner, maar gewoon als twee vrienden). Met meestal dus een eigen slaapkamer en gedeelde keuken, badkamer en woonkamer. Het feit dat er nu niet iemand is waar je dat mee zou kunnen doen, wil niet zeggen dat dat over twee jaar nog steeds zo is natuurlijk.

Heel soms is een kleine studio ook wel een optie, maar daarvoor is via-via echt de route. Reageren via advertenties etc heeft dan heel weinig zin, aan alles en iedereen laten weten dat je iets zoekt wel.

En ja, in Diemen en Amstelveen is het ietsje beter, maar niet veel, omdat iedereen daar heen uitwijkt. Amsterdam Noord is momenteel ook nog een stuk beter te doen, is wel wat verder van het centrum, maar ja.

Direct iets kopen wordt echt wel lastig denk ik. De prijzen in Amsterdam zijn nog steeds heel hoog, en in de directe omgeving ook. En ik zou het afraden om een huis te kopen dat je eigenlijk helemaal niet ziet zitten, of op een plek die je echt niet wilt, alleen maar om een huis te hebben. Als je binnen een paar jaar weer weg wilt omdat het echt veel te klein is/gevaarlijk/onhandig of weet ik wat, kost het dat je nog veel meer geld, of kan het zelfs helemaal niet. En vastzitten aan een koophuis dat je niet wilt, is wel het laatste wat je wilt.



Kortom: Amsterdam is lastig, maar geen reden voor totale paniek. Nu alvast bedenken wat je zou willen opofferen (ruimte, locatie, geld) is handig, en tegen de tijd dat je weg wilt alles en iedereen dat laten weten zeker.Thanks! Ja, misschien vind ik via die sites wel een huisgenoot. Maar ik ben wel lastig om mee samen te leven. Heel erg op mezelf, heel erg vasthoudend aan eigen regels en gebruiken ook. Zie het dan wel. En inderdaad, kopen in de Bijlmer oid wil ik niet.
Je schrijft dat je wel badkamer en keuken wilt delen, maar wel een slaapkamer voor jezelf wilt. Dat lijkt mij logisch, ik ken niemand die ooit een slaapkamer heeft moeten delen, zelfs geen studenten.



Maar goed, volgens mij zoek jij een studio, zodat je lekker alles voor jezelf hebt. Er worden er best veel aangeboden op Marktplaats/Kamernet, etc. Verde vinden de meeste mensen iets via hun netwerk. Ik zal dus overal vertellen dat je wat zoekt. Bovendien moeten je verwachtingen realistisch zijn. Ga voor jezelf alvast na in welke wijken je absoluut niet wilt wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:erizo schreef op 26 oktober 2014 @ 14:46:

Bestaat deze regeling nog?Geen idee, weet iemand anders dit?
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersoulfighter schreef op 26 oktober 2014 @ 15:24:

Je schrijft dat je wel badkamer en keuken wilt delen, maar wel een slaapkamer voor jezelf wilt. Dat lijkt mij logisch, ik ken niemand die ooit een slaapkamer heeft moeten delen, zelfs geen studenten.



Maar goed, volgens mij zoek jij een studio, zodat je lekker alles voor jezelf hebt. Er worden er best veel aangeboden op Marktplaats/Kamernet, etc. Verde vinden de meeste mensen iets via hun netwerk. Ik zal dus overal vertellen dat je wat zoekt. Bovendien moeten je verwachtingen realistisch zijn. Ga voor jezelf alvast na in welke wijken je absoluut niet wilt wonen.Ja, ik wil niet in wijken wonen waar er geschoten wordt, waar ik als vrouw niet 's nachts alleen kan lopen en waar ik om de haverklap word lastiggevallen.
quote:ottertje87 schreef op 26 oktober 2014 @ 19:41:

Ja, ik wil niet in wijken wonen waar er geschoten wordt, waar ik als vrouw niet 's nachts alleen kan lopen en waar ik om de haverklap word lastiggevallen.Doe eens wat voorbeelden waar wel / niet? Binnen de ring?
quote:ottertje87 schreef op 26 oktober 2014 @ 19:41:

[...]



Ja, ik wil niet in wijken wonen waar er geschoten wordt, waar ik als vrouw niet 's nachts alleen kan lopen en waar ik om de haverklap word lastiggevallen.



Eeeh, je hebt het niet over New York hoor. Verdiep je eerst eens in Amsterdam, zou ik zeggen. Of was dit als grapje bedoeld?



Ik vind je erg negatief overkomen en denken in onmogelijkheden. Zo kom je nooit ergens natuurlijk. Ik snap ook echt niet waarom je nu niet op kamers woont eigenlijk. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 26 oktober 2014 @ 19:41:

[...]



Ja, ik wil niet in wijken wonen waar er geschoten wordt, waar ik als vrouw niet 's nachts alleen kan lopen en waar ik om de haverklap word lastiggevallen.

Dus je wil niet naar Napels of de banlieues rond Parijs.



(echt, dat soort buurten zijn er niet in Amsterdam)
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou overigens nu al op jezelf gaan wonen. Makkelijker om iets groters te vinden als je al in de stad zelf woont, en bovendien wil je toch als volwassen vrouw niet op je kinderkamer van vroeger wonen?
Zeg maar Spijker.
Misschien gewoon toch beginnen op een kamer? Met nette huisgenoten valt daar best iets van te maken. En is anders Hilversum geen oplossing als woonplek? Daar is het wel betaalbaar en bereisbaar naar Amsterdam.......

Dacht dat ik het hier in het Noorden van het land al lastig had in een grote stad, maar is woningbouw serieus 12????! Jaar in Amsterdam? Mijn hemel, werd hier bij 2 jaar wachten al ongeduldig
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 27 oktober 2014 @ 10:40:

Ik zou overigens nu al op jezelf gaan wonen. Makkelijker om iets groters te vinden als je al in de stad zelf woont, en bovendien wil je toch als volwassen vrouw niet op je kinderkamer van vroeger wonen?Waar bemoei jij je mee? Ja, ik wil hier nu even wonen, want ik kan het niet betalen. Wat een walgelijk belerend toontje. Of betaal jij mijn huur soms even?
Alle reacties Link kopieren
quote:erizo schreef op 26 oktober 2014 @ 19:44:

[...]





Doe eens wat voorbeelden waar wel / niet? Binnen de ring?

Heel Amsterdam vind ik prima behalve dus de Bijlmer.



Echt, ik heb een vriendin die daar woonde, die is eens door een groep jongeren bedreigd omdat ze hun gefluit negeerde.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 27 oktober 2014 @ 15:11:

[...]

Waar bemoei jij je mee? Ja, ik wil hier nu even wonen, want ik kan het niet betalen. Wat een walgelijk belerend toontje. Of betaal jij mijn huur soms even?

Waar bemoei ik me mee? Jij vraagt toch advies op een openbaar forum?!



En nee dank ik, ik betaal mn eigen huur al. Werk ik gewoon voor naast mn studie, is prima te doen.
Zeg maar Spijker.
Nou, als je in het echt ook zo reageert, dan wil niemand jouw huisgenoot zijn vrees ik Zonde van m'n tijd, dahaaaag
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 27 oktober 2014 @ 20:22:

[...]



Waar bemoei ik me mee? Jij vraagt toch advies op een openbaar forum?!



En nee dank ik, ik betaal mn eigen huur al. Werk ik gewoon voor naast mn studie, is prima te doen.Ja, doe jij dezelfde studie met dezelfde voltijd onbetaalde stage?
Alle reacties Link kopieren
De halve bevolking woont op zichzelf tijdens een studie dus als je dat wilt dan kun jij dat ook. Na je studie kun je samen met vrienden een huis gaan zoeken of ergens een kamer huren. Kopen zonder vast contract en met spaargeld of sociale woningbouw zonder 10 kaar wachttijd lijken mij geen reeële opties. Een vrije sectorwoning alleen huren in Amsterdam kan over het algemeen pas als je heel veel verdiend en dat doen starters meestal niet.
Alle reacties Link kopieren
He, herkenbaar! Ik woon ook thuis tijdens mijn studie. Weet wel dat anderen hier dit 'stom' vinden, maar ik vind het zelf prima, mijn ouders ook, en heb redelijk wat vrienden die dit ook gewoon doen. Om lekker te kunnen sparen nog even. Tijd zat nog om op jezelf te wonen toch??



Ik ben nu net 23 geworden en hoop komend jaar af te studerne. Ik zou dan graag in regio Den Haag willen wonen, woon nu in regio Rotterdam. Den Haag gaat ook lastig worden ben ik bang.... MAar ik blijf positief. Is altijd wel iets te vinden, bijna iedereen woont uiteindelijk op zichzelf, dus wij ook, toch??
Den Haag is vergeleken met Amsterdam en Utrecht hartstikke goedkoop, dus je zal vast iets vinden. Ik vind persoonlijk op jezelf wonen tijdens je studie niet goed voor je ontwikkeling en ik zou ook niemand aannemen die afgestudeerd is en nog thuis bij papa en mama woont. Mag iedereen stom vinden en over vallen, en zeggen dat je net zoveel doet thuis als iemand die op zichzelf woont, maar ik meen dit bloedserieus. Het is toch volwassen worden en je doorontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Je op op facebook wel paginaz zoals deze https://www.facebook.com/groups/woningeninamsterdam/

daar komen dagelijks meerdere advertenties op voorbij, misschien dat je zo een kamer kunt vinden ?
Alle reacties Link kopieren
@Supersoulfighter mag je best vinden. Ik vind het meer een keuze. Ik heb al m'n hele studie twee bijbanen, zelfs een tijdje drie gehad, maar om op mezelf te wonen zou ik nog steeds bij moeten lenen. Al m'n geld gaat eigenlijk al op aan de studie (doe een medische studie, veel geld kwijt aan materialen en boeken) , collegeld, verzekeringen etc. Ik leen dus liever niet bij, omdat het niet langer 'logisch' is een (goede) baan te vinden na afstuderen waarmee je die studieschuld makkelijk kunt aflossen. En daarnaast is het voor mij ook praktisch om hier nog even te wonen; mijn ouders zijn beide helaas erg ziek (geweest), ik verleen dus ook meteen mantelzorg.
Alle reacties Link kopieren
Nou supersoulfighter, ik heb 4 jaar samen gewoond dus die ontwikkeling kan je in je reet steken. Wat een rare gedachtes hou jij er op na. Het is crisis hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven