Gezondheid alle pijlers

Amper weerstand. Is dat wel te verbeteren?

28-10-2014 08:41 36 berichten
Op internet weet iedereen precies wat je moet doen. Gezond eten, genoeg slapen, veel bewegen en buitenlucht. En tadaaa, een geweldige weerstand.



Ik vraag me af: werkt dat wel? Ik heb periodes waarin ik dat allemaal netjes doe en toch ben ik minstens vier keer per jaar goed verkouden. Als kind ving ik al ieder virusje dat laag vloog en dat doe ik eigenlijk nog steeds, al is het wel zo'n 5 jaar geleden dat ik 'echt' griep had.



Goed, op dit moment sport ik niet zoveel, maar ik krijg door OV toch best wat beweging en buitenlucht. En ik eet niet de hele dag rauwe groenten en quinoa, maar ik kom wel gewoon aan mijn 2 stuks fruit en 2 stuks groente enzo.



Mijn lage weerstand duikt vooral op als ik éven niet oplet. Als ik een paar dagen veel ga stappen (en niet super gezond eet) ben ik op dag 3 al snipverkouden. Als ik een keer mijn jas een beetje open laat staan: snipverkouden.



Zijn hier mensen in de zaal met verstand van zaken die weten of dat normaal is?



- is het normaal om al ziek te worden als je eventjes niet oplet of heb ik gewoon weinig weerstand?

- is het werkelijk mogelijk om je weerstand te verbeteren als je al niet super ongezond leeft, of is dat meer een verhaal voor mensen die écht amper gezond eten, slapen of sporten?



Ik wil ook gewoon eens een jaar doorkomen zonder vier verkoudheden. Mijn vriend is het hele jaar nog niet ziek geweest, dat wil ik ook wel. Oja, mijn amandelen zijn al geknipt toen ik heel klein was, dus daaraan kan het niet liggen.
4 x per jaar verkouden? Wat een verademing... Tot dit jaar was ik gewoon 11 van de 12 maanden snipverkouden. En dan af en toe eens een dag niet.

Na drie keer toch een allergie neusspray voorgeschreven en nu is t minder. Maar als ik hem even niet gebruik, is t gelijk weer bingo. Met piepende longen en kortademigheid en jeukende ogen en de hele reutemeteut.



4 keer per jaar vind ik niet veel eigenlijk. Helemaal niet als je daarbuiten ook geen griep hebt etc...
Alle reacties Link kopieren
Ik eet niet super gezond, kom sowieso niet aan mijn 2 ons groenten per dag. Ik beweeg zo min mogelijk, slaap beroerd, al jaren en buitenlucht ben ik ook niet dol op.

En werkelijk waar, ik ben vrijwel nooit ziek. Als mijn kinderen elkaar weer eens aansteken met hun respectievelijke verkoudheden krijg ik het niet.

Mijn jas heb ik liefst open totdat het echt gaat vriezen, want van een open jas is nog nooit iemand ziek geworden.

De laatste keer dat ik koorts heb gehad kan ik me niet eens meer herinneren.



Kortom: hoe je je weerstand verhoogt? Geen idee. Maar ik vermoed dat er ook veel aanleg bij komt kijken. Mijn kinderen zijn ook vrijwel nooit echt ziek.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Dat van veel je handen wassen is onzin, als je altijd heeeel schoon leeft word je juist vatbaarder voor van alles van buiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur schreef op 28 oktober 2014 @ 10:06:

Dat van veel je handen wassen is onzin, als je altijd heeeel schoon leeft word je juist vatbaarder voor van alles van buiten.

Ja onzin, want als je net allerlei virussen hebt opgepikt met je handen dan moet je die er vooral niet afwassen?



Ik ben het er absoluut mee eens dat je niet om de haverklap je handen hoeft te wassen, maar wel als je wil voorkomen dat je een virus oppikt nadat je in de trein hebt gezeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:StoraHuntur, 33 minuten geleden

Dat van veel je handen wassen is onzin, als je altijd heeeel schoon leeft word je juist vatbaarder voor van alles van buiten.

Nou, als ik Mason heb opgehaald van school of als ik op kantoor ben, dan was ik mijn handen wel. Maar als ik thuis of in de tuin bezig ben niet voor elk hondsgezeik. Ook niet als ik de hond had geaaid of het paard of de poes heb geaaid. Thuis ben ik eigenlijk best een smeerkees, behalve als ik met koken bezig ben.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Solomio schreef op 28 oktober 2014 @ 09:50:

Ik eet niet super gezond, kom sowieso niet aan mijn 2 ons groenten per dag. Ik beweeg zo min mogelijk, slaap beroerd, al jaren en buitenlucht ben ik ook niet dol op.

En werkelijk waar, ik ben vrijwel nooit ziek. Als mijn kinderen elkaar weer eens aansteken met hun respectievelijke verkoudheden krijg ik het niet.

Mijn jas heb ik liefst open totdat het echt gaat vriezen, want van een open jas is nog nooit iemand ziek geworden.

De laatste keer dat ik koorts heb gehad kan ik me niet eens meer herinneren.



Kortom: hoe je je weerstand verhoogt? Geen idee. Maar ik vermoed dat er ook veel aanleg bij komt kijken. Mijn kinderen zijn ook vrijwel nooit echt ziek.



Nou, dat bedoel ik dus... misschien is het wel een kwestie van genen en kan ik doen wat ik wil, maar word ik gewoon snel ziek. Want dat heb ik altijd al gehad.



Overigens, het wordt weliswaar zelden echt griep, maar ik heb er toch vaak goed last van. Ben meestal wel een week of langer snipverkouden met echt benauwdheid, hoofdpijn, keelpijn... lastig tot onmogelijk om mee te werken.
....
Alle reacties Link kopieren
Het is volgens mij eerder gezegd, weerstand zit vaak in je darmen. Als je een laag IgA gehalte (in je darmen) hebt bv (is ook deels erfelijk) dan is je weerstand al lager.



Ik geloof trouwens niet dat "nooit ziek zijn" gelijk staat aan heel gezond zijn. Koorts bv is een heel gezonde reactie van je lichaam.

Ik heb al jaren een beroerde gezondheid (fibromyalgie) en ben nooit "gewoon" verkouden en de laatste keer dat ik koorst had is 15 jaar geleden. Echt waar, ik heb ontdekt dat juist de gezonde mensen wel eens goed ziek zijn met koorts.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
tsja, wij waren vroegah ook wel eens verkouden en / of grieperig. langzamerhand zijn we steeds gezonder gaan eten en steeds intensiever gaan sporten. en wij zijn in geen 10 jaar meer verkouden of grieprig geweest. we zondigen bets wel eens met eten, maar pakembeet 90% van wat we eten beschouwen we als "gezond" en een beetje bewegen is wat ons betreft onvoldoende. maar, iedereen is anders, het werkt voor ons.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit echt met mijn gezondheid bezig, sport niet, eet waar ik zin in heb (licht overgewicht) en dus ook regelmatig vrij ongezond, ga vaak uit eten, heb altijd mijn jas open hangen etc... Ik ben nooit ziek. En dan hoef ik dat niet af te kloppen ofzo. Een hele zeldzame keer dat ik een verstopte neus heb oid voel ik daar verder niks van, hoest wel eens of snuit wat vaker mijn neus, maar heb daar verder totaal geen last van.. Denk dat dat wel een beetje in de genen zit.. Ik slaap wel gewoon goed en iets meer dan gemiddeld denk ik, misschien dat dat iets scheelt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven