Inleiden voor de 40 weken?

27-10-2014 18:54 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Ladies,



Ik ben op dit moment 37 weken zwanger en vanaf nu kan het eigenlijk elk moment gebeuren.



Ik heb een best zware zwangerschap achter de rug buiten mijn psychische klachten om heb ik ook echt vele lichamelijke klachten.. Ik heb de gehele zwangerschap gespuugd, enorme last van mijn bekken en ben daarnaast erg kortademig en vaak duizelig. Zie veel sterretjes en val regelmatig flauw en nare hoofdpijnen. Heb een laag ijzergehalte en heb daar ook ijzertabletten voor gekregen.



Vandaag was ik samen met mijn broertje naar de huisarts geweest. (vanwege een ongelukje op school) En daar ging het goed fout. Zo fout dat de huisarts mijn gynaecoloog heeft moeten bellen om te vragen of zij mij even wilde onderzoeken. Ik werd weer erg kortademig en duizelig, bleef sterretjes zien en enorme hoofdpijn. Zitten lukte niet want dan kon ik amper ademhalen en staan/lopen ook niet vanwege me bekken en de duizeligheid.



Nu is dit niet de eerste keer dat ik dit heb. Even een blokje om lukt al niet en ik vind het wel echt belangrijk om te blijven bewegen. ( ben een sporter)



Vandaag weer met een arts gesproken om te vragen hoe het nu eigenlijk verder moet gaan. Zij gaf aan dat dit geen redenen zijn om het kindje eerder te laten halen. Ik begrijp zelf heel goed dat het kindje zelf komt als hij/zij er klaar voor is hoor, maar dit is niet te doen. Zij zei ook dat het te vroeg zou zijn om plannen te maken voor eventueel inleiden.. Ook vertelde ze dat als zij mijn gynaecoloog zou zijn, ze pas plannen zou gaan maken bij 41 weken..



Ik heb voor een groot gedeelte van mijn zwangerschap bij een vk gelopen en heb nu nog geen vaste gynaecoloog. Ik heb er wel om gevraagd en zij zou het voor mij regelen. Dus hoe mijn gynaecoloog erover denkt weet ik niet.



Mijn vraag aan jullie dames is eigenlijk of iemand dit ook zo zwaar heeft gehad de laatste weken en het ook duidelijk heeft aangegeven en hoe er bij hun is omgegaan met eventueel inleiden etc. Hebben jullie ook doorgelopen tot 41+? En het is toch niet te vroeg om nu plannen te maken voor inleiden? Ik heb het natuurlijk zelf ook liever niet, maar op een gegeven moment is mijn lichaam ook echt op.



Ik hoop dat iemand haar ervaring met mij kan delen! Of misschien wel een advies kan geven.



Liefs,



Boohoo
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met 38 weken ingeleid, was het ook echt spuugzat ivm lichamelijke klachten. Bleek ook dat ik al 3cm ontsluiting had die dag ervoor.



Vond het niet erg, ook niet pijnlijk. Nou ja, de bevalling wel maar dat was ook zo over. ;-D ben in drie uur bevallen dus had niks te klagen.
quote:boohoo_ schreef op 27 oktober 2014 @ 19:44:

Dat zou een hoop kunnen verklaren.. Weet je ongeveer hoe lang het duurt voordat het aanslaat? Dat is mij namelijk niet verteld.. Beetje jammer weer.Ga maar uit van minimaal 4 weken. Afhankelijk van je tekort en je normale ijzergehalte ga je er dan wat van merken.
Alle reacties Link kopieren
Straaltjezon, wanneer hebben zij besloten om jou te gaan inleiden?



En Dikkie1, ik dacht ook dat 37 weken op tijd was. Maar de gynaecoloog van vanmiddag zei dat 37 weken toch echt te vroeg was als de kleine niet uit zichzelf komt.. Ik begrijp het ook allemaal niet meer hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:boohoo_ schreef op 27 oktober 2014 @ 19:59:



En Dikkie1, ik dacht ook dat 37 weken op tijd was. Maar de gynaecoloog van vanmiddag zei dat 37 weken toch echt te vroeg was als de kleine niet uit zichzelf komt.. Ik begrijp het ook allemaal niet meer hoor!



Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Doorgaans (uitzonderingen daargelaten) komt de bevalling vanzelf op gang als kind en moeder er klaar voor zijn. Dat ligt meestal tussen 37 en 42 weken.

Een kind dat spontaan met 37 weken geboren wordt, is dus meestal klaar voor de geboorte en wordt dus niet als 'te vroeg' beschouwd.

Dat wil niet zeggen dat het bij elke zwangerschap met 37 weken een goed idee is om de bevalling tegennatuurlijk op te wekken. Een heleboel van die kinderen zouden er immers pas met 38, 39, 40 of zelfs 41 weken klaar voor zijn.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
37 weken is randje prematuur en veel baby's hebben dan nog opstartmoeilijkheden. Over het algemeen wordt ook met 'echte aantoonbare medische' klachten van de moeder toch gewacht tot week 38 of 39 voordat ingeleid wordt.

Mijn eerste is ingeleid met 39 weken (pre-eclampsie), de tweede met 41 weken vanwege een plotseling stijgende bloeddruk (190/120). Bij jongste had ik juist bij 40+2 met de gyn afgesproken dat ik mocht wachten tot de bevalling vanzelf zou beginnen, maar toen was de bd nog acceptabel (150/100).
Alle reacties Link kopieren
De dag ervoor booohoo; 37+6.



Met de mededeling of ik de dag erop wou bevallen. Nou, graag! ;-d



Ik hoop dat het voor jou ook zo snel is.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik was ook echt op. Kon niet meer lopen, had teveel vocht en ze dachten dat zoon enorm groot was. Ik was ook echt alle energie die ik nog had nodig voor de bevalling, en omdat ik al 3cm had hadden ze niet veel bedenktijd nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 27 oktober 2014 @ 20:04:

[...]





Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Doorgaans (uitzonderingen daargelaten) komt de bevalling vanzelf op gang als kind en moeder er klaar voor zijn. Dat ligt meestal tussen 37 en 42 weken.

Een kind dat spontaan met 37 weken geboren wordt, is dus meestal klaar voor de geboorte en wordt dus niet als 'te vroeg' beschouwd.

Dat wil niet zeggen dat het bij elke zwangerschap met 37 weken een goed idee is om de bevalling tegennatuurlijk op te wekken. Een heleboel van die kinderen zouden er immers pas met 38, 39, 40 of zelfs 41 weken klaar voor zijn.



Ja, duidelijk, maar dat is dus net als dat een kind van 42+ weken dat nog blijft zitten er nog niet klaar voor is..

Of zeg ik nu weer iets heel geks?



Ik zou overigens niet deze week nog ingeleid willen worden hoor! Het is meer dat ik me afvraag hoe lang zij mij nog zouden willen laten lopen.



Straaltjezon, ik hoop het ook fijn dat je al ontsluiting had dat scheelt echt een hoop! Dat betekent dat je lichaam al op weg was.

Ik heb dan niet dat ik vocht vast houdt en mijn kindje is gemiddeld maar de andere klachten zijn ook niet bepaald fijn !



Bedankt ik hoop ook dat het bij mij vlot zal verlopen!
Het verschil is dat een kindje wat te vroeg gehaald wordt een grotere kans heeft op klachten (mn drinken en temp), terwijl vanaf 42 weken de kans op overlijden groter wordt (statistisch gezien). Dan is het dus zo dat een kindje gewoon pech heeft en bij moeders de huur wordt opgezegd
Alle reacties Link kopieren
quote:boohoo_ schreef op 27 oktober 2014 @ 20:14:

[...]





Ja, duidelijk, maar dat is dus net als dat een kind van 42+ weken dat nog blijft zitten er nog niet klaar voor is..

Of zeg ik nu weer iets heel geks?





Na 42 weken is er een verhoogde kans op complicaties en zelfs op doodgeboorte.

Daarom worden spontane bevallingen tussen 37 weken en 42 weken als 'op tijd' beschouwd, omdat kindjes dan meestal geen complicaties of problemen hebben.

Spontane bevallingen voor 37 weken (prematuriteit) of na 42 weken (serotiniteit) worden als abnormaal beschouwd vanwege de verhoogde kans op complicaties.



Wat niet wil zeggen dat kindjes van voor 37 weken of na 42 altijd complicaties hebben en kinderen daartussen nooit. Of dat opgewekte bevallingen bij 37 weken (of vroeger) altijd problemen geven.

Maar de minste kans op problemen heb je nou eenmaal bij een spontane bevalling tussen 37 en 42 weken.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ah bedankt voor de uitleg Broedkippetje.



Het is dus niet echt gebruikelijk om wegens de klachten van de mama een bevalling in te leiden laat zeggen vanaf 38+ weken? Het komt wel eens voor zoals bij straaltjezon en ook in combi met de ontsluiting. Maar stel ik heb nog geen ontsluiting tegen die tijd dan zullen zij het dus ook zeker niet gaan 'forceren'?



Ik maak me ook zorgen hoe ik de bevalling dan doorkom als ik helemaal door zou gaan tot 'het einde' omdat ik er nu al zo erg aan onderdoor ga!
Alle reacties Link kopieren
Het wordt niet snel gedaan maar is ook zeker niet uitgesloten.

Het beste is om het er rustig met je gyn over te hebben en je zorgen duidelijk te benoemen.

Zoals je al van plan was
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet gebruikelijk nee, maar als ze mij een week door hadden laten lopen zou ik zo uitgeput zijn dat ik er niet helder bij zou zijn. Mijn benen kon ik zelf ook niet omhoog houden en moest voor me gedaan worden.



Ik had echt geluk dat ik al wat ontsluiting had, anders zou het moeilijker worden denk ik.



Ben in die 24u ook blijven hangen op 3cm, en ze hadden het idee dat zoon groot genoeg was om prima buiten de baarmoeder te leven, wat ook zo was trouwens.



Ze doen het niet zomaar, heb ook nog twee opnames gehad en ze dachten dat zoon en ik er klaar voor waren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kindje is met 36 + 2 gehaald vanwege medische complicaties. Hij bleek hier echter helemaal nog niet klaar te zijn om geboren te worden, hij heeft een tijd eten gekregen via een sonde omdat hij nog niet genoeg kracht had om zelf te eten. En ook erg veel last van zijn darmpjes gehad doordat die nog niet 'af' waren. Inleiden zou ik daarom echt alleen doen wanneer het medisch noodzakelijk is.



En hoewel ik snap dat je het zwaar hebt, mijn zwangerschap was ook in de verste verte geen pretje, probeer het echt nog even vol te houden!! Veel sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
quote:boohoo_ schreef op maandag 27 oktober 2014 19:35 Wat zouden zij dan nog meer kunnen onderzoeken? Ik denk dat zij zelf ook echt geen idee hebben wat het zou kunnen zijn en denken als ze geen verhoogde bloeddruk heeft dan zit het in ieder geval goed..



Ik ga het ook echt nog een keer bespreken want zou graag willen weten of mijn gynaecoloog echt vrouwen tot 41+ weken laat lopen als zij dit soort klachten hebben.



Als ze kunnen laten ze je lopen ja, de ene gynaecoloog zal eerder geneigd zijn om je in te leiden dan de ander. Uiteindelijk is het voor je baby het beste om te komen wanneer hij of zij wil komen en daar is tijd voor tot 41 weken. Daarna gaan ze inleiden. In jouw geval krijg je het misschien voor elkaar om met 40 weken geholpen te worden. Maar eerder zullen ze je bedrust adviseren, in het belang van je baby.

Ik ben zelf bijna 33 weken zwanger en mijn ijzer is ook te laag, heb ook tabletten en nu na twee weken merk ik nog weinig verschil. Ik slaap elke dag in ieder geval twee uur overdag. Ik kan niet ver lopen ivm bekkeninstabiliteit. Als ik teveel doe zie ik sterretjes en zak ik door m'n benen. Benauwd en kortademig is ook niet vreemd, je baby is nu zo groot dat je longen minder ruimte hebben. Als hij of zij gaat indalen zal dat minder worden. Het is allemaal heel vervelend maar het hoort er wat mij betreft bij en het helpt niet als ik me er heel druk over maak. Ik heb overigens ook nog twee kleine kinderen rondlopen, dus ik kan niet de hele dag liggen en rustig aan doen. Maar ik doe alleen wat echt moet en leg me er bij neer dat het even niet anders is. Ik raad je dit toch aan, accepteer dat het zwaar is, als je kan doe dan ook echt niks. Zorg dat je even buiten komt iedere dag en zie t als wachten op je baby. Het rotte is dat je weinig steun krijgt van je verloskundige/gynaecoloog. Als zij begrip zouden tonen en je steun zouden bieden had het misschien wat makkelijker geweest om te accepteren. Inleiden is geen pretje als je er niet klaar voor bent. Je forceert iets waar je baby niet aan toe is. Is dat het je echt waard, die paar weken.
Alle reacties Link kopieren
Ik had echt de meest verschrikkelijke zwangerschap die je kan bedenken. Afgesproken was dat ik zou worden ingeleid met 37 weken maar uiteindelijk vroegen ze mij of ik nog een weekje wilde doorlopen tot 38 weken. Wel al weken elke dag aan de CTG. Zoon was er nog helemaal niet aan toe om geboren te worden. Veel te klein 2200 gram, kon zich niet warmhouden, kreeg een zonde, hartritme stoornissen door onrijp hartje en uiteindelijk 8 dagen in de couveuse. Tijdens het inleiden is het infuus tot maximaal opengezet en het ging erom hangen of er een handje geholpen moest worden door middel van vacuüm of zelfs keizersnee. Het enige wat dit alles rechtvaardigde was dat onze situatie zo uitzonderlijke was dat ze geen risico meer durfde te nemen. Wat misschien wel kan helpen is een soort van eindstreep datum af te spreken zodat je weer waar je aan toe bent en je daar naar toe kan leven. Heel veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ingeleid met 38 weken omdat ik "op" was door de complicaties. (De hele zwangerschap overgeven en bekkeninstabiliteit)

Ik had nog geen ontsluiting, ze hebben eerst iets ingebracht om de baarmoedermond week te maken en bij de eerste hebben ze toen mijn vliezen gebroken en bij de tweede ging dat vanzelf. Bij de eerste heb ik een weeënstorm gehad bij de tweede niet. Ik heb de bevallingen niet als heel erg zwaar ervaren. Al was de eerste wel zwaarder dan de tweede. De tweede ging heel erg snel, voor mijn gevoel. Ik heb bij beide bevallingen een ruggenprik gehad dus dat kan ook de reden zijn dat ik het niet zo zwaar vond



Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Oh trouwens, mijn meiden waren met 38 weken niet klein... De eerste 3900 gram en de tweede 3500 gram.
Een vriendin van me beaamde idd wat knorretje zegt. Ivm leverproblemen bij haar is er gekozen voor inleiden vanaf 37 weken. Dat heeft haar echt door die laatste weken heen geholpen, dat ze wist wanneer het zou eindigen. Uiteindelijk is baby met 37+2 geboren. Maar hij heeft het best zwaar gehad en achteraf had vriendin liever nog een weekje gewacht. Maarja, dat is achteraf.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het per ziekenhuis (gynaecoloog/verloskundige afhangt.

In mijn ziekenhuis wordt bij max 41 weken ingeleid.



In mijn geval is vroeger inleiden zeker nog geen uitgemaakte zaak, maar de laatste keer dat ik de verloskundige sprak ook geen absolute no-go meer. Zij gaf aan dat ingeleid wordt als het kindje buiten de buik beter af is dan binnen of als de moeder de zwangerschap psychisch of lichamelijk niet meer aan kan.



Psychisch gaat het hier allemaal prima. Lichamelijk heb ik veel last van mijn bekken. Zodanig dat het steeds moeilijker wordt (nu 34 weken) om mezelf te verzorgen (ik word bam-mam). Ik kan nog lopen, maar vraag niet hoe. Volgens de verloskundige (twee weken geleden) gaan we de komende tijd kijken hoe e.e.a. zich verder ontwikkelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad denk ik ook een datum willen om naar uit te kunnen kijken..



Eigenlijk het zelfde verhaal als 29caro.. Ook ik blijf spugen en heb enorme last van mijn bekken en dan ook nog de andere nare kwaaltjes. Wanneer hebben ze bij jou besloten om je met 38 weken in te leiden 29caro ?



Ik zal morgen even goed informeren bij de gynaecoloog hoe zij erover denken. Het liefst wil ik echt dat de kleine vanzelf komt, maar als je als mama op bent dan word de bevalling alleen maar nog zwaarder!
Al heb je een datum to wil soms niet altijd zeggen dat ze het dan als nog gaan doen. Als dan de controle ervoor blijkt dat het kindje ipv met 38 weken gehaald kan worden ipv 37 weken zullen dat vaak wel doen. Hier was er al een plan om onze zoon te halen met 37 weken, maar omdat hij het in eens beter deed is dat weer uitgesteld.



Vergis je niet over het eerder halen. Sommige kindjes ook al worden ze met 39 weken via een geplande KS gehaald kunnen er nog niet klaar voor zijn. Hier een kennis die haar kraamweek heel anders eruit heeft gezien omdat haar dochter eigenlijk nog niet toe was om geboren te worden. Bij ons was het anders maar dat kwam waarschijnlijk ook omdat hij anders in de dagen erna geboren zou zijn.



Hier in het zkh mag je zelf bepalen of je doorloopt met 41 weken of wordt ingeleid. Ze geven voorkeur aan dat laatste omdat dat uit laatste onderzoeken toch het veiligste is. Als je voor het eerst kiest worden er wel om de dag ctg's gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wat je bedoelt Leoni zou wel graag willen weten of ze het bij mij ook zouden overwegen.



Ik ga er ook niet van uit dat als ze beslissen om de kleine te halen dat het ook deze week nog gebeurt. Dus dan wordt het automatisch 38+weken.



Het is en het blijft spannend hoe de kleine het zal gaan doen na de bevalling..
Alle reacties Link kopieren
Even mijn beloofde update:



Ik ben vandaag langs de gynaecoloog geweest en ze begrijpt me gelukkig maar al te goed. Het is wel zo dat zij pas inleiden vanaf 39 weken, maar ze gaat volgende week ( 38 weken en 2 dagen) inwendig onderzoek doen om te kijken of mijn bmm al is verweekt.



Als mijn bmm is verweekt dan gaan ze een afspraak maken om me in te leiden bij 39+ weken.

Mocht het potdicht zitten dan moet ik die week daarop weer terug komen voor nog een inwendig onderzoek.

En als ik volgende week al wat ontsluiting heb (bij 1 cm doen ze geloof ik niet veel dus denk 2+??) Dan houden ze me is mij verteld.



Het is en het blijft dus afwachten. Hopen dat de bevalling alsnog spontaan begint. Al denk ik niet dat dat het geval is..

Anders gewoon al hopen op wat ontsluiting volgende week!
Fijn! Je hebt nu in ieder geval een plan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven