Peuterspeelzaal?

27-10-2014 15:09 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is nogal voorbarig (dochter moet nog geboren worden) maar ik dacht er ineens aan en vroeg me af wat jullie mening is hierover:



Vroeger (toen ik klein was) gingen alle kinderen vanaf een jaar of 2 naar de peuterspeelzaal, zo'n 2 dagen in de week spelenderwijs wat dingen leren, sociale vaardigheden leren, met andere kinderen omgaan etc. Zeker toen heel goed, k'dv's had je toen nog weinig en de meeste kindjes beven thuis bij mama, weinig contact met andere kleine kinderen dus.



En dan nu, heel veel kinderen gaan minimaal 2 dagen naar een kdv en krijgen daar, voor zover ik weet, bovenstaande eigenlijk al mee, ze gaan er al heen ruim voor ze twee zijn, namelijk als mama weer aan het werk gaat na verlof.



Peuterspeelzalen bestaan nog wel maar als ik tussen de regels door lees ligt de nadruk daar toch vooral op de sociaal wat zwakkere groepen, kindjes die thuis geen NL leren etc.



Reden dat ik dit vraag is dat onze dochter in principe niet naar een kdv zal gaan, mijn vriend is freelancer, heeft flexibele werktijden en zal primair voor haar gaan zorgen en ik ga zelf een dag minder werken zodat hij op die dag zijn buiten de deur dingen kan doen.



Het lijkt mij wel goed als ze na zo'n twee jaar met vooral volwassenen om zich heen kennis gaat maken met andere kindjes en een ritme aanleert dat op school aansluit, de peuterspeelzaal leek mij bij uitstek geschikt daarvoor, tot ik dus ontdekte dat de rol wat veranderd lijkt te zijn, ook vind ik nergens iets over kosten. Alternatief is dan dat ze vanaf een jaar of twee af en toe naar een KDV gaat en dat moet op tijd geregeld worden in de stad waar ik woon.



Wie heeft er zelf kindjes op de peuterspeelzaal en wat is je ervaring daarmee?
Ik ben thuis (hopelijk niet al te lang meer) maar mijne jongste gaat naar kdv in januari. geen indicaties nodig. Kost ons ongeveer 50 euro voor 2 dagdelen, is namelijk inkomensafhankelijk geworden sinds vorig jaar.



Gewoon inschrijven TO, mag bij 1 jaar geloof ik, en het kan geen kwaad nee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven