Koolvis slecht voor kat?

28-10-2014 10:53 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kat heeft voedselallergie en mag 1 bepaald soort brokken. Na een aantal weken mocht ik gaan experimenteren waar hij wel tegen kon. Nu blijkt hij goed op vis te reageren.



Voorheen kreeg hij s'avonds natvoer, waar hij dol op was, maar dat kan dus niet meer omdat hij daar ontzettende jeuk van krijgt met als gevolg (open) wonden in zijn nek.



Nu is mij verteld dat tonijn (op waterbasis) niet goed is voor een kat omdat dit te zout is. Geldt dit ook voor gekookte koolvis? Is het slecht als hij dit iedere avond, of om de dag krijgt, naast zijn hypo-allergenic brokjes?
Alle reacties Link kopieren
Eiwitten

zijn grotere moleculen en oudere katten die wat slechtere nieren

hebben, kun je beter niet teveel eiwit geven. Maar de kat zal al aan

nierfalen hebben geleden als ze wat vis eten niet heeft overleefd. In

seniorenvoer voor katten zit ietsje minder eiwit maar er zit wel eiwit

in. Dat kan ook niet anders, ze eten vlees.



De ziekte van Aujesky bestaat niet meer. Dat wil zeggen, in Nederland

niet meer. Maar volgens mij komt het in het buitenland heel zelden voor.

Mensenvlees wordt erop getest en er is al heel lang geen Aujesky meer

constateerd in vlees in Nederland. Maar varkensvlees blijft een vet

soort vlees dus ik geef het niet veel. Alleen soms wat ham of

leverworst.



Je kunt ook rundergehakt geven. Mijn katten vinden dat wel lekker rauw.

Vis lusten ze alleen gekookt en dan zit er nog net zoveel goeds in. Mijn

honden lusten vis ook alleen gekookt. Mijn katten zijn niet echt te

porren voor rauw vlees. Een kwarteltje in stukken gehakt vonden ze wel

lekker. Ik bestel barf op internet, er zijn meerdere online shops die

veel keuze hebben dus misschien kun je daar eens kijken. Caroba bv.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt!



Ik heb even gekeken naar BARF. Hoe werkt dat? Moet je dat ook rauw geven? En ik geef koolvis nu s'avonds en er staan altijd brokjes. Kan dat met Barf ook? Want als ik het goed begrijp koop je een hele rol en die moet je invriezen. Hoeveel moet je dan geven?



En wat is de 'veiligste' smaak om mee te beginnen?



Iemand anders nog tips over gewoon gekookte vis / vlees? Ik denk dat hier toch mijn voorkeur naar uitgaat maar wil in principe alles proberen.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniempje19877 schreef op 29 oktober 2014 @ 13:31:

Bedankt!



Ik heb even gekeken naar BARF. Hoe werkt dat? Moet je dat ook rauw geven? En ik geef koolvis nu s'avonds en er staan altijd brokjes. Kan dat met Barf ook? Want als ik het goed begrijp koop je een hele rol en die moet je invriezen. Hoeveel moet je dan geven?



En wat is de 'veiligste' smaak om mee te beginnen?



Iemand anders nog tips over gewoon gekookte vis / vlees? Ik denk dat hier toch mijn voorkeur naar uitgaat maar wil in principe alles proberen.



BARF is zelf samenstellen van een natuurlijk dieet, stukken vlees dus en zeker rauw. Voor katten hoef je het echt niet te koken dat doen ze in het wild ook niet, en vlees waar nog botjes in zitten (en dat moet ivm de tandjes maar ook de voedingstoffen die daar weer inzitten) mag je sowieso niet verhitten omdat het bot dan kan splinteren met alle gevolgen van dien.



De rol die jij bedoelt is denk ik Haaks? Dat is zo'n kant en klare vers mix (net als de eerder genoemde Carnibest en Bandit), goed geschikt voor beginners, voor de kat omdat het kleingemaakt en gemixt is, voor de mens omdat het er minder eng uitziet maar ook alvast uitgebalanceerd is. Echt Barfen moet je leren, er zijn hele fora mee volgeschreven over de ideale samenstelling. Punt bij jou is eigenlijk dat die pre-mix juist niet handig is, je weet niet waar je kat allergisch voor is en daar kom je ook niet achter als je iedere keer 5a6 soorten vlees tegelijk geeft.



Met veilig bedoel je dat het makkelijk gegeten wordt? Dan zou ik kiezen voor iets waar een sterke geur aan zit, katten eten grotendeels met de neus en zijn gewend dat hun voer sterk ruikt (brokjes, blik, zit vaak veel kunstmatig geurspul in). Rund ging er hier als een van de eerste dingen makkelijk in, maar ook stukken vis liepen prima. Geit en schaap doen het om dezelfde reden goed, extra voordeel daarbij is dat het minder vaak in fabrieksvoer zit en de kans is kleiner dat er dan een allergische reactie op volgt.



Voor wat betreft de brokken, strikt genomen is het het een of het ander, de brokken 'verpesten' de ph graad in de maag van je kat waardoor het maagzuur minder zuur wordt. Die zuurte is juist nodig om het rauwe vlees en de botten te kunnen verteren. Maar, zeker in de eerste periode zou ik het eten an sich vooropstellen, ook om het voor jezelf makkelijk te houden, botten geef je sowieso nog niet dan dus daarvoor maakt het niet uit. Altijd brokken hebben staan zou ik sowieso niet doen, dan heb je weinig controle over wat er gegeten wordt.



Vooropgesteld dat ik het supergoed vind dat je hier zo bewust mee bezig bent en openstaat voor vers wil ik je toch op het hart drukken om je eerst goed in te lezen, kijk ook eens op een forum als www.barfplaats.nl, daar zitten veel mensen die al jaren vers voeren en de kans dat iemand je daar kan helpen is gewoon groter dan hier. daar kunnen ze je op gang helpen, je advies geven over welk vlees goed is voor starters en hoe je je kat zover krijgt dat ze het gaat eten, niet alle katten 'snappen' het meteen.



Dierenartsen krijgen tijdens hun opleiding verbazingwekkend weinig echte voedingsleer en ook daarna bestaat alle informatie die ze tot zich krijgen uit lezingen van 'experts' van de grote merken als Royal Canin, je zult begrijpen dat die niet helemaal objectief zullen zijn. Tot slot verkopen dierenartsen zelf ook deze merken en dan krijg je al snel het 'wij van wc eend' probleem. Kijk voor de grap eens naar een van de meer recente afleveringen van de Keuringsdienst van waarde over diervoeding, er gaat een wereld voor je open
Sorry sorry, was ik in eens zomaar weg zonder je laatste vraag te beantwoorden.



Ik koop runderhart bij de ah, de iets grotere heeft het, bij de jumbo kan je het bestellen en in iets grotere stukken laten snijden. Ik heb ook wel eens een lamshart gehaald bij de islamiet.



Verder haal ik bij de poelier op de markt allerlei kippenonderdelen zeg maar. Mijn kitten eet dat graag, mijn grotere kat niet zo graag, die lust het liefst runderhart of runderlappen, biefstuk etc.



Ook heb ik een tijd carnibest gegeven, maar mijn katten prefereren 'normaal rauw vlees' Wel is carnibest erg handig, je bewaard het in de vriezer en je kan er porties vanaf snijden. Dat ontdooi je en kan je ze voeren.



Ik voer nog wel brokken bij ivm ernstige brokken verslaving van de oudste, ik kan puur hart en biefstuk dieet niet goed betalen nog. Dit zou wel lukken als ik er ook meer andere voedingsmiddelen bij geef, zoals lever, niertjes etc.



Het barf idee is gebaseerd op een muis. Het normale dieet van een kat dus eigenlijk. Dus je probeert een dieet samen te stellen die alle voedingsmiddelen bevat die een muis ook bevat.





Ik ben begonnen met voornamelijk rood vlees/hart en daarnaast goed fijn gehamerde nekjes (wel vies werk, maar goed, zo'n stelletje knorrende grommende genietende katjes is het erg waard)
En je laatste vraag, ik geef in de ochtend brokjes, niet te veel, zo'n 1/3 van de dagportie, dan tegen etenstijd krijgen ze rauw vlees. Dan voor de nacht weer brokken (weer ongeveer 1/3 van de normale portie) of als het vlees op moet meer vlees. Dus 2/3 brokken en 1/3 vlees, tenzij ik weer eens goed inkopen heb gedaan en dan krijgen ze meer variatie vlees. Een portie hart bijvoorbeeld voor mijn kitten is nu groter dan die voor de grote kat. Samen eten ze ongeveer 80 tot 100 gram vlees per dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn kat nu 3 weken koolvis gegeven waar hij erg goed op reageerde.



Sinds een week ben ik begonnen met gekookte kipfilet. Ik heb het idee (maar ik ben ook een week ziek thuis geweest dus dan valt het meer op) dat hij wat meer begint te krabben. Echter niet overdreven veel en er zijn ook geen open wondjes of iets dergelijks.



Wat denk jullie? Toch nog proberen om door te gaan en als er wondjes komen acuut mee stoppen? Of nu er al mee stoppen? Ik wil zo graag uitproberen waar hij tegen kan zodat hij s'avonds ook iets lekkers kan eten. En alleen koolvis wordt op den duur ook saai natuurlijk. En ik heb hem nu 2 of 3x zien krabben, dus ook niet extreem veel ofzo.



Graag jullie advies!
Hoi!

Meer krabben kan ook de weersverandering zijn. Als ik jou was zou ik het toch blijven proberen, nog een week of twee. Als er geen wondjes, schilfers ofzo te zien zijn, dan kan het krabben ook wat anders zijn. Misschien zelfs een vlooitje oid. Jij kent je kat natuurlijk het beste, als je denkt dat hij echt meer gaat krabben dan misschien terug naar koolvis en wat anders proberen.



En wat ik al eerder zei; je zou ook kunnen kijken naar rundvlees. Kip wordt namelijk vrij veel behandeld met allerlei antibiotica's en in het veevoer kan ook weer wat zitten waar je kat allergisch voor is.



Succes, het is zo lastig in te schatten met katten wat wel/niet goed is voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt!



Dan probeer ik het nog even door.



De kip en koolvis kook ik altijd. Zou ik dat met rundvlees ook moeten doen?



Bedankt voor jullie goede adviezen!
Denk het wel, kat is gekookt gewend. Je zou ook een klein stukje rauw kunnen voorhouden en kijken hoe die reageert. Zolang je geen varken geeft kan het geen kwaad.

Ik zou wel met een klein stukje beginnen, zeker als je rauw probeert, het is natuurlijk anders voor de maag dan gekookt voedsel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven