Werk & Studie
alle pijlers
Werk zoeken, iemand tips?
woensdag 23 juli 2008 om 10:28
Ik ben 25 en sinds februari zit ik in de ww. Tijdens mijn zwangerschapsverlof werd opeens mijn contract, ondanks mondelinge toezeggingen, niet omgezet in een vast contract. Balen natuurlijk.
Ik dacht 'dat komt wel goed, ik vind wel weer werk'. Ik ben niet vies van hard werken, ben gemotiveerd en kan best het een en ander. Nadeel is dat ik 2 kleine kinderen heb en dus niet extreem flexibel ben, maar in overleg is alles bespreekbaar en ik wil graag 32 uur werken. Ook moet ik het laatste stukje van mijn (HBO)studie nog doen, daar ga ik in september mee aan de slag en hoop dan begin volgend jaar klaar te zijn.
Maar wat valt dát tegen. Ik krijg vanaf september geen ww meer, maar uitzicht op werk heb ik nog niet. Ik solliciteer me suf, ben al een keer of 9 op gesprek geweest, waarvan 1x op 2e gesprek uitgenodigd. En áltijd zijn ze zeer positief, goed gesprek, goede kandidaat, zou zó aan de slag kunnen, maar dan volgt de 'maar'.
Ik heb alle afwijzingen al gehad: te jong, te oud, te hoog opgeleid, te laag opgeleid, ze willen liever een man (want hulpverlening, dus mannen zijn schaars) en ook het feit dat ik 2 kinderen heb helpt niet écht mee geloof ik. (terwijl in mijn vorige baan niemand ooit 'last' heeft gehad van mijn kind)
Nog geen diploma speelt natuurlijk ook een rol, maar ik heb wel werkervaring in mijn werkveld in een vrij pittige functie.
Ik ben niet kieskeurig, wil ook best administratief werk doen, of zelfs achter de lopende band gaan staan, heb al gesolliciteerd in kledingwinkels en in de kinderopvang. Maar ook daar krijg ik steeds te horen dat ik te hoog opgeleid ben.
Dat maakt me zelf niet uit, ik wil gewoon wérk.
Ik weet niet meer wat ik nog kan verzinnen om aan een baan te komen. Van het thuiszitten word ik knettergek, en straks heb ik ook geen ww meer om op terug te vallen en mijn inkomen is toch écht nodig.
Iemand tips waar ik zelf nog niet aan gedacht heb?
Van het CWI hoef ik niets te verwachten, daar ben ik 2x verplicht op afspraak geweest, ze hebben mijn sollicitaties niet eens ingekeken en ik kreeg alleen 'succes' en 'ik zou er maar wat vaart achter zetten, je uitkering loopt bijna af' te horen.
Ik dacht 'dat komt wel goed, ik vind wel weer werk'. Ik ben niet vies van hard werken, ben gemotiveerd en kan best het een en ander. Nadeel is dat ik 2 kleine kinderen heb en dus niet extreem flexibel ben, maar in overleg is alles bespreekbaar en ik wil graag 32 uur werken. Ook moet ik het laatste stukje van mijn (HBO)studie nog doen, daar ga ik in september mee aan de slag en hoop dan begin volgend jaar klaar te zijn.
Maar wat valt dát tegen. Ik krijg vanaf september geen ww meer, maar uitzicht op werk heb ik nog niet. Ik solliciteer me suf, ben al een keer of 9 op gesprek geweest, waarvan 1x op 2e gesprek uitgenodigd. En áltijd zijn ze zeer positief, goed gesprek, goede kandidaat, zou zó aan de slag kunnen, maar dan volgt de 'maar'.
Ik heb alle afwijzingen al gehad: te jong, te oud, te hoog opgeleid, te laag opgeleid, ze willen liever een man (want hulpverlening, dus mannen zijn schaars) en ook het feit dat ik 2 kinderen heb helpt niet écht mee geloof ik. (terwijl in mijn vorige baan niemand ooit 'last' heeft gehad van mijn kind)
Nog geen diploma speelt natuurlijk ook een rol, maar ik heb wel werkervaring in mijn werkveld in een vrij pittige functie.
Ik ben niet kieskeurig, wil ook best administratief werk doen, of zelfs achter de lopende band gaan staan, heb al gesolliciteerd in kledingwinkels en in de kinderopvang. Maar ook daar krijg ik steeds te horen dat ik te hoog opgeleid ben.
Dat maakt me zelf niet uit, ik wil gewoon wérk.
Ik weet niet meer wat ik nog kan verzinnen om aan een baan te komen. Van het thuiszitten word ik knettergek, en straks heb ik ook geen ww meer om op terug te vallen en mijn inkomen is toch écht nodig.
Iemand tips waar ik zelf nog niet aan gedacht heb?
Van het CWI hoef ik niets te verwachten, daar ben ik 2x verplicht op afspraak geweest, ze hebben mijn sollicitaties niet eens ingekeken en ik kreeg alleen 'succes' en 'ik zou er maar wat vaart achter zetten, je uitkering loopt bijna af' te horen.
woensdag 23 juli 2008 om 10:37
Wat vaak bizar goed werkt is je schroom opzij zetten en deze vraag naar ALLE mensen in je netwerk sturen. Dus ook voormalige buren, vrienden van je ouders, oude leraren, collega's van je man, ouders op peuterspeelzaal/kdv/school etc. Die mensen zijn geneigd je te helpen en kennen op hun beurt ook weer tientallen mensen. Vaak vind je via via meer dan via de officiele kanalen. Succes!
woensdag 23 juli 2008 om 10:43
Ambrosia, nadeel is dat ik niet opgeleid ben voor de kinderopvang. Heb wel een sociale opleiding en weet wel het een en ander van ontwikkelingspsychologie en dergelijke en heb er natuurlijk zelf 2 in die leeftijd, maar ze vragen toch meestal een gerichte opleiding. Niet dat ik het evengoed niet blijf proberen hoor.
MissMara, ik ga het toch nog maar eens wat grootschaliger aanpakkken idd. Heb wel hier en daar wat rondgevraagd en zit nog te dubben of ik het kan maken om mensen waar ik in het verleden mee samengewerkt heb die bij een andere organisatie werken te benaderen.
Bedankt voor je tip.
MissMara, ik ga het toch nog maar eens wat grootschaliger aanpakkken idd. Heb wel hier en daar wat rondgevraagd en zit nog te dubben of ik het kan maken om mensen waar ik in het verleden mee samengewerkt heb die bij een andere organisatie werken te benaderen.
Bedankt voor je tip.
woensdag 23 juli 2008 om 10:47
woensdag 23 juli 2008 om 10:53
Ik heb een opleiding in de hulpverlening, maatschappelijk werk en die richting zeg maar.
Ervaring heb ik zat in administratieve banen, horeca en call-center werk, dat heb ik sinds mijn 15e altijd naast mijn school/studie gedaan.
Maar het grootste probleem is dat ik te horen krijg als ik op zoiets solliciteer 'je hebt je diploma nog niet, en zodra je die krijgt ben je weer vertrokken en daar zitten we niet op te wachten, we willen iemand voor langere tijd'. Terwijl dat niet persé waar is.
Ervaring heb ik zat in administratieve banen, horeca en call-center werk, dat heb ik sinds mijn 15e altijd naast mijn school/studie gedaan.
Maar het grootste probleem is dat ik te horen krijg als ik op zoiets solliciteer 'je hebt je diploma nog niet, en zodra je die krijgt ben je weer vertrokken en daar zitten we niet op te wachten, we willen iemand voor langere tijd'. Terwijl dat niet persé waar is.
woensdag 23 juli 2008 om 11:00
woensdag 23 juli 2008 om 11:01
Ik herken je verhaal helemaal Eowijnn_ ik zit zins 1 juni zonder werk, ben echt al alle uitzendbureau's af gelopen wil ook echt alles doen maakt niet uit wat als het maar werk is, maar nee!!! Wat jij ook al zei geen ervaring, tehoog op geleid, te laag opgeleid "zucht". Bij de uitzendbureau's hangen de etalage vol met werk maar er is dus niks voor mij bij??? ik blijf het een erg vreemde zaak vinden...
Mevrouw Einstein het klinkt erg leuk dat als je weet hoe een rekenmachine werkt dat je bij administratiekantoren/ boekhoudkantoren welkom bent, nou echt ff niet dus, zelfs voor een "simpel" call centrum nemen ze je niet zomaar aan.
Springlover waar en wat voor werk is het?
Mevrouw Einstein het klinkt erg leuk dat als je weet hoe een rekenmachine werkt dat je bij administratiekantoren/ boekhoudkantoren welkom bent, nou echt ff niet dus, zelfs voor een "simpel" call centrum nemen ze je niet zomaar aan.
Springlover waar en wat voor werk is het?
woensdag 23 juli 2008 om 11:06
Tatje, daar heb ik ook al aan zitten denken. Maar bij BSO moet je toch eind van de middag werken en dat dan 5 dagen om aan je uren te komen. En dat is qua opvang dan weer niet te regelen. Een KDV is open tot 17.45 hier, oppas in de buurt hebben we niet, manlief werkt op dit moment full-time en gaat minderen op het moment dat ik werk heb, maar BSO kan ik echt niet cominberen, tot mijn spijt.
Net als een boel andere banen waar ik wel op aagenomen zou worden, 24 uur verdeeld over 5 dagen is voor mij gewoon niet haalbaar, qua opvang.
Ik heb op dit moment voor 2 dagen KDV, en 1 dag andere opvang en 1 dag gaat mijn man minder werken indien nodig. Maar daardoor ben ik dus gewoon minder flexibel en dat is een groot nadeel merk ik.
Net als een boel andere banen waar ik wel op aagenomen zou worden, 24 uur verdeeld over 5 dagen is voor mij gewoon niet haalbaar, qua opvang.
Ik heb op dit moment voor 2 dagen KDV, en 1 dag andere opvang en 1 dag gaat mijn man minder werken indien nodig. Maar daardoor ben ik dus gewoon minder flexibel en dat is een groot nadeel merk ik.
woensdag 23 juli 2008 om 11:09
Wat vervelend! Ik zou ook je CV plaatsen op sites als nationalevacaturebank.nl, monsterboard en intermediair.nl. Dan kunnen werkgevers jou benaderen met hun banen.
Succes!
Succes!
Give it your all!
woensdag 23 juli 2008 om 11:10
woensdag 23 juli 2008 om 11:36
De afstanden zijn op het randje, maar het is wel ongeveer wat ik zoek ja. Vanaf waar ik nu woon is het ruim een uur rijden, en vanaf waar we misschien willen gaan wonen 50 minuten. En dat is dan zonder spits, dus ik moet nog even kijken of dat haalbaar is.
Maar bedankt, ik laat het je zeker even weten of het wat wordt!
Maar bedankt, ik laat het je zeker even weten of het wat wordt!
woensdag 23 juli 2008 om 11:40
Dat begrijp ik niet. Misschien ligt het aan de regio waar je woont. Ik zit in Rotterdam en hier zitten bedrijven te springen om personeel.
Als het niet lukt, ga ik bijna denken dat je een tatoeage op je voorhoofd hebt of zo. Maar goed, ik begrijp sommige bedrijven ook niet hoor. Kunnen niemand vinden, maar als er iemand solliciteert met een buitenlandse achternaam wordt hij niet uitgenodigd.
Redenen waarom ik een sollicitant niet aanneem, hoewel ik echt, echt mensen nodig heb:
- Sollicitant komt te laat (en zegt niet eens sorry).
- Sollicitant blijft tegen mijn mannelijke collega praten en negeert mij, hoewel ik toch echt de gene ben die beslist.
- Sollicitant lukt het niet om te onthouden hoe ik heet.
- Sollicitant ziet er niet uit. Slecht verzorgt, spijkerbroek, oud t-shirt.
- Sollicitant heeft absurde salariseisen.
- Sollicitant is arrogant.
Nu zoek ik programmeurs en die willen nog wel eens de bovenstaande eigenschappen hebben.
Maar goed, wat ik zeggen wil is dit, ligt het misschien aan jou? Ik weet het, klinkt naar en erg pijnlijk. Maar als er een vacature is die jij kan invullen en ze nemen je toch niet. Dan moet daar een oorzaak voor zijn.
Ga eens met een loopbaanadviseur praten. Klop aan bij een headhunterbureau, laat je adviseren door een objectief persoon. Misschien kom je net iets te gehaaid over, misschien kom je net te onzeker over. Misschien trek je net de verkeerde kleren aan. Misschien ben je te amicaal, of juist te formeel. Dit zijn dingen die personeelsfunctionaris echt niet aan je gaat vertellen als je vraagt waarom je het niet geworden bent.
woensdag 23 juli 2008 om 13:12
O, en tijdens een sollicitatie mag je dingen verzwijgen hoor. Als je solliciteert naar een baan die niets met je opleiding te maken heeft, moet je het ook niet benoemen. Anders lijkt het inderdaad dat je de baan als tijdelijke overbrugging ziet tot je je diploma hebt. En dat is toch eigenlijk ook zo?
En verder, waarschijnlijk ben je geschikt voor de meeste banen waar je naar solliciteert. Je moet jezelf alleen nog op de juiste manier verkopen.
En bij verkoop geldt ook, de wet van de grote aantallen. Hoe meer je solliciteert, des te groter de kans is dat je aangenomen wordt.
En verder, waarschijnlijk ben je geschikt voor de meeste banen waar je naar solliciteert. Je moet jezelf alleen nog op de juiste manier verkopen.
En bij verkoop geldt ook, de wet van de grote aantallen. Hoe meer je solliciteert, des te groter de kans is dat je aangenomen wordt.
woensdag 23 juli 2008 om 13:15