Werk & Studie alle pijlers

Thuiswerken, hoe gaat dat bij jullie?

28-10-2014 17:42 37 berichten
Ik heb getwijfeld of ik dit onder kinderen relatie werk of overig zou plaatsen.



Mijn man werkt voor een buitenlandse werkgever. Hiervoor is hij veel op reis in Europa. Als hij niet op reis is heeft hij home office, hij werkt dus thuis en daar wringt de schoen. Want ondanks dat hij een grote zolderkamer voor zichzelf heeft is er altijd wel wat waardoor zijn office neerstrijkt aan de keukentafel.



Ik vind het rete irritant om hier met 2 kleine kinderen omheen te leven. Hij is er, maar ook niet. Voor de kinderen is het enorm verwarrend, om nog maar niet te spreken over zijn professionaliteit tov de klant met huilende kinderen op de achtergrond. En terwijl ik gezellig met een vriendin koffie drink zit hij dus in dezelfde ruimte te werken en moet ik 3 keer vragen of hij z'n spullen wil opruimen omdat we willen lunchen met de kinderen.



Vanmiddag heb ik dus mijn eigen man naar zijn kamer gestuurd alsof hij een klein kind is. Als je werk af is kom je maar beneden.



Thuiswerken, hoe gaat dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Toen de kinderen klein waren, werkte ik nuet thuis. (Geloof ook nepiet, dat dat echt gaat). Maakte 's avonds wel eens iets af, maar niet structureel.

Maar als ik thuis zou zijn en man ging me beneden in de weg ztten, had ik hem ook naar boven gestuurd hoor TO.
De eerste keren dat Sandtman thuis werkte was het inderdaad ruzie. We hebben een heel royaal 'kantoor,' maar de huiskamer- of de keukentafel is gezelliger/warmer/handiger.



Plaatje: Grote bouwtekening op de keukentafel, tekening op de kamertafel, tekening op de salontafel en man die al telefonerend heen en weer loopt.



Man: 'Waarom moet je nú stofzuigen?'

Ik: 'Dat doe ik elke woensdag rond deze tijd, woensdagmorgen is huishoudochtend.'

Man: 'Kun je je niet een beetje aanpassen dan?'

Ik: 'Nou nee, want morgen werk ik weer op school, en jij dringt nu onaangekondigd mijn werkruimte binnen.'

Man: 'Kun je ook zachtjes de vaatwasser uit ruimen, het klinkt nu net of ik kantoor houd aan de keukentafel!'

Ik: 'Dat doe je toch ook!'



Tegenwoordig wordt zijn thuiswerkdag op tijd aangekondigd, ik plan er dan wel wat om heen. En zodra de kinderen thuis zijn, vertrekt man naar de werkruimte. Kinderen moeten niet op hun tenen, fluisterend om hun vader heen hoeven lopen.
Ik wilde gaan typen dat ik eigenlijk altijd op mijn werkkamer werk, maar ik zit hier op dit moment met mijn laptop aan de salontafel geïnstalleerd, te werken met de tv op de achtergrond.



Meestal zit ik wel op mijn werkkamer, gewoon omdat ik daar alles handig in de buurt heb. Probeer me ook globaal wel aan kantooruren te houden. Maar in periodes dat het erg druk is werk ik onregelmatiger, vaker 's avonds omdat ik dan productiever ben en ook niet altijd op mijn werkkamer omdat ik die omgeving ook wel eens zat ben.

Die vrijheid vind ik juist het fijne aan thuis werken.



Maar ja, ik heb geen kinderen, een vriend die overdag op z'n werk zit en geen werkgever die er iets om geeft hoeveel uren ik maak en hoe verantwoord etc.
Sandt, ik zie het helemaal voor me. Zou hier ook zo kunnen zijn.



Dubbus, waarin vind je me een zeur? Van mij hoeft man zich echt niet van 9 tot 17 uur op zijn zolderkamer op te sluiten. Hij is welkom voor koffie, thee, lunch en een praatje. Maar iemand schreef hier heel treffend: werken doen we boven, leven beneden. Daar kan ik me wel in vinden.



En de kinderen slapen niet meer dus telefoongesprekken tussen 13 en 15 uur plannen is helaas ook over.
quote:jusa schreef op 28 oktober 2014 @ 21:42:

Sandt, ik zie het helemaal voor me. Zou hier ook zo kunnen zijn.



Dubbus, waarin vind je me een zeur? Van mij hoeft man zich echt niet van 9 tot 17 uur op zijn zolderkamer op te sluiten. Hij is welkom voor koffie, thee, lunch en een praatje. Maar iemand schreef hier heel treffend: werken doen we boven, leven beneden. Daar kan ik me wel in vinden.



En de kinderen slapen niet meer dus telefoongesprekken tussen 13 en 15 uur plannen is helaas ook over.Wij hebben dus echt afspraken gemaakt. Man dacht dat hij best thuis kon werken en had geen idee dat hij mij in de weg kon zitten. Ons huis ik ook zijn thuis! Ik had geen idee, hoeveel werkelijke ruimte hij soms nodig had! En thuis zijn andere gewoonten dan op kantoor, en toen liep het spaak. Een huis is geen kantoor. De kinderen wonen thuis, op kantoor zouden ze stil moeten zijn. En sinds er geen snoer meer aan de telefoon zit, kun je overal bellen, dus zoekt de beller een rustig plekje. En als ik plannen heb, in de huiskamer, dan komt thuiswerken niet uit, en vertrekt man naar kantoor. Daar is altijd rust en een plekje voor hem beschikbaar!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk regelmatig thuis als de kinderen er zijn. En dan zit ik dus echt in mijn werkkamer. Het is anders inderdaad verwarrend voor de kinderen. Bovendien vind ik het fijn om in mijn kamer te zitten waar ik al mijn werkspullen heb.



Is de zolderkamer goed ingericht? Wat mist hij daar? Een comfortabele stoel of bank, misschien goede boxen voor muziek/radio? Kunnen jullie zijn werkplek gezelliger maken?
Alle reacties Link kopieren
Waarom werkt hij niet op de plek die daar speciaal voor is ingericht?



En afspraken maken samen.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Ik heb mijn eigen kantoortje in huis. Een afgesloten kamer waarin ik heerlijk kan werken gekleed en in een pose die mij het beste uitkomt op dat moment. Mijn werk is hoofdzakelijk telefonisch dus dat zou al niet aan een keukentafel kunnen. En met die 4 harige monsters die hysterisch blij worden zodra ik aan tafel zit onder luid gemiauw en geknor... Vinden klanten niet zo professioneel vrees ik.



Verder ben ik het met jou eens, man kan gewoon in zijn eigen kantoor waar jullie geen last van elkaar hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel hoor, TO.



Als ik thuis werk (naast mijn gewone baan, waarvoor ik gewoon op kantoor zit) neem ik de hele woonkamer in beslag omdat er geen alternatief is. (ik ben ontwerper en naai alles zelf in elkaar) Ik werk dus alleen als kind op school / naar bed is. Mijn man stoort zich er 's avonds niet zo heel erg aan, behalve dat de TV dan heel hard moet omdat hij anders niks hoort. (of ik wacht even met stikken als er net iets héél interessants gebeurt)



Binnenkort gaan we verhuizen naar een groter huis en krijg ik een heus eigen kantoortje! Dan kan ik tenminste ook eens werken als kind wel thuis is en dus ook lekker mijn werk even laten liggen zonder dat iemand er - per ongeluk - aan komt. Maar ik denk dat ik 's avonds gezellig in de woonkamer blijf zitten, wel zo gezellig.



Scheelt voor mij wel dat ik niet hoef te telefoneren voor mijn werk. Huiselijke omgevingsgeluiden vind ik écht niet kunnen in zo'n setting. Wel zit ik soms teksten te schrijven en dan is drukte om mij heen niet prettig. Dat kan ik straks lekker in mijn eigen kamer doen.



Mijn man moet soms wél thuis veel telefoneren voor zijn werk en dan is een ronkende naaimachine ook niet prettig trouwens. Ik hou dan áltijd rekening met hem. Ik snap niet zo goed dat dat kwartje bij jouw man niet valt, hoor.
We hebben het erover gehad en hij beaamde dat het inderdaad niet werkte zo. Als de kinderen beneden rondlopen trekt hij zich terug op de zolderkamer.



Eind goed al goed.
Wij werken het liefst aan de eettafel. Niet altijd praktisch, zeker niet met een kind, maar die eet ook met liefde een hapje op de bank.



Ik stoor me er meer aan dat hij echt werkt als hij thuiswerkt. Hij doet niks huishoudelijks tussendoor. Als ik een kopje thee zet (tijdens het thuiswerken), dan kan ik wel even het aanrecht opruimen, doekje erover. Of als het koffiezetapparaat pruttelt kan ik ook even stofzuigen. Niet onoverkomelijk, maar wel een verschil.
Oh, eind goed al goed. Man naar de zolder. Prima!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven