Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.



Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).



Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04



Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.



De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.



De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.



Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.



Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.



Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.





http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1



http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html



http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html



http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Oh en het met water wassen... echt ik heb het zo vaak geprobeerd (tijdens mijn no poo periode van 7 maanden) maar dat werkt volgens mij alleen bij mensen die kroeshaar hebben of een extreem droge hoofdhuid.. Ik kan nu 3 dagen, max 4 met een wasbeurt met de yes to carrots shampoo en spoel dan nog wel eens met water als ik het toch nog 1 dag uit wil stellen.. Werkt eerder averechts, ziet er dan nog vetter uit.
Ja, dat idee heb ik bij mijn haar dus ook. Dat het er alleen maar vetter van wordt als ik het alleen met water was.
Alle reacties Link kopieren
Het enige dat ik nog wel gebruik is de appelazijn als conditioner. Mijn haar wordt er heerlijk zacht van (en niet slap) maar toch heb ik hier ook regelmatig mijn bedenkingen bij of dit wel zo goed is voor mijn haar.. Aangezien je azijn ook kunt gebruiken om o.a. mos van de stoeptegels te verwijderen...
Alle reacties Link kopieren
quote:kopstoot schreef op 07 oktober 2014 @ 22:53:

Oh en het met water wassen... echt ik heb het zo vaak geprobeerd (tijdens mijn no poo periode van 7 maanden) maar dat werkt volgens mij alleen bij mensen die kroeshaar hebben of een extreem droge hoofdhuid.. Ik kan nu 3 dagen, max 4 met een wasbeurt met de yes to carrots shampoo en spoel dan nog wel eens met water als ik het toch nog 1 dag uit wil stellen.. Werkt eerder averechts, ziet er dan nog vetter uit.Toch niet hoor. Ik had juist erg vet haar en hoofdhuud en zeker geen kroeshaar.......
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasa schreef op 07 oktober 2014 @ 22:24:

[...]



Sorry, ik bedoel dat het me heerlijk lijkt als ik mijn haar met alleen maar water zou kunnen wassen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasa schreef op 01 oktober 2014 @ 21:09:

Ik neig ook sterk naar toch maar weer terug naar shampoo (maar dan eentje zonder parabenen en siliconen enzo). Eergisteren gewassen met BS/azijn en vandaag was mijn haar alweer behoorlijk vet... Word er een beetje moedeloos van...



Rasa, heb je de radicale methode al geprobeerd? (Helemaal niks meer gebruiken). Dat is wel een paar weken afzien maar bij mij heeft het goed gewerkt. Hoe lang ben je al bezig?



Ik heb krullen en ik merk wel dat mijn haar na het wassen (met alleen water) veel langer nodig heeft om te drogen en dan ook vettig aanvoelt. Als het eenmaal droog is merk ik er niks meer van. Ik moet het ook elke dag kammen met een grove kam anders ziet het er ontploft uit aan de bovenkant en vettig aan de achterkant, maar na het kammen ziet het er goed uit. Voorheen borstelde ik het alleen voor het wassen. Misschien kun je ook een nieuwe kam/ borstel methode proberen?
Alle reacties Link kopieren
Een houten kam is het beste voor je haar. En regelmatig schoonmaken is belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik had bijna de handdoek in de ring gegooid, ik stonk naar zweet en mijn haar zag er niet uit. Snapte er niets van, ik was zo tevreden!

tot ik mij bedacht dat ik de baking soda bij een andere toko dan normaal gekocht had. Wel gewoon hetzelfde merk, maar ik vond het er ook anders uitzien, droger leek het wel, meer poeder. Ik had nog een ouder doosje staan, dus besloot die open te maken, meteen die gore zweetlucht (ik was al overgestapt op gewone douchegel, maar wilde echt niet weer reguliere deodorant gebruiken) weg en na 2x mijn haar wassen met bs zat dat ook weer prima. Ik heb nu dus wel geleerd dat de ene Arm and Hammer de ander niet is.
Alle reacties Link kopieren
quote:kopstoot schreef op 07 oktober 2014 @ 22:53:

Oh en het met water wassen... echt ik heb het zo vaak geprobeerd (tijdens mijn no poo periode van 7 maanden) maar dat werkt volgens mij alleen bij mensen die kroeshaar hebben of een extreem droge hoofdhuid.. Ik kan nu 3 dagen, max 4 met een wasbeurt met de yes to carrots shampoo en spoel dan nog wel eens met water als ik het toch nog 1 dag uit wil stellen.. Werkt eerder averechts, ziet er dan nog vetter uit.

Zo staat het er bij mij ook voor

(ik weet niet welk merk shampoo ik gebruik, heb bij de Tuinen gevraagd om de meest natuurlijke...)



Wat betreft de deo, ik heb ook een poosje gehad dat het totaal niet werkte, en het is me een raadsel waarom (oude BS, te warme kokosolie,...?). Nu werkt het wel. Misschien de moeite waard om weer eens te proberen, Kopstoot?
Alle reacties Link kopieren
quote:Daaromniet schreef op 08 oktober 2014 @ 14:28:

Een houten kam is het beste voor je haar. En regelmatig schoonmaken is belangrijk.Dat vind ik nou ook.
quote:mailtoholland schreef op 08 oktober 2014 @ 08:38:

[...]

Rasa, heb je de radicale methode al geprobeerd? (Helemaal niks meer gebruiken). Dat is wel een paar weken afzien maar bij mij heeft het goed gewerkt. Hoe lang ben je al bezig?

Ik ben nu ruim 5 maanden met BS/azijn in de weer. De radicale methode heb ik nooit aangedurfd. Ik moet ook nog naar mijn werk en heb niet zo'n zin om daar met een hoofddoekje rond te gaan lopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasa schreef op 08 oktober 2014 @ 22:10:

[...]



Ik ben nu ruim 5 maanden met BS/azijn in de weer. De radicale methode heb ik nooit aangedurfd. Ik moet ook nog naar mijn werk en heb niet zo'n zin om daar met een hoofddoekje rond te gaan lopen. Hmm ja dat snap ik, ik heb ook een maand met een knotje op m'n hoofd rondgelopen... lastig! Misschien tijdens je volgende vakantie
Ik was te soft om met no poo te beginnen, dus ik ben overgestapt sinds 2 maanden op shampoo zonder SLS en alles. De aanleiding was eigenlijk dat ik na het douchen altijd 'hard haar' kreeg bij het opdrogen, wat er wel uit te kammen was. Dit leek me niet helemaal normaal.



Mijn haar is dik, steil, met een tikje slag, dat altijd vrij snel vet wordt. Ik was het altijd om de dag.



Ik merk wel dat mijn haar sneller vet werd op de 2e dag bij het wassen met shampoo van de Tuinen, vooral achter bij de nek en bij de slapen. Het 'hardhaarsyndroom' is echter als sneeuw voor de zon verdwenen. Gisterochtend heb ik mijn haar maar eens 'old style' met andrélon gewassen en het zit nu nog steeds perfect. Dit is al iets wat ik nog nooit ervaren heb. Misschien moet mijn hoofdhuid dus gewoon wennen aan de nieuwe routine. Ik ga dus komende weken weer door met de SLS-vrije shampoo (met na een paar weken weer 1x reguliere shampoo). De frequentie bouw ik daarna wel af.
Alle reacties Link kopieren
Ook met een natuurshampoo moet je hoofdhuid&haar afkicken v gewone shampoo. Heb ik ook gehad en duurde ongeveer 6 weken. Omdat een natuurshampoo milde reinigers bevat moet ik mijn haar soms 2x achter elkaar wassen. Misschien kun je dit ook proberen, joysjuhhh?
Is een idee, sowieso bij de haaraanzet. Ik zal over een tijdje weer posten dan ;)
Ik heb al jaren last van hevige transpiratie (vooral rond de menstruatie), het zweten op zich is geen probleem, maar het stinkt zo....Dan kom ik de douche uit, kleed me aan, rommel wat in huis en hop, stinkend smerig meteen weer.

Heb odorex extra dry geprobeerd, dat werkte goed, maar ik kreeg er uitslag van, van deoleen kreeg ik geen uitslag, maar dat werkte minder goed. Zoutkristal werkte totaal niet.

Dus vandaag ga ik kokosolie en baking soda kopen en de zelfgemaakte deo proberen.

Echt als dit het niet wordt dan weet ik het niet meer...dan zal ik bij de huisarts moeten vragen om botox in de oksels ofzo
Alle reacties Link kopieren
@starshine: ben je ook gestresst? heb zelf dat ik dan nog 10x meer zweet. En veel water drinken en juist geen douchegel gebruiken maakt dat m`n zweet niet zo stinkt..

Als je veel zweet en het zelf maakt, doe dan relatief veel bakingsoda t.o.v. de kokosolie en de maizena.
Hm ja, ik ben best gestresst. Loop best op mijn tenen om werk en gezin draaiende te houden. Dat zal er zeker mee te maken hebben.

Maar ook in periodes dat ik weinig stress ervaar, stink ik snel naar zweet. Ik denk dat het ook echt hormoongerelateerd is, gezien dat het erger wordt rond de menstruatie.

Nou ja, al met al ook heel vervelend want op zulke dagen werkt gewoon niks....ik kan wel extra deo meenemen en een schoon shirtje aantrekken tussendoor, maar die stinkt dan ook binnen de kortste keren.
Wauw, echt wauw....



Vrijdag zelf deo gemaakt Gister en vandaag moest ik werken, dus de boel opgesmeerd (voor de zekerheid toch extra shirt mee en 'echte' deo).



Normaal ruik ik dus al na het fietstochtje heen, maar nu niks.....

Ik werk in het verpleegtehuis dus in de ochtend is dat flink doorwerken om iedereen uit bed te halen en te douchen (lekker warm dus zweten), maar ook nu, niks geen stank.

Ik zweet wel, maar het ruikt dus niet. Echt wat een superspul....mijn dank is groot.
Alle reacties Link kopieren
De Deo werkt hier ook perfect!



Maar waarvoor dient de maizena? Ik maak het alleen met BS en kokosolie.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat de deo zo goed werkt dames!

Gekgenoeg werkte de deo bij mij eerst ook heel goed maar later niet meer.. En ik kreeg hele geirriteerde oksels.
:-) Ik had precies dezelfde ervaring als Starshine. Ik was ook perplex. Daarna de ervaring van Kopstoot: geïrriteerde oksels. Ik redder nu een beetje. Wat meer kokosolie en in het weekend af en toe een dagje niets onder mijn oksels (als ik geen sociale activiteiten heb). Zo voorkom ik erge irritatie. Want ik ben nog steeds té blij met de superwerking ervan om weer terug te gaan naar gewone deo (en ook dan had ik weleens last van geïrriteerde oksels trouwens).



Ben met shampoo terug bij af. Ik heb het opgegeven na vijf maanden BS/azijn. De druppel was het steeds meer last krijgen van haaruitval. Heb nu dr organic shampoo. En ik geloof ook niet dat ik vast ga houden aan eens in de drie dagen wassen, want ik vind het de derde dag eigenlijk echt te vet. Echt weer helemaal terug bij square one dus...
Alle reacties Link kopieren
Haha ik dus ook Rasa! Ik heb het iets van 9 maanden volgehouden en nu dus overgestapt op YestoCarrots van de Tuinen. Dr. Organics heb ik al klaar staan als deze fles op is..

Ik gebruik nog wel de azijnspoeling, die bevalt nog steeds wel.

Maar ik vertelde vandaag nog aan een vriendin dat het voelt alsof ik weer terug ben bij af. Heb zaterdag mijn haar gewassen en eigenlijk is het nu alweer vet. Langer dan 3 dagen red ik het gewoon echt niet, zonder voor lul te lopen.

En ik heb echt een lange adem gehad, soms gewoon met stinkhaar gelopen om maar af te kicken. En toch werkt het niet.
Idem hier. Ik geloof best dat je hoofdhuid even moet wennen en ontvetten. Maar als je na zo'n lange tijd nóg elke derde dag met vet haar rondloopt, dan gaat het dus gewoon niet. Jammer maar geprobeerd.
Ik gz de deo ook alleen gebruiken op werkdagen. Hopelijk kan ik irritatie vermijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven