Verjaardag vieren of niet ?

28-10-2014 15:58 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
quote:Pingu schreef op 28 oktober 2014 @ 16:59:

Volgens mij hebben heel veel mensen een hekel aan kringverjaardagen. Daarom is het mysterie des te groter: waarom doen we het nog? Zijn er echt mensen die denken: gexellig! Een verjaardag!?Traditie. Net als Zwarte Piet.
quote:Pingu schreef op 28 oktober 2014 @ 16:59:

Volgens mij hebben heel veel mensen een hekel aan kringverjaardagen. Daarom is het mysterie des te groter: waarom doen we het nog? Zijn er echt mensen die denken: gexellig! Een verjaardag!?Bijna niemand vindt 't leuk, maar ze durven er geen punt achter te zetten omdat ze bang zijn voor gezeik van familie/vrienden. Toch gewoon doorpakken en voor je eigen keus gaan. Ze wennen er vanzelf wel aan (en anders maar niet, maar da's niet jouw probleem)
Alle reacties Link kopieren
Vroeger deed ik dat wel, toen ik nog een kind was. Tegenwoordig ga ik meestal met een paar mensen een hapje eten.
Alle reacties Link kopieren
Paar jaar mijn verjaardag gevierd omdat mijn moeder dat wilde.

Duidelijk laten merken dat ik het Echt niet oké vond.

Schijnbaar is het nog niet super duidelijk maar volgend jaar dan ben ik.gewoon niet bereikbaar.voor haar.



Dan maar zo ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:woepie38 schreef op 28 oktober 2014 @ 16:42:

[...]





Het hoort zo in mijn famile , tenminste "dat vinden zij" ...ik denk er zelf anders over...en wil nooit iemand voor zijn of haar hoofd stoten..dus doe ik t ieder jaar maar weer..puur uit fatsoenNou je moet eens leren voor jezelf op te komen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad Elninjoo, ik houd mijn poot stijf hoor. Mijn schoonouders snappen nog steeds niet dat ik mijn verjaardag niet vier op de standaardmanier, maar dat heb ik lak aan...ze moeten het leren! Hebben meer forummers trouwens ooj can die starre kennissen/familieleden die hun verjaardag ook per se op de dag zelf willen vieren, ook al valt die op een maandag?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft het toch niet te vieren als jij dat niet wilt? Ik ken genoeg mensen die hun verjaardag niet vieren. Soms komt er dan een berichtje om ook echt te laten weten dat ze er niet zijn op de de dag zelf en het dus niet vieren. Prima toch? Ik heb nog nooit iemand daar moeilijk over horen doen.



Kringverjaardagen maak ik ook nog wel mee maar ik zit er nooit hele avonden. Het is wel grappig om te zien hoe bepaalde verjaardagen gevierd worden per familie.



Bij mijn tante is het altijd zo dat de mannen voor bij elkaar op de bank zitten en de vrouwen zitten achter aan de eettafel



Zelf vier ik wel mijn verjaardag maar regel altijd wat hangtafels en muziek. Dan komt wel iedereen maar zit je niet in zo'n verplicht kringetje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 28 oktober 2014 @ 17:25:

Inderdaad Elninjoo, ik houd mijn poot stijf hoor. Mijn schoonouders snappen nog steeds niet dat ik mijn verjaardag niet vier op de standaardmanier, maar dat heb ik lak aan...ze moeten het leren! Hebben meer forummers trouwens ooj can die starre kennissen/familieleden die hun verjaardag ook per se op de dag zelf willen vieren, ook al valt die op een maandag?Misschien doen ze het wel expres. Gaat iedereen lekker vroeg naar huis, omdat de volgende dag weer gewoon gewerkt moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Nee helaas niet Dubbeltje. Toen mijn vriend zijn vader vroeg of hij zijn verjaardag op zaterdag wilde vieren, was het antwoord: 'Maar dan ben ik helemaal niet jarig!'
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 28 oktober 2014 @ 17:36:

Nee helaas niet Dubbeltje. Toen mijn vriend zijn vader vroeg of hij zijn verjaardag op zaterdag wilde vieren, was het antwoord: 'Maar dan ben ik helemaal niet jarig!'Van een klein kind kun je het je nog voorstellen, maar dit klinkt wel zielig voor een volwassen man.
quote:Pingu schreef op 28 oktober 2014 @ 17:25:

Inderdaad Elninjoo, ik houd mijn poot stijf hoor. Mijn schoonouders snappen nog steeds niet dat ik mijn verjaardag niet vier op de standaardmanier, maar dat heb ik lak aan...ze moeten het leren! Hebben meer forummers trouwens ooj can die starre kennissen/familieleden die hun verjaardag ook per se op de dag zelf willen vieren, ook al valt die op een maandag?Schoonouders hebben al helemaal niets te zoeken op iets wat ik te vieren heb. Als ik iets vier, dan met mijn dierbaren, dus mijn ouders, beste vriendin en eventueel 'n partner, maar zijn aanhang maak ik nog niet tot 'n verplicht nummertje voor mij. Ik nodig tenslotte ook geen ooms/tantes uit.



In mijn omgeving (ook van mensen waar ik niet op de verjaardag kom) ken ik het gebruik eigenlijk niet van het stug op de datum zelf vieren. Eigenlijk altijd hoor ik dat er op 'n dag in het weekend wordt gevierd, voor of na de verjaardatum. Vind het best raar dat door de weeks willen vieren terwijl de genodigden die dag en de dag erna gewoon moeten werken en hun verplichtingen hebben. Aan de andere kant schep je wel 'n makkelijk excuus dat mensen kunnen afbellen (want overwerken) of maar 'n uurtje hoeven blijven (want vroeg naar bed wegens de volgende dag weer vroeg op)
quote:dubbeltje4 schreef op 28 oktober 2014 @ 17:44:

[...]





Van een klein kind kun je het je nog voorstellen, maar dit klinkt wel zielig voor een volwassen man.Serieus? Ik ben gewoon opgevoed met de gewoonte dat we op de datum uit eten gingen en in het weekend kwam bezoek. En mijn kinderfeestje was meestal in de kerstvakantie, maar eveneens toch meestal gewoon op zaterdag want dan was mijn paps ook thuis.
quote:woepie38 schreef op 28 oktober 2014 @ 16:42:

[...]





Het hoort zo in mijn famile , tenminste "dat vinden zij" ...ik denk er zelf anders over...en wil nooit iemand voor zijn of haar hoofd stoten..dus doe ik t ieder jaar maar weer..puur uit fatsoenJe zet twee thermoskannen met koffie klaar, taart op tafel, nootjes ook. Verder niks. Werkt bij mijn zus prima. Die heeft gewoon bijna niks in huis, hebben mensen ook geen zin om te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg het telkens voor elkaar om elk jaar miraculeus er niet te zijn op mn verjaardag. Ik haat dat overdreven handjes schudden en 3 zoenen enzo. Het begon al op mn 16e toen ik met broer de kroeg in was gedoken ( en er on uitgenodigd toch vriendinnen op de stoep stonden.) op mn 18e nog een keer geprobeerd met een feestje maar toen belde iedereen af wegens het weer.

Daarna was het dagjes Efteling. Amsterdam. Naar een event of een leuke stad bezoeken. Dit jaar Parijs op mn verjaardag.



Ik ga dan wel met mn vriend. Dat vind ik wel leuk op mn verjaardag. Ik breng ook nog wel wat taart langs bij mn ouders maar dan houdt het wel op.

Ik hoop altijd dat ze het op het werk vergeten. Hahaha
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 28 oktober 2014 @ 17:44:

[...]



Schoonouders hebben al helemaal niets te zoeken op iets wat ik te vieren heb.



)



Stoer.

Nu eerst eens een vent vinden met ouders.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Misschien ben ik de enige maar ik vind de kring-verjaardagen eigenlijk best gezellig. Misschien klink ik nu als een oud wijf maar ik denk weleens dat de 15 tot 35 generatie half contactgestoord is geworden door het continu communiceren via een scherm. Dan men niet meer weet hoe je ook gezellig kan praten met mensen zonder dat scherm maar face to face.
Alle reacties Link kopieren
quote:mrssippie schreef op 28 oktober 2014 @ 23:58:

Misschien ben ik de enige maar ik vind de kring-verjaardagen eigenlijk best gezellig. Misschien klink ik nu als een oud wijf maar ik denk weleens dat de 15 tot 35 generatie half contactgestoord is geworden door het continu communiceren via een scherm. Dan men niet meer weet hoe je ook gezellig kan praten met mensen zonder dat scherm maar face to face.In een kring ben je toch min of meer afhankelijk van degenen die links en rechts naast je zitten. Heb je de pech dat je naast zeurtante Toos zit dan heb je gewoon geen gezellig gesprek. Dat heeft niets te maken met mobieltjes maar met de setting. Een verjaardag die niet zo statisch is en waar je nog eens onder gezeik uit kan door " ik ga even wat te drinken pakken " ( en nooit meer terug te komen ) vind ik een stuk gezelliger.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:elninjoo schreef op 28 oktober 2014 @ 17:02:

[...]



Bijna niemand vindt 't leuk, maar ze durven er geen punt achter te zetten omdat ze bang zijn voor gezeik van familie/vrienden. Toch gewoon doorpakken en voor je eigen keus gaan. Ze wennen er vanzelf wel aan (en anders maar niet, maar da's niet jouw probleem)Dit dus. Ik heb er wel een punt achter gezet, want ik heb echt een bloedhekel aan verjaardagen. Ze zijn er inderdaad inmiddels aan gewend en ik heb er nooit meer gezeik over.
Ik ben ook niet zo van de traditionele, verplichte verjaardag vieren. Vind het vaak veel te druk, warm, chaotisch. De mijne vier ik dus ook niet meer op die manier, voor de verjaardag van zoon hebben we laatst wel een klein feestje gehouden, tussen 16 en 19 uur.



Heb zelf juist wel het idee dat veel mensen zitten te springen om alsjeblieft naar een verjaardag te mogen komen (of ander feest, gelegenheid waar veel mensen samen komen en er gegeten en gedronken wordt) en zwaar beledigd zijn als ze niet uitgenodigd worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vier mijn eigen verjaardag meestal niet maar de verjaardag van vriend, dochter en zoon wel.



Wij geven altijd een hang, sta, zit wat je maar wilt feestje voor vrienden met hangtafels, veel taart, veel drinken en veel eten. Volgens mij komen ze wel graag want de feestjes gaan lang door.



Voor onze familie geven we een soort van kringfeest met veel taart, veel drinken en veel eten. Ook hier komen mensen volgens mij best graag. Familie hoeft niet te blijven zitten, maar de oudere (m.n. mijn ouders) zijn niet meer zo mobiel en zitten liever. We hebben wel een hangtafel staan maar die wordt minder gebruikt. Neefjes en nichtjes en onze kinderen lopen overal tussendoor.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik houd ook niet zo van verjaardagen in een kringetje maar vind het wel leuk om het een beetje te vieren. Ik doe dus koffie + zelfgebakken taart voor directe familie, meestal gewoon in de middag. Ik houd ook niet van naar verjaardagen gaan eigenlijk, dus ik nodig alleen mensen uit naar wiens verjaardag ik zelf ook zeker ga



Met vriendinnen spreek ik meestal gewoon apart af. Ik heb geen vriendengroep waarbij de kringetjes normaal zijn, dus dat scheelt. Mn vriend heeft wel een aantal vrienden die van kringetjes houden, soms ga ik mee, soms niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang mijn verjaardag niet gevierd, omdat er 2x een familielid overleed op mijn verjaardag. De associatie met "leuk!" was toen dus echt even helemaal weg!



De laatste jaren begint de lol weer terug te komen, dus ik vier het wel weer. Ik nodig niemand uit maar iedereen is welkom, zo maak ik er geen verplichting van. Heeft wel eens tot misverstanden geleid, schoonfamillie die in het begin niet snapte dat ze niet waren uitgenodigd ;) dus heb het maar snel uitgelegd. Ik vraag altijd wel of ze willen laten weten of ze komen ivm hapjes/eten enzo.

Dus nu loopt het bij mij meestal lekker door, iedereen komt lekker aanwaaien en vertrekt weer wanneer ze willen en het is altijd gezellig
Alle reacties Link kopieren
Mijn verjaardag vier ik ook nooit. Ik was altijd in de zomervakantie jarig, dus op de dag vieren was niet echt handig. IK heb mijn verjaardag echt gevierd toen ik van de lagere school af ging en na mijn behalen van mijn middelbare school diploma. Verder eigenlijk niet.



Afgelopen zomer 50 geworden, 's avonds met mijn vriend uit eten geweest. Dat vond ik meer dan genoeg. De meeste vrienden en familieleden waren ook op vakantie. Ik zit gewoon ook niet te wachten op verjaardagsvisite. Ben wel consequent dat ik ook geen cadeautjes wil. Ik heb gewoon niets met verjaardagen, het is geen verdiensten.



Maar ik vind het wel leuk om een feest te geven of om mensen uit te nodigen voor een bbq of uitgebreide maaltijd of zomaar voor een bord pasta. Alleen in combinatie met mijn verjaardag dus niet. Ondertussen weet iedereen dit.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ga jij dan ook nooit bij iemand anders op visite met verjaardagen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel leuk om een verjaardagsfeestje te organiseren. We vieren het nooit zo heel groot, alleen met mensen die we echt leuk vinden. En kennelijk vinden zij het ook leuk, anders zouden ze niet komen. Maar geen familie die zich dan verplicht voelt om te komen.

Als jij het niet leuk vindt, dan doe je het toch niet? Mijn vrienden vieren ook niet allemaal hun verjaardagen, en ik vind daar helemaal niets van. Ik voel het ook niet als ongelijk ofzo, dat ze wel op onze feestjes komen, en dat ze zelf niks vieren. Dan komen we toch gewoon op andere momenten bij elkaar? Ik zie het probleem niet.



Surprise-party's vind ik sowieso verschrikkelijk. Ik heb er één keer aan meegedaan, voor iemand anders, en zelfs dat vond ik al genant. Dat doe ik dus ook niet meer. Als je dus al een hekel hebt aan feestjes, moet dat helemáál afschuwelijk zijn om te ondergaan.



Laat gewoon aan iedereen weten dat je je verjaardag niet viert, en dat je een verrassingsfeestje ook echt echt echt niet kan waarderen. Spreek lekker op andere momenten af met mensen. Doe dingen die jij leuk vindt. Het is geen verplichting. Echt niet.
Ik moet helemaal niks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven