Tools om beter Spaans te leren

30-10-2014 17:31 20 berichten
Ik ben onlangs begonnen met een cursus Spaans. Ik had mezelf al behoorlijk wat geleerd met Duolingo en ik kon daardoor instromen in een gevorderdencursus. Deze cursus is voor mensen die al een jaar aan de beginnerscursussen hebben deelgenomen. Helaas heb ik het idee dat ik er maar weinig van leer. Het niveau is bedroevend. Ik zou er daarom graag nog iets bij willen doen, om echt Spaans te leren spreken en schrijven. Tijdens de lessen behandelen we voor mijn gevoel erg weinig. Een beetje grammatica, maar totaal geen vocabulaire. En de grammatica pik ik zoveel sneller op dan de rest, dat ik eigenlijk de rest van mijn les uit mijn neus zit te vreten.



Ik ben op zoek naar een tool / website / forum waar ik in het Spaans zou kunnen schrijven. Een forum a la Viva is nog iets te moeilijk, maar wellicht bestaan er fora waar mensen die nog niet zo goed Spaans spreken de taal kunnen gebruiken? Of zijn er websites waar je met Spaanstaligen kunt schrijven? Ik hoop dat er iemand een idee heeft!
Alle reacties Link kopieren
Zoek een (online) maatje een Spaanstalig iemand die Nederlands leert en leer elkaar. Dit soort maatjes kun je o.a. vinden via taalschool Animo in Amsterdam, in de school hangt een bord met mensen die contact zoeken: http://www.spaans-bij-animo.nl/uitwisseling.php



Google op 'intercambio Nederlands Spaans'.

Dan vindt je nog meer mogelijkheden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Viva Amber, ik woon in de UK. Dus het moet wel allemaal via het internet mogelijk zijn
Estoy interesada
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wel kan via internet.



Anders:

http://spanish-and-englis ... .com/cities/gb/17/london/

http://www.openlanguageex ... de-idiomas-en_London.html
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een taalmaatje, ook in de UK is dat mogelijk



Kijk naar apps, memrise, duolingo enz. Memrise is mijn favoriet



Kijk op iTunes, notes in spanish bijvoorbeeld. Echt geweldige audio. Er is veel op iTunes te vinden, ook op spotify.



Luister Spaanse muziek.
Rasa, spreek je vloeiend Spaans? Of heb je het ook met een cursus geleerd? Vind je het moeilijk?
Ik zou ook memrise willen aanraden. Ik heb ook goede verhalen gehoord over Lang-8 maar daar heb ik zelf bijna geen ervaring mee. Ik gebruik ze zelf niet voor Spaans.



Misschien is het ook leuk om telenovela te gaan kijken in het Spaans, op internet is vast het een en ander te vinden en door series te kijken, eventueel met ondertiteling, pik je altijd wel wat woorden/zinnen op.
Alle reacties Link kopieren
Deze site is er speciaal voor bedoeld. Ik heb het zelf nog niet gebruikt. http://livemocha.com/



Zelf leer ik veel door Spaanstalige films te kijken en boeken te lezen. Ik kies nu vaak nog boeken die ik al eens eerder in het Nederlands of Engels heb gelezen zodat ik de verhaallijn al ken. Ik leer er enorm veel nieuwe woorden door, en zinsopbouw.



Ik weet niet of je toegang hebt tot Spaanse televisiestations. Normaal kijk ik niet veel tv maar in Spanje keek ik wel veel, ook weer om woorden en zinsopbouw te leren, en uitspraak, en - ook al best lastig - het verstaan als ze heel snel ratelen.

Ook dan vond ik het handig om series te kijken die ik al kende, bijvoorbeeld Sex and the City maar dan dus in het Spaans, dan ken je de context en typetjes al, dat maakt het wat makkelijker te volgen. En het gaat ook over allerdaagse dingen. :-)



En natuurlijk leer je het meest en het snelst door in een Spaanstalig land te zijn en daar met de lokale mensen om te gaan. Ik weet niet hoe strikt je het Spaans van Spanje wilt leren of dat het ook wel Zuid-Amerikaans Spaans mag zijn (wat ook weer per land een beetje verschilt). Vakantie-adresjes genoeg! :-) Bijvoorbeeld Nicaragua is superleuk, divers, goedkoop en ze spreken er een makkelijk verstaanbaar Spaans.



Wat betreft die cursus, het klinkt alsof je beter kunt stoppen en privéles nemen. Dan kun je op je eigen tempo gaan, en de dingen behandelen die jij wilt leren, zoals meer conversatie. Het is per uur duurder, maar je leert veel sneller dus op termijn ben je goedkoper uit. Een klik met de leraar of lerares is wel belangrijk.



Mocht je tijd en zin hebben voor een taalreisje en privéles in Sevilla, dan ken ik wel een onwijs leuke lerares die zelf uit León komt (en dus geen gek Andalusisch accent heeft). Ik heb 7 dagen privéles van haar gehad, ze spitst de lessen helemaal toe op wat jij wilt, zoekt materiaal over onderwerpen die jij interessant vindt, en wisselt heel goed af tussen grammatica (uitleg en oefeningen), conversatie, uitspraak, begrijpend lezen. Behalve een onwijs goeie lerares is ze ook een vrolijke, grappige meid.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Spaanse radio luisteren via internet, ook al versta je er niets van, je pikt toch onbewust wel wat woorden en klanken op.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor films, maar daar moet je meer echt voor gaan zitten, terwijl je de radio gewoon aan kunt zetten tijdens andere activiteiten.

Verder, stel je apparatuur eens in op Spaans, dus Spaanse Windows op je pc, Spaans besturingssysteem op je telefoon, Spaans op je TomTom, gewoon overal waar het maar kan.

En lees eens een makkelijk boek, simpel beginnen met een kinderboek of een boek dat je al goed kent.

Maar het meest leer je natuurlijk van gewoon spreken, dus ik sluit me aan bij de tip om een taalmaatje te zoeken. Of misschien kun je wel af en toe Spaanstalige toeristen rondleiden in jouw stad, of zelfs bij je laten logeren zoals via couchsurfing.

Is er geen Spaans cultureel centrum ergens in je omgeving waar ze bijeenkomsten organiseren?
Alle reacties Link kopieren
quote:ijstaart schreef op 31 oktober 2014 @ 10:30:

Spaanse radio luisteren via internet, ook al versta je er niets van, je pikt toch onbewust wel wat woorden en klanken op.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor films, maar daar moet je meer echt voor gaan zitten, terwijl je de radio gewoon aan kunt zetten tijdens andere activiteiten.

Verder, stel je apparatuur eens in op Spaans, dus Spaanse Windows op je pc, Spaans besturingssysteem op je telefoon, Spaans op je TomTom, gewoon overal waar het maar kan.

En lees eens een makkelijk boek, simpel beginnen met een kinderboek of een boek dat je al goed kent.

Maar het meest leer je natuurlijk van gewoon spreken, dus ik sluit me aan bij de tip om een taalmaatje te zoeken. Of misschien kun je wel af en toe Spaanstalige toeristen rondleiden in jouw stad, of zelfs bij je laten logeren zoals via couchsurfing.

Is er geen Spaans cultureel centrum ergens in je omgeving waar ze bijeenkomsten organiseren?



Goeie tips allemaal! Leuk idee van alles in het Spaans zetten op apparaten. Dat doe ik al jaren met Engels. Je leert zo toch ongemerkt allerlei nieuwe termen.



En ja vooral Couchsurfing, heb ik ook wel eens gedaan, meisje uit Argentinië over de vloer (en uit andere landen, ook een keer Hawaii! :-)).



Je kan www.couchsurfing.org ook gebruiken om gewoon mensen te ontmoeten of bijvoorbeeld samen een fietstochtje of museumbezoekje te doen. Dus zonder het logeren.

Je kunt zo iets ook zelf aanbieden, bijvoorbeeld in een forum, of je maakt een 'Event' op een specifieke dag en ziet vanzelf wie er wil aanhaken. In jouw geval zet je er dan duidelijk bij dat Spaanstalige mensen kunnen aanhaken.

En ook al woon je in Lutjebroek, dan kun je natuurlijk nog steeds een 'Event' of forumoproepje in Amsterdam of Rotterdam plaatsen.



Het is wel altijd zaak om 'native speakers' te vragen om jouw fouten te corrigeren. Niet iedereen doet dat of durft dat. Maar anders leer je jezelf dingen aan die helemaal niet kloppen.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Hoe goed is je engels?

Hier in bij ons in de stad kan je via de vrijwilligerscentrale een taalmaatje zoeken. Ik ken een spaanse vrouw die zo nederlands leert. In de UK zijn vast ook spaanstalige mensen die beter engels willen leren en zo kan je elkaar helpen.

Ik zou als ik jou was ook stoppen met de cursus. Zonde van je geld. Ga liever op zoek naar een cursus die wel jouw niveau heeft.
Ik ben vloeiend in het Engels. Ik ga jullie tips nakijken. Ik heb al wat apparaten in het Spaans ingesteld, ik heb Spaanse films gekocht en ik heb Spaanse boeken. Maar ik zit dus net nog onder het niveau dat ik daar echt iets mee kan. Snap de grammatica wel, maar heb moeite met vocabulaire. Ik kan gewoon niet zonder de structuur van een cursus. Ik zal eens kijken of er iets is van een hoger niveau.



Couch surfen is niet echt mijn ding, maar ik ga met de rest van de tips zeker iets doen! Dank jullie wel!
Alle reacties Link kopieren
Vocabulaire is vooral een kwestie van thuis woordjes stampen.... cursus of privéles gaat je daar niet heel veel bij helpen. Hooguit kan je af en toe vragen wat het woord is voor... maar het zou zonde zijn als je hele les daaraan op gaat.



In een e-reader is het ideaal dat je op een woord kan drukken en dat dan de betekenis getoond wordt. Bij een papieren boek gebruik ik Google Translate op mijn smart phone (of als die het niet kent, een echt woordenboek), maar ook probeer ik gewoon door te lezen zo lang ik de grote lijnen nog snap. Vaak snap je door de context wel ongeveer wat een woord kan betekenen, helemaal als je het vaker tegenkomt.



Voor vocabulaire heb je vast wel handige boekjes, die bijvoorbeeld opsommingen hebben van alle kleuren, alle lichaamsdelen, allerlei dieren, alle voorzetsels, alle landen, alle meubels en onderdelen van een huis, alle benamingen van familieleden etc. Een beetje behoorlijk lesboek heeft dat er ook vaak wel in staan.



Of online: http://www.spaanse-taal.net/woordenschat.html / http://www.spaansewoordjes.nl/



Ik maak vaak lijstjes van allerlei woorden die ik wil leren, en op één moment zoek en schrijf ik die allemaal op.



En dan gewoon zelf stampen stampen stampen, en proberen meteen te gebruiken wanneer je met mensen spreekt (dus vandaar toch de aanrader om via Couchsurfing af te spreken met Spaanstalige mensen, zonder het logeren; en naar Spaanstalige landen te gaan).
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Ik heb wat Spaanse tv kanalen opgezet, dat is ook fijn om in de achtergrond aan te hebben. Is net even iets anders dan radio. En ik ga gewoon stampen, zoals Cecilia zegt! Ik moet toch wat, anders leer ik het nooit
Alle reacties Link kopieren
Wat ik trouwens niet vind werken is rijtjes werkwoorden stampen. Dus ik ben, jij bent, hij is enz. Dat heb ik met Frans gedaan (zoals je op de middelbare school leert) en ik merkte dat het heel onhandig is om op die manier werkwoorden te kennen.



Met Spaans gebruik ik dus memrise en die afwisseling werkt veel beter vind ik. Ook met andere woorden. als ik in het Spaans wil vragen 'waar is je auto' hoef ik het niet woord voor woord te vertalen. Dat heb ik in het Frans wel heel lang gehad omdat ik juist zoveel heb gestampt



Ben en Marina en pro spanish hebben daar ook bij geholpen.
Wat vind jij interessant? Bijvoorbeeld postzegels verzamelen: zoek dan eens zo'n groep op Facebook in het Spaans, lees er een Spaans boek over, maak er een werkstuk over in het Spaans, etc. Dan sluit het vocabulaire aan op wat jij al interessant vindt, en dan leer je stukken sneller!



Deze website is nog niet voorbij gekomen: http://www.conversationexchange.com/

Leuke gratis(!) website waar je ook kunt zoeken op locatie.
Ik heb Memrise een paar keer gedaan, maar ik word wel enorm moe van dat je eeuwen doet over 5 woordjes...



Overigens heeft de BBC ook een hele vette site. http://www.bbc.co.uk/languages/spanish/mividaloca/
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-03-2015 09:25
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Memrise is leuk en heeft ook een forum (waar ik niets mee doe).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven