Werk & Studie alle pijlers

Ervaring met webshop/eigen zaak

31-10-2014 10:20 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Ik wil misschien een webshop beginnen. Het staat nog in de kinderschoenen en we weten er nog weinig over. Ik ben nu begonnen met een mkb cursus.

Wie is ook uit het niets iets begonnen en wat hebben jullie ervaren? Wat zijn knelpunten, valkuilen? Heb je dat alleen gedaan of samen?
Alle reacties Link kopieren
Mag deze cosmetica wel verkocht worden op de Nederlandse markt? Is het goed gekeurd en veilig?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij hamerhaai; er gaat altijd veel meer tijd in zitten dan van tevoren ingeschat en ook voor een webshop moet je juist sociaal zijn, lijkt me. Klanten willen toch ook wel kunnen bellen bijvoorbeeld, hoe gaan jullie dat dan aanpakken? Maar ook contacten met leveranciers (al is het maar voor bepaalde grondstoffen) en dan het stuk samenwerken; dat moet hij toch minimaal met jou alsnog gaan doen. Wat als je man het straks ineens niet meer trekt en het af laat weten? Zeker als jij ook nog (fulltime?) werkt; ga je dan alles zelf doen? Startkapitaal bij ouders lenen lijkt me ook geen strak plan, maar dan bekijk ik het even vanuit hen (stel dat julie failliet gaan, hoe wil je hen dan ooit terug gaan betalen?) Hebben jullie al een overzicht van alles wat er gedaan moet gaan worden als de shop eenmaal draait (welke taken er allemaal zijn)? En wie dan wat precies gaat doen en wanneer?
Alle reacties Link kopieren
Hamerhaai, bedankt. goeie tips.

En ja er is inderdaad niemand die zegt dat het geweldig is, en dat is het zeker ook niet altijd.
Een website hoeft niet veel geld te kosten. Je kan er zelf een maken, en je hebt ook softwarepakketten die je voor pakweg ¤150.00 kunt kopen voor webwinkels.



Altijd in dit soort topics wordt mensen meteen verteld waarom ze het niet moeten doen, want er zijn al zoveel webshops. Dat is zeker waar, maar laat je ook niet meteen ontmoedigen.



Zorg dat je een heel goed product krijgt wat zich onderscheidt van andere producten. Als je een heel goed product hebt kan het zeker wel iets worden.Ik zou mij dan richten op milieuvriendelijkheid en crême's zonder e-nummers en andere toegevoegde rotzooi. Zo natuurlijk mogelijk dus.
TO, heb je deze site al gezien: http://www.ncv-cosmetica. ... ving/onderneming-starten/
Alle reacties Link kopieren
Hamerhaai, alles zou gewoon via de wetten gebeuren. Sowieso goed gekeurd door private label bedrijf. Certificaten en veiligheid wordt dan helemaal door hen geleverd. Wij moeten het dan zeg maar (door)verkopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:En we zijn wel heel gemotiveerd hoor voor het product. Problemen met de baas zullen er niet zijn, want daar zijn natuurlijk duidelijke afspraken over. Basisreceptuur is aangepast, en dan is het ook niet hetzelfde.

En we hebben er nog de tijd voor, in ieder geval 2 jaar. Man heeft inmiddels ook al therapieën en medicatie. Met het bedrijf waar hij werkt gaat het heel slecht, want baas doet echt alles buiten de regels. .



Ik mag hopen dat je de afspraken zwart-op-wit op papier hebt, en door een jurist of iemand van de rechtswinkel hebt laten nalezen? Want de mondelinge toezegging van de baas is niet voldoende.



Verder hoop ik voor je dat het gaat lukken. De markt voor jullie product (arganolie is duur) zal denk ik niet groot zijn. Bovendien: hoe zijn bijvoorbeeld de hygienische omstandigheden bij de door de inheemse bevolking verkregen arganolie? Voordat ik iets op mijn gezicht smeer, wil ik wel weten dat het goed spul is, is er een certificatie voor cosmetica?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem ik heb inderdaad vertrouwen in de producten. Er is 1 product die gewoon super werkt voor littekens en acne, maar ik twijfel omdat de hype nu natuurlijke producten zijn. En dit is toch op basis van siliconen, dus marktonderzoek is echt nodig. Daar gaat het nu om. Wie wordt de doelgroep? Ik weet dat niet in Nederland, maar b.v landen als China, of Midden-Oosten de vraag naar esthetische producten groot is. Uiterlijk speelt daar een belangrijkere rol. Dat moet dus nog uitgezocht worden. En wat ik al zei dit kan ook nog jaren duren voor ons.

Jammer dat er niet zoveel positieve reacties zijn, maar het is natuurlijk een risico, en behalve dat hard werken.
Alle reacties Link kopieren
ik heb geen passie voor wat ik verkoop, ik heb passie voor het runnen van een succesvolle webshop.

Maar dit is een dagtaak, waar we hier met z'n tweeen de hele week aan werken. Dit is niet iets dat je even naast je baan kunt doen.



Zaken die je moet kunnen:

* technische kennis hebben om je webshop te kunnen onderhouden/bouwen (zeker als er geen startkapitaal is).

* Uitgebreide kennis van Google Adwords (en dan bedoel ik ook echt uitgebreide kennis)

* Kennis van financiën, marges berekenen, inkopen.



Eerlijk gezegd, als ik nu nog zou moeten beginnen, zou ik het niet doen. Ik heb een plek in de markt, maar er zijn nu zo ontzettend veel concurrenten, dat bijna iedere nichemarkt verzadigd is. De kosten voor Google Ads lopen de spuigaten uit. Daarnaast denken klanten dat de voorwaarden die Zalando heeft voor alle webshops gelden. Maar goed, Zalando heeft nog nooit winst gemaakt.
TO, in de OP is je vraag heel concreet:quote:Wie is ook uit het niets iets begonnen en wat hebben jullie ervaren? Wat zijn knelpunten, valkuilen? Heb je dat alleen gedaan of samen?





En na een aantal nuttige reacties zeg je:



quote:Jammer dat er niet zoveel positieve reacties zijn





Les 429 in het ondernemerschap: wees duidelijk in wat je wil.



Als een parade met fanfare en een zak geld van de forummers hier toe had gewild om je geweldige plan te financieren: had dat dan in de OP gezet.



Mijns inziens heb je meer aan deze eerlijke reacties, dan alleen maar oeh en ah geroep
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de reacties realistisch. In je openingspost vertel je vooral over je man en zijn problemen bij een werkgever. Dan kan voor jezelf beginnen een goed alternatief zijn, maar verheerlijk dit niet. En dat doe je , mijns inziens, in je openingspost wel.



Ik heb altijd ondernemer willen worden, van kind af aan. Mijn onderneming is vanzelf gegroeid (heb nooit een bedrijfsplan geschreven), ik hoef daar eigenlijk weinig voor te doen. Wat voor mij belangrijk is, is kwaliteitsbewaking. Nog meer groeien komt uiteindelijk de kwaliteit en het imago van mijn bedrijf niet ten goede. Ik verkoop dan ook een uniek product, dat zich eigenlijk vanzelf verkoopt. De markt wordt vanzelf gecreëerd. En dat laatste, dat zie ik niet bij jullie. Het product zal best wel uniek zijn, maar is daar ruimte voor op de overvolle cosmeticamarkt? En dan speelt ook het marktsegment mee. Jij hebt het erover dat het het duurder segment is (tenminste de olie is duur schrijf je). Kun je omgaan met die klantenkring en vooral weet jij hoe je ze kunt bereiken?



Klanten kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen, daar moet je echt mee om kunnen gaan.



Jullie denken er goed over na, maken een risico afweging en dat is goed. Schrijf een bedrijfsplan, dat werkt verhelderend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wie wordt de doelgroep? Ik weet dat niet in Nederland, maar b.v landen als China, of Midden-Oosten de vraag naar esthetische producten groot is. Uiterlijk speelt daar een belangrijkere rol. Dat moet dus nog uitgezocht worden. En wat ik al zei dit kan ook nog jaren duren voor ons.

En wat gaat een potje crème dan kosten om dat vanuit Nederland naar China te verschepen? Wat zijn de invoerregels daar voor dergelijke producten? Hoe zit het met de verzekering van je producten, wat doe je als er geclaimd wordt (terecht of onterecht) dat het niet aan komt?

Waarom denk je dat jullie product verkocht zou gaan worden aan Aziaten of mensen uit het Midden-Oosten, er zijn 1001 verzorgingsproducten ook daar te koop?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Clemance je reactie slaat nergens op.

Als een parade met fanfare een zak geld.....? Waar slaat dat op



Er worden hier hele goeie tips en info gegeven, kijk maar naar die van no reservations bijvoorbeeld, maar jammer dat ze vaak niet positief zijn. Dat is geen afkeuring of het antwoord wat ik niet wil horen, alleen niet positief omdat het tegenvalt. En ook dat is een goeie tip.
Volgens mij hoorde ik van de week op het nieuws nog dat zo'n (heleboel) % van de webshops na 2 jaar over de kop gaan.

Verder vind ik je nogal naïef als je denkt dat je een eigen bedrijf kunt runnen als je man een burn out heeft én je in de schuldhulpverlening zit. Heb je het dan wel in je; ondernemersschap?

Maar dat zal ik wel verkeerd zien.
quote: je reactie slaat nergens op.

Als een parade met fanfare een zak geld.....? Waar slaat dat op Ik overdrijf schromelijk om een punt te maken.
Alle reacties Link kopieren
Himalaya dat is dus nu waar we over aan het denken zijn. Dat weet ik allemaal nog niet.



Groot hoeven we niet te worden, iets meer verdienen dan nu zal prima zijn. En ik ben ook toe aan iets nieuws. ik ben (nu) gemotiveerd en ethousiast. Ik heb bergen geduld en ben een harde werker. Ik houd altijd mijn hoofd koel (wordt ook vaak tegen me gezegd). Ik wil een goed product op de markt brengen, welke zijn werking waar maakt.

Dahlia mag ik vragen wat jou product dan is? Of mag dat niet i.v.m. reclame?
Alle reacties Link kopieren
TO je zegt dat je niet meer bij een bank wil lenen. Maar dat het startkapitaal van de familie moet komen. Lenen blijft lenen in mijn ogen.



Lenen bij familieleden of bekenden kan een voordeel zijn. Maar ook een nadeel. Wat gebeurt er wanneer die familieleden onverwachts het geld nodig hebben? Of dat jullie problemen hebben met debiteuren of een keuze moeten maken tussen een waanzinnig mooie investering of de familie terug betalen?



Denk hier niet al te licht over na! Lenen blijft lenen, en een schuld blijft een schuld, ongeacht bij wie.



Wanneer je bedrijf failliet gaat, kan je niet zo maar weer de schuldsanering in. Dan blijf je veel langer verantwoordelijk voor de schulden.



Mijn advies, zorg eerst dat jullie de financiën weer goed op een rijtje hebben. Dit gaat het makkelijkste wanneer jullie in jullie huidige banen blijven. Jullie hebben nu schuldhulp, dat is geen makkelijke periode. Steek nu eerst al jullie energie in dit goed afronden. En neem ondertussen geen overhaaste beslissingen en maak geen grote veranderingen.



Mooi dat je een website hebt die wel aardig loopt. En dat je aan zelfontplooiing doet en cursussen volgt.



Maar verspil geen energie aan mooie dromen om cosmetica producten in Azië te verkopen. Ik zeg niet dat dit nooit zal gebeuren. Begin klein en blijf met je beide voeten op de grond staan en concentreer je op het heden.



Vervelend dat je man het niet naar zijn zin heeft op zijn werk en altijd moeite heeft met bazen. De realiteit is dat jullie in de schulden zitten. Mijn advies is om NA de schuldhulp minimaal een jaar laat zien dat jullie nu verstandig om gaan met geld. Bij komen van deze periode, energie steken in je eigen gezin, vrienden, familie etc. Ondertussen werk je aan je webshop.



Geloof je echt, dat wanneer je man niet meer voor een baas werkt dat dan al zijn problemen opgelost zijn? Ik denk het niet, was het maar zo makkelijk.



Sweet dreams
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hamerhaai, het is zeker niet makkelijk nee in de schuldhulp. We werken nu hard en leveren veel in, met als resultaat dat er straks ook veel is afgelost. Straks, dus na 2 jaar, zouden we met het inkomen van ons 2 makkelijk kunnen rondkomen. En wie weet gaan we dan sparen om in ieder geval zelf een buffer te hebben. En dan zijn we al jaren verder.

Ik heb nog geen website hoor, dat moet nog komen. En misschien zien we ervanaf, maar dan heb ik in ieder geval wel vooronderzoek gedaan en blijft de gedachte van had ik het nu maar wel gedaan niet in mijn hoofd niet spoken.



Maar ik schrik wel van de reactie van noreservations, dat ze met zijn tweeën een dagtaak hebben? Dat gaat hem niet worden hoor.



Dit is by the way niet onze eerste onderneming. Net voor de crisis van 2008 hadden we een goed lopende onderneming opgezet, maar dat hebben we niet overleefd. Heeft maar even geduurd. Is trouwens niet echt de reden van schuldsanering, maar heeft zeker wel bijgedragen.
Heb je de link van nerdopviva gecheckt Muurbloempje? Erg goeie info.



En ja, als je een goeie actieve webshop wilt gaat daar veel tijd in zitten, en dat valt niet mee naast je werk, zeker niet als je snel burn-out bent. Vandaar mijn eerste reactie ook, het recept voor een nieuwe burn-out...
Alle reacties Link kopieren
Cosmetica is 1 van de weinige zaken die ik nooit online zal kopen. Dat wil ik altijd eerst eens testen.



Hebben jullie al nagedacht hoe jullie het product gaan promoten? In marketing kruipt ook veel tijd en geld.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
Die site ken ik ja.

Man is wel hersteld van zijn burn-out. In de laatste jaren veel meegemaakt prive. Verlies van dierbaren en zo. Maar zijn motivatie is ook hoog, ok al weet hij dat het ook mis kan gaan.

Het was in ieder geval de insteek om allebei te blijven werken.
Als je man zo gevoelig is voor burnout lijkt me dat je als zelfstandig ondernemer helemaal risico loopt. Ik ben zelf ondernemer, maar ik werk knetterhard, op idiote tijden, voor een (nu nog) hongerloontje. Op vakantie ben ik bereikbaar, check mijn e-mail altijd. Ik ben dus meer aan het werk dan ik ooit in loondienst heb gedaan. En je moet jezelf goed verzekeren, als hij toch (weer) thuis komt te zitten, heeft hij zonder verzekeringen geen vangnet voor ziekte.



Al met al vind ik hem een groot risico en ik zou eerder investeren in hem leren niet zoveel hooi op zijn vork te willen nemen, zichzelf niet zo onmisbaar te vinden en niet zo ongelooflijk loyaal en verantwoordelijk te voelen voor zijn werkgever dat hij zulke hoge verwachtingen heeft dat het alleen maar tegenvalt en teleurstelt. Zijn houding neemt hij mee, wat hij ook gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Dorothy, mijn man stelt voor om heel veel samples te versturen naar schoonheidssalons e.d. zodat je de doelgroep beperkt. Dan reageert misschien een x aantal klanten terug.

Die technieken staan volgens mij ook in mijn hoofdstuk van marketing, maar zover ben ik nog niet.
Alle reacties Link kopieren
En een site van 150e gaat nooit vertrouwen wekken.... dat moet er rete professioneel uitzien, zeker voor de cosmetica-koop-doelgroep.
Muurbloempje, schoonheidssalons werken toch altijd met hun eigen merken? Zijn vaak aangesloten bij een leverancier of zo? Misschien is het wel een insteek om te proberen schoonheidssalons met jullie product te laten werken. Het lijkt me sterk dat ze een product gaan verkopen waar ze zelf niet mee werken, ze willen geen concurrentie voor hun eigen lijn neem ik aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven