Meerderheid in Nederland voor strafbaar stellen pesten

31-10-2014 13:45 41 berichten
Alle reacties Link kopieren


Een ruime meerderheid van de Nederlanders vindt dat pesten in zware gevallen strafbaar moet worden gesteld. Dat blijkt vrijdag uit een onderzoek van het televisieprogramma Eenvandaag.



Zeven op de tien ondervraagden (71 procent) vinden dat er meer mogelijkheden moeten komen om ernstig pesten te straffen. 63 procent van de 26.000 deelnemers aan het onderzoek is van mening dat het mogelijk moet zijn om pesters tussen de twaalf en achttien jaar te dagvaarden, zodat zij een strafblad riskeren.



Ook vindt ruim de helft (56 procent) het een goed idee om ouders van pesters een boete te geven als het pesten niet ophoudt.



Pleidooi



Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken maakte donderdag bekend extra aandacht te gaan besteden aan het probleem van pesten op de werkvloer.



De minister reageerde op een pleidooi van PvdA-Kamerlid John Kerstens. Die wees op onderzoek waaruit blijkt dat pesten op het werk toeneemt.



Eenvandaag ondervroeg ook 1.400 jongeren. Nog niet de helft (44 procent) vindt dat pesten strafbaar moet worden. Als reden noemen veel jongeren dat de grens tussen pesten en plagen dun is.



Door: ANP



Zijn jullie het ermee eens dat pesten strafbaar moet worden gesteld? En waarom?



Het lijkt mij wel een goed idee. Elk slachtoffer die erbij geholpen is om pesten strafbaar te stellen, is er weer één. Ik weet uit eigen ervaring hoe schadelijk pesten is, en ik vind het ook cru dat slachtoffers er vaak door getekend worden voor het leven, terwijl de daders vrolijk verder gaan met hun leven.



Natuurlijk, pesten is niet zo 'tastbaar' als bijvoorbeeld diefstal, maar als mensen gestraft kunnen worden voor iets als stalken, waarom zou iemand dan niet gestraft kunnen worden voor pesten?

Pesten moet strafbaar worden gesteld

Totaal aantal stemmen: 41

Mee eens (51%)
Niet mee eens (29%)
Ik ben er niet over uit (20%)
Alle reacties Link kopieren
Bij pesten door volwassenen, zoals op het werk, kan ik me er nog wel iets bij voorstellen.



Bij pesten door kinderen of tieners lijkt het mij niet echt een werkbare of wenselijke optie.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Eens met broedkippetje.



Bovendien, het grootste aandeel pesterijen is (bijna) niet te bewijzen.
Als ik mezelf als uitgangspunt neem, dan zou ik niet weten hoe dit strafbaar gesteld had moeten worden. Want geheimen doorvertellen op school, mij een week doodzwijgen en negeren, dreigend achter me gaan lopen, mijn schriften inpikken, fluisteren en naar mij kijken en wijzen... hoe moet je dat strafbaar stellen?
Alle reacties Link kopieren
Net als schoonheid in het oog van de aanschouwer is, is dat bij pesten ook.

Wat de één onmenselijk pesten vindt, daar haalt een ander de schouders over op.

Ook kan iemand iets als pesten ervaren, terwijl de pester niet in ziet dat er zo zwaar aan getilt wordt.



Ik had bijvoorbeeld het idee dat ik flink gepest ben op de lagere school. De daders hebben me gezellig op facebook toegevoegd en kunnen zich, denk ik, niets van het pesten herinneren.

Ik ben dan weer aangesproken door een klasgenoot die verhaal wilde halen over mijn pesten op de lagere school. Ik wist niet eens wie het was. Heb maar m'n excuses aangeboden, hoewel ik geen idee heb waarvoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat bespreekbaar maken en daarna een helder beleid ontwikkelen binnen de organisaties de eerste stap is. Je moet de verantwoordelijkheid niet laten bij kinderen. De verantwoordelijkheid hoort bij de systemen, zoals ouders, scholen en (sport)clubs. Men zou moeten worden gestimuleerd om pestgedrag bespreekbaar te maken en er zou per organisatie een duidelijk en helder beleid moeten zijn t.a.v. omgaan met pestgedrag en incl een omschrijving wat pestgedrag kan zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik vind niet dat het strafbaar moet zijn, wel vind ik het een taak van werkgevers en scholen om het goed aan te pakken. Pesten is heel subjectief, waardoor het mij heel moeilijk lijkt om te straffen. Want wat is pestgedrag en wat is plagen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb last van pestgedrag op het werk (structureel liegen, mijn verbetervoorstellen achterhouden, spullen verstoppen in mijn kast, bewust belangrijke documenten herhaaldelijk achterhouden, dreigen met rotklussen vanwege mijn mening bij een vergadering, toewijzing van een lawaaiige onmogelijke werkplek, verwensingen in de vorm van SOA's, belachelijk maken, geschreeuw dat ik mijn bek dicht moet houden, intrekken van mijn opleidingen nav een interne sollicitatie, ...etc.) Dit duurt al een jaar.



Ik las zojuist dat het 6 maanden of langer moet duren en dat er ongelijkwaardigheid moet bestaan tussen de gepeste en de pester. Ongelijkwaardigheid kan er zijn in verschil in functie of machtsniveau of een groep tegen 1 persoon.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ervaarde het als subjectief in het begin maar sinds het structureel is zie ik wel een reeks van objectieve incidenten en management die boel in de steek laat of erger maakt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Viva-Amber, andere baan zoeken geen optie?



Strafbaar stellen van pesten.. tsja, met geweld zeker weten, maar 9/10 keer is het zo slinks. Het moet hard worden aangepakt maar de meeste pesters zijn gewoon nog kinderen die in ontwikkeling zijn.
Viva Amber, leg je een logboek aan met wat er gebeurt? Meld je zaken ook bij je leidinggevende? Wat rot!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gister alles opgeschreven en houd nu een logboek bij dat ik ook aan de vakbond zal voorleggen.

Ik heb verzocht om een gesprek met een vertrouwenspersoon.

Volgende week heb ik een sollicitatiegesprek (intern maar in een andere plaats).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Goed zo. Sta erboven. Inmiddels heb ik wel geleerd dat het in 9 van de 10 gevallen afgunst is, als men het op jou voorzien heeft. Dat je te groot, te sterk bent en ze zich daarom zo opstellen. Sterkte in elk geval!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel. Ik ben maar 1.60, maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik was altijd heel actief, voor vernieuwing, ...etc.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En dus bedreigend voor de zittende politiek... mensen slaan om zich heen bij verandering, zie de vernieuwing van dit forum maar. Niets deugt. En jij bent daarmee dus de bedreiging, die zo gauw mogelijk moet indimmen/wieberen voor men echt naar haar gaat luisteren! Laat je niet gek maken. Blijf rustig en laat je niet intimideren. Enne... Napoleon was ook maar 1.60 en kijk eens wat hij voor elkaar heeft gekregen
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 31 oktober 2014 @ 14:41:

maar de meeste pesters zijn gewoon nog kinderen die in ontwikkeling zijn.Ja en? Een 10 jarige of ouder weet heus wel dat hetgene wat hij doet niet zo leuk is voor de ander. Pesten gebeurd echt wel bewust en mag van mij daarom ook afgestraft worden.
Alle reacties Link kopieren
Ben voor. Het is een vorm van emotionele mishandeling en kan ernstige en langdurige gevolgen hebben..
Alle reacties Link kopieren
@sugarmiss: afgestraft ja. Maar een strafblad voor de domme beslissingen die je maakte als kind? Nee, dat vind ik niet kunnen. Tenzij er echt geweld aan te pas komt natuurlijk. Maar dat zijn meestal al kinderen met gedragsstoornissen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben structureel gepest en regelmatig in elkaar getimmerd door de pester. Het was er maar eentje gelukkig, en toen ik het echt zat was heb ik hem terug getimmerd.....behoorlijk! Dat gastje veroordeeld zien voor pesten? Nee, we waren kinderen, en ik heb hem wel duidelijk gemaakt dat ik me niet langer liet pesten
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Pesten op de middelbare school vind ik niet dat het strafbaar moet zijn, maar wel flink moet worden aangepakt. Pesten op het vervolgonderwijs en werk daarentegen wel. Die mensen zijn al (wat) ouder en weten wat ze zeggen en doen. Het zijn meestal dezelfde die het doen. Wanneer er door de leiding niets aangedaan wordt of er niet naar geluisterd wordt, dan vind ik dat het strafbaar moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Als je op je 13e een levenslang strafblad zou kunnen krijgen omdat je gepest hebt is dat inderdaad wat buiten proportie. Je kan immers wijzer worden naarmate je ouder wordt.



Maar een voorwaardelijk strafblad lijkt mij wel een goed idee. Gedraag je je daarna dan begin je als je volwassen bent weer met een blanke lei. Blijf je pesten dan heb je dus dat strafblad.



Het valt mij wel op dat juist de mensen die hier aangeven vroeger gepest te zijn dit een slecht idee vinden. Ze wuiven het beetje weg van ach het viel wel mee. De pester wist niet wat hij aanrichtte of ik heb wel terug gereageerd. Alsof ze het achteraf willen bagatelliseren omdat het idee dat je een pest slachtoffer bent ondraaglijk is.



Een beetje zoals mishandelde vrouwen doen. Verder is het een hele lieve man hoor en ik heb hem ook wel het bloed onder de nagels vandaan gehaald.



Je maakt mij niet wijs dat kinderen die structureel anderen pesten niet weten wat ze aan het doen zijn. Daarvoor is er tegenwoordig te veel aandacht voor pesten op scholen. Nu nog de volgende stap nemen en er daadwerkelijk wat tegen doen als praten niet helpt.
Een strafblad voor kinderen... tja. De meeste mensen die gepest worden, blijven daar hun hele leven last van houden. Waarom mogen pesters het dan gewoon vergeten en verdergaan met hun leven alsof ze altijd zo zoet zijn geweest. Wraak is niet het antwoord natuurlijk. Ik weet ook wel dat mijn mening hierover niet objectief is.



"Wat is pesten?" wordt hierboven af en toe gevraagd. Pesten is mishandeling. Zou je bij huiselijk geweld ofzo ook vragen: "ja, maar wat is huiselijk geweld. Moet je niet gewoon beter voor jezelf opkomen en erboven staan. Nee joh, je wordt niet mishandeld, dat is jouw interpretatie." Kom toch op, zeg.



EDIT: Viva-amber, ik had aanhalingstekens moeten gebruiken. Je hebt de tweede alinea waarschijnlijk begrepen als dat ik bedoelde dat iemand 'gewoon' voor zichzelf moet opkomen, etc. Dat bedoelde ik niet. Anderen maakten die opmerkingen juist naar mij toe. Hoop dat het met aanhalingstekens duidelijker is.
anoniem_184700 wijzigde dit bericht op 02-11-2014 11:17
Reden: aanhalingstekens toegevoegd in 2e alinea
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ikea, het is wel wat ik ook veel terug hoor van de collega's die ik heb aangesproken. Het lijkt wel of zij een training hebben gevolgd in het antwoord: 'jij ervaart een probleem en niemand anders, jij bent de enige die het zo ervaart dus is het jouw probleem (en je lost het zelf maar op). Ook mijn leidinggevende zegt vooral 'wat denk je er zelf een te kunnen doen'. Maar als ik het zou kunnen oplossen dan had ik het wel gedaan.



Mijn collega's beschadigen niet alleen mij maar ook de werkuitvoering en de service richting klanten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Van mij mag het gerust. Die kinderen weten zelf heel goed dat ze aan het pesten zijn. Van mij mogen ze al beginnen met de kinderen een strafblad te geven die er voor hebben gezorgd dat de gepeste (poging tot) zelfmoord heeft gepleegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook voor. Nog steeds is er zoveel onbegrip en onwetendheid over de gevolgen voor pesten. Scholen maken wel mooie anti-pestplannen maar als ouders of kinderen pesten melden wordt er niet thuis gegeven. Goed dat er eindelijk plannen komen om het serieus te nemen. Ik ben zelf niet gepest maar mijn beste vriendin wel. Zij is nubijna 30 en ik zie de gevolgen bij haar er nog zo 'ingebakken' zitten, hoewel ze super haar best doet om haar leven weer op te pakken en nu zoveel dingen goed voor elkaar heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven