Schimmel badkamer voorkomen

04-08-2014 12:03 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een week te zijn beziggeweest met het verwijderen van schimmelige siliconenvoegen, het schoonmaken van de voegen, anti-schimmelbehandeling, alles laten drogen en het aanbrengen van nieuwe voegen van anti-schimmel-siliconen, nu de vraag hoe dit te gaan voorkomen in de toekomst... Met het oude schoonmaakbeleid is er toch schimmel onstaan, die uiteindelijk niet meer weg te poetsen was.



Na het douchen maken we altijd met een trekker de muur en vloer (zo) droog (mogelijk). Verder na het douchen, en overdag ook vaak, het raam open ter ventilatie. Douche schrobben doe ik niet zo heel vaak, misschien 1x per maand, met een allesreiniger en een borstel. Douchegoot wordt overigens wel vaker schoongemaakt. Verder net een nieuw douchegordijn gehaald, en een nieuwe trekker.



Wat is een goede aanpak en hoe doen jullie dit? Een ander schoonmaakprodukt nemen? Dagelijks/wekelijks anti-schimmelspray spuiten? De douche vaker schrobben (ik ben niet zo'n poetsheld)? Siliconen voegen met een doek afdrogen?
Alle reacties Link kopieren
De deur van de badkamer open laten. Afzuiger in de doucheruimte. Veel meer kan je niet doen, sommige badkamers hebben nu eenmaal een slechte ventilatie. En vaker schoonmaken ja, dat helpt ook. Dan haal je de schimmel weg voor het gaat groeien.
.
Alle reacties Link kopieren
We hebben eindelijk zo'n anti-inbraak-hekwerk voor het raam geplaatst, zodat het raam ook 's nachts en als we er niet zijn open kan blijven staan. In de deur zit een ventilatie-rooster, maar ik zal er eens vaker op letten dat de deur zelf open blijft staan. Het is een badkamer beneden, met ook een toilet erin. Ik vind het alleen niet zo fijn, wanneer iemand die voor de voordeur (met glas erin) staat, zo de wc ziet... Maar goed, half open is er al meer ventilatie dan bij een dichte deur.
Alle reacties Link kopieren
Half open is goed genoeg hoor, of op een flinke kier. Als er maar wat lucht kan circuleren. Meer dan door het roostertje.
.
Alle reacties Link kopieren
Vaker schoonmaken, ja, dat zal vast uitmaken. Met gewone allesreiniger, of wat gebruik jij, impala?



We hebben donkerbruine vloertegels, dus je ziet ook niet zo snel dat ze vuil zijn En wat ik niet zie, dat is er niet. Totdat de schimmel echt in de siliconenvoegen zat.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik douchespray van Ajax of HG badkamerreiniger. En schimmelspray als het toch uit de hand is gelopen, dat is chloor. Gewone allesreiniger doet niet zoveel voor zeep en kalkresten en voor schimmel al helemaal niet.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 04 augustus 2014 @ 12:31:

Ik gebruik douchespray van Ajax of HG badkamerreiniger. En schimmelspray als het toch uit de hand is gelopen, dat is chloor. Gewone allesreiniger doet niet zoveel voor zeep en kalkresten en voor schimmel al helemaal niet.

Het water is hier relatief zacht, dus er is weinig last van kalkresten. Zeepresten en vuil laten zich met mijn allesreiniger en een harde borstel goed verwijderen. D.w.z. zo op het oog, misschien is dat van dichterbij ook niet het geval. Ik zal eens op zoek gaan naar een echte badkamerreiniger. Ergens heb ik nog een fles badkamerreiniger uit de USA staan, maar dat is zo sterk dat het op den duur de gewone voegen oplost, ben ik bang.



Schimmelspray bevat meestal een anti-schimmelmiddel en daarnaast chloor, en dat laatste is puur om de grijze resten van de schimmel onzichtbaar te maken. In het verleden heb ik dit, toen het begon met de schimmel bij de voegen, gebruikt, maar op een gegeven moment zat het dus in de siliconen, en dan doe je niets meer (behalve de siliconen verwijderen)
Alle reacties Link kopieren
Met badkamerreiniger hoef je niet hard te schrobben

Maakt echt veel verschil, de zeepresten lossen gewoon op.

Dat HG spul is echt goed, niet goedkoop maar je doet er erg lang mee. En het is niet agressief, de voegen blijven gewoon heel. De Ajax gebruik ik vooral voor de glazen douchewand. Dat is wel een beetje vies spul (slaat op je longen als je sprayt).
.
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik op een site over schoonmaken las is dat je ook een ventilator (zo'n losse) voor of in de badkamer kan zetten, om luchtcirculatie te verkrijgen. Dan kan er geen schimmel ontstaan.



Goed de tegels droogmaken (maar dat doe je al) en daarna het douchegordijn laten drogen.



En wat ze ook als tip aangeven; terwijl je shampoo intrekt als je onder de douche staat, maak je een stukje van je tegelwand schoon. Multi-tasken!
Everything you see I owe to spaghetti!
Hier hebben we een schoorsteen boven de douche en ventilatie rooster in de deur.



Dat is 's winters wel erg fris.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook lang last van schimmel in de douche en gebruikte altijd HG. 6 maanden geleden heb ik de voegen gecoat met voegcoating. Nu heb ik nooit meer schimmel of smerige voegen.
In mijn huidige huis heb ik nooit meer schimmel in de badkamer vanwege een goede mechanische ventilatie. In het oude huis kreeg ik geregeld spikkeltjes op het plafond waar ik dan schimmelreiniger op spoot. Eigenlijk is het voorkomen van schimmel alleen mogelijk met alles zo droog mogelijk houden en vooral een goede en juiste manier van ventileren. Als de badkamer nog warm is van het douchen en het is buiten koud en vochtig dan is het niet goed om al direct een raam open te zetten want dan trek je nog meer vocht aan binnen. Eerst alles laten afkoelen en in de tussentijd wel indirect ventileren door badkamerdeur open te laten en een slaapkamerdeur en daar een raam open.

Verder zou ik gewoon wekelijk de tegels en voegen afnemen met water met chloor en zodra je een vlekje op het plafond of de muren ziet meteen wegspuiten met schimmelreiniger. Schimmel in je huis is ongezond dus moet je echt zien te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Hier poetsen we regelmatig met chloor. Ik weet het, niet goed voor het milieu.maar mijn voegen en kitranden zijn na 3 jaar nog bijna als nieuw. Beginnende schimmel behandel ik met een klein beetje chloor en het is meteen weg.
Alle reacties Link kopieren


Naast een goede ventilatie is het aanbrengen van een speciaal spanplafond ook een prima oplossing.

Er is materiaal dat gegarandeerd verspochteling en schimmels voorkomt.

Hoef je ook niet meer te witten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven