Reizen door Scandinavië

28-10-2014 20:37 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende zomer willen mijn vriend en ik door Scandinavië gaan reizen. Waarschijnlijk voornamelijk het zuiden van Noorwegen, Zweden en misschien een stukje Finland.

Nu zit het zo dat alleen ik een rijbewijs heb, en niet zo vaak rijd. Dus om zelf de hele vakantie te rijden zie ik niet zo zitten. Het zou kunnen dat vriend zijn rijbewijs haalt voordat we op vakantie gaan, maar daar ga ik maar niet vanuit.



Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met treinreizen in Scandinavië, hoe ze dit hebben aangepakt en hoe dit is bevallen. En aangezien ik de landen vooral wil leren kennen, heb ik vooralsnog geen plekken die ik heel graag wil zien, dus hoe kunnen we onze route het beste plannen? En wat zijn plekken die aangeraden worden door jullie?



Het lijkt me overigens wel een optie om delen met de trein en delen met een huurauto te doen (bijvoorbeeld plaatsen die met de trein niet zo goed te bereiken zijn).



Voor iedereen die tips en suggesties heeft, ik hoor het graag!
Alle reacties Link kopieren
Wat is je budget? En wat wil je graag doen?



In Zweden kun je best op vakantie zonder auto maar dat hangt er wel vanaf wat je wil doen. Grote steden hebben allemaal een treinstation, dus een rondje Malmö, Stockholm, Göteborg en dan eventueel Oslo en andere steden in Noorwegen zijn dus goed te bereiken. Mocht je een hike willen doen, dan zijn de start en eind punkt van Kungsleden ook goed te doen met de bus en de trein.

Informatie over de trein vind je hier: www.sj.se

Veel plekken zijn wel te bereiken met het ov, maar dat moet je van te voren wel goed uitzoeken want bussen gaan zeker niet altijd elk uur.



Zelf zou ik echter met de auto gaan en dan een tentje meenemen. Ik denk dat dit met twee personen goedkoper uitkomt en je bent een stuk flexibeler. Neem bv de boot vanuit Kiel naar Oslo of Göteborg zodat je een stuk minder hoeft te rijden.

Overigens vind ik autorijden in Zweden heerlijk! Veel rustiger dan in NL.
Hoelang willen jullie gaan? Want het zijn behoorlijke afstanden en de gemiddelde snelheid ligt niet zo hoog.
Het is prima rijden in Zweden en Noorwegen, ook als je geen held op de snelweg bent. Snelwegen hebben ze er namelijk amper

Ik zou varen naar Oslo, en van daaruit door Noorwegen naar Zweden en dan verder naar boven. Het zuiden van Zweden vond ik niet zo spannend.
Neem een kruiwagen met geld mee, Scandinavië is duur. Vers voedsel bijvoorbeeld is er niet goedkoop.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heeeel lang geleden (via Duitsland en Denemarken) door Zweden gereisd met zo'n interrail-kaart. Het reizen met de trein is fijn, maar we hadden ons wel een beetje vergist hoe duur de rest zou zijn. In Zweden mag je wild kamperen, dus wij dachten dat we na het treinen ook wel een paar overnachtingen gratis zouden kunnen meepikken.



Maar het is veel te ver om direct vanaf het station de wilde natuur in te komen, ook op de kleinere stationnetjes. Mijn zus had net een jaar in Zweden gewoond en sprak de taal, dus we hebben een beetje rondgetrokken en bij een informatiebalie voor touristen steeds tips gevraagd. Wij deden het toen wel echt low-budget, dus extra kosten voor bussen, metro's etc waren best veel voor ons. We hebben een aantal dagen op een hele mooie natuurcamping in de buurt van Stockholm gestaan, waarbij de eigenaar ons heel vriendelijk een keer naar een supermarkt meenam. En een nacht op een camping in de buurt van een industrieterrein zodat we met een gratis IKEA-bus weer terug naar het centrum konden . En gelogeerd bij familie van vriendinnen van mijn zus die ons kwamen halen met de auto.



Al met al was het treinen best geschikt, maar dan moet je wel een goed plan (incl. budget) hebben om allerlei praktische stukken te overbruggen met ander vervoer. Volgens mij is er niet een openbaar-vervoer-kaart voor diverse steden voor alle bussen enzo, dus moet je overal opnieuw het losse tarief betalen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is een stuk treinen wel goed te combineren met een fjordentocht op een boot ofzo. Dan heb je even geen reisgedoe en de overnachtingen zijn geregeld, en kan je het autorijden of treinen daarna weer verder opppikken.
quote:Magdalan schreef op 28 oktober 2014 @ 21:19:

Neem een kruiwagen met geld mee, Scandinavië is duur. Vers voedsel bijvoorbeeld is er niet goedkoop.Ik vond zweden heel erg meevallen qua prijzen. Noorwegen schijnt dan wel weer heel duur te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geïnterraild in Noorwegen. Supermooi. Zijn in Oslo, stavanger en Bergen geweest.

Aanrader: preikestolen. Google maar eens, prima bereikbaar met ov en benenwagen vanuit stavanger.

Van stavanger naar Bergen gaat prima per boot, heb je gelijk een fjordentocht.

Oslo stavanger moet je overdag doen, schitterende watervallen.

Oslo Bergen, kom je onderweg langs Finse. Kan je uitstappen, ziet vanuit de trein de gletsjer al liggen.

Bij bergen in de buurt kan je met een apart lijntje, de flam-banen (de a van flam met een rondje erboven), hebben wij niet gedaan ivm studentenbudget maar is blijkbaar pittoresk.



Trein in Noorwegen is heel goed. Doorrijden naar Stockholm en/ of schip pakken naar Helsinki ook tof.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips! Qua budget hebben we nog niet echt iets in gedachten, omdat we simpelweg nog moeilijk weten hoe duur het kan worden. Maar laat ik zeggen dat we het wel zo low-budget mogelijk willen doen, dus een tentje is dan wel een goed idee. Mijn vriend vindt het idee van een stationwagen en een matras achterin ook helemaal geweldig, dus we gaan ook nog even kijken hoe het is te doen om een auto te huren en die bijvoorbeeld bij plaats X op te pikken en bij plaats Y achter te laten. Zeker aangezien wat jullie ook al zeggen, dat het met de auto goed te doen is en je met de trein gewoon niet overal komt.

Maar misschien is in Nederland een auto huren (of zelfs kopen) dan nog handigere en dat we via Kiel de overtocht maken..



We hebben nu ook eventueel het idee om naar Trondheim te vliegen, om dan via de fjorden naar Stockholm te rijden. Maar we gaan binnenkort maar eens wat boeken lenen oid om een beter beeld te krijgen nog.



Ohja, en we willen tussen de 2-3 weken gaan. In ieder geval niet langer dan 3.
Bier is er duur, 10 jaar geleden heb ik voor een halve liter omgerekend 8 euro betaald. :O

Lijkt me stug, dat de prijzen zijn gedaald.
Parc-fullufjallet is megamooi, ligt in midden-zweden daar mag je zonder te betalen in berghutjes overnachten of wild kamperen.
Alle reacties Link kopieren
Tip: op het eiland Longoyene in het fjord van Oslo kan je ook gratis kamperen, betaalt alleen veerboot!
Ach Unnie, je zou juist in Noorwegen moeten gaan rijden. Man en ik zijn daarheen geweest toen ik net mijn rijbewijs had. Dat rijden daar was zo heeeeerlijk rustig, alle tijd voor mij om de auto goed onder de knie te krijgen. Echt heerlijk. Ik zou alleen al voor het autorijden weer naar Noorwegen gaan
En Un, anders wil ik wel samen naar Scandi, als man ervoor in is. Wij hebben allebei een rijbewijs. Je moet me even loepen, dan weet je wel wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Veel trein-info: http://seat61.com/Norway.htm#.VFQQr4uG9K4



http://seat61.com/Sweden.htm



(negeer even de info die er staat over 'van Londen naar...', en zoek de juiste links op voor het treinreizen binnen die landen.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Treinen in Finland zijn enorm duur. Op www.vr.fi kun je informatie vinden. Het zijn enorm lange reizen en misschien is het zelfs de moeite waard om een binnenlandse vlucht te nemen. Het ligt er maar net aan waar je heen wilt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ach Unnie, je zou juist in Noorwegen moeten gaan rijden. Man en ik zijn daarheen geweest toen ik net mijn rijbewijs had. Dat rijden daar was zo heeeeerlijk rustig, alle tijd voor mij om de auto goed onder de knie te krijgen. Echt heerlijk. Ik zou alleen al voor het autorijden weer naar Noorwegen gaan



Hee joh, jij hier! Nou, top dat het dan wel zo makkelijk is! Ja, we hebben allerlei mogelijkheden, en denken nu dan toch deels het een (trein) en deels het ander (auto) te doen. Want er worden ook wel treinreizen aangeraden omdat ze zo mooi zijn. Dus dan zouden we vanuit Oslo met de trein naar Bergen gaan en dan naar het zuiden met de auto, via de fjorden (of zoiets), dan weer terug naar Oslo.



Zijn jullie dan ook met de auto vanuit Nl daarheen gegaan, of hebben jullie daar een auto gehuurd?

En hebben jullie gekampeerd of in van die kampeerhutjes geslapen?
Alle reacties Link kopieren
Ohja, en samen, ik ben nog nooit met iemand op vakantie gegaan die ik niet heel goed ken. Kunnen we wel bij lilapie op bezoek Ik zal het hier ook eens voorleggen, maar betwijfel of vriend er iets in ziet eerlijk gezegd.
Ha unnie ik denk ook niet dat mijn man ervoor in is, maar wie weet of we wel maatjes worden straks toch, of staat onze koffiedate niet meer? Met een wildvreemde ga ik ook liever niet op vakantie



Maar idd, kunnen we ook bij Lilapie op bezoek Gezellig! Met de auto door de fjorden rijden is echt prach-tig. Wij zijn toen door Denemarken gereden en toen vanaf daar met de boot. Dat was trouwens echt een misselijkmakend tochtje want het stormde nogal Man zat rustig stukken toblerone naar binnen te werken terwijl de rest op de wc te vinden was en ik helemaal groen in mijn stoel zat te rillen haha.
Ik kan er nog boos om worden, die toblerone. Werd helemaal misselijk van de aanblik ervan haha
Oh en terug zijn we over die brug van Malmö naar Kopenhagen gereden
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen! En dat van die toblerone zie ik helemaal voor me Man maar denken: Wat is haar probleem?



En koffiedate staat wat mij betreft nog wel hoor! Ik heb je vast helemaal verkeerd voorgesteld. Al moet ik zeggen dat ik niet een concrete voorstelling heb, waarschijnlijk meer een soort uitstraling.
Haha ja raar is dat hè. Ik weet van jou alleen dat je gigantisch lang bent
Ik ben wel benieuwd wat voor uitstraling je denkt dat ik heb ... Ik weet niet zo goed wat voor uitstraling ik heb



Mijn man zegt: intimiderend. En zijn schoonzusje zegt: gewoon, jij bent echt zo, van iedereen voelt zich op z'n gemak bij jou.

Hoe rijm ik dit met elkaar?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven