Hulp nodig bij mishandeling

31-10-2014 16:08 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opgelet, dit wordt een lang verhaal.



Het bekende liedje, ik schrijf al langer mee op het Viva forum. Ik post dit onder een andere naam omdat dit vooral over mijn familieleden gaat. Wat ik met dit topic wil? Raad, nieuwe inzichten. Een einde aan deze ellende.



Mijn oom heeft 3 zonen. Eén van 24 jaar, één van 18 jaar en één van 12 jaar.

Het is met een blauw oog begonnen. Een blauw oog omdat, zo zei hij, de Deense Dog even te blij was dat hij ging wandelen. We geloofden het allemaal. 6 Maanden later liep mijn oom mank. Fietsongeluk. Paar maand daarna weer iets anders.



Mijn oom wordt geslagen. Eerst door zijn oudste zoon. Later door de 2 oudste. Tegenwoordig komt de jongste ook al zeer agressief uit de hoek. We weten het, en kunnen er niets tegen doen.



Mijn oom is al verschillende keren in het ziekenhuis beland, maar wil geen aanklacht doen tegen zijn eigen kinderen. Hij wil het huis niet verlaten, omdat hij bang is dat ze anders hun moeder zouden aanvallen (die erg genoeg niets doet tegen het misbruik, zelfs niet de politie bellen op het ogenblik dat dit gebeurd).



Mijn ouders wonen in hetzelfde dorp, en zijn hem meer dan eens moeten gaan redden. Mijn moeder heeft al verschillende keren de politie moeten bellen om haar petekind op te laten nemen. Maar mijn ouders kunnen geen klacht indienen. We kunnen enkel waarschuwen/bellen als er iets gebeurd.



Mijn oom was rechter. Is ontslagen doordat hij zich zo vaak ziek meldde (door de mishandelingen). Zit nu dus elke dag thuis (solliciteert zich suf, maar is “te oud” en “te duur”). Oudste zonen zitten beiden ook thuis (willen niet werken, geen idee waarom). Het is daar een tikkende tijdbom. Het is zover gekomen dat we een “seniorengsm” gekocht hebben met een alarmknop, zodat er in geval van nood ingegrepen kan worden.



Mijn oom wordt aangevallen met messen. Wordt geslagen, geschopt,… En we kunnen niets doen! We zien een succesvolle man veranderen in een hoopje ellende. Dit speelt zich nu al 3 jaar af. We blijven aandringen op aangifte doen, of het huis te verlaten, maar dat wil/durft hij niet.



Heeft er iemand nog een idee hoe we hem kunnen helpen? We zijn ten einde raad. De verwondingen worden steeds erger, en de laatste tijd ben ik steeds bang dat het volgende telefoongesprek over zijn dood is.



Sorry als dit warrig geschreven is, ben zeer emotioneel.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt wreed, maar ik ben heel bang dat mijn neven ooit eens iemand gaan vermoorden. Dat ze iemand doodslaan. En dat wij dit allemaal ergens wel zagen aankomen, maar dat niemand er iets aan deed.



Ik ben bang voor mijn oom zijn leven. Maar op dit moment ben ik ook bang voor de mensen in discotheken/kroegen waar mijn neven komen. Aanvallen met messen en glasscherven is niet normaal. Waar gaat dit eindigen?
Alle reacties Link kopieren
Is er hulpverlening opgestart in de tijd van het huisverbod? Waarschijnlijk niet, of in ieder geval niet doorgezet.



Wel heel goed trouwens dat jullie de huisarts, wijkagent etc. hebben geïnformeerd.



Hebben jullie de mogelijkheid om hem eens mee te nemen op vakantie, al is het maar een lang weekend? Zonder tante en zoons dan natuurlijk. Even weg uit de situatie, even rust...



Maar ja... het is natuurlijk wel zo dat als iemand absoluut niet mee wil werken aan hulpverlening, dan zijn de mogelijkheden op een gegeven moment wel uitgeput. Het enige wat je dan nog kan doen is er voor hem zijn en blijven steunen in de hoop dat hij zich bedenkt. Dat het op een gegeven moment te veel is...
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Waarom hebben jullie njet met de zoons gepraat? Lijkt mij dat er een onderliggende reden moet zijn dat ze opeens zo vaak agressief worden. Hebben jullie weleens gevraagd waarom ze hun vader aanvallen? En is er op hun ingepraar om in therapie te gaan voor hun woedeaanvallen en al het onderliggende wat hun er toe aangezet heeft dit idiote gedrag te vertonen? Zitten ze aan de drugs? WT zijn hun motieven om njet te studeren of werken?
Alle reacties Link kopieren
Op vakantie wil hij niet (heeft moeder al vaak voorgesteld). Wel hebben we hem zo ver gekregen dat hij in december een weekend met ons (ik + partner, zus + partner en onze ouders) een weekendje naar Amsterdam gaat. Maar dat is dan maar 1 nacht op hotel, denk niet dat dat veel aan de situatie zal veranderen.



Oudste neef heeft gisteren wel een brief gekregen dat hij zich moet melden op het politiekantoor. Enkel vrezen wij nu dat dit enkel tot meer ruzies zal leiden. Zo frustrerend dat wij geen aangifte kunnen doen.



Ook hebben we aan de lokale politie gevraagd of ze geen drugtest konden doen, omdat we dit gedrag zo raar vinden. Jammer genoeg kan dat enkel als ze gegronde redenen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Walnootje, omdat zoons weigeren om met ons te praten. We zien ze gewoon niet meer. Al verschillende malen gebeld/smsen gestuurd, krijgen geen antwoord.



Reden van niet werken schuiven ze af op de crisis.



Drugs hebben wij ook al over nagedacht, maar we hebben geen bewijs.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lastige situatie! Het lijkt er inderdaad op alsof jullie de meeste mogelijkheden al hebben geprobeerd/voorgesteld.



Is het misschien een mogelijkheid om oom dit topic te laten lezen? Misschien dat hij dan een soort wake-up call krijgt?



Je zegt verder dat neven nergens op reageren (telefoon/sms). Wat als jullie een keer gewoon langskomen en hen met de situatie confronteren (eventueel onder begeleiding van een professional)? Het is wel riskant gezien hun agressie maar op het moment dat ze jullie aanvallen of bedreigen, kunnen jullie in ieder geval wel officieel aangifte doen.



Misschien ook benadrukken wat voor een slechte situatie dit is voor (vooral) de jongste zoon? Het klinkt alsof je oom nog geen stappen kan zetten om zichzelf te helpen maar als jullie benadrukken dat het in het belang is van zijn jongste, komt het mogelijk wel aan.
rapengaar wijzigde dit bericht op 31-10-2014 17:54
Reden: Typfout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rapengaar, partner van zus wil ook eens "spontaan" langsgaan. Met het idee van "als ze mij slaan, kunnen we tenminste een aangifte doen". Echter twijfelen we of we nog voorbij de voordeur komen. Tante is ook woedend op mijn moeder omdat die al een paar keer de politie heeft gebeld. Zus en ik blijven berichten sturen naar neven (die niet weten dat wij alles weten, oom is doodsbang dat ze erachter komen) om toch een communicatielijn open te houden. Krijgen al drie jaar geen antwoord meer, jammer genoeg. Als we bellen wordt er niet opgenomen.



We hebben ook al vaak op de jongste zoon gewezen. Mijn moeder en oom hebben hun vader op zeer jonge leeftijd verloren. Mijn oom vond dat verschrikkelijk, en wil zijn jongste zoon niet met "een gebroken gezin opzadelen". Als we hem wijzen op het feit dat dit nu ook niet optimaal is, krijgen we meestal geen antwoord meer.
Alle reacties Link kopieren
Hij wil dus niet dat zijn zoon opgroeit in een gebroken gezin? Dan zou ik oom eens vertellen dat dit er wel aan zit te komen, want één dezer dagen eindigt het misschien voor hem met een gebroken nek. Misschien dat dit dan aankomt (excuses voor de harde woorden, want ik begrijp dat het voor jullie honderdmaal frustrerender is).



Ik begrijp dat hij heel graag zijn zoons wil beschermen. Geef aan dat jullie helemaal niet willen dat zoons worden opgepakt maar juist worden geholpen. Wat als neef van 24 straks een vriendin krijgt en dit haar aan gaat doen? En die vriendin vervolgens wel aangifte doet? Dan belandt hij in de bak: door nu in te grijpen kan zoiets worden voorkomen. Door actie te ondernemen, helpt oom eigenlijk alleen maar zijn zoons.



Of gooi het anders op ander geweld: wat als één van de zoons moeder gaat slaan? Of wat als oudere neef jongere neef gaat slaan?



Is oom ook elke dag thuis? Laat zijn vrouw hem wel weggaan? Misschien kan hij op zoek gaan naar bv. vrijwilligerswerk om in ieder geval overdag weg te zijn en zo zoons minder te 'irriteren' (natuurlijk zijn dit geen permanente oplossingen, maar voor nu biedt het voor oom misschien wel rust o.i.d.).
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat hij heel graag zijn zoons wil beschermen. Geef aan dat jullie helemaal niet willen dat zoons worden opgepakt maar juist worden geholpen. Wat als neef van 24 straks een vriendin krijgt en dit haar aan gaat doen? En die vriendin vervolgens wel aangifte doet? Dan belandt hij in de bak: door nu in te grijpen kan zoiets worden voorkomen. Door actie te ondernemen, helpt oom eigenlijk alleen maar zijn zoons.



Dit heb ik dus ook al verschillende malen gezegd. Of niet eens vriendin en aangifte. Hij gaat elk weekend uit, wat als hij daar dronken is en iemand in coma slaat, of erger? Nu aangifte doen is een milde straf, misschien enkel zelfs verplichte psychische hulp. Nu de ogen sluiten maakt het enkel erger.



Oom is "elke dag thuis". Solliciteert heel veel waardoor hij vaak weg is. Ook gaat hij elke dag met de hond in het bos wandelen.



Aan tante doen ze niets, daarom dat oom ook wil blijven.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken! Doet ook goed om er met iemand eens over te praten. In de familie lijkt het dat we nu al 3 jaar steeds hetzelfde hebben.



Ook denk ik dat we te dichtbij staan. Het is nogal moeilijk om objectief/hard te zijn naar je eigen oom/broer/zwager/... Misschien moeten we eens een psycholoog uitnodigen bij een "interventie" (als die daar tenminste voor openstaat).
Alle reacties Link kopieren
Een heel verknipt gezin dus.

Drie zoons die pa naar het leven staan en pa die niets terug durft te doen omdat wat? Er misschien dingen boven tafel komen?

Waarom zouden die zoons geen contact meer met jullie willen? Omdat jullie " de vijand " steunen?

Ik vind het op zijn minst een héél vreemd verhaal.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Geloof me, dat vinden wij ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleurheeftraadnodig schreef op 31 oktober 2014 @ 19:03:

Geloof me, dat vinden wij ook.Dan vind ik het helemaal heel bijzonder dat nog niemand op die knullen is afgestapt om hun versie van het verhaal te vragen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Jouw oom moet scheiden van die vrouw geloof ik...

Ik zie in dit verhaal 4 tegen 1.

Zijn vrouw hoeft niet te vluchten of wordt niet het ziekenhuis ingeslagen.

Heel erg

Maar zoals met alle soorten mishandelingen, als buitenstaander kan je weinig doen. Jouw oom zou helaas zelf die stap moeten nemen om weg te gaan, aangifte te doen, die kinderen uit te huis gooien.

Blijf op hem inpraten.. en hem steunen...

Heftig hoor
Alle reacties Link kopieren
Omdat we bang zijn dat dat alles enkel erger gaat maken. We kunnen nu al niets doen. Mijn moeder probeert vaak contact te zoeken met haar schoonzus, maar die vindt dat we ons "niet moeten bemoeien".
Alle reacties Link kopieren
Hoezo erger?

Het is al erg extreem daar. Het is niet normaal als je stelselmatig het ziekenhuis in wordt geslagen hoor. Wat is erger?

Die knullen moeten ook maar eens wakker geschud worden.

Dat vader en moeder zo doen is uit angst schaamte en schuldgevoel, maar ga daar niet in mee.

Dit zijn namelijk de slechtste raadgevers die je kan hebben.
Bied oom aan om een tijdje bij je ouders op adem te komen. Laat tante en zoons maar even in hun sop gaarkoken. En als zoons verhaal komen halen bij je ouders, kunnen die direct de politie bellen.



Die man moet uit de situatie worden gehaald. Hij is helemaal geindoctrineerd door zijn gezin, als het echt zo is als jij schrijft. En die moet je tegen zichzelf in bescherming nemen.
Alle reacties Link kopieren
We zijn bang dat ze hem doodslaan.



Doreia, is ook al aangeboden. Ik woon ook alleen, hier is hij ook welkom. Alle drie hebben we een extra slaapkamer voor hem. Maar dat durft hij niet. Hij durft zijn vrouw niet alleen achter laten. Wat wij persoonlijk dan weer een zeer rare manier van denken vinden omdat ze hem zelf ook niet steunt.
Zorg dat zijn probleem niet jullie probleem word.



Ik zou hem het volgende zeggen: Oom, je bent meer dan ruimschoots volwassen. Je hebt thuis geen veilige haven meer. Je loopt op eieren thuis, je kan niets goed doen zo lijkt het. Wat houdt je tegen om voor jezelf te kiezen? Als je zover bent, staan hier alle deuren open. Wil je nu hier komen of wil je wachten tot de volgende klap? Wij veroordelen je allemaal niet, je hoeft je niet te schamen (dit is heel belangrijk). We willen je helpen omdat we om je geven. Maar dan moet je zelf besluiten om uit deze situatie te stappen. Eerder kunnen wij je niet helpen. Zeg het en we zetten alles in gang. Maar je zal zelf de eerste stap moeten zetten.
Alle reacties Link kopieren
En als hij weggaat of drastische stappen onderneemt kiest hij juist ook voor zijn vrouw en kinderen, dan wordt hun cirkel juist ook doorbroken.

Zo blijven is voor niemand goed, probeer hem duidelijk te maken dat als hij hun wil helpen hij de eerste en de enige is die dit laat stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Denk je dat zijn zonen, als ze door jullie rechtstreeks, face to face, aangesproken worden op hun gedrag, jullie gaan slaan? Zo ja, dan neem je toch een paar grote sterke kerels mee naar dat gesprek?



Want echt, de enige manier om justitie echt in beweging te krijgen is door de zoons uit te lokken aggressief naar jullie te worden. En geloof me, dat blauwe oog zou ik er voor over hebben om die jongens een paar maanden achter de tralies te krijgen...
Alle reacties Link kopieren
Waarom perse iemand willen helpen die klaarblijkelijk keer op keer aangeeft dat hij niet geholpen wil worden? Bizar verhaal.



Sterkte.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
En je oom heeft nooit een ram terug gegeven? Hadden wij moeten proberen zeg, onze ouders slaan. Had dan waarschijnlijk een week niet kunnen lopen. Nu is het natuurlijk helemaal geescaleerd...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jullie vooral het idee moeten los laten om het erger te maken. Daardoor blijft alles heel gesloten en gebeurt er niets.



Wat ik zou doen is 1 hulpverlener uitzoeken waar jullie vertrouwen in hebben en die ervaring heeft met geweldadige situaties. Maak samen met die hulpverlener een plan voor een interventie. Ik denk dat het goed is om het hele gezin waar het om gaat bij die interventie te betrekken, maar dat zou ik overleggen met de hulpverlener.

Ik zou er ernstig rekening we houden dat er drugs in het spel is en in dat geval zijn de oudste neven totaal onberekenbaar.



Je schrijft steeds dat jullie bang zijn het erger te maken. Maar ik denk dat juist die geslotenheid het erge maakt. Daardoor kan alles door gaan, in openheid is dat veel moeilijker.



Veel sterkte!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Tante is het probleem, de splijtzwam, de splinter die de etter heeft veroorzaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven