Gezondheid alle pijlers

Lui oog en scheelzien

22-10-2014 20:57 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben scheel geboren; als baby stonden mijn ogen naar binnen. Daarnaast had ik ook een lui oog.



Toen ik naar de basisschool ging ben ik aan het scheelzien geopereerd. Het luie oog viel niet meer te verhelpen, waardoor ik nog steeds moeite heb met diepte zien. Tennis en ping-pong zijn helaas niet aan mij besteed.



Jarenlang ging dat goed, maar mijn rechteroog is steeds meer naar buiten gaan staan. Dat viel anderen ook op; ik word vaak gevraagd wat er nou precies met mijn oog aan de hand is. Zeker als ik voor een groep mensen sta (ik geef vaak presentaties) is het onduidelijk wie ik nu aankijk.



In de privesfeer is het tot noch toe amper een probleem geweest, ik heb meerdere lange relaties gehad en krijg genoeg aanspraak van mannen. Toch begin ik er steeds onzekerder over te worden. Zeker als ik moe ben, het weer slecht is of ik gedronken heb, staat mijn oog nog extra scheel. Ik weet dat iedereen wel iets heeft, maar ik ben me hier toch extra van bewust, omdat dit minder vaak voorkomt. Ik ben toch weleens uitgemaakt voor schele in mijn puberteit, en dat is blijven hangen.





Vorige maand heb ik de knoop doorgehakt en ik ga me van de zomer laten opereren. Ik heb mijn eerste afspraak bij de oogarts gehad en zij zegt dat het goed te corrigeren valt. Waarschijnlijk zal ik weinig last hebben van complicaties, ik heb alleen 2 weken lang gevoelige ogen en moet mijn bril dus op. Prima, kan ik mee leven. Ik baal er wel van dat ik nog zo lang moet wachten, maar het is wel een bewuste keuze: ik ben net in de afrondingsfase van mijn studie en wil niet met rode ogen en hoofdpijn aan mijn scriptie zitten.



Heeft iemand hier ook ervaring met zo'n operatie? Zijn er hier meerdere dames die scheelzien en/of een lui oog hebben? Hoe gaan jullie ermee om? Hebben jullie ook weleens negatieve reacties?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een hele goede stap is om er iets aan te laten doen!



Zelf ben ik geopereerd aan scheelzien met 9 maanden en vervolgens rond mijn 12e jaar aan het luie oog wat ik daarna nog heel erg had.

Tevens zie ik ook geen diepte, ik kijk maar met 1 oog tegelijk.



De laatste tijd zijn beide ogen erg achteruit gegaan en heeft de opticien nog niet de juiste lenzen voor mij gevonden. Nu ik dit typ schiet het me weer even omhoog. Ik besef me dat mijn ogen de laatste tijd erg mijn leven beheersen. Altijd maar weer die reacties: 'heb je het tegen mij?' en mensen die vragen wat ik heb. En daarbij ook nog de littekens van het gepest van vroeger denk ik.



Ik zou het liefst morgen nog op de operatietafel liggen, maar na de laatste keer is het ook weer gewoon scheef gaan staan, dus waarom nu niet weer?



Pfoe, sorry TO. ik moest ineens een heleboel kwijt. Hopelijk vind je dat niet erg! Heel veel succes met wachten en uiteindelijk de operatie. Ik hoop dat het resultaat fantastisch word!
Alle reacties Link kopieren
Ja missbee, ik heb die twijfel ook wel, wie zegt dat het nu goed blijft... maar vertrouw maar op de dokter.



Trouwens, na hoe lang kon iedereen haar lenzen weer in? Ik voel me niet mezelf met mijn bril op, Hij past niet echt bij me.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook geopereerd toen ik 16 was ,en inmiddels is mijn ene oog weer aardig verdwaald .graag zou ik het weer laten doen,ben nu 45,maar er is mij verteld dat ik dan dubbel blijf zien dus laat ik het eerst maar.

Praktisch vind ik het erg vervelend met autorijden omdat ik moeite heb met diepte zien.3D films word inderdaad ook niks,en met pingponggen krijg ik geheid het balletje tegen mijn hoofd.

Het ergst vind ik de opmerkingen die ik soms krijg.

Met pasfotos maken zei de fotograaf :ja mevrouw u moet wel even recht in de lens kijken hoor!(zucht)
c'est le ton qui fait la musique
Alle reacties Link kopieren
Maar je ziet nu niet dubbel @snert? Ja de opmerkingen zijn zwaar kut. Ik vind het ook een beetje onbeschoft. Je ziet toch dat iemand scheel kijkt. Als iemand stottert ga ik toch ook niet vragen wat er is?
Alle reacties Link kopieren
Nee ik zie nu niet dubbel alleen als ik erg moe ben.Die opmerkingen zijn inderdaad erg vervelend ,want soms vergeet ik zelf even dat ik niet recht kijk maar er dan is er wel iemand die mij eraan herinnert .

Eigenlijk is het heel vervelend want oogcontact is wel belangrijk ,en dat ga je dus mijden .
c'est le ton qui fait la musique
Hier ook een linker lui oog en ik loens. Diepte zie ik niet veraf schat ik verkeerd in daardoor heb ik ook een aanrijding gehad toen ik 7 was. Ik gebruik eigenlijk alleen mijn rechter oog links laat ik links liggen haha :D



Ik had vroeger ook een pleister, helaas trok ik hem eraf, ben er als kind wel mee gepest, als volwassenen niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mij opeens afvraag ,word dat eigenlijk nog vergoed?Ik zou erg graag toch recht kijken misschien dat ze één oog kunnen "uitschakelen "zodat je geen dubbel beeld krijgt.

Dat ik geen diepte kan zien ben ik toch al aan gewend.....en eerlijk is eerlijk,ik vind het geen fraai gezicht en het maakt je erg onzeker.

Misschien toch eens vragen.....
c'est le ton qui fait la musique
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een mede loenser, toen ik 4 jaar was is mijn linker oog rechtgezet. Nu zie ik met dat oog 10% doordat mijn luie oog in mijn kindertijd niet goed behandeld is. En bij mij is het ook zo dat mijn oog naar binnen draait als ik moe of dronken ben ik ben er alleen niet onzeker door, het past bij me en mijn vrienden weten ook niet beter. Ik ben geen goede tennis partner voor ze, maar dat is ook het enige. Hebben jullie trouwens een rijbewijs? En hoe gaat het autorijden bij jullie omdat diepte en afstanden slecht in te schatten zijn?
Just because your past has been damaged doesn’t mean your future has to be worthless
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een rijbewijs maar gloeiende hekel aan autorijden .Het is vreselijk vermoeiend omdat ik erg moet opletten wie waar rijdt.Nu heb ik zo n 25 jaar mijn rijbewijs en leer je er wel mee omgaan.

Naar mijn werk moet ik over zo n driedubbele rotonde,dat gaat echt niet lukken dus rijd ik om.

O ja in straten waar soms aan twee kanten een auto staat geparkeerd staan ze voor mij dus naast elkaar maar kun je er dus wel langs.

Wat ik ook stom vind:als er glazen op tafel staan en ik moet er bv fris in gieten,houd ik de glazen vast,anders giet ik er geheid naast.
c'est le ton qui fait la musique
Alle reacties Link kopieren
Snert, dat heb ik ook en ik houd altijd mijn pink onder het glas bij het neerzetten anders geeft het zo'n klap. Ik rijd zelf ook auto, en het ritje naar mijn werk is ook niet moeilijk. Heb alleen een bloedhekel aan rijden in de spits op de snelweg dan gebeurt er teveel om me heen en wordt ik doodmoe.
Just because your past has been damaged doesn’t mean your future has to be worthless
Alle reacties Link kopieren
Als kind ben ik ook 3x geopereerd aan mijn ogen ivm scheelzien/lui oog. Vergeleken met toen is het nu prachtig. Maar met vermoeidheid en een drankje op dan zie je het wel. Wordt de laatste jaren ook wel wat erger. Ik heb er zelf geen last van en krijg er ook nauwelijks reacties op.

Als je er erg veel last van hebt dan wordt het wel gewoon vergoed, hoe dat zit als het cosmetisch is weet ik niet.

Ik schijn ook moeite te hebben met diepte zien. Ik heb er zelf echter geen last van, ik weet ook niet anders. Maar balsporten zijn inderdaad niet mijn sterkste kant

Ik heb wel een rijbewijs en rij eigenlijk overal wel heen. Nog nooit een door mijzelf veroorzaakt ongeluk gehad. Vind het wel vermoeiend om een heel eind te rijden of in schemer/donker. Moet dan steeds opnieuw focussen.

Het vervelendst wat ik me nog kan herinneren van de operatie was dat ik een dag niks kon zien (beide ogen geholpen) en de ontzettende jeuk.
Alle reacties Link kopieren
Cosmetisch wordt vergoed hoor, heb het nagevraagd en scheelkijkoperaties worden ALTIJD vergoed. Goed nieuws dus! Ik heb geen rijbewijs. Wil het ook niet, vind mezelf in combinatie met snel schrikkerig echt een gevaar op de weg. Ik heb ooit eens een dagje in de horeca gewerkt, nou, dat was echt vreselijk. Liet bijna alles vallen. Voelde me echt een kluns toen. Maar gelukkig doe ik nu werk waar ik niks hoef te dragen haha. Met schenken schenk ik ook vaak mis en ik kan geen kleine dingen vangen, grijp geheid naast.



@lylli niks kon zien? :O Dat is me niet verteld.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook mijn rijbewijs, zonder problemen gehaald enkele jaren geleden(alhoewel het beter was als de examinator niet wist dat ik geen diepte kon zien).

Vooral in het donker en bij drukte is het wel erg vermoeiend om te rijden, maar ik wil me daar niet door laten tegenhouden dus ben ik vorig jaar nog naar Parijs gereden:)



Inschenken is inderdaad ook een crime, evenals iets aannemen van iemand, het liefst doe ik dat met twee handen zodat ik mezelf bij kan sturen ofzoiets, lastig uitleggen!



Balsporten heb ik dan weer minder moeite mee, misschien omdat ik dit al van jongs af aan doe en mezelf handige trucjes heb aangeleerd.



Als een operatie vergoed wordt is het zeker de moeite om die optie te overwegen. Maar hoe doe je dat, waar begin je? Heb je een verwijzing van de huisarts nodig?
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn ene oog is mijn ooglid iets langer lijkt het wel. Ik zie verder prima, zou ook echt puur cosmetische reden hebben. Heb er nooit vervelende reacties op gehad maar ga op termijn wel laten corrigeren. Tot nu toe nooit gedaan omdat ik heel erg tegen operatie opzie.

Wat kost zo'n operatie ongeveer?
Ook een lui oog hier.

Ook slecht in tennis en balspelen door geen diepte in kunnen schatten. Ook moeite met in schemer, bij regen of in donker autorijden. Had de link met lui oog nooit eerder gelegd.

Door inpspanning bij kijken heb ik het idee dat aan 1 kant mijn bovenste ooglid steeds meer gast hangen. Zie in de spiegel echt 2 verschillende kanten van mijn gezicht.

Toevallig dacht ik van de week over een ooglidlifting (heet dat zo?)

Ik had nog niet zo stil gestaan bij verband tussen lui oog en een hangend ooglid. Bestaat er een verband? Is het voor jullie herkenbaar?

Zou een ooglid operatie in combinatie met een lui oog wel vergoed worden?

En hoe gast dat in zijn werk? Eerst huisarts en dan verwijzing nasr oogarts die dan weer doorverwijst naar een plastisch chirurg?

Iemand ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel mijn rijbewijs gehaald voor de auto. Mag geen motorrijden maar heb daar ook geen neiging toe. Van de week plette ik voor het eerst bijna een klein autootje die zich aan mijn linkerkant had opgesteld, niet gezien. Ik week wat uit voor 2 meiden die naast elkaar fietsten en raakte bijna dat autootje. Dat was ff schrikken.

Tien minuten later liep ik een kamerscherm omver (stond ook links) en liep vlak daarna tegen een grote bloempot. Toen besefte ik even heel goed dat ik een lui oog heb!

Inparkeren tussen 2 auto's vind ik erg eng. Geen diepte, geen idee hoeveel ruimte ik heb.

Gelukkig mag ik op gehandicaptenparkeerplaats staan (ander mankementje) en dat parkeert veel fijner! Lekker veel ruimte.



Ik herken trouwens niet het hangende ooglid. Manlief merkt fijntjes op dat er wel andere dingen beginnen te hangen..maar dat dat aan de leeftijd ligt en niet aan mijn luie oog. En bedankt..
Ik vind het zo knap dat jullie jullie rijbewijs hebben! Ik heb hem dus niet, ik heb wel lessen gehad, en heb er gevoel voor volgens anderen, maar ik voel mij zelf niet prettig in de auto, hoe vaak ik niet als bijrijder zeg, kijk uit dat past niet! of houd afstand!, terwijl diegene keurig netjes rijd! ;-)Ik ben veels te bang dat ik iemand zou aanrijden en andere auto's beschadigen door mijn niet kunnen zien. Lang leven het OV! smile. Oja... Fietsen vind ik ook eng wel iets meer overzicht, maar door: en fietsen en langer en beter kijken word ik al gauw een clown. Lopen vind ik het alle prettigst. Verder red ik mij prima hoor af en toe de tafel schoonmaken omdat ik het inschenken verkeerd heb in geschat hahahhahaaa en nee niet dronken
Ik heb aan mijn luie oog geen hangend ooglid, aan mijn zien oog wel een beginnend hangend ooglid, puur omdat ik alsmaar daar doorheen tuur. Maar het is nog niet al te erg, ik denk overgingen niet dat het word vergoed bij een lui oog.
Dat is bij mij ook, een (beginnend) hangend ooglid bij mijn goede oog.
Als ik dit zo lees, dan merk ik pas hoeveel geluk ik gehad heb.

Ik heb één lui oog en die is eerst afgeplakt geweest en vervolgens ben ik als kleuter geopereerd zodat mijn oog recht kwam te staan. Dat staat hij nu nog steeds. Als ik extreem moe ben, dan draait hij wel weg en zie ik dubbel.



Er zit wat littekenweefsel en daardoor irriteert mijn lens af en toe.

Ik zie slecht diepte helemaal als ik geen bril/lenzen draag.



Ik vind het naar om te lezen dat jouw operatie geen blijvend effect heeft gehad.
Ik kan ook geen diepte zien, heb moeite met afstapjes, kan geen balsporten doen, en krijg vaak de vraag wie ik nou aankijk. En die 3D films, ik zie wel dat het anders is, maar ik beleef het volgens mij niet zo intens als anderen. Ik vind het wel heel erg storend. Ik vraag me ook vaak af hoe het eruit ziet voor mensen die beide ogen tegelijk gebruiken :D En mijn opticien keek er erg raar van op toen hij me tijdens een oogtest vroeg wat ik zag en ik zei "met mijn linkeroog zie ik een cirkel en met mijn rechteroog een vierkant". Had hij dus beide plaatjes vanuit een ander oog geprojecteerd en ik had een cirkel in een vierkant moeten zien. :D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in mei geopereerd aan een oog wat naar buiten stond. Ik had er echt last van. Zag geen diepte en had altijd spierpijn in het oog, werd steeds erger. De operatie veel mee maar het herstel ging niet vlekkeloos. Ik kreeg een netvliesontsteking, ben er dik 5 weken mee zoet geweest. Zat de eerste twee weken elke dag in het ziekenhuis. En mn oog staat nu naar binnen. Als ik moe ben is het heel erg, niet om aan te zien. De oogarts heeft gecorrigeerd met het idee dat de kans groot is dat de boel weer naar buiten gaan staan en heeft de uiterste hoek gepakt. Ik ben niet heel tevreden. De arts wel. Ik was overigens wel op de hoogte van hoe het zou kunnen worden. NIks ten nadele van de arts dus. Ze kunnen ook pas na een paar maanden de uiteindelijk stand bepalen. Door de ontsteking is dat bij mij wat uitgelopen en moet ik binnenkort terug. Ik zou het niet weer laten doen, het herstel was echt ruk. Maar niet standaard hoor, 9 van de 10 keer ben je er zo klaar mee heb ik me laten vertellen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een lui oog, maar kijk niet scheel, behalve als ik erg moe ben dan ga ik een beetje loensen. Heb er nog nooit een opmerking over gehoord. Ben ook niet geopereerd, dus nu vraag je je af waarom ik reageer.

Nou, omdat ik er nooit bij heb stilgestaan dat ik de dingen die hier geschreven zijn ook heb. Heb het net gecheckt, maar kan dus ook niet scheel kijken met beide ogen en ik heb ook moeite met dieptes bij traplopen bijv.

Verder vind ik het soms wel aantrekkelijk als mensen een beetje scheel loensen.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
SoMiDi, ik heb mijn rijbewijs ook pas gehaald na tig keer afrijden en heeel veel lessen! Of dat nou alleen aan dat luie oog lag durf ik niet te zeggen. Inmiddels rij ik 22 jaar, nog nooit een aanrijding gehad maar wel parkeerschade. En ja, daar komt dat ook weer om de hoek.

Ook andermans auto's helaas wel eens geraakt. Maar wat ben ik blij dat ik wel mijn rijbewijs heb, dat ik toch heb doorgezet! Ben inmiddels gehandicapt en zou niet weten wat ik zonder auto met rolstoelllift en elektrische rolstoel zou moeten beginnen..
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben laatst naar het ziekenhuis geweest voor mijn oog omdat mijn linkeroog omhoog gaat met bepaalde dingen. Ik had eindelijk hoop omdat ik dan niet meer zo onzeker hoefde te zijn voor mijn oog. De oogheelkunde zei dat het te weinig was om te kunnen opereren en als ze dat wel ging doen dat het dan erger werd. Hier baal ik heel erg van. Maar eigenlijk wil ik het wel heel graag doen. Mijn oog gaat volgens hun 1mm omhoog en dat is te weinig volgens hun. Zelf wil ik graag doorverwezen worden naar het umc in utrecht.

Iemand hetzelfde probleem gehad en ervaringen mee?



Alvast bedankt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven