Werk & Studie alle pijlers

Hoe onthoudt ik dit allemaal? (Menselijk lichaam)

31-10-2014 14:29 16 berichten
Ik doe een thuisstudie voor dokteresassistente. Niet onwijs ingewikkeld en spannend dus, maar toch zitten er wel een aantal vakken bij die ik behoorlijk pittig vind. Met name het vak over de anatomie en de fysiologie over het menselijk lichaam. Die Latijnse woorden krijg ik er wel behoorlijk in. Daar zijn handige programma's voor. Maar de werking van ieder orgaanstelsel.. man man man ik snap het, ik begrijp het, ik lees het en daarna vergeet ik het. Het is zoveel dat ik gewoon even niet weet hoe ik dit in mijn hoofd ga krijgen.



Het een onthoud ik beter dan het ander. Ik begrijp bijvoorbeeld globaal gezien wel wat wat is, wat elkaar verbindt, de functie en wat waarbij hoort. Maar met name de werking. De globale omschrijving van een orgaan(stelsel) kan ik zo opnoemen. Maar veel dingen wat daaraan vooraf gaat, de diepere stof mbt tot de werking dus, gaat mij een stuk minder goed af.



Iemand tips hoe je dit aanpakt? Samenvatten heeft bij mij nooit echt geholpen. Een geniale site oid?
Maak er liedjes van.
Alle reacties Link kopieren
onthoud*



Misschien een tip om te werken met kaarten? Een vraag op de voorkant, het antwoord op de achterkant? Net zolang je stapel kaarten doornemen (in willekeurige volgorde uiteraard), tot je de stof beheerst.



Succes!
Wat bij mij hielp wat kleine tekeningentjes maken en dan dat allemaal een naam geven (zoals je dat vroeger op school ook moest doen met een lijntje getrokken) en kort de functie erachter.



Bijvoorbeeld de nier tekenen, aangeven wat bv de lis van henle is en dan tussen haakjes (tegenstroomprinc. stoffen terug winning)



zo die vergeet je nu al niet meer haha
quote:Ravati schreef op 31 oktober 2014 @ 14:34:

onthoud*



Misschien een tip om te werken met kaarten? Een vraag op de voorkant, het antwoord op de achterkant? Net zolang je stapel kaarten doornemen (in willekeurige volgorde uiteraard), tot je de stof beheerst.



Succes!Goede tip!
Die kaarten zijn echt een super goede tip! Thanks.

Ik ben ook druk op zoek naar een website oid met oefeningen. Had wel wat gevonden, maar met het 2e hoofdstuk kreeg ik allemaal vragen die in mijn stof niet staan. Het is geloof ik hbo niveau.
Als ik dingen moet leren die ik wel snap maar niet kan onthouden, dan probeer ik het hele verhaal hardop uit te leggen aan de kamerplanten of zo. Dan loop ik heel snel vast, zoek ik op wat ik niet meer wist en begin ik opnieuw. Net zo lang tot ik alles in mijn eigen woorden kan vertellen.
Mindmappen.
Ik maak voor mezelf handige schemaatjes en leer dan hardop.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed altijd hetzelfde als korenwolf: een groot lang verhaal vertellen tegen het badmeubel (ik leerde graag in bad en daar stonden geen kamerplanten )



Door het verhaal moest ik namelijk ook de stof samenhangend maken, dan zijn het geen losse feitjes meer. En dat onthoudt beter. En als je dan ergens vastloopt en terug zoekt hoe het ook alweer zit, dan voeg je dat direct in in het verhaal en krijgt dat dus ook direct betekenis.
Haha zoiets deed ik ook ja met feitjes leren. Ik ga in gedachten (en zonder boek) wat ik geleerd heb uit proberen te leggen aan iemand die niks van het onderwerp weet. Zodat je het dus zo simpel mogelijk moet uitleggen en het dus echt moet snappen om het over te brengen. (misschien dat je iemand hebt die in het echt even wilt luisteren en je vragen wilt stellen) Je kunt dit ook na iedere pagina of ieder onderwerp even doen, je boek gelijk aan de kant en het op een simpele manier in eigen woorden 'vertalen' zodat het beter blijft hangen.

Ook die kaartjes helpen mij goed, je hebt daar ook sites en apps voor waardoor je dus makkelijk die flashcards kan leren in anders 'verloren' tijd. In de trein of als je ergens moet wachten ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond (vind) deze site altijd erg handig tijdens mijn studie: http://www.merckmanual.nl/mmhenl/index.html



Verder lijstjes/kaartjes maken. 100.000 keer lezen en hardop zeggen, elke keer een regel meer tot je het uit je hoofd weet.

Ezelsbruggetjes maken, bijv. van een rijtje de eerste letters onder elkaar zetten of een woord van maken en die dan onthouden (zodat je weet hoeveel je er moet kennen en met welke letter het begint).
Anatomie ging me makkelijk af tijdens mijn studie.

Het ligt je of het ligt je niet.

Het is een herhaling van het menselijk lichaam biologie en dan uitgebreider.

Een plaatje van de inwendige mens, dat geeft droge stof vorm en steekwoorden.
Tips hebben echt super geholpen! Ik ben nu ook andersom gaan leren. In principe leer je eerst het hoofdstuk en vind je aan het einde van het hoofdstuk het naslagwerk met de Latijnse benamingen. De Latijnse benamingen worden met name in de tekst gebruikt en natuurlijk de eerste keer uitgelegd. Maar toch vergat ik ze vaak. Nu leer ik eerst de Latijnse benamingen tot ik ze echt goed onthoud, en dan pas de daadwerkelijke lesstof. Ik merk dat ik er op die manier veel meer van begrijp en er vlotter doorheen ga.



Kaartjes helpen ook goed



En *speels* het ligt mij prima. Dat is het probleem ook niet. Maar de combinatie met Latijnse woorden en dan nog eens de werking benoemen kostte mij meer moeite dan even aanwijzen wat waar zit..
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat de kaartjes geholpen hebben, blij dat te horen!
Alle reacties Link kopieren
Wat mij als student doktersassistente helpt is om de animaties op bioplek.org te bekijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven