Geld & Recht alle pijlers

Wie is er een miljonair?

27-10-2014 13:50 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op deze pijler staat een topic over miljonairs die meer belasting zouden moeten betalen.

Veel meningen, voor en tegen. Mensen die vinden dat miljonairs by default slechte mensen zijn. Anderen vinden het geluksvogels.



Nu vroeg ik mij af, zijn hier eigenlijk miljonairs op het forum?

Of wordt je er één als je ouders overlijden?

En hoe is dat? Geeft het een enorm gevoel van rust, of juist zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Verre van miljonair hier. En dat is prima. Mijn ouders zijn inmiddels met pensioen maar hebben altijd een modaal inkomen gehad en maar een beetje spaargeld. De ouders van mijn vriend hebben iets meer spaargeld denk ik, maar ook zeker geen miljoen(en). Ik verwacht niet/nauwelijks erfenis. En hopelijk leven ze allemaal nog heel lang.



Wel lijkt het me erg fijn om een afbetaald huis te hebben en enkele tienduizenden op de spaarrekening. Zodat je zonder geldzorgen kunt leven. Wie weet krijgen we het nog eens voor elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben miljonair: Ik heb een schat van een man, een mooihuis, we doen regelmatig gezellige dingen samen, gaan vier keer per jaar op vakantie en hebben beide een goede baan. En vooral we zijn gezond. Daar kan geen miljoen tegen op.
Wat lijkt het me heerlijk om miljonair te zijn. Afgelopen jaren hebben we met ons bedrijf enorme tegenslagen gehad en ondanks keihard werken komen we er maar niet bovenop. Intussen staat het water tot op de lippen en lopen we door de sores op ons tandvlees. Dus het lijkt me fantastisch om geen geldzorgen te hebben. Gewoon je rekeningen kunnen betalen, de deurbel aan laten staan, want je hoeft niet bang te zijn voor deurwaarders. Elke dag een warme maaltijd en als het koud is je centrale verwarming aan doen ipv met een deken op de bank om kosten te besparen...
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex was miljonair. Hij kon me niet geven wat ik het allerliefste wou (een baby'tje). Hij was onvruchtbaar en al te oud voor adoptie.

Geld maakt niet gelukkig. Heb voor mijn kinderwens gekozen en nu heel gelukkig met mijn vijf maanden buikje en een man met een modaal salaris.
Ik vind het eigenlijk gek dat geld hebben altijd een moralistische discussie is.



Als je rijk bent ben je dat omdat je hard gewerkt hebt. Ik weet dat er mensen zijn die miljonair zijn en 80 uur werken. Maar datzelfde geldt voor die man die 80 voor een hongerloontje achter een naaimachine zit in Bangladesh. Als de miljonair in Bangladesh geboren was en die sweatshop-werker hier, was deze misschien geen miljonair, maar de miljonair zat tot zijn dood achter de naaimachine.



Overigens vind ik niet dat de miljonairs maar geplukt moeten worden. Ik vind namelijk dat inkomens nou eenmaal ongelijk en oneerlijk zijn, maar niet verkeerd. Net zo als de ene persoon knap is en de andere lelijk. Draagkracht belasting is gewoon wel eerlijk, omdat het bizar is dat iemand na belasting niet meer kan rondkomen terwijl de ander drie auto's heeft.



Wel ben ik voor zaken als boetes afhankelijk van je inkomen maken. Het is toch van de zotte dat een miljonair die door rood rijdt hetzelfde betaald als jan met de pet. Gewoon 5% van je maandinkomen, klaar!
Ik heb de hoop nog nog niet opgegeven!

Doneren mag op 4214711, BVD.
Alle reacties Link kopieren
Sybreed moeten miljonairs dan ook meer gaan betalen voor een pak melk?
Alle reacties Link kopieren
Boetes inkomensafhankelijk? Echt niet. Het begaan van een overtreding is een keuze. Kies je daarvoor dan ga je ervoor betalen. De overtreding is niet 'minder erg' omdat je 'minder geld' hebt. Het is vrij simpel om geen overtreding te begaan.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Een overtreding is niet minder erg als je minder geld hebt. Wel voel je de boete minder in je portemonnee als je veel geld hebt. Stel een boete van driehonderd euro, betekent niets voor een miljonair terwijl het voor iemand met een minimuminkomen zijn leefgeld per maand is, of zelfs meer dan dat. In die zin is de straf onevenredig zwaarder naarmate het inkomen lager is. Maar de boetes inkomensafhankelijk maken, voelt oneerlijk dus makkelijk zal dit niet in te voeren zijn.



Ik ben zelf geen miljonair en zal het wel nooit worden, tenzij ik de loterij win (wat hypothetisch is, want ik heb geen loten). Maar dat hoeft ook niet. Simpelweg geen (geld)zorgen, zou al goed genoeg zijn.
Tja, ik bezit wat vastgoed. De waarde op dit moment, echt geen idee.

Maar bij verkoop mss wel, geen idee.....ligt aan de opbrengst, maar laat het nu nog ff in de steentjes zitten gezien de vastgoedmarkt.



Veel mensen moeten hard werken voor hun geld, dat het je dan min of meer "afgepakt" wordt is natuurlijk nooit leuk
Bah wat erg zeg momodoe.

Er is veel ongelijkheid qua inkomsten in NL en dat is best zorgelijk.
Alle reacties Link kopieren
Nu ben ik geen miljonair.

En ik weet dat mijn ouders het goed hebben, maar hoe goed? Geen idee!

Ze gaan er meerdere keren per jaar heerlijk luxe van op vakantie, dus ze genieten er in ieder geval van. Dat vind ik het belangrijkste!
Ik vind het geen probleem om extra belasting te betalen, alleen heb ik altijd het gevoel dat het op de verkeerde plekken terecht komt. Er wordt m.i. veel geld verspilt via de overheid, mensen die het nodig hebben krijgen het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja wij, man en ik allebei in de verpleging, maar op het juiste moment ons vakantie huis wat we zelf omgebouwd hadden, aan een hele bekende rijke NL der verkocht.

Nu wonen we vrijstaand in Zwitserland, en hebben genoeg,,,, maar.. we hebben andere eisen: on ze auto is 7 jaar, kleding is van de goedkope winkels, en mijn man gaat met de trein naar zijn werk
Geld maakt niet gelukkig, maar het stelt je wel in staat om op een comfortabele manier ongelukkig te zijn.



Mooie uitspraak vind ik dat, van wijlen Abraham van Leeuwen, de "Prince de Lignac".
Ik ben geen miljonair maar als mijn schoonouders overlijden zal daar wel veel geld vandaan komen, geen idee hoeveel, maar wie weet zijn we dan wel miljonair. Als we hun huis kunnen verkopen zijn we in ieder geval al over de helft. We hebben het zelf financieel heel goed, maar het lijkt me heel fijn als dat nog beter wordt.



Even helemaal offtopic: Valparaiso, is jouw nickname ook je woonplaats?
Alle reacties Link kopieren
Geld maakt inderdaad niet gelukkig. Een gebrek aan geld maakt wel ongelukkig.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
een vraag voor de zeer welgestelden die in dit topic hebben gereageerd: Wat vinden jullie van de plannen om geld bij elkaar te harken via de vermogenden? Vinden jullie dit terecht? Voel jij je bestolen door de overheid?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen hekel aan miljonairs. Wat ik wel merk aan mezelf ( en ik weet dat dit niet aardig is) is dat ik enigzins moeite heb met mensen uit een "beter milieu."Dit komt doordat ik zelf uit niet zo'n goed nest kom. Voor mij houdt dit in dat ik opleidingen doe naast mijn werk, waarvoor ik weer een extra baantje heb om deze te bekostigen. Ik zie bijvoorbeeld collegas die "gewoon"een extra opleiding kunnen doen, de helft hiervan gefinancierd krijgen in tijd en geld, terwijl zij juist diegene zijn die de opleiding zelf ook hadden kunnen bekostigen.



Begrijp me niet verkeerd, ik gun anderen het om door te groeien, en hun leven op orde te hebben. Ik merk alleen nu ik mezelf probeer te profileren in mijn sector waar zo ontzettend in bezuinigd wordt, het huis waar ik in geboren ben best mee speelt. Ik zou mezelf gunnen dat ik alleen maar mijn opleiding naast mijn fulltime baan hoef te doen zonder hiervoor nog eens extra te werken. Van dit soort voorbeelden waarbij degene die financieel toch al makkelijker in de slappe was zit, makkelijker omhoog kan klimmen dan iemand met een achtergrond zoals ik zelf.

De keuze om extra opleidingen te doen ligt bij mij, dus het is mijn keuze om extra te werken en een opleiding ernaast te doen. Daar ben ik me van bewust. Als ik aan de andere kant echter niet gekozen had voor deze opleidingen, had ik mijn baan niet meer gehad.



Buiten dit om, kan ik genieten van een heerlijk zonnige dag zoals deze, van de zon en de wind op mijn huid..en alle andere kleine geluksmomentjes in het leven! Dat zou ik iedereen gunnen, arm of rijk!!
Mijn ouders zijn miljonair. Daar hebben ze heel hard voor gewerkt. Enkel, ze genieten er niet van. Ze kunnen het zich gemakkelijk veroorloven om de auto eens in de drie jaar (of eerder) in te wisselen voor een nieuwe, ieder seizoen in het nieuw te lopen, ieder jaar luxe op vakantie te gaan en de verwarming eens op een behaaglijke temperatuur te zetten. Ze doen het alleen niet. Maar dat siert hun ook enorm. Daardoor zijn wij ook niet verwend. Mijn ouders doen dingen voor ons die alle ouders doen voor hun kinderen, maar meer ook niet. Ik ben heel blij zo opgevoed te zijn, ik heb nu zelf een gezonde relatie m.b.t. geld en ben net zo blij dat ik dat mijn dochter kan meegeven.
Alle reacties Link kopieren
Geld maakt niet gelukkig. Wij hebben betere tijden gekend qua financiën, maar ik was toen niet gelukkiger dan nu. Het maakt het leven wel makkelijker. Je hebt meer mogelijkheden.



Wij leven nu van 1x modaal en met een gezin is dat gewoon best zwaar. Mijn eigen zaak zit nog in de opstartfase dus ik haal daar nog niet veel geld uit. We hebben wel spaargeld maar er zijn veel dingen die vervangen moeten worden (koelkast, auto, cv ketel). Dit lukt niet tegelijk want zo veel hebben we niet. Dus er komt eerst een nieuwe cv en koelkast. Waarschijnlijk wordt het dan even een half jaar zonder auto want ik vrees dat deze niet meer door de keuring komt (is al een oudje van 14 jaar).



Over half jaar is er weer vakantiegeld waar we een andere auto van kunnen kopen, maar als ik dan weer lees dat er een naheffing komt van de belastingdienst schiet de vakantie er wellicht ook bij in volgend jaar.



Tja luxe probleem en er zijn ergere dingen maar soms baal ik er echt van, zo heb je iets gespaard en gaat het weer op aan rekeningen of dingen die vervangen moeten worden. Geld voor de leuke dingen blijft er amper over. Lijkt me heerlijk om gewoon boodschappen te kunnen doen en te kopen wat je lekker vindt, of ongegeneerd te shoppen voor kleding. Ons budget is ¤ 400 per maand voor alles (boodschappen, tanken, kleding, extraatjes).



De laatste jaren hebben wij veel klappen gehad met de bezuinigingen, ik denk dat we wel 10% minder overhouden dan 7 jaar geleden. Dat hakt er echt enorm in en ik kan me voorstellen dat het bij een miljonair net ff minder gevoeld wordt. Ik misgun het niemand, maar het wordt wel steeds schever in nederland.



Hier verder geen ouders met geld, eerder schulden dus daar hoef ik het ook niet van te verwachten.
quote:Luxaflex schreef op 27 oktober 2014 @ 14:12:

Hoe definieer je miljonair?



Iemand die vanaf een miljoen liquide heeft, of iemand die bv een bedrijf/vastgoed heeft dat minstens een miljoen waard is (m.a.w. het geld zit 'vast')?Psies. Als ik mijn immo-bezittingen optel dan ben ik alleen daarmee al miljonair. Als ik het allemaal nu zou verkopen dus. Maar als de immo-markt instort kan het zomaar dik tegenvallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vaak en hoor vaak mensen zeggen 'geld maakt niet gelukkig'

Nou, mij zou het zonder enige twijfel echt enorm gelukkig maken eerlijk gezegd.
Het zou moeten zijn: Geld alleen maakt niet gelukkig.



Ik zeg niet dat ik meteen heel gelukkig zou zijn als ik veel geld had, maar ik denk wel dat je sneller ongelukkig bent als je weinig/geen geld hebt. Elke maand ieder dubbeltje omdraaien lijkt me heel zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen miljonair en de kans daarop is ook klein. Wel is er genoeg financiële ruimte om niet te hoeven aarzelen om iets te ondernemen of aan te schaffen. Ik denk dat geld er vooral voor zorgt dat je onafhankelijker bent en zelf kunt kiezen hoe je levensstijl er uit ziet. En dat je geen zorgen hebt over onverwachte rekeningen of onverzekerde schade ofzo. Het is prettig als je geen moment hoeft na te denken over het financieren van je primaire levensbehoeften. Heel veel geld hebben brengt denk ik ook allerlei problemen en zorgen met zich mee.



Bij dit topic moest ik meteen aan het volgende denken. Ik sprak jaren geleden een manager bij een financiële instelling in Manhattan. Haar man had ook een zeer goede baan. Financieel dus helemaal geen problemen. En toch, zei ze, kun je je ineens zo arm voelen. De reden? Bij de New York Times van dat weekend had een advertentiebijlage gezeten voor een huis van meer dan 70 miljoen dollar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven