vriendschap: kan ik me hieroverheen zetten?

04-11-2014 10:46 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds jaren heb ik een goede vriendin. Het is een grappige en intelligente vrouw met wie ik veel leuke en mooie dingen heb meegemaakt. Echter, het is ook iemand met veel problemen. Continue is er wel wat, verkeerde man, ruzie op werk, nog een verkeerde man, ruzie met ex en ga zo door. Ik heb geprobeerd haar daarin te steunen, maar heb op een gegeven moment wel af en toe een grens gesteld. Ik denk dat mijn andere vriendinnen mij als warm en medelevend zouden beschrijven, maar deze vriendin deed zo vaak een beroep dat ik op een gegeven moment er gewoon niet altijd kon zijn. Ik wilde dat ook niet, omdat ik dan mijn eigen grenzen heel erg zou overschrijden en dan op den duur geen vriendin meer zou kunnen zijn. Nog steeds leefde ik met haar mee, hield rekening met haar etc. Zelf heb ik (gelukkig) niet veel heftigheid meegemaakt. Nu is echter mijn vader overleden. Ik vind dat heel erg. Mijn vriendin heeft ook een hele zieke vader. Ze wilde niet op de begrafenis van mijn vader komen, omdat dat voor haar te confronterend was. Dat deed mij veel verdriet. Dat heb ik aangegeven, maar toen kreeg ik te horen dat nu eenmaal niet iedereen er altijd voor je is en dat ik er ook niet altijd voor haar was. Dat is waar. Ik besloot het erbij te laten en te accepteren dat ze dat niet op kan brengen. Nu begint het echter te knagen. Het ging een keer niet om haar en weg was ze, zo voelt het...weet eigenlijk even niet wat ik met deze situatie wil. wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig heb ik idd veel lieve mensen om me heen. Het maakt me gewoon zo verdrietig omdat, juist ook door het drama dat er eigenlijk altijd rondom deze vriendin is, ons contact vrij intens is. Tenminste, naar mijn standaard. Voor haar dus niet genoeg denk ik. Ik heb het sowieso wel even moeilijk met haar geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Dus misschien heeft mia_e wel gewoon gelijk. Zij is iemand die haar ex chanteert om omgangsregeling te krijgen en aangeeft voor iets dat hij echt niet gedaan heeft (een onopgeloste mediazaak waarvan zij ineens denkt dat hij het heeft gedaan), relaties aangaat met getrouwde mannen, ach zo zijner zoveel dingen waarvan ik altijd dacht: ik jhou van je, ik vergeef je. Omdat het volgens haar nooit anders kan en als ik het niet begrijp is het omdat ik niet snap hij moeilijk het voor haar is allemaal. Het is denk ik de bekende druppel nu.
Alle reacties Link kopieren
Zij is iemand die haar ex chanteert om omgangsregeling te krijgen en aangeeft voor iets dat hij echt niet gedaan heeft (een onopgeloste mediazaak waarvan zij ineens denkt dat hij het heeft gedaan)



Lekker figuur zeg!
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
ja, maar dat is eigenlijk niet relevant voor dit topic. het zit me gewoon even heel hoog.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik bedoelde ook dat dat een zeer egoïstische houding is waarbij zij niet schroomt om daar anderen voor te misbruiken. En zelfs dus niet alleen over persoonlijke grenzen gaat maar ook over wettelijke. Dit zou dus gewoon een vorm van manipulatie kunnen zijn naar jou toe zodat jij er voor haar in het vervolg altijd moet zijn.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
ook dat is eigenlijk zo. Maar ik zie dat ook altijd als overleven door iemand die niet veel meegekregen heeft. Dus ik vergeef haar dat. Mijn vriend wil om deze redenen eigenlijk al niets meer met haar te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar 1x echt bewust gebroken met een vriendin (natuurlijk zijn er wel eens vriendschappen verwaterd). Dat was iemand die zo veel drama in haar leven veroorzaakte, dat ik zeker wist, dat als ik haar langer in mijn leven toeliet, ook ik met haar drama te maken zou krijgen.

Zij dacht, dat al het drama haar overkwam, dar dacht ik de eerste tijd ook. Tot ik patronen ging herkennen en zag, hoe het drama ontstond. Dat past mij niet

Daar lijkt met het jouw vriendin ook wat op Rosie
Laat het voorlopig rusten Rosie.

Jij zit nog volop in je verdriet om het overlijden van je vader.

Dat moet je als allereerste een plaats zien te geven.



Kies voor nu jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel. het is misschien wel een uitlaatklep voor alle emoties van de afgelopen tijd..
Alle reacties Link kopieren
Maar toch is het wel wat lilalinda zegt. de ene keer verdraag ik dat wat beter dan de andere.
Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat je niet per sé naar een begrafenis hoeft om je steun te betuigen. Je kunt ook een kaart sturen en iemand uitnodigen voor een kop koffie, lunch of diner.



Ter vergelijking: mijn vader is ook ongeneeslijk ziek. Een goede vriendin van mij is hypochonder, en haar grootste angst is kanker. Precies datgene wat mijn vader heeft dus. Als het mis is met mijn vader, praat ik daar wel met haar over. Maar dan niet over de inhoud, maar over mijn gevoel er om heen, of dat ik me zorgen maak of mijn moeder het allemaal wel redt. De details van de ziekte laat ik achterwege, want dat trekt zij niet. Zou haar vader plotseling overlijden terwijl het mis zou zijn met mijn vader, weet ik ook niet of ik bij de uitvaart zou zijn. Maar ik zou er wel voor haar zijn, dat zeker. Dus ik zorg dat ze weet dat ze bij mij terecht kan, dat ik haar uitnodig voor de thee, een keer kook, dat soort dingen.



Er voor elkaar zijn kan op verschillende manieren. En geloof mij, aan die mensen die enkel met zichzelf bezig waren hadden we tijdens de uitvaart van mijn oma bijzonder weinig steun!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven