Geld & Recht alle pijlers

Opzegtermijn kinderopvang

05-11-2014 15:31 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ga toch een poging wagen op het nieuwe forum *ieks*.



In april, als mijn verlof ten einde is, willen wij gebruik gaan maken van de kinderopvang bij een organisatie in onze woonplaats. Deze heeft nu nog geen wachtlijst maar ze zijn wel de goedkoopste en kleinschaligste hier in de buurt en er wordt een nieuwe woonwijk gebouwd dus wie weet is het volgend jaar anders vandaar dat we nu al vast de dagen willen reserveren.



Nu loopt mijn contract eind mei af en ik denk dat ik wel mag blijven, maargoed zekerheid heb ik dus pas ergens in april. Toen ik het ingevulde inschrijfformulier naar de kinderopvang bracht heb ik nog expliciet naar de opzegtermijn gevraagd omdat ik pas in april weet of ik vanaf juni nog werk heb. "Er is 1 maand opzegtermijn, want 2 maanden mag wettelijk niet meer". Werd mij toen verteld.



Vandaag krijg ik de overeenkomst in de bus met het verzoek om die getekend te retourneren. Maar daar staat toch heel duidelijk in dat de opzegtermijn 2 maanden is (per 1e of 16e van de maand).



Even Googlen leert mij dat dat in strijd is met de Wet van Dam. Ook kom ik op verschillende sites van bijv de Branchevereniging Kinderopvang en de Consumentenbond tegen dat de wettelijke opzegtermijn gewoon 1 maand is (op ieder moment en dus niet per 1e of 16e van de maand). Het kinderdagverblijf in kwestie is alleen niet aangesloten bij deze branchevereniging maar dan nog zouden alle kinderopvangcentra zich aan de 1 maand moeten houden aldus de website van de consumentenbond.



Ik weet nu eigenlijk niet zo goed wat te doen. Ik heb niet zo'n zin om al bij voorbaat het kinderdagverblijf te bellen en een discussie te gaan voeren hoe of wat want ik ga er eigenlijk gewoon vanuit dat ik in juni nog aan het werk ben. Maar stel dat mijn werkgever pas op 1 of 2 mei aangeeft mijn contract niet te verlengen, dan zou ik nog 2,5 maand dure kinderopvang af moeten nemen terwijl ik nog maar 1 maand aan het werk ben.



Aan de andere kant er is mij mondeling iets anders toegezegd dus ik wil eigenlijk gewoon met pen de "twee maanden" doorhalen in het contract en veranderen in iets van "1 maand, zie wet van Dam en dit is tevens mondeling toegezegd door medewerkster". En dan gewoon het contract getekend retour sturen. Kan goed zijn dat ze er dan verder niet meer op terugkomen misschien?



Zijn er hier ouders die problemen hebben gehad met de opzegtermijn? Hoe heeft dit uitgepakt?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat gewoon doen. Wel even een fotootje maken.
Hier is het 2 maanden. Erg hinderlijk als je aan het solliciteren bent en wisselende contracten heb. Ik hang aan mijn dagen voor dear life, hen zelfs 2 maanden voor niks betaald. Hier zit het propvol.
Alle reacties Link kopieren
Het is 1 maand, 2 maanden mag allang niet meer. Dus maak je niet druk. Als zij er een punt van zouden maken (gaan ze niet doen) hebben ze geen poot om op te staan.
Heb je ze al gebeld? Misschien hebben ze het standaard contract nog niet aangepast.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik heb ze nog niet gebeld, ik wil dus eigenlijk die disucssie voorkomen en gewoon "1 maand" op het contract zetten. Hopelijk laten ze het dan voor wat het is. Stel dat ze nu al hun poot stijf gaan houden weet ik namelijk niet wat ik ga doen...
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Je kan ze toch gewoon bellen en vriendelijk melden dat je in een eerder telefoongesprek hebt begrepen dat de opzegtermijn 1 maand is en nu in het contract zie je 2 maanden staan. Als ze dan alsnog blijven volhouden dat het 2 maanden is, kun je zeggen dat je dat eerst wil uitzoeken voordat je ondertekent en dat je erop terugkomt. Dan kun je alsnog een e-mail sturen met links naar de branchevereniging en consumentenbond (met ook daarin dat je graag een contract met ze afsluit, maar dat de opzegtermijn een drempel is waarvan je hoopt dat ze die wegnemen). Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.
Alle reacties Link kopieren
Ga er maar vanuit dat het contract nog niet is aangepast. Ik zit zelf in deze branche en pas oa ons beleid aan als er wetswijzigingen zijn. Deze regel is al oud nieuws, ze mogen geen twee maanden opzegtermijn vragen. Streep het maar door, ik durf m'n hand er voor in t vuur te steken dat het een foutje is op t contract.
Alle reacties Link kopieren
Mogen ze wel annuleringskosten vragen Ambrosia? Daar kan ik me op zich prima in vinden want hun moeten natuurlijk ook een planning maken ivm personeel etc. Maar in het contract staat dat als je voor de plaatsingdatum annuleert dat je dan 1 maand + ruim 100 euro annuleringskosten moet betalen. Lijkt mij dat dan die 1 maand opvang afnemen dan voldoende is.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Je werkgever moet toch al eerder laten weten of je contract verlengd wordt? Volgens mij moeten ze drie maanden van tevoren laten weten of je contract al dan verlengd wordt. Kan je dus aan je werkgever voorleggen!
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, ze hoeven zelfs helemaal niets te laten weten want het loopt gewoon van rechtswege af op 31 mei. Heb een brief thuis dat ze uiterlijk eind april mij berichten over een vaste aanstelling. Bij de laatste verlenging had ik wel een aantal x een mondelinge toezegging dat ik me geen zorgen moest maken maar het gesprek zelf vond ook pas 3 weken voor einde contract plaats.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:iamalady schreef op 05 november 2014 @ 17:03:

Je werkgever moet toch al eerder laten weten of je contract verlengd wordt? Volgens mij moeten ze drie maanden van tevoren laten weten of je contract al dan verlengd wordt. Kan je dus aan je werkgever voorleggen!Dat klopt niet. Het was altijd zo dat je werkgever in principe op de laatste dag mocht zeggen dat het contract niet werd verlengd. Met als ik het goed lees, verandert dat per 1 januari (bij contracten die langer duren dan 6 maanden). Dan moet de werkgever een maand van tevoren laten weten of het contract wordt verlengd (http://www.mkbservicedesk ... ijdelijk-contract-wel.htm).
Ik zou toch gaan bellen over die opzegtermijn. Het mag idd maar 1 mnd zijn en op elk moment opzegbaar. Dan geef je aan dat je van de locatie hebt gehoor dat het 1 mnd is maar dat op het contract 2 mnd staat.



(Als je ontslagen wordt het je nog 3 mnd recht op kinderopvangtoeslag. (En dat wordt volgens mij 6 mnd).

Ik werk zelf ook in de kinderopvang en merk dat er veel ouders zijn die hun kind die maanden nog laten komen zodat ze die dagen rustig kunnen solliciteren naar een nieuwe baan)
Alle reacties Link kopieren
Nee geen annuleringskosten, zouden ze zichzelf mee in de vingers snijden ook. Als er bij ons kinderen opzeggen telt gewoon die ene maand. Ik denk dat het wettelijk gezien ook niet mag want je tekent nergens voor een vaste periode dat je de dienst gaat afnemen.



Stel dat je je baan verliest, dan hou je vanaf januari wel 6 maanden recht op kinderopvangtoeslag. Dat is nu nog 3 maanden.
Alle reacties Link kopieren
ik zou uitgaan van 1 maand, je kunt altijd even bellen met de organisatie en jouw situatie voorleggen. zodra jij tegen die tijd belt weten ze van jouw situatie.

bij ons in de opzegtermijn ook 1 maand, en voor ouders die hun baan verliezen valt er altijd wat te regelen. tegenwoordig wordt, tenminste bij ons, alles voor de klant gedaan.



oh en inderdaad wat hierboven vermeld wordt, je houdt langer recht op KOT, dus kun je in die tussentijd mooi solliciteren op de dagen dat jouw kind op de opvang zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven