Borstvoeding en antibiotica (blaasontsteking)

03-11-2014 21:47 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Ik vermoed dat ik een blaasontsteking heb of misschien wel erger een nierbekkenontsteking. Heb enorme last van buik en onderrug, ben misselijk, koortsig etc.



Nu ga ik morgen uiteraard naar de huisarts maar ik ga ervan uit dat hij antibiotica voor zal schrijven. Na wat zoeken op internet lees ik wel dat het in de moedermelk komt en dat je kindje diarree kan krijgen. Kan echter niet exact vinden wat nu de echte gevolgen zijn vandaag de vraag naar ervaringen.

Ik wil absoluut niet met bv stoppen maar ook niet dat m'n zoon er last van krijgt. Kan toch nooit goed zijn voor zo'n klein mannetje?

Ik zou kunnen kolven in de tussentijd maar dat wil ik eigenlijk niet..... Ben ook bang dat hij de borst dan niet meer wilt.



Heeft er iemand ervaring met het geven van bv en antibiotica voor blaasontsteking?



Alvast bedankt!!
Jij weet nu al welke antibiotica je huisarts gaat voorschrijven? Wacht gewoon eerst eens af. En geef bij de HA door dat je bv geeft, en ook bij de apotheek. Dan kunnen ze daar rekening mee houden bij het kiezen van de soort AB.
Alle reacties Link kopieren
Op internet staat welke ab je krijgt bij een blaasontsteking dus vandaar. Sowieso is mijn ervaring met ab voor een blaasontsteking dat ik er zelf diarree van krijg dus dat hoop ik niet voor m'n zoon.
quote:

Na wat zoeken op internet lees ik wel dat het in de moedermelk komt en dat je kindje diarree kan krijgen. Kan echter niet exact vinden wat nu de echte gevolgen zijn vandaag de vraag naar ervaringen.

Ik wil absoluut niet met bv stoppen maar ook niet dat m'n zoon er last van krijgt. Kan toch nooit goed zijn voor zo'n klein mannetje?



Newsflash: antibiotica zijn voor jou ook niet echt geweldig. Dat is een van de redenen dat je ze niet gewoon voor de lol voorgeschreven krijgt. Zo te lezen is geen antibiotica voor jou nu gewoon geen optie.

Er zijn wel soorten AB (zeker niet alle!) waarbij je echt geen borstvoeding mag geven. Als blijkt dat je echt zo'n AB nodig hebt, hoef je nog niet per se te stoppen. Je kunt dan gedurende de kuur kolven en de melk weggooien. Niet ideaal natuurlijk, maar soms kan het niet anders.
quote:odsm288 schreef op 03 november 2014 @ 21:56:

Op internet staat welke ab je krijgt bij een blaasontsteking dus vandaar. Sowieso is mijn ervaring met ab voor een blaasontsteking dat ik er zelf diarree van krijg dus dat hoop ik niet voor m'n zoon.Volgens mij zijn er een heleboel AB die in aanmerking komen, zie hier:

http://www.apotheek.nl/Me ... ing.aspx?mId=10701&rId=38



Geef in elk geval aan dat je BV geeft, en dat je indien mogelijk een AB wil die daarmee samengaat.
Alle reacties Link kopieren
Niet lomp bedoeld, maar als de huisarts weet dat jij borstvoeding geeft en toch vindt dat jij een bepaald soort moet slikken, dan heb je weinig te willen. Tenzij je graag een ziekenhuisopname wilt voor een zware nierbekkenontsteking.



Dus geef aan dat je borstvoeding geeft en laat je arts bepalen wat je nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bekend met antibiotica tijdens de zwangerschap en later ook tijdens de borstvoeding, zelfs in de kraamweek. En ik kreeg er een die niet van die bijwerkingen had.

Heb daar wel specifiek om moeten vragen nadat ik ontdekte dat ik wel heel overdreven reacties kreeg op de standaard antibiotica. Alle bijwerkingen op t lijstje zeg maar. Dus vraag t aan je huisarts.

Mijn baby's hebben er niets van gekregen!
Alle reacties Link kopieren
http://www.borstvoeding.c ... icijnen/2010-nl.html#meer



Op borstvoeding.com staat een lijst met medicatie en hoe gevaarlijk of ongevaarlijk het is voor je kind. Zie de link hierboven.

Er zijn antibiotica die je veilig kunt gebruiken als je borstvoeding geeft.
Ik had op de achtste dag na de geboorte van mijn kind een nierbekkenontsteking, en ja ik gaf borstvoeding. Ik heb een AB kuur van 12 dagen gehad, kon gewoon voor de borstvoeding, ik heb er zelf iets last van mijn darmen van gehad, aan mijn baby heb ik niets gemerkt.



Geen AB was geen optie met bijna 40 graden koorts
Ik heb tijdens de borstvoeding (baby was toen 2 weken oud) ook antibiotica nodig gehad. Niet voor blaasontsteking, maar voor een hardnekkige borstontsteking. Ik kreeg ook een middel wat wel in de moedermelk komt, maar veilig is voor het kind. Ik had dezelfde twijfels als jij en heb toen de lactatiekundige gebeld met de vraag: wat is het beste, tijdelijk kolven en flesvoeding geven, of gewoon borstvoeding met antibiotica? Zij vertelde dat een week flesvoeding (i.p.v. borstvoeding) slechter is voor het kind dan de antibiotica binnenkrijgen die met de moedermelk meekomt. Dus ik heb gewoon borstvoeding geven en daar heb ik spijt van gehad. De darmen van mijn zoontje zijn ontregeld geraakt, doordat antibiotica de darmflora aantast. Hij heeft toen ook spruw gekregen, daarvoor ben je vatbaarder met antibiotica. Mijn zoontje heeft een paar weken last gehad van groene schuimende ontlasting. Hij is daar van hersteld nadat ik hem probioticum voor pasgeborenen ben gaan toedienen.

Het hoeft bij jouw zoontje natuurlijk niet zo te lopen. En wellicht was mijn zoontje kwetsbaarder dan jouw kind omdat hij toen pas 2 weken was. Maar het blijft iets om goed over na te denken (wat je dus ook doet). Beterschap in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven