Werk & Studie alle pijlers

HRM Studie

16-10-2014 20:17 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey iedereen ^^



Ik ben van plan om volgend jaar de studie HRM te doen in Rotterdam. Had het altijd in me hoofd om dat te doen omdat ik graag met mensen bezig ben. En echt bij alle beroeps/studie keuzetesten kwam HRM uit .



Ik had al eerdere topics over HRM gezien maar dat zijn best oude topics en het ging meer om de deeltijd ervan. Vroeg me af of iemand zijn/haar ervaringen over deze opleidingen wilt delen en of er ook veel baan mogelijkheden zijn op het gebied van PR, salariswijzer zegt namelijk van wel, maar in de praktijk is dat meestal toch iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Als je graag met mensen bezig bent, zijn er betere studies en beroepen dan HRM. ik werk nu 13 jaar in dit vak en het is een vak op het snijvlak van economie, bedrijfskunde en sociaal/communicatief. Je bent er in eerste instantie voor het bedrijf, daarna pas voor de individuele medewerker. Veel administratie, processen, programma's en wettelijke regels uitvoeren.

Er is best veel werk in, maar er zijn heel veel zij-instromers in het vak. Mensen met bedrijfskunde, rechten of psychologie als achtergrond komen ook vaak in HRM terecht.

Juniores komen slecht aan de bak op HBO-niveau.
WTF?
Alle reacties Link kopieren
Veel vrouwen stoppen weer met hun opleiding of baan in HRM. Ze willen namelijk ziekteverzuimgesprekken en loopbaanbegeleiding doen. Maar in de praktijk moeten ze een reorganisatie begeleiden, de bedrijfsregelingen uitleggen en overzichten draaien.

Praat eens met HRM-medewerkers over wat hun baan nu werkelijk inhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik dacht juist dat je met HRM veel te maken had met sollicitaties, medewerkers etc. te maken had. Beetje misleidend dan.. Wat zouden jullie qua studie aanbevelen dat veel te maken heeft met communicatie met mensen en dan bedoel ik geen verkoop. Ik las is een keer over Toegepaste psychologie maar heb ook vernomen dat daar weinig werk in te vinden is. Ik vind administratie doen niet vervelend is ook weer afwisselend.

Over het HBO-niveau gesproken.. dus mensen met een universitair-niveau krijgen sneller werk?
quote:mala8 schreef op donderdag 16 oktober 2014 20:59 Veel vrouwen stoppen weer met hun opleiding of baan in HRM. Ze willen namelijk ziekteverzuimgesprekken en loopbaanbegeleiding doen. Maar in de praktijk moeten ze een reorganisatie begeleiden, de bedrijfsregelingen uitleggen en overzichten draaien.

Praat eens met HRM-medewerkers over wat hun baan nu werkelijk inhoudt. Klopt dat het vak bedrijfsmatiger is. Maar overzichten uitdraaien, daar is echt niet iedereen mee bezig. Dat gebeurt met name op administratief niveau en als je doorgroeit dan ga je de overzichten interpreteren, analyseren, adviezen schrijven obv je bevindingen, enz.:)
quote:sanpanda schreef op donderdag 16 oktober 2014 21:41 Oh ik dacht juist dat je met HRM veel te maken had met sollicitaties, medewerkers etc. te maken had. Beetje misleidend dan.. Wat zouden jullie qua studie aanbevelen dat veel te maken heeft met communicatie met mensen en dan bedoel ik geen verkoop. Ik las is een keer over Toegepaste psychologie maar heb ook vernomen dat daar weinig werk in te vinden is. Ik vind administratie doen niet vervelend is ook weer afwisselend.

Over het HBO-niveau gesproken.. dus mensen met een universitair-niveau krijgen sneller werk?



Nee, als je met mensen in contact wil komen dan is een baan aan de kassa of balie waarschijnlijk nog beter aansluitend bij jouw wensen dan HR



Psychologie kan idd neerkomen op communicatie met mensen. Maar dat past ook bij de kapper! En in psychologie is geen werk te vinden (en ook niet in maatschappelijk werk etc).



Ik denk dat je het beste eens met een studieadviseur om tafel kunt gaan zitten en dan van daaruit verder gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 16 oktober 2014 @ 21:53:

[...]





Nee, als je met mensen in contact wil komen dan is een baan aan de kassa of balie waarschijnlijk nog beter aansluitend bij jouw wensen dan HR



Psychologie kan idd neerkomen op communicatie met mensen. Maar dat past ook bij de kapper! En in psychologie is geen werk te vinden (en ook niet in maatschappelijk werk etc).



Ik denk dat je het beste eens met een studieadviseur om tafel kunt gaan zitten en dan van daaruit verder gaan kijken.Denk dat je me verkeerd begrijpt als ik het heb over communicatie met mensen. Bedoelde meer mensen helpen zoals werkadviseur, sollicitaties afhandelen in een bedrijf, spreekpunt voor mensen in een bedrijf etc. Dus niet voor een klein praatje bij de balie...
Ik denk dat je het meer in de sociale hoek moet zoeken, sociaaljuridische dienstverlening of misschien zijn er wel speciaal op coaching gerichte Hbo-opleidingen. De HRM'er is vooral bezig in het belang van het bedrijf, adviseren van het management e.d.
Doe ook iets aan je Nederlands, want dit is geen HBO-waardig taalgebruik; ik las is? In me hoofd? Of iemand zijn ervaringen wilt delen? echt hoor, nu al op gaan letten want je wordt er én tijdens je studie en wellicht nog harder tijdens je werk op afgerekend. Voor wat betreft je uiteindelijk studiekeuze; probeer meeloopdagen bij te wonen, zowel op opleidingen als bij bedrijven. In de praktijk krijg je het beste beeld van een studie en/of baan. Veel succes met je uiteindelijke keuze!
Alle reacties Link kopieren
Je kan kijken naar opleiding tot loopbaancoach. Waarschuwing: elke jojo kan coach (loopbaancoach, lifecoach, zingevingscoach, mental coach) worden.



Als je het fijn vindt om mensen individueel te begeleiden, kan je ook in een andere richting kijken, zoals fysiotherapie.



Zoals NummerZoveel al schreef: je kan eens met een studieadviseur gaan praten.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg deze opleiding nu 3 jaar.

Ik vind het zelf persoonlijk een ontzettend leuke opleiding. Echter Het antwoord op de vraag waarom je de opleiding leuk lijkt is niet ' omdat ik graag met mensen werk' daar ben ik inmiddels wel achter gekomen. Het draait om samen met verschillende afdelingen/ mensen in de organisatie, om de doelstellingen van de organisatie te behalen. In dit vak moet je je als HRM'er afvragen wat jij er aan kan doen om dit te realiseren op p&o gebied.

Motiveren van medewerkers, zorgdragen voor een goed beleid waar medewerker blij mee zijn, goede werkomstandigheden, vertrouwensrelaties met medewerkers opbouwen zodat zij goed in hun vel zitten en beter gaan presteren etc.

Je werkt wel vel met mensen maar uiteindelijk ben je er ( zoals bijna in elke organisatie ) voor de organisatie. Je bent veel bezig met veranderingsprocessen om processen beter te laten doorlopen. Administratief wordt veelal door de administratieafdeling gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven