Ervaringen met kraamzorg gezocht

11-11-2014 07:33 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik ben opzoek naar informatie over kraamzorg. Mijn vriend en ik hebben een beetje op een rijtje gezet wat wij willen aan extra hulp na de bevalling en wat we niet willen. Hieruit komt dat we eigenlijk zo min mogelijk mensen aan de baby willen hebben. Ook hebben wij een eenkennig hondje (die we zelf zo hebben gecreëerd) en ik wil daar ook niet teveel poespas bij omheen.



Nu heb ik gelezen dat je minimaal 24 uur kraamzorg moet nemen áls je kraamzorg wilt. Als je geen kraamzorg wilt meld je je gewoon niet aan maar dan moet je wel met de verloskundige bespreken dat zij komt voor de controles e.d, neem ik aan?



Het punt is dat ik nu 27 weken zwanger ben en al drie verloskundige praktijken heb gehad. Dit door verhuizing. Ik heb nu eindelijk de ''vaste'' praktijk die ik wil aanhouden tot aan de geboorte aangezien ik er de fut nu niet meer voor heb om over te stappen.



Echter is mijn verloskundige (die ik tot nu toe heb gehad, ik krijg geen vaste bij deze praktijk maar iedere keer een ander) nogal ouderwets. Er werd mij aangeraden om mijn vriend ná de kraamzorg vakantie te laten opnemen omdat ik aan heb gegeven niet teveel mensen in huis kan hebben. Dit omdat ik alleen ben opgegroeid (zonder veel zorg van ouders) en dus ook niet gewend ben om een ander wat te laten doen in huis. We hebben ook een klein huis dus ben bang mijn kont niet te kunnen keren bij wijze van... maar mijn vriend is mijn vriend en die wil er wel bij hebben!! Hij heeft bij zijn schoonzus en broer geholpen in de kraamtijd van zijn neefje en weet zelfs meer van kraamzorg dan ik. Hij wilt het huishouden op zich nemen waar ik dat niet kan en uiteraard de zorg voor de hond. Hij wil zoveel mogelijk koken en gewoon het dagelijks leven oppakken zoals wij dat gewend zijn, alleen dan meer van zijn kant dan mijn kant zodat ik kan aansterken. Als ik slaap en de baby moet in bad wil hij dat doen en ga zo door. Daarnaast hebben we zijn en mijn ouders die zullen helpen in het huishouden. Mijn moeder zal een bakkie komen doen en zo gelijk even wat opruimen, dat doet ze nu ( uit zichzelf ) ook al.



Kortom... wat moeten wij nu doen met de kraamzorg? Mijn verloskundige geeft maar weinig informatie af en is dus heel papa onvriendelijk in onze ogen. En ik heb juist een vriend die zo begaan is in het hele verhaal, ik kan daar door haar manier van doen niet van genieten. Ergens denk ik bij mijzelf laat de kraamzorg maar zitten...echter moet ik ook denken aan de gezondheid van ons kind en dan moet ik misschien maar even hard zijn en de deur open doen.



Ik wil dus alleen kraamzorg voor het kind. En dan niet het badderen maar het controleren. Ik had dan wel weer gelezen dat je minimaal 24 uur moet afnemen of wel betalen. Ik denk wel dat het duidelijk is dat ik het gewoon even niet meer weet... Hormonen he..
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin over het amk, ik ken genoeg stellen die bij hun 2e of 3e kind ook geen kraamzorg wilden. Die hebben nooit meldingen ontvangen hoor. De verloskundige komt dan 1x per 2 dagen voor de medische controles en verder doe je het huishouden zelf of familie. Zou toch wat zijn dat ze dan amkmeldingen gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:latulipe schreef op 11 november 2014 @ 11:27:

Kraamzorg ben je inderdaad verplicht op te nemen voor minimaal 24 uur. Doe je dit niet, dan kan de kraamzorg zelfs een melding van kindermishandeling maken bij het AMK. Het is natuurlijk discutabel of dit terecht is, of niet, maar dat is nu even niet ter zake. Ik weet trouwens niet óf ze het zullen doen, wel dat ze het mogen.



Je wil het liefste dat de kraamzorg alleen de controles doet bij jou en je kindje en niet het in bad doen enz. Geef dat dan in ieder geval aan bij het intakegesprek en laat het desnoods op papier zetten wat jouw wensen zijn. Misschien wel handig om een plan B achter de hand te houden, mocht je vriend door bijv. griep o.i.d. niet kunnen meehelpen.



Waarom ik dit zeg:

Vriendinnetje van me wilde ook alleen dat haar vriend het zou doen, die nam 4 weken vrij. Een week voor de geboorte en 3 weken erna. Met kraambureau 24 uur afgesproken, was zomerperiode dus kwam het kraambureau ook heel goed uit denk ik. Alleen bij haar bevalling ging het niet allemaal zoals ze wilde waardoor ze moeilijk kon staan/lopen (hechtingen), maar nog steeds stond ze erop: ze wilde alleen haar vriend. Totdat haar vriend op dag 3 werd geveld door de griep, niet bij de baby in de buurt mocht komen en de taken in huis niet kon doen. Had ze niet ingecalculeerd, want vriendlief werd eigenlijk nooit ziek. Toen op stel en sprong allemaal vrienden en familie opgetrommeld om te helpen, want kraambureau kwam niet.Even terugkomend op dit bericht. Ik heb het opgezocht en kraamzorg is NIET verplicht. Ik zal het bericht wijzigen om misverstanden te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amaqanda schreef op 11 november 2014 @ 11:33:

Wat een onzin over het amk, ik ken genoeg stellen die bij hun 2e of 3e kind ook geen kraamzorg wilden. Die hebben nooit meldingen ontvangen hoor. De verloskundige komt dan 1x per 2 dagen voor de medische controles en verder doe je het huishouden zelf of familie. Zou toch wat zijn dat ze dan amkmeldingen gaan doen.Je hebt helemaal gelijk! Ik heb het kraambureau die mij dit vertelde (recentelijk overigens!) hierop aangesproken. Ik zal mijn bericht wijzigen om verwarring te voorkomen. Excuses!
De eerste nachten na de bevalling hield ons zoontje ons tot 7 /8 uur 's ochtends op. Dan kwam de kraamzorg om 9 uur en nam ons zoontje mee naar de huiskamer zodat vriend en ik beide wat slaap hadden. Ze maakte ontbijt voor ons allebei en deed het huishouden. Mijn vriend heeft mij erg geholpen de eerste weken door een paar uur 's avonds met ons zoontje in de huiskamer te zitten zodat ik wat bij kon slapen anders wilde de baby alleen maar drinken bij mij. Mijn vriend heeft dat weinige slaap wat hij dankzij de kraamzorg heeft gehad de eerste week dus wel echt nodig gehad om mij goed te kunnen helpen anders was hij net zo'n zombie als ik geweest denk ik.



Elke baby is anders en ik vond het ook erg fijn om met een ervaringsdeskundige te praten af en toe of bepaalde dingen normaal waren. Zij hield ook zijn temp en gewicht iedere dag in de gaten wat ik ook heel fijn vond.



Na een paar dagen was ik het wel zat, maar de kraamzorg begon het iets te gezellig te vinden en de laatste dagen zat ze de halve dag op de bank. Maar ik had de eerste dagen echt niet zonder gekunt terwijl ik een erg behulpzame vriend heb. En lichamelijk is het ook zwaar de eerste dagen dus je kunt echt alle hulp gebruiken.
Ik heb bij mijn jongste geen kraamhulp gehad. En dat ging prima, maar het was niet mijn eerste kind en ik was dus al redelijk bekend met het fenomeen kraamweek. Als het had gekund had ik wel voor kraamhulp gekozen, namelijk omdat het heel relaxed is dat je je over veel dagelijkse dingen even geen zorgen hoeft te maken. Ook met bezoek vind ik het ideaal, iedereen wordt voorzien van thee en koffie en beschuit en zelf blijf je lekker op de bank zitten met de baby op schoot. En daarbij is het gewoon relaxed dat je met vragen elke dag bij iemand terecht kunt, want die vragen, die heb je gewoon vrijwel altijd bij een eerste kind en soms is het heerlijk om na een nacht met uren gehuil even van je af te kunnen praten met een neutraal persoon.

Zonder kraamhulp gaat het ook prima, maar dan doe je gewoon wat meer en heb je minder tijd om te niksen met je baby.



Overigens snap ik je zorgen niet zo. Je bent altijd vrij om een kraamhulp eerder weg te sturen (heb ik zo vaak gedaan als er even niets meer te doen was) of gewoon af te zeggen (je betaalt dan uiteraard wel).
Toch jammer dat TO niet meer terug komt.
Ik ben 7 weken geleden bevallen middels een ongeplande spoedkeizersnee. Dat verwacht je niet, na 20 uur weeen. Of op voorhand..

Ik was zo blij met de kraamzorg, ze is maximaal geweest 53 uur ofzo. We hebben een werkster dus de kraam hoefde 't huishouden niet te doen. Wel deed ze mijn controles, mij helpen na 't douchen en zorgen dat ik vertrouwd werd met ons kindje. Ook maakte ze tosti's en bakte ze een ei'tje voor mijn man. We werden in de watten gelegd! Heerlijk. Ook was ze gastvrouw voor de visite, maar ook bouncer wanneer ik lag te rusten .

Bij de volgende willen we ook specifiek haar weer!
Alle reacties Link kopieren
quote:snowy2 schreef op 11 november 2014 @ 08:38:

Natuurlijk kan je vriend voor het huishouden zorgen, maar herkent hij ook stille ondervoeding, weet hij hoe je kloven met het voeden kan voorkomen, wat je doet aan een ontstoken hechting, herkent hij een ppd, herkent hij een dreigende borstontsteking? Ik denk dat jou plan best zou kunnen als je de garantie hebt dat alles vlekkeloos gaat, helaas is dat niet altijd zo...



Dit dus.



Los daarvan, lovend dat je vriend zoveel vrij wil/kan nemen. Zou hij wat mij betreft echter moeten inzetten om net zo te kunnen genieten als zijn vriendin en niet om aan het werk te worden gezet.



Zelf ben ik denk ik het tegenovergestelde. Ben binnenkort alleenstaande moeder (bewust). Momenteel zware bekkeninstabiliteit. Kan niks meer, ben van hulp afhankelijk. Straks na de bevalling pak ik alle hulp die ik kan krijgen. Van 9-15 kraamhulp. Daarna mantelzorg voor de nacht. En dat gedurende de hele eerste week. Daarna ga ik het allemaal zelf doen, maar tot die tijd laat ik het allemaal uit handen nemen.

Behalve de zorg voor mijn kind dan. Heb het over praktische hulp.
Niet het hele topic gelezen, maar van de kraamzorg zelf komen ze op den duur toch voor een intake? Ik zou het ze dan gewoon voorleggen, zij willen jou een fijne kraamtijd bezorgen. Sowieso verstandig besluit om wel kraamzorg te nemen. Wij wonen ook klein en ik denk soms ook; aah nee wat moet zo'n vreemde vrouw de hele dag op onze 35 vierkante meter, maar uiteindelijk ben ik vast blij dat ik mij toch heb aangemeld. En mocht ze toch overbodig worden na aantal uren, dan kan ze toch eerder weggaan, boodschapjes doen of iets anders? Adem in en adem uit, komt helemaal goed!
Zonder kraamhulp is echt niet verstandig, de gezondheid van je baby en van jou is echt heel belangrijk.

De kraamhulp weet of je baby genoeg plast en poept, of de temperatuur goed is, of de baby goed drinkt, niet te geel ziet, actief genoeg is enz.

En ze controleert jouw gezondheid.

Veel kraamuren is een luxe, de basis is gewoon medisch noodzakelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:avie schreef op 11 november 2014 @ 08:12:

JanneJip dus je vond het prettig om 's ochtends vroeg iemand te hebben. Dat zijn dingen waar ik wat aan heb. Aangezien er gecontroleerd kan worden kan ik dus ook denken aan een ontbijtje. En dan zou ze erna alsnog weg kunnen gaan of afgelost worden door een familielid. Hoe lang bleef de kraamhulp bij jullie op zo'n ochtend? Een kennis van mij had haar van 8 tot 1 en dat vind ik te lang. Ik heb geen vijf uur aan werk liggen in het huis, zelfs niet met een baby. Een uurtje of anderhalf vind ik eigenlijk al goed.Inderdaad, de kraamhulp was' s ochtends het meest gewenst. Ze bleef de eerste dagen 8 uur,lang dus. Alleen al ontbijt en even van ons af praten duurde een uur. Zoals gezegd, eerste nachten heftig en man en ik beide kapot. Ik had bovendien totaal onverwacht een keizersnede, dan mag je dus zelf ook niks. Elke dag een of twee wasmachines draaien had man toen niet gekund. Sanitair grondig doen idem. Die drie uurtjes zijn zo om. En zo fijn... bij ons is ze zelfs langer gebleven (ook ivm keizersnede) .
Ik zou eerst is beginnen met je niet zo druk maken en moeilijk denken over dingen.. nergens goed voor.



Wanneer je de intake hebt met de kraamzorg geef je gewoon jullie wensen aan. En als ze in de ochtend komt en je hebt na 3 uur genoeg aan der gehad, kan je dan gewoon aangeven.

Jouw instelling vind ik net zo gek als de instelling van jouw verloskundige. Je maakt nu namelijk iets heel simpels, heel groot. Zo'n kraamzorg is een mens he, je kan er dus mee praten en overleggen.



Ik zou je er verder niet op verkijken. Vrienden van ons hadden een prima en snelle bevalling. Maar kindje had wel in het vruchtwater gepoept en is de dagen erna erg misselijk geweest en een paar keer blauw aangelopen. Ouders in paniek, kraamverzorgster wist wat ze moest doen en gaf aan dat dat vaker gebeurt de eerste dagen.

En denk er dan nu aan dat de kraamverzorgster er niet zou zijn.. Just saying...



En ookal hebben vrouwen vaak direct zo'n moederinstinct, het is toch meestal de kraamverzorgster die de eerste dagen meer weet wat ze aan het doen is dan de ouders. Vaak hebben ze nuttige tips en ze zorgen er ook voor dat de visite niet te lang blijft hangen.



Als jij aangeeft dat jouw vriend/man zoveel mogelijk wil doen, word daar echt wel rekening gehouden. Maar vergis je er gewoon niet in en grijp deze hulp aan. Je kan in die dagen zelf eventueel aangeven of ze eerder weg kunnen oid. Je hebt geen flauw idee hoe je bevalling gaat lopen dus ook geen flauw idee hoe jij herstelt en je vriend/man reageert.
Alle reacties Link kopieren
- Een kraamverzorgster is veel minder aanwezig dan familie. Ze zal jou en je man ook veel tijd met de baby proberen te geven en op de achtergrond helpen (met was, sanitair, etc); bijna alle familie zal veel meer 'aanwezig zijn', ongevraagd advies geven, etc.



- Een kraamverzorgster weet wat wel en niet normaal is bij de baby (gele huid? oranje plas? groene poep? stinkend naveltje?) en bij jou (enorme stolsels? pijn bij het plassen? heel erg zweten? kapotte tepels? etc.) -- dat kan en hoeft jouw vriend niet allemaal weten. En daar kan je je als kersverse ouders heel onzeker over voelen! Een kraamverzorgster kent veel 'trucjes' voor allerlei situaties, en weet wanneer ze de verloskundige of de dokter moet bellen.



- Ook kent de kraamverzorgster vaak 'trucjes' voor niet-enge dingen. Ook van mijn tweede kraamverzorgster heb ik nog nieuwe dingen geleerd. Zoals dat rompertjes ook naar beneden uit kunnen (geen poep op het hoofdje), dat de baby het fijn vindt als je een warm washandje op haar buik legt tijdens het badje (in bad doen mocht ik gewoon zelf doen natuurlijk), hoe je je baby kan vasthouden bij krampjes, enz enz. En ze maakte foto's van ons als gezin, bijvoorbeeld tijdens het badje, echt heel leuk. Ook was ik superblij met de adviezen over borstvoeding.



- Je mag tijdens de kraamzorgperiode ook nog aangeven als je het anders wilt, of iemand anders.



- Natuurlijk mag je partner gewoon thuis zijn in die periode. Heeft mijn vriend ook gedaan. Maar hij hoefde niet de douche en de wc te soppen en de gore was te doen, hij kon lekker met de baby knuffelen, rusten, bezoek ontvangen, etc.



- De nachten zijn eerst HEEL zwaar voor beide ouders. Dan ben je vast blij als je overdag werk uit handen wordt genomen en je adviezen krijgt.



- Als pas bevallen vrouw is rust enorm belangrijk. Veel belangrijker dan je je nu kan voorstellen



Kortom: denk er nog maar eens goed over na. Natuurlijk is het van tevoren een gek idee. Maar ik was echt blij met elke minuut kraamzorg, en ik kreeg 8 uur per dag!



P.S. En ja, Nederland is het enige land met kraamzorg. Maar in andere landen mag je vaak ook niet meteen met je baby naar huis uit het ziekenhuis. Als ik aan buitenlanders vertel dat we meteen na de geboorte naar huis zijn gegaan, dan schrikken ze zich rot! Daar krijg je dus vaak in het ziekenhuis de rust, begeleiding en de adviezen die je hier via de kraamzorg en de verloskundige krijgt.
quote:avie schreef op 11 november 2014 @ 08:21:

Bij_Zonder ook jij begrijpt mij niet zo te lezen. Nogmaals, ik zeg nergens dat er geen kraamzorg komt... ik vraag mij alleen af wat voor soort kraamzorg hulp bij ons plan past. Ik ben een beetje anders dan anderen en direct wordt er alleen gelezen wat men wil lezen. Jammer, dat is namelijk niet waar ik hier voor ben. Ik zit hier niet in dit topic om even te vertellen dat wij het alleen gaan doen, dat zeg ik namelijk niet. Ik zeg alleen dat ik bepaalde hulp wel wil en bepaalde hulp niet. Ik schrijf de kraamzorg niet af, immers iemand moet komen voor de controles en mij wat dingen leren in het begin. Ik heb mijn vraag nu al drie keer beschreven, dit is de laatste keer en dan geef ik het op en ga ik met mijn vragen wel elders heen.

Ik denk dat het bij je plan past om wat flexibeler te zijn - zowel in je plan als in het lezen van de reacties. Een groot deel van de dingen die jij door je vriend en (schoon)ouders wilt laten doen in plaats van door de kraamhulp, zijn namelijk ook helemaal niet echt taken van de kraamhulp. Een pannetje soep maken? Gebeurt vast wel eens als ze tijd over hebben, maar koken is eigenlijk géén kraamhulp taak.

Je plan is volgens mij een stuk minder anders dan anders dan jij zelf denkt: het hele kraamhulp idee in Nederland is erop ingesteld dat je partner (en evt verdere familie) een flinke rol heeft, en dat de kraamhulp er is voor de dingen die daar nog bovenop komen. Je advies geven als je ineens uraten in de luier van je kind vindt, bijvoorbeeld. Of in de gaten houden hoe eventuele hechtingen genezen. Inschatten of de mate van geelheid van je kind nog binnen de grenzen van wat normaal is, valt, etc.



Ik zou in jouw geval dus gewoon het normale aantal uren kraamhulp aanvragen. Terugschroeven kan altijd nog (je kunt de kraamhulp zelfs helemaal naar huis sturen).
Oh ja, je partner thuis tijdens de kraamweek is leuk, maar die moet ook af en toe de deur uit. Mijn oudste werd geboren rond de feestdagen, en daardoor hadden we minder kraamhulp dan normaal (die van ons deed twee gezinnen). Op dag drie was mijn man de geboortekaartjes aan het halen en stond ik wiebelend op mijn benen een luier te verschonen bij een kind dat natuurlijk toen de luier net uit was alles onderpieste. Al die kleertjes weer over dat hoofd en die armpjes, waar hij geen zin in had. Stond ik daar te zweten, en toen ging de bel. Een verdieping lager, en even snel de trap op en af stormen was er nog niet bij.

Op dat moment was een kraamhulp in huis met praktisch advies best prettig geweest.



Je vraagt er niet naar, maar als ik jullie was, zou ik de vrije dagen van je vriend wat gelijkmatiger verdelen. Niet alles in het begin en dan niks meer. Een deel van de kraamtijd toch werken hoeft helemaal niet zo gek en vader onvriendelijk te zijn als dat betekent dat hij mee thuis kan zijn rond een week of zes, als veel verse moeders best een dip hebben en veel babies vrij veel huilen (kijk er de maandtopics hier maar eens op na!)
Alle reacties Link kopieren
Joh het mens wil niet...daar komt ze wel op terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven