Kerstmenu, maar dan net wat anders

02-11-2014 16:13 31 berichten
Zo, nu ik weer kan posten, quoten en smileys plakken, eens kijken of een nieuw topic ook lukt



Al jaren vieren we een van de Kerstdagen met mijn ouders, zus en zwager en dit jaar is het bij ons. Nu zijn mijn ouders van het uitgebreide culinaire Kerstmenu, kunnen ook erg goed koken. Daar komen de meest aparte creaties op tafel met Kerst. Mijn zus en zwager proberen graag wat uit op het niveau "Koken voor Dummy's". Denk: garnalencocktail, rode kool met aardappelkroketjes en een homp vlees, viënetta na. En wij zitten daar ergens tussenin.

Nu zou ik eigenlijk dit jaar eens een menu willen dat net wat anders is. Geen gourmet of fondue (hoewel, met originele ingrediënten kan dat ook erg lekker zijn), wel meerdere gangen maar bijvoorbeeld met een Oosterse draai.



Mijn nog erg vage ideeën tot nu toe:

Amuse(s): Tempuragarnaal met dip, ?

Voorgerecht: sushi/sashimi met zeewiersalade

Soep: Curry-kokossoep met biefstukreepjes

Hoofdgerecht: Japanse côte de boeuf met bimi en ... noodles of toch maar iets aardappeligs

Nagerecht: Kokosflensjes met mango en ijs



Er staat nog niks vast, maar dit is een beetje de richting waar ik in denk.

Het gaat om zes volwassenen en 1 kind, kind lust erg veel, maar wat ze niet lust kan ik makkelijk omheen werken, dus hoef ik niet veel rekening mee te houden.



Hebben jullie lekkere recepten, ideeën over wat hier bij zou passen? Niet tè simpel, maar wel een beetje feestelijk. Ik kook bv heel graag Indiaas, maar dat zie ik dan weer niet zo goed in een Kerstmenu. Iemand die dat wel ziet: enlighten me



Alvast bedankt voor de tips!
Even kijken of ik nog wat dingetjes kan verzinnen:

- noedelsoep (Allerhande had ooit een goed recept)

- naast de tempura garnaal ook wat tempura-groenten

- edamame op tafel

- maak-je-eigen-sushi (leuke reacties gegarandeerd)

- sake op tafel, en een leuk kinderdrankje voor je neefje

- home made atjar (supermakkelijk, zoek bij allerhande op het recept rendang met atjar en je krijgt een heel lekker en simpel recept)

- zelf vind ik zoet fruit altijd erg lekker na Oosters eten: lychees, ananas...



En misschien een idee voor volgend jaar: verdeel de gerechten, en bespreek onderling NIET wat jullie gaan maken. Het enige wat jullie afspreken is 'die doet het voorgerecht, die het hoofdgerecht, die het toetje'. Het ontvangende huis zorgt voor een eventuele amuse. Past het niet bij elkaar? Juist leuk!
quote:blueeyes*3 schreef op 04 november 2014 @ 18:33:



En misschien een idee voor volgend jaar: verdeel de gerechten, en bespreek onderling NIET wat jullie gaan maken. Het enige wat jullie afspreken is 'die doet het voorgerecht, die het hoofdgerecht, die het toetje'. Het ontvangende huis zorgt voor een eventuele amuse. Past het niet bij elkaar? Juist leuk!Dat gaan we dus tijdens het kerstdiner eens mooi bespreken!
Alle reacties Link kopieren
Op 24kitchen kun je hele lekkere recepten vinden voor de Aziatische keuken. Ik heb een diner 2 weken geleden gehad en mijn recepten kwamen merendeel daar vandaan (6 gangen). kijk bijvoorbeeld bij:

http://www.24kitchen.nl/s ... iends/news/category/menus

Van menu Asian Fusion heb ik het hoofdgerecht en nagerecht gemaakt en menu touch of Asia het voorgerecht.

verder amuse van soja zalm met gebakken peer, erg lekker. St. jacobsschelpen gebakken met een saus van koriander. en een amuse van vijgencompote met eendenborst. dat is niet Aziatisch maar ik ben gek op eendenborst en vijgen dus die moest erbij:) vooral omdat de rest vis/schelpdieren is.

Veel te veel keuze als je Aziatisch gaat
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kiezen voor één land, in plaats van "Aziatisch". Anders wordt het zo'n rommeltje qua smaken.



Voor de Chinese keuken zijn de boeken van Fuchsia Dunlop echte aanraders. In dit boek https://m.bol.com/nl/p/de ... ?tpsQuery=/N/0/Ntt/dunlop staan een heleboel lekkere, authentieke recepten en menusuggesties. En je kunt natuurlijk ook de hotpot op tafel zetten.



Indische gerechten kun je goed op internet vinden, bijvoorbeeld bij Kokkie Blanda, Kokkie Slomo of Roys recepten.



Een goede gids in de Aziatische keuken is www.aziatische-ingredienten.nl Daar vind je ook lekkere recepten.



Rijstvellen vullen met kerst zou ik persoonlijk niet zo snel voor kiezen. De winter voelt toch als het verkeerde seizoen voor springrolls. Maar dat is misschien persoonlijk...
Alle reacties Link kopieren
quote:the-dowager schreef op 02 november 2014 @ 18:39:

Of klassiek italiaans, leent zich uitstekend voor een uitgebreid menu, maar is toch net anders dan de klassieke gerechten.

Bijvoorbeeld:

Aperitivo: amuse (hambonbon met basilicummousse en een glaasje processo)

Antipasto: koud voorgerecht (zalmcarpaccio met appel)

Primo: vega pasta/risotto/lasagne (engelenhaarspagetti met parmezaan-roomsaus met citroen en peterselie)

Secondo: vlees met groente en een groene salade (lam met gegrilde groente)

Fromaggi e fruta: kaasplankje met vijgen

Dolce: zoet toetje (Toascaanse taart met peer en pure chocolade)



Nu nog de bijpassende recepten, jammie

Wij zoeken nog een aantal ideeën voor het kerstdirner, eerste kerstdag weg tweede kerstdag eigenlijk niet veel zin om te koken, maar eerste kerstdag is er al een gourmet dus die valt af.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest vandaag ineens weer aan jou topic denken omdat ik dit weekend misschien Indiaas wil gaan koken.

Ben je er al uit wat je gaat serveren met kerst, Ginger?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven