Geld lenen aan schoonmoeder?

14-10-2014 13:25 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is halverwege de 70 en schoonvader heeft haar niet in een gezonde financiële situatie achtergelaten toen hij stierf. Geen spaargeld, wel wat overwaarde in het koophuis maar ze kan elke maand met vaste lasten maar net de eindjes aan elkaar knopen en wordt er niet relaxt van.



Ze had eigenlijk 2 keuzes. Of zo zuinig mogelijk blijven leven en niets extra's kunnen doen of huis verkopen en dan huren of iets goedkopere terugkopen. Huren is bij haar in de omgeving schijnbaar nogal onmogelijk. Dat heeft mijn man inmiddels uitgezocht. Het huis staat al een tijd te koop en er is nu eindelijk een potentiële koper die ook al met een aannemer is langsgeweest dus we duimen.



Verwachting is dat ze ongeveer 50.000 euro aan de verkoop kan overhouden. De bank heeft al toegezegd dat ze wel een nieuwe hypotheek mag afsluiten van 50.000 euro en voor 150.000 heeft ze nu een leuk appartement gezien waar ze wel zou willen wonen. Maar ze komt dus 50.000 tekort.



Ik heb ruim een ton aan spaarcentjes op een spaarrekening staan voor later (pensioen) en krijg daar nu minder dan 2% rente over. Man stelt voor dat ik haar die 50.000 die ze tekort komt leen op de officiële manier en dat ze mij dan 4% rente gaat betalen. En officieel bedoelt hij dat we informatie inwinnen bij de belastingdienst en een financieel adviseur en dat we een contract opstellen enzo. Geen idee nog wat er allemaal bij komt kijken.



Als schoonmoeder dan komt te overlijden of naar een verpleegtehuis moet ofzo dan zou het appartement verkocht worden en zou eerst het bankdeel afgelost worden, daarna mijn leningdeel en tenslotte is wat overblijft de erfenis. Dit moet ook nog besproken worden met de andere kinderen. Dat zij ook akkoord gaan met dat het zo werkt.



Ik neig ernaar om het te doen mits alle stoplichten op groen gaan maar zie ik nog dingen over het hoofd?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 14 oktober 2014 @ 16:45:

Margot, ik neem aan dat de woning van je schoonmoeder niet het hoofdverblijf is van jouw man. Dan heeft hij geen recht op HRA. In dat geval valt de woning voor jouw man in Box 3.

Ik heb altijd begrepen dat het zo werkt.Klopt, ze verrekenen dit onderhands. Zij snapt dat ze er zonder hem nooit zat en verrekent zijn nadeel keurig netjes. Op papier is alles netjes geregeld en ze schrijven alles op en verrekenen het twee keer per jaar. Overigens was zij 58 toen ze het kochten.
Alle reacties Link kopieren
quote:vikki schreef op 14 oktober 2014 @ 16:48:

[...]





Ja leuk, een fitte, jeugdige zeventiger, die nog volop in het leven staat,

tussen de rollators en de scootmobielen......

Ideale sfeer! Jeugdige zeventiger???
Bij mijn moeder is ook veel te koop en bij de meesten gaat het mis als de bewoner/bewoonster overlijdt en het lang duurt voordat het appartement verkocht wordt.

Vooral ouderen huren liever.
quote:AsoTut schreef op 14 oktober 2014 @ 16:50:

Nee dat klopt dus echt niet Vikkie.

Niet elke oudere loopt met een rollator, heeft een scootmobiel of is zo dement als een deur. Schoonmoeder zal echt niet de enige zijn die nog vitaal is.

Bij mijn moeder in de flat mogen 55 plussers wonen en de meeste daarvan werken nog gewoon.

Juist heel gezellig zo'n gemêleerd gezelschap



Mijn ervaringen zijn toch echt anders (ook bij mijn moeder). De meeste bewoners zijn toch echt (ruim) boven de 80. Veel meer vrouwen dan mannen. Véél rollators en veel ziekte en overlijden.

Moet er niet aan denken onder de 85
Alle reacties Link kopieren
Die 50k overwaarde is wel minimaal. Het staat nu voor bijna een ton meer te koop. Dus zou eerder iets meer dan iets minder kunnen zijn.
quote:markovic schreef op 14 oktober 2014 @ 16:53:

[...]



Jeugdige zeventiger???



Ja hoor, zo noem je dat. Nooit van het woord jeugdig gehoord?

Even opzoeken?
Geef eens wat meer reacties op reacties, ervaringen die geschreven staan Foss.



Mijn moeders huur bedraagt, inclusief garage bijna 1000 euro per mnd maar er zijn ook appartementen die in de huursubsidie klasse vallen. Het ligt aan de grote, aantal slaapkamers, wel tuin, geen tuin ed.
Woont jouw moeder in een 55 plus complex of is er een minimale leeftijd die hoger ligt Vikkie?
quote:AsoTut schreef op 14 oktober 2014 @ 16:56:

Woont jouw moeder in een 55 plus complex of is er een minimale leeftijd die hoger ligt Vikkie?Er is (bij mijn weten) geen minimum leeftijd. Maar welke gezonde 55'er (ben zelf 56) wil nu in zo'n complex wonen?
Voor Marcovic:





"Jeugdig stelt meer het niet-afgeleefd zijn op den voorgrond, dus het vrolijke, het levenslustige, het sterke".
Vikkie, ik heb enkel de ervaring bij mijn moeder in het complex. Zij woont erg mooi, bosrijk en vlakbij belangrijkste winkels en er het is heel moeilijk om iets fatsoenlijks te krijgen waar zij wilde wonen. (gebied van 17 km2)

De meeste "jongere" mensen die er wonen zijn op late leeftijd gescheiden, konden hun huis goed verkopen en zo zullen er nog wel andere redenen zijn.

Het voordeel van dit complex is dat het geen galerijflat oid is.
https://encrypted-tbn2.gs ... -k36K2l1--ey2S41l43DaNcqA



Een voorbeeld. nee, is niet deze stad en het complex is zeker ruim de helft kleiner

Minder "huizen, meer 2 appartementen op elkaar.
quote:AsoTut schreef op 14 oktober 2014 @ 17:18:

https://encrypted-tbn2.gs ... -k36K2l1--ey2S41l43DaNcqA



Een voorbeeld. nee, is niet deze stad en het complex is zeker ruim de helft kleiner

Minder "huizen, meer 2 appartementen op elkaar.Brrrrr
Alle reacties Link kopieren
Hier een 69 jarige, Mijn huis verkocht toen ik 65 was, en ben gaan huren, appartement begane grond. zorg kan je overal inkopen. Met alleen AOW kon ik het onderhoud van het huis niet betalen, huis was bijna afgelost. Bij verkopen moet je rekening houden met extra kosten, zoals makelaar en notaris. Koop je iets anders, weer veel kosten. Ik geniet nu en kan alles doen wat ik wil. Heb er echt geen spijt van
het is nooit te laat om te leven
Alle reacties Link kopieren
Stel dat je het wel doet. En schoonmoeder leeft nog 20 jaar. We kunnen niet inschatten hoe de woningmarkt dan is dus laten we het er even op houden dat de waarde van het huis gelijk blijft.

Schoonma overlijdt, huis staat 3 jaar in de verkoop, wie gaat die 3 jaar de hypotheek betalen tot aan de verkoop? En hoe oud ben jij over 20 jaar? Is het dan nog steeds geen probleem dat jouw deel van dat geld dan nog vast staat.

En dan wil ik het denken aan gezeik of ruzie met de andere kinderen die vinden dat ze recht hebben op de erfenis.

Ik zou het never nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb ik op de meeste dingen wel gereageerd maar het zijn zoveel reacties dat het me niet lukt om overal op te reageren. Maar dank iedereen. Wel een eye opener.



Man kwam thuis uit zijn werk en heb gezegd dat ik vind dat ze het huren moeten uitzoeken. Dat ik me vooral zorgen maak om een eventuele zorgvraag op termijn als ze koopt.



En hij werd uiteraard niet boos maar was blij dat ik erover nagedacht had.
Alle reacties Link kopieren
quote:cappu schreef op 14 oktober 2014 @ 20:19:

Stel dat je het wel doet. En schoonmoeder leeft nog 20 jaar. We kunnen niet inschatten hoe de woningmarkt dan is dus laten we het er even op houden dat de waarde van het huis gelijk blijft.

Schoonma overlijdt, huis staat 3 jaar in de verkoop, wie gaat die 3 jaar de hypotheek betalen tot aan de verkoop? En hoe oud ben jij over 20 jaar? Is het dan nog steeds geen probleem dat jouw deel van dat geld dan nog vast staat.

En dan wil ik het denken aan gezeik of ruzie met de andere kinderen die vinden dat ze recht hebben op de erfenis.

Ik zou het never nooit doen.Die 20 jaar zou ik juist niet zo'n probleem vinden want dan zou ik 40k aan rente hebben verdiend bij 4% en dan ben ik ook niet zo bang dat het appartement verkocht zou moeten worden met verlies ofzo. Spannender is of ze bijvoorbeeld volgend jaar niet ineens ziek wordt en daardoor niet meer daar kan blijven wonen of nog erger als ze overlijdt.
Ik ben weer zo blij dat mijn ouders tien jaar geleden al bedacht hebben wat ze gaan doen als ze 70 zijn (over drie jaar): huis verkopen en van de overwaarde (en die is er nog steeds, al is het minder dan dat op de top een jaar of 5-8 geleden leek) hun onvolledige pensioen aanvullen en lekker in een huurappartement genieten van de rest van hun leven.
fosss, Ik kan me niet voorstellen dat huren voor een alleenstaande oudere vrouw bijna onmogelijk is in welke regio van Nederland dan ook. Er zijn de afgelopen jaren enorm veel seniorencomplexen gebouwd. Ik zou het echt niet doen TO, echt helemaal niet. Ze heeft de keuze om over meer eigen geld te beschikken door het verkopen van haar woning en dan te gaan huren. Dat is toch helemaal zo erg niet? Mijn ouders hebben het vrijwillig zonder financiële noodzaak gedaan. Huis werd veel te groot en toen zijn ze naar een seniorenwoning gegaan waar mijn moeder inmiddels alleen met ontzettend veel plezier woont.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven