Dwangmatig aan huid krabben/plukken/knijpen

08-10-2014 12:14 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Voordat ik mijn verhaal begin: ik weet dat er meerdere topics van dit onderwerp zijn, maar voor zover ik kon zien zijn deze al enkele jaren niet meer actief. Zodoende begin ik nu een nieuw topic om dit onderwerp nieuw leven in te blazen. Ik hoop dat de moderators het hier mee eens zijn, anders hoor ik het wel.



Goed, mijn verhaal. Ik val maar meteen met de deur in huis: ik pluk/krab/knijp aan mijn gezichtshuid. Nu weet ik dat meerdere mensen dit doen , maar de manier waarop ik het doe is buitensporig. Ik doe het veel en vaak. Het is obsessief en dwangmatig.



Als achtergrond informatie: ik heb een onzuivere huid. Ooit had ik last van hevige acne, maar dat hevige is er inmiddels vanaf. Tenminste, als het door mijn eigen toedoen niet hevig uit ziet.



Het frappante is dat ik eigenlijk een mooie gezichtshuid wil. Toen ik vroeger zoveel last had van acne, was ik ook geobsedeerd met mijn huid bezig, maar dan om 'het' middel te vinden. Zalfjes, pillen, voeding weglaten of juist toevoegen, et cetera behoorden tot de orde van de dag. Nu is dat uiteindelijk minder geworden, samen met de toestand van mijn huid. Het volgende probleem werd het dwangmatig aan mijn huid zitten. Ik kan me niet goed herinneren hoe dat is ontstaan. Ik heb heus wel eens een pukkeltje uitgenepen, maar de manier waarop ik dat nu doe is echt buiten proportie. Op het moment dat ik het toe, voelt het als een uitlaatklep. Alsof de spanning en emoties langzaam uit doven, terwijl de roodheid in mijn gezicht oplaait. Ik ben me er in principe wel van bewust wat ik mijn huid 'aan doe' , maar dat weegt niet op tegen het effect wat het zogezegd onderhuids heeft.



Als ik dan klaar ben, komt er een gevoel van schaamte, van walging naar boven. Dan zie ik al die rode vlekken en ben ik enorm verdrietig. Waarom doe ik dit? WAAROM?



Ik heb zoals jullie allicht niet verbaast een psychische achtergrond. Ik heb kort samengevat last van sociale angst en een depressie. Ook kamp ik met chronische pijnklachten na een ongeval. Ik ben voor mijn psychische klachten in behandeling bij een psycholoog. Mijn 'huidprobleem' heb ik inmiddels aan haar voorgelegd. We proberen samen een manier te vinden om hiermee om te gaan. Inmiddels ben ik bezig om een dagboek bij te houden wanneer en waarom ik de behoefte voel om aan mijn huid te zitten. Ik hoop hiermee inzicht te krijgen in het probleem om het te zijner tijd ook onder controle te kunnen krijgen. Mijn psycholoog heeft me eveneens aangeraden om naar lotgenoten te zoeken en zodoende schrijf ik dit topic.



Ik hoop dat er vrouwen (of mannen) zijn die zich in mijn verhaal herkennen en er wat over willen zeggen. Ik hoor graag van jullie! Overigens kan ik niet meteen reageren, maar ik laat zo snel mogelijk wat horen bij een reactie.



Groetjes,



Kalfjesenkoetjes
Alle reacties Link kopieren
Heftig dat je dit doet/hebt.

Heb even voor je geGoogled, wist mij nog vaag iets te herinneren van een Amerikaanse site waar ik over gelezen had. Misschien heb je er iets aan. Sterkte!

http://www.stoppickingonme.com
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je al bij de psycholoog bent. Hier is namelijk een heel goed werkende behandeling voor, dus je kunt er echt vanaf komen!

Dat je terwijl je het doet, je even lekker voelt, is iets dat erbij hoort. Juist omdat het even lekker voelt, ga je ermee door. Waarschijnlijk probeer je het steeds niet te doen, uit te stellen, maar ga je (meestal op momenten van ontspanning) toch toegeven aan de drang. En daarna baal je, maar toch kom je steeds weer in de verleiding. Het is hetzelfde principe als met duimzuigen, nagelbijten, haardraaien ed.

Ik hoop dat je er samen met je psycholoog achter gaat komen welke factoren ervoor zorgen dat je het gaat doen. Dat is al het begin van de behandeling.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Zeer herkenbaar. Heb in mijn pubertijd ook last gehad van angst/depressie. Zat vaak op mijn slaapkamertje en in de spiegel te kijken en ging dan knijpen als uitlaatklep. De littekens bleven soms wel weken, als ik goed kijk zie ik ze nu nog. Mijn huid is beter geworden sinds ik met de pil ben begonnen, ik ben nu voor 95% van het knijpen af. Ik knijp ook niet meer door. Als ik een puistje heb prik ik erin met een dun naaldje (laat geen littekens achter) en dan druk ik heel voorzichtig op. Als er niets uitkomt, weet ik dat er niets inzit, dan knijp ik niet meer door. Meeëters knijp ik alleen nog maar uit als ze echt storend zijn. Verder gebruik ik garnier pure active lotion om mijn huid te ontsmetten. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het knijpen is erg verslavend en ik weet precies wat je doormaakt.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit ook wel, alleen ik kamp niet met angsten of dat soort dingen.

Ik heb zo'n vergrootspiegel (x10) en doe elke dag een "ronde". Ik kan het wel vaak alleen bij het plukken van wenkbrauwen/snor houden maar toch zit ik al snel in een pukkelrondje.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook, vooral wanneer ik gestrest ben.

Ik kan niet zo goed tegen oneffenheden op m'n huid. Zodra ik die opmerk dan ga ik er aan plukken. Zodra ik een gevoelig plekje opmerk, ga ik er aan plukken.



Heel vervelend. Ik loop dus ook bijna continu met wondjes in mijn gezicht (vooral kin is de dupe).
Alle reacties Link kopieren
Helaas heel herkenbaar. Ik heb een onregelmatige huid en maak dit 3x erger door de hele dag door eraan te plukken.

Ik schaam me echt, vooral als ik op mijn werk vanaf de wc kom met een rood uitgeslagen gezicht.

Ik kamp niet met angsten oid, het is een soort van dwang om eraan te plukken.

Toen ik vanmorgen in de auto zat heb ik besloten dat ik de komende dagen niet aan mijn gezicht mag zitten. Ik heb zaterdag een feestje en wil niet vol make up en een hobbelig gezicht daar heen gaan.

Tot nu toe gaat het best wel goed, nu hopen dat ik het vol ga houden.

Is het een idee om dit topic te gebruiken om elkaar te supporten?
Alle reacties Link kopieren
Tip waar een cliënt van mij wat aan had (baat het niet dan schaad het niet) Zo'n plastic armbandje om je pols doen als je de aandrang om aan je gezicht te zitten voelt, en dat dan op je arm laten schieten (dus eraan trekken) Dit helpt soms de drang tegen te gaan bij automutilatie.



Succes, hoop dat je een passende oplossing vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel niet armbandje maar elastiekje.
Herkenning hier. Ik pluk alleen niet aan mijn huid (dermatillomanie) maar ik pluk aan mijn haar (trichotillomanie) En ik trek mijn haren dan ook uit. De aandoeningen zijn wel vergelijkbaar.



http://www.amcpsychiatrie ... manie_en_skin_picking.htm



Ik doe het dagelijks maar het is het ergst bij heel veel stress, onrust.



Tips die ik bij mezelf toepas:

- zorgen dat je iets anders doet met je handen. Ik probeer nu veel te haken dus ik kan op die momenten niet aan mijn haren zitten.

- ik trek vooral de afwijkende haren uit. Dus bijv de witte (grijze) haren. Dit doe ik meestal voor een spiegel. Ik heb ooit wel eens uren in één houding voor een spiegel gestaan omdat ik niet kon stoppen. Ik heb nu de spiegels zo geplaatst in huis dat ik daar een slecht licht heb en dus niet de haren kan onderscheiden. Ook dat scheelt voor mij. Wellicht ook een optie bij jou?



Ik ben er tot nu toe nog nooit serieus mee aan de slag gegaan. Ook ik heb andere psychische issues waar ik liever eerst mee aan de slag ga.

Wat ik trouwens wel heb. Als ik een tijdje probeer om het niet te doen en mezelf dus echt moet inhouden en daarna helaas weer ga trekken/plukken dan ga ik ook helemaal los. Alsof ik dan alles moet inhalen.
Ik heb ook last van skinpicking/trichotillomanie, maar heb mezelf gedwongen me te beheersen. Eén keer per dag pak ik mijn spiegeltje en pulk en epileer en dat moet dan genoeg zijn. Ik moet zeggen dat ik het in de zomer het lastigste vind, omdat ik dan met korte mouwen aan mijn armen wil pulken.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn om vandaag al zoveel reacties op mijn topic te lezen! Ik voelde me gister nog zo verloren na de zoveelste 'aanval' ,maar na deze reacties voel ik me weer wat sterker. Dank daarvoor! Ik zal morgenochtend wat uitgebreider reageren op iedereen.
Je bent echt niet de enige die dit doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dit ook maar dan aan mijn pink. Doe dit al jaren en schaam me er heel erg voor. Elke keer peuter ik er aan en het ziet er gewoon lelijk uit. Mijn ouders en vriend weten het gelukkig en wijzen me er vaak op dat ik niet zo moet pulken en als ik door ga dat mijn vinger er misschien wel af moet!



Met pijn en moeite heb ik dit 2 jaar geleden aan een psycholoog verteld. Het enige wat ze deed was mij een tissue geven om mijn tranen weg te vegen. Verder heb ik er nooit over gepraat.



Ik snap niet waarom ik dit doe en hoe het is begonnen.
Ik heb hier ook al lang last van. Momenteel ben ik aan het proberen om in plaats van aan mijn gezicht, aan mijn bovenarmen en benen te pulken. Dit is niet zo zichtbaar voor anderen, waardoor je je niet zo bekeken voelt.
Alle reacties Link kopieren
Nu ik dit lees denk ik, ja dat heb ik ook. Ik ben altijd aan plukken/krabben. Zodra m'n ogen opengaan 's morgens ga ik alle plekjes langs om open te krabben. Vooral in mijn gezicht, maar ook armen, benen en rug.



Mijn vingers maak ik ook altijd kapot, zo rond mijn nagelriemen. Dit is in tijden van stress tot ontstekingen toe.

Ik vind het erg lelijk, maar heb er nooit zo over nagedacht. Dan denk ik, ja stom. Had je maar niet moeten krabben.



Ik kan me inhouden zolang er mensen in de buurt zijn, maar wanneer ik dan weg ga, in de auto zit bijvoorbeeld, kan ik niet wachten om weer alles open te halen.



Ik heb er echt nooit bij stil gestaan.......
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames,



Zoals beloofd zou ik nog even reageren op jullie verhalen.



Quinty Bedankt voor de link, ik heb er al even rond gekeken en het lijkt me op het eerste gezicht een erg nuttige website . Mijn Engels is niet bijzonder goed , maar het lijkt me dan een goede afleiding/bezigheid om het advies en de ervaringen te vertalen. Wat dat betreft ben ik dan in goede zin met mijn huid bezig.



Helena2 Het is inderdaad zo dat ik me erg in moet houden om niet aan mijn huid te zitten. En inderdaad, los van het feit dat ik mijn huid ruïneer is het op het moment zelf wel erg lekker. Het geeft zelfs een soort kick. Maar zodra de behoefte/drang is vervuld, baal ik weer als een stekker en ben ik weer even genezen van het huidplukken. Totdat de emoties zich weer opstapelen en ik er net zo makkelijk weer aan toegeef. Een vicieuze cirkel is het. Verstandelijk weet ik dat ik het niet moet doen, want ik schiet er op lange termijn niets mee op (het geeft alleen maar meer zorgen na de roes) , maar mijn gevoel wil op korte termijn een uitlaatklep voor alle spanning en emoties. Tijdens het plukken 'spreekt' mijn verstand zich ook uit: niet doen, stop, tot hier en niet verder, je schiet er niets mee op. Meestal raak ik er alleen maar gefrustreerder door.



Libe Vervelend dat je ook last hebt gehad van angst en depressie. Ik hoop dat je daar inmiddels geen of minder last van hebt?

Fijn dat de pil je huid zo heeft verbeterd en daarmee ook het plukken verminderd is. Wat een goed idee om eerst even met een naadje te peilen of er wel wat te knijpen valt. :-) Ik doe dat nu steeds met mijn vingers en zie dan gaandeweg wel wat ik meeneem om het zo maar te zeggen. Zo'n naaldje vraagt natuurlijk om meer precisie en je veroorzaakt geen littekens mits je het goed hanteert.



Van -vert Met zo'n vergrootspiegeltje heb ik een '' haat-liefdesverhouding '' haha . Liefde omdat je alle oneffenheden (vooral zwarte puntjes zijn favoriet) er in ziet die je bij een gangbare spiegel in de verste verte niet ziet. En ja, die gaan er dan uiteraard aan. En haat om dezelfde reden, want doordat je er alles in ziet is mijn huid vervolgens een levensgrote krentenbol. Mijn vriend gebruikt ook wel eens zo'n spiegeltje en vraag hem regelmatig om het te verstoppen zodra hij er klaar mee is. Laatst vond ik het spiegeltje tijdens het opruimen en vervolgens kwam er niets meer van opruimen....

Mijn vriend hoefde bij thuiskomst niet te vragen of ik het spiegeltje soms had gevonden. Zucht....



Biebeltje Vervelend en herkenbaar al die wondjes in het gezicht. Het springt zo in het oog en je kan moeilijk zeggen dat je je ergens aan hebt gestoten of iets dergelijks. Lastig hoor! Bij mij werkt het soms om de gevoelige plekjes/oneffenheden aan te tippen met een maskertje. Als je er dan aan zit blijft er gelijk wat van aan je vinger kleven haha. Niet vergeten om er weer af te halen als je naar buiten gaat.



Maud + Herkenbaar dat je je schaamt als je tijdens je werk met een rood uitgeslagen gezicht van het toilet komt. Ik heb dat altijd in pashokjes. En daar is het licht niet vaak gunstig, dus dan weet je het wel! Ik probeer altijd met mezelf af te spreken dat ik me focus op wat ik aan het passen ben en alleen daar naar mag kijken in de spiegel, maar regelmatig dwaalt mijn blik af. Ik kan me gelukkig vaak beperken tot 1 of 2 bultjes, waarna ik stevig over de aangedane plekjes heen wrijf in de hoop dat het rood weer beter over mijn gezicht verdeeld is.

Goed idee om elkaar via dit topic te supporten! Ik weet zeker dat je aankomende zaterdag een heel leuk feestje gaat krijgen en je niet ongemakkelijk hoeft te voelen over een bobbelig gezicht. Heel veel plezier!



Lalallief Goeie tip van dat elastiekje! Ik zal eens kijken in de keukenla. En anders heb ik nog wel een haarelastiekje. Zeker de moeite waard!



Labellei Ook vervelend en zeker vergelijkbaar wat jij hebt. Ik begrijp dat je eerst je andere psychische issues wilt oplossen. En allicht heeft dat uiteindelijk ook weer zijn uitwerking op het plukken aan je haar.

Goed idee van die spiegels! De psycholoog heeft me hierin ook als tip gegeven om 1 plek met mezelf af te spreken om aan mijn huid te zitten indien ik de verleiding niet kan weerstaan. Ik heb toevallig gekozen voor de spiegel waarin het licht het 'beste' valt, dus dat komt aardig overeen met jouw advies. Ik herken me ook erg in het feit dat je erger los gaat zodra je je een aantal dagen hebt ingehouden. Alsof de dwang het je dan 'betaalt' zet dat je het een aantal dagen hebt genegeerd. Mijn psycholoog heeft eveneens geopperd dat ik mezelf voor die dagen moet belonen. Ik was dat zelf toen vergeten omdat ik zo gefocust was op de dagen dat ik wél aan mijn huid zat en het registreren daarvan. Sinds een aantal dagen zet ik vinkjes in mijn agenda. En elk vinkje is 0,50 cent waard.



Nachtvlinder Vervelend dat je je ook zo moet beheersen. Lukt het om je te houden aan 1 keer per dag? Kan me voorstellen dat de zomer lastig is omdat je dan meer huid ziet en hebt om aan te zitten. Hoe probeer je dat dan binnen de perken te houden?



Vlindertje1991 Wat naar dat je psycholoog zo reageerde. Ze heeft dus geen passende oplossing voorgesteld? Misschien is het een idee om er een pleister op te plakken, dan kan het ook gelijk genezen. En niemand die zich afvraagt (buiten je familie en vriend om) waarom je daar een pleister hebt hoor! Als ik het zou zien zou ik denken: die is vast uitgeschoten met een mes! Als ik er überhaupt al wat over denk.



Adante36 Lukt het om je aandacht af te leiden naar je bovenarmen en benen? Het springt inderdaad minder in het oog, maar zomers zit je er misschien ook niet op te wachten met blote armen en benen. Maar nu het herfst is kan het niet zoveel kwaad.



Levin5 Oh jee, ik wil je met dit topic geen complex aanpraten hoor. Zolang je er psychisch niet zo onder lijdt hoef je er ook niet bij stil te staan hoor.

Erg herkenbaar dat je je kunt inhouden zolang er mensen bij zijn. Ik sta bij het uitzwaaien van een vriend of vriendin soms al te popelen om me weer terug te trekken in de badkamer. Vreselijk!



Tot zover weer even. Ik wens iedereen veel succes en we treffen elkaar wel weer op dit topic. Schroom niet om van je af te schrijven als je support of een luisterend oor nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hallo



Ik ben misschien een beetje laat, maar heb dit forum eerlijk gezegd pas net ontdekt. Ik heb precies hetzelfde. En op dit moment is mijn huid in dermate slechte staat dat ik overal rode plekken, littekentjes, korstjes en puistjes heb. Dit heb ik altijd gecamoufleerd met make-up, dus ik denk dat de mensen in mijn omgeving die mij minder goed kennen er nooit echt wat van gezien hebben. Mijn huid is eigenlijk altijd goed geweest, dus echt een aanleiding om te beginnen met "pulken" is er in dat opzicht niet. Toen ik een jaar of 12/13 was, ben ik begonnen met het trekken aan mijn haar. Ik trok het niet uit mijn hoofd, maar trok de haren één voor één kapot. Later, toen ik ongeveer 13 jaar was ben ik in behandeling geweest bij een psycholoog voor een eetstoornis.(daar ben ik inmiddels wel vanaf :-)) Zodra ik van de eetstoornis af was, begon het pulken, knijpen en krabben aan mijn huid en dat doe ik nu nog steeds (ben nu bijna 19). Ik kan er met mijn vriend gelukkig goed over praten, maar het is toch anders om het er met iemand over te hebben die precies weet hoe je je voelt. Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt



Groetjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven