De onderklasse zwangert en rookt

12-11-2014 21:36 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, hoor. Ik wist het wel. Domme mensen roken. Vuilnismannen, bouwvakkers, tokkies, noem maar op. De meeste mensen die roken komen uit de onderklasse. Hoe lager het niveau, hoe meer er gerookt wordt.



Maar het kan altijd nog erger. Vandaag in het nieuws. Een op de zeven laag opgeleide vrouwen steekt tijdens de zwangerschap dagelijks sigaretten op.



Wat is dat nou? Zijn mensen echt zo dom dat ze denken dat het geen kwaad kan?

Zijn mensen zo slap dat ze het roken, toch al een teken van een lager niveau, zelfs tijdens de zwangerschap niet kunnen laten?



Het is eigenlijk heel erg dat het Trimbos-instituut extra voorlichting moet geven? Ik vraag mij af of het ooit binnen komt.
Het halve koningshuis rookt.... Als we het dan toch hebben over het 'niveau' van 'de roker'.
Alle reacties Link kopieren
quote:tallyho schreef op 14 november 2014 @ 12:41:

[...]



Rokers stinken een uur in de wind naar sigarettenrook. Worden je kind en jij aldus aan blootgesteld. En als je een roker zoent is het alsof je een asbak in je mond stopt. Je moet het maar willen.Hij is inmiddels als twee jaar gestopt, maak je niet druk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Maxima begint ook aardig een rokershoofd te krijgen, WA heeft hartstikke verrookte tanden en een nicotinekop. Beatrix zal die diepe groeven in haar gezicht ook wel niet hebben van de frisse boslucht. Ik had een tijdje terug een gynaecoloog, die stonk als een asbak, bah, heel erg bah zelfs. Ik geloof niet dat deze mensen nou zulke onderklasse mensen zijn.
Alle reacties Link kopieren
De bovenklasse is hier veel achterbakser in, ik moet de onderklasse het wel nageven dat ze er tenminste eerlijker over zijn.



Bij ons in de familie rookte er eentje ook door tijdens de zwangerschap. Ja, ze was wel gaan minderen hoor.. Als je zag hòe ze rookte: zo diep inhaleren, het was verschrikkelijk om te zien. Met 28 weken waren de weeen niet meer tegen te houden en beviel ze van een kindje met een veel te laag geboortegewicht wat bij de duur van de zwangerschap hoorde. Je zou denken dat ze haar lesje had geleerd, bij de 2e werd ze opgenomen met, weer, voortijdige weeen. Ditmaal konden ze het gelukkig wel afremmen. Het was walgelijk dat vaak de shagbuil op haar dikke buik lag als we ze gingen opzoeken. Ze wilde zoveel mogelijk naar de rookkamer, want och wat een stress toch allemaal. Natuurlijk lag het totaal niet aan het roken, ze geloofde dit echt zo. Heel triest, en je doet er niets tegen. Ze is overigens middenklasse.
Alle reacties Link kopieren
In alle lagen van de bevolking wordt gerookt, maar statistisch gezien in de onderklasse het meest. Daar hebben ze allerlei statische methoden en technieken op losgelaten en het verschil tussen de gemiddelden is statistisch significant. That's all. De onderklasse kan opgelucht adem halen, het komt ook in de andere lagen van de bevolking voor. Maar gemiddeld minder vaak.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Pffff... wat een reacties zeg...

Feit blijft dat een ongeboren kind gewoon geen rechten heeft in dit land.

Slotje...
Alle reacties Link kopieren
quote:strawberry- schreef op 13 november 2014 @ 19:26:

Prima als iemand rookt, ieder zijn eigen ding natuurlijk en daar mag een ander niet over oordelen, ook prima als je aan kinderen wil beginnen. Maar stop dan eerst zo'n 2 jaar voordat je je kinderwens werkelijkheid wil laten worden met roken, als het dan niet gelijk lukt kun je het nog met middelen proberen maar zorg in ieder geval dat je er 6 maand ofzo vanaf bent zonder moeite voor je de anti conceptie laat staan. Geef je kind een goede start.

Iedereen die roept dat roken een verslaving is en stoppen moeilijk is, zijn die allemaal 'per ongeluk' zwanger geraakt ofzo?

Want als je het beste met je kind voor hebt stop je eerst met je verslaving, moeder zijn begint al met het kind in je buik en niet na bevalling pasDat zou maar zo kunnen kloppen: als je verslaafd bent heb je blijkbaar geen goedwerkende rem op je gedrag in je hersenpannetje zitten. Dat kan dus voor roken net zo werken als voor seks.
Ouwe postduif
Alle reacties Link kopieren
Laatst discussie gehad met een zwangere vrouw die rookte. Haar argument: het stoppen met roken zou meer stress veroorzaken dan dat het roken schadelijk zou zijn.



Nja, met zulke mensen kan je niet eens redeneren.
Alle reacties Link kopieren
Ooit voor opleiding een placenta gezien van een rokende moeder....Daar schrik je best van.



En het ergste vind ik nog het stressverhaal bij het stoppen. Ook ik was een fervent roker en ja, ik vind het nog lekker ruiken en zo er graag een opsteken. Maar toch lukte stoppen van de 1 op de andere dag toen ik de keuze had gemaakt. Lichamelijk klachten heb je maar een paar dagen, daarna is het alleen nog maar tussen je oren. Is het makkelijk? Nee, ik zal altijd een nicotineverslaafde blijven, maar onmogelijk is het ook niet.



Wat ik me dan afvraag, zouden die moeder die tijdens de zwangerschap roken ook gewoon roken als ze bijvoorbeeld een fles of borst geven? Of een 3-jarige een peuk geven?



Ik heb nog nooit een goede reden gehoord om te blijven roken, zelf vind ik het egoïstisch en getuigen van weinig doorzettingsvermogen. Roken tijdens een zwangerschap is dom, dus ja ik ben niet geschrokken dat dit vaak bij domme mensen voorkomt (wat hun functie of opleidingsniveau ook is)
Wat mij altijd zo opvalt aan die anti rook lobby(en ja, het is slecht) is dat mensen altijd zo blind veroordelen.



Zwanger achter het stuur stappen is in wezen ook levensgevaarlijk, en toch stappen mensen doelbewust iedere dag met hun dikke pens in die auto, want ff de fiets pakken naar de winkel is te veel moeite.

Nu zullen de meeste autobezitters dit afdoen als een kulvergelijking, maar kijk de statistieken eens na, hoeveel verkeersdoden zijn er wel niet per jaar?



Zo zien rokers dat ook. Ze weten diep van binnen dat ze hun kindje aan een risico bloot stellen, maar ja.....



En dan is stoppen met roken wel even een tikkie lastiger dan een xtje de auto laten staan....
Alle reacties Link kopieren
quote:Cadou schreef op 17 november 2014 @ 11:39:

Wat mij altijd zo opvalt aan die anti rook lobby(en ja, het is slecht) is dat mensen altijd zo blind veroordelen.



Zwanger achter het stuur stappen is in wezen ook levensgevaarlijk, en toch stappen mensen doelbewust iedere dag met hun dikke pens in die auto, want ff de fiets pakken naar de winkel is te veel moeite.

Nu zullen de meeste autobezitters dit afdoen als een kulvergelijking, maar kijk de statistieken eens na, hoeveel verkeersdoden zijn er wel niet per jaar?



Zo zien rokers dat ook. Ze weten diep van binnen dat ze hun kindje aan een risico bloot stellen, maar ja.....



En dan is stoppen met roken wel even een tikkie lastiger dan een xtje de auto laten staan....





In een auto stappen is een risico nemen, roken is niet een risico nemen.

Roken is bij elke sigaret er voor zorgen dat je baby schadelijke stoffen binnenkrijgt en de placenta slechter wordt. Niet bij elke autorit loopt je baby schade op. En fietsen is denk ik geen veiliger alternatief?



Kan geen plaatjes plakken dus maar zo:

http://www.dezonverloskunde.nl/images/f ... acenta.jpg



http://www.beginbeforebirth.org/wp-cont ... 00x214.jpg
Alle reacties Link kopieren
quote:b100 schreef op 17 november 2014 @ 11:46:

[...]





In een auto stappen is een risico nemen, roken is niet een risico nemen.

Roken is bij elke sigaret er voor zorgen dat je baby schadelijke stoffen binnenkrijgt en de placenta slechter wordt. Niet bij elke autorit loopt je baby schade op. En fietsen is denk ik geen veiliger alternatief?



Kan geen plaatjes plakken dus maar zo:

http://www.dezonverloskunde.nl/images/f ... acenta.jpg



http://www.beginbeforebirth.org/wp-cont ... 14.jpgEens. Je moet het maar willen zo'n doorgerookte placenta voor je kind. Ik had enorm veel stress tijdens de zwangerschap, maar mijn placenta zag er echt veel beter uit.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Nou, ik heb geen kids, so what do i know, maar volgens mij gaat het echt veel vaker fout in die 18 jaar na de geboorte dan in die 9 maand ervoor...
Alle reacties Link kopieren
quote:Cadou schreef op 17 november 2014 @ 13:27:

Nou, ik heb geen kids, so what do i know, maar volgens mij gaat het echt veel vaker fout in die 18 jaar na de geboorte dan in die 9 maand ervoor...



Dat zeker!



Maar vervelende gezondheidsklachten zoals astma overhouden aan je rokende moeder lijkt me toch wel erg zuur en daar heb je een levenlang last van.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Als je zwanger bent moet je toch wel kunnen stoppen. het gaat om het leven van een kind, dat in jou buik zich voorbereid op alle gevaren van de grote boze buitenwereld.



Ik snap niet dat mensen niet in staat zijn om 9 maanden lang het sigaretje te laten liggen, wat is in vredesnaam 9 maanden op een mensen leven....



En ik ben zelf ook gestopt met roken toen man en ik een kinderwens hadden. Nooit een seconde moeite mee gehad.
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
quote:shakie schreef op 17 november 2014 @ 14:28:

Als je zwanger bent moet je toch wel kunnen stoppen. het gaat om het leven van een kind, dat in jou buik zich voorbereid op alle gevaren van de grote boze buitenwereld.



Ik snap niet dat mensen niet in staat zijn om 9 maanden lang het sigaretje te laten liggen, wat is in vredesnaam 9 maanden op een mensen leven....



En ik ben zelf ook gestopt met roken toen man en ik een kinderwens hadden. Nooit een seconde moeite mee gehad.



Wat een dooddoener.....

Als het dan zo'n piece of cake is, waarom ben je dan niet eerder gestopt? Zal voor je kinderwens ook wel niet zo bevorderlijk voor je gezondheid zijn geweest....
Alle reacties Link kopieren
quote:Cadou schreef op 17 november 2014 @ 14:34:

[...]





Wat een dooddoener.....

Als het dan zo'n piece of cake is, waarom ben je dan niet eerder gestopt? Zal voor je kinderwens ook wel niet zo bevorderlijk voor je gezondheid zijn geweest....



Als ik voor mezelf spreek:



Ik ben gestopt omdat het niet meer ging over mijn eigen gezondheid, maar de gezondheid van een ander. Mijn verslaving was voor mij belangrijker dan mijn gezondheid. Nu kon die ander (baby) in dit geval geen keuze maken, dat deed ik voor hem. Als je zwanger bent gaat wat jij met je lichaam doet niet meer (alleen) om jou, het gaat om een mens in aanleg die je beïnvloedt. Ja dat klinkt zwaar, dat is het ook. Probleem is dat veel aanstaande moeders niet (willen) weten wat de directe schade voor jouw kind is. Wat er in de placenta gebeurd wanneer je rookt. Wat er in de bloedbaan van je baby plaats vindt. Wel roken tijdens de zwangerschap is echt struisvogelpolitiek en ik heb nog geen 1 goede reden gehoord om het wél te doen.



Je krijgt stress van stoppen? Onzin, je krijgt vast stress, maar..... Dat duurt echt geen 9 maanden. Daarnaast komen de meeste zwangerschappen ook niet uit de lucht vallen. Dus je kan daarvóór al stoppen zodat je stress ook al weg is als je zwanger raakt.



Mijn moeder deed het ook......Onzin. Toen waren de onderzoeken nog niet zo ver en wisten ze niet beter. Er zijn geen cijfers van hoeveel mensen nu géén problemen hadden gehad wanneer er niet werd gerookt. Ik vermoed dat er aanzienlijk minder COPD problemen zouden zijn geweest. Vroeger had je ook geen airbags, gordels,asbestbescherming en dronken we ook gezellig tijdens de zwangerschap (google FAS). Nu weten we ook beter.



Ik snap niet dat verloskundigen moeders niet wat beter voorlichten over wat er gebeurd terwijl je rookt.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, die domme onderklasse he.

Roken niet alleen als ze zwanger zijn, maar zitten ook de hele dag voor de tv, fastfood etend en bier drinkend.









En even een vraag aan Willem: waarom vind jij bouwvakkers (=vakmensen) dom?
Alle reacties Link kopieren
Ja en de hogere klassen drinken meer wijn, en de fles moet leeg, want wijn is niet zo slecht als bier....
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
quote:Cadou schreef op 17 november 2014 @ 11:39:

Wat mij altijd zo opvalt aan die anti rook lobby(en ja, het is slecht) is dat mensen altijd zo blind veroordelen.



Zwanger achter het stuur stappen is in wezen ook levensgevaarlijk, en toch stappen mensen doelbewust iedere dag met hun dikke pens in die auto, want ff de fiets pakken naar de winkel is te veel moeite.

Nu zullen de meeste autobezitters dit afdoen als een kulvergelijking, maar kijk de statistieken eens na, hoeveel verkeersdoden zijn er wel niet per jaar?



Zo zien rokers dat ook. Ze weten diep van binnen dat ze hun kindje aan een risico bloot stellen, maar ja.....



En dan is stoppen met roken wel even een tikkie lastiger dan een xtje de auto laten staan....



Roken is gewoon not done als je zwanger bent en is niet iets noodzakelijks.

Autorijden vaak wel, hoe wil je anders naar je werk? De 30km enkele reis gaan fietsen met je dikke buik en op je neus gaan omdat het weer eens glad is? Verder is of je een ongeluk krijgt niet alleen afhankelijk van het feit dat je in de auto stapt, je loopt niet gelijk schade op. Bij het roken wel!

Kortom, rare vergelijking.
Ik steek weleens een sigaret op, als ik alleen op het balkon sta s'avonds laat.



Maar ik heb nooit gerookt toen ik zwanger was, ook niet toen ik bezig was zwanger te raken, en zou het nooit in m'n hoofd halen te roken in het bijzijn van m'n kind.



Ik vind dat echt niet tof. Het is zeer ongezond en dus moet je een goed voorbeeld geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven