Wordt borstvoeding niet teveel opgedrongen?

16-11-2014 12:49 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 maanden volledige bv gegeven en door omstandigheden ben ik (helaas gestopt). Dat ging niet zonder slag of stoot; ik voelde me enorm schuldig. Wat is nu precies de reden waarom ik me schuldig voel dacht ik. Tuurlijk om het feit dat ik mijn kind de beste voeding niet meer kan bieden, maar ook om het feit dat het zo opgedrongen wordt om bv te geven. Door zh, door verloskundige, door cb,.... Ze laten het bijna zo lijken dat als je geen bv geeft, je geen goede moeder bent. Zelfs als je aangeeft dat de bv niet werkt, dan nog moet je maar koste wat het kost doorzetten.



Ik had alle voor en tegens tegenover elkaar gezet en na lang wikken en wegen naar de de drogist gelopen voor een pak kunstvoeding. Ben je eindelijk die drempel over, staat er op dat pak bovenaan het lijstje dat bv de beste voeding voor je kind is. Ja HALLO dat weet ik! Als de bv niet lukt om welke reden dan ook, is die info pijnlijk om te lezen. Weer wordt je met je neus op de feiten gedrukt.



Dit meegemaakt en gezegd hebbende zeg ik ja, bv wordt veel te veel opgedrongen. Bijna tot aan het ziekelijke toe.
quote:liubi schreef op 17 november 2014 @ 17:38:

Captain, dat slaat toch nergens op wat jij zegt? Dat veel zwangeren zich nauwelijks in de voeding verdiepen? Wat een vreemde aanname.

Ik zie het veel in mijn omgeving bedoelde ik.



En "dat slaat toch nergens op"... Ik zou wel graag iets vriendelijker aangesproken worden.
quote:NYC schreef op 17 november 2014 @ 16:39:

Individuele gevallen bewijzen niks, maar hoe waterdicht is het? Hoe kun je nu 100% zeker weten of alle borstgevoede kinderen gezonder zijn dan flesgevoede kinderen terwijl er zoveel factoren nog meer een rol spelen? De enige bewijzen zouden kunnen afkomen van eeneiige tweelingen waarbij er eentje volledig flesvoeding en eentje volledig borstvoeding krijgt maar verder echt exact dezelfde opvoeding en behandeling. En ik denk niet dat er veel van die onderzoeken verricht zijn.

Niettemin vind ik het prima dat er beweerd wordt dat borstvoeding gezond is voor een kind, maar er speelt nog zoveel meer een rol bij de algehele gezondheid.Dat kun je niet weten. Niet causaal aangetoond. Maar dat geldt voor heeeeeel veel onderzoek.
quote:Monti schreef op 16 november 2014 @ 23:15:

En ik stond erachter. Zonder borstverkleining had ik ook flesvoeding gegeven. Is niets voor mij bv. . Dat geleur aan je tieten. Vind het gewoon tenenkrommend en afstotend vrouwen die een groot kind met tanden nog aan de borst hebben liggen. Moet er niet aan denken.



NA de geboorte van mn jongste kwam de melkproductie onverwacht wel op gang. Het even geprobeerd maar had er gewoon helemaal niets mee.En hoevaak zie je dat nou? Ben echt heel erg benieuwd hoevaak jij zoiets in het echt hebt meegemaakt.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 17 november 2014 @ 17:24:

[...]





Ach, statistiek, onderzoeken. Als je de ballen verstand hebt van methoden en technieken van onderzoek, kan je helemaal niks met die wetenschappelijke taal. De verschillen in gemiddelden zijn miniem en net significant in methodologisch uitgedaagd onderzoek, het zegt niks over de gezondheid en intelligentie van een individu, daar kan je totaal geen uitspraken over doen. Niemands kind gaat naar het VWO dankzij borstvoeding en ook niemands kind naar het VMBO door KV. Echt niet. Als je dat denkt, dan heb je het niet begrepen.Als het al ergens mee te maken heeft is het met het opleidingsniveau van de ouders, niet door de voeding.
quote:liubi schreef op 17 november 2014 @ 17:38:

Captain, dat slaat toch nergens op wat jij zegt? Dat veel zwangeren zich nauwelijks in de voeding verdiepen? Wat een vreemde aanname.Ik denk dat ze haar bewering baseert op wat ze hier op het forum ziet (correct me if I'm wrong CO). Tig topics over kinderwagens, maar weinig over voeding. Ja genoeg van dit soort BV/FV topics, dat dan weer wel
quote:Star schreef op 17 november 2014 @ 18:45:

[...]





Ik denk dat ze haar bewering baseert op wat ze hier op het forum ziet (correct me if I'm wrong CO). Tig topics over kinderwagens, maar weinig over voeding. Ja genoeg van dit soort BV/FV topics, dat dan weer wel Dat ook maar het blijft een aanname. Heb het niet wetenschappelijk onderzocht
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 17 november 2014 @ 18:26:

[...]



Dat kun je niet weten. Niet causaal aangetoond. Maar dat geldt voor heeeeeel veel onderzoek.



Klopt en daarom moet je heel voorzichtig zijn met het trekken van conclusies op basis van de samenvatting van een artikel. En al helemaal met het opdringen van je mening of veroordelen waar het gaat om individuele keuzes van moeders. Waarom er niet gewoon vanuit gaan dat men het beste wil voor hun kind en dat kan BV zijn, dat KV zijn.



Verloskundigen, in ziekenhuizen, op consternatiebureaus moeten ze in het vervolg gewoon altijd "Prima." antwoorden op of je BV of KV gaat geven, met het een wil stoppen of juist doorgaan, whatever. Gewoon: "Prima." En verder niks opdringen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Star schreef op 17 november 2014 @ 18:45:

[...]





Ik denk dat ze haar bewering baseert op wat ze hier op het forum ziet (correct me if I'm wrong CO). Tig topics over kinderwagens, maar weinig over voeding. Ja genoeg van dit soort BV/FV topics, dat dan weer wel



Maar dat kan denk ik ook komen doordat je altijd wel een artikel kunt vinden dat aansluit bij je eigen keuze. Wil je een artikel/onderzoek vinden waaruit blijkt dat borstvoeding inderdaad véél beter en gezonder is dan flesvoeding, dan vind je dat onderzoek. Wil je juist een artikel vinden waaruit blijkt dat flesvoeding een even goede keuze is, dan vind je dat artikel ook.

Het zit hem in de beladenheid. Ergens voelen mensen zich door anderen namelijk aangevallen op hun keuze. Zowel borstvoedsters als flesvoedsters.



De discussies over welke kinderkamer en wandelwagen zijn zo beladen niet. Het gaat over smaak of over de kosten. Of je nu voor een Stokke of een Joolz kiest, niemand voelt zich daarover bekritiseerd. Of je je kinderwagen nu voor 90 euro of 900 euro hebt gekocht, niemand die vindt dat je echt een enorm slechte keuze hebt gemaakt.



De keuze voor de voeding van je kind (ook over bijvoeding trouwens!) leidt altijd tot felle discussies en daardoor zijn mensen denk ik voorzichtig om zich er serieus en openlijk in te verdiepen en alle voors en tegens af te wegen, maar ik denk wel degelijk dat iedereen die moeder wordt zich hierin heeft verdiept. En welke keuze zij uiteindelijk maakt is heel persoonlijk, met ook allemaal diverse overwegingen.
Alle reacties Link kopieren
Mooi gezegd, NYC.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ach, je erin verdiepen.



Waarom zou je als een van de twee al geen optie is?
Alle reacties Link kopieren
[quote]MrsStanleyWalker schreef op 17 november 2014 @ 13:26:

BV wordt zeker wel opgedrongen. De gyn heeft in mijn dossier gezet dat ik KV moest geven ivm medicatie en toch 'moest' de verloskundige van het ziekenhuis zeggen dat BV beter is. Dat zei ze dus letterlijk, "Ja, maar ik moet zeggen dat BV beter is." Waarom 'moet' ze dat zeggen dan? Van wie dan? Van zichzelf, protocol? Het was in mijn geval helemaal niet beter, het was een trap na. Sloeg gewoon nergens op en ze is niet de enige geweest die dat 'moest' zeggen, op het consternatiebureau deden ze het nog eens dunnetjes over, de vervanging van de wijkverpleegkundige. KV op verzoek geven kon niet, dat moest met een schema.



De enige die er niet moeilijk over deed en me op verzoek KV liet geven, was een verpleegkundige van de kraamafdeling. "

------------------------------------------------------



Dit dus.

Bij mij was tijdens de zwangerschap al duidelijk dat ik op de CCU (hartbewaking) zou moeten bevallen. De eerste 4 dagen zouden daarna kritiek kunnen zijn. Tijdens de zwangerschap was ik streng onder controle in een ac. zh. Op de 6 maanden moesten we langs de verpleegkundig of verloskundige in dat zh. Ze begon meteen al met de vraag "welke voeding ga je geven?"

- "Nou, dat hangt van de situatie af, want.."

"Ja, kijk! Met die instelling gaat het sowieso niet lukken he?!"

- "Uhhh.. heeft u mijn dossier al gelezen...?"

"Ja, maar dan kun je toch wel BV geven?"

- "Ja, ik wíl wel bv geven. Heel graag zelfs. Maar dat is wél afhankelijk van de medicatie."

"Dan vraag je maar aan je cardioloog of hij je de medicatie geeft waarmee je wél bv kan geven!"

- "Dat heb ik al gedaan en de cardioloog geeft aan dat hij dat bij de bevalling of ks gaat bepalen omdat het afhankelijk is van mijn hartfunctie op dat moment... En áls er complicaties zijn dan kan het zelfs zijn dat ik de eerste dagen slapend wordt gehouden..."

"Nou, als dat zo is dan komen we gewoon bij je kolven hoor!"



Dat was het moment dat mijn nekharen overeind gingen staan.



Ik heb haar nog de vraag gesteld hoe bv voor mijn lichaam zou zijn als er echt complicaties waren. Daar had ze geen antwoord op. Ze kon niet eens vertellen hoeveel energie het zou kosten.

Uiteindelijk heb ik een ks gehad op 34 wk. omdat mijn hartfunctie zo'n 10%. Gelukkig is alles goed gegaan en kon ik na een paar dagen bv gaan geven. Maar toen mijn hartfunctie een maand later nog verder gezakt was (8%) vond de cardioloog het welletjes en schreef hij andere medicatie voor en moest ik stoppen met de BV.





Hierboven werd ergens gesuggereerd dat vrouwen zich wel zouden verdiepen in de aanschaf van wagen/bedje/e.d. maar niet in de voeding....

Zou het dan ook niet zo moeten zijn dat vk's, vp's en CB-medewerksters zich moeten verdiepen in de individuele zorgen/meningen/vragen van moeders die kv geven?
quote:riannerianne schreef op 17 november 2014 @ 22:06:

Ach, je erin verdiepen.



Waarom zou je als een van de twee al geen optie is?Geldt voor beide "partijen" dan neem ik aan?
quote:NYC schreef op 17 november 2014 @ 22:41:

[...]





Geldt voor beide "partijen" dan neem ik aan?Ja.
@CO, ik heb bij mijn tweede kind drie weken lang ELKE twee uur gekolft. Dag en nacht. Pas na 19 dagen zat hij op zijn geboortegewicht van 4kg en nadat ik overstapte op kv. Deels deed ik dat ondat ik bij mijn eerste zo'n schuldgevoel had dat ik drie dagen na de bevalling ziek werd en geen puf meer had voor bv. Ik woonde toen in Duitsland en daar wordt veel meer aan bv gedaan. Heb er zelfs een cursus voor gevolgd. En ik deed dat omdat bv immers "het beste" is en ik me er niet bij kon neerleggen dat mijn lichaam zoiets vanzelfssprekends niet kan. En ja dan vind ik het moeilijk om vriendelijk te blijven soms. Sorry, I got carried away.
Achteraf had ik nooit zo lang moeten doorgaan natuurlijk. Kind werd trouwens al wel eerder bijgevoed maar ik gaf nog steeds vier maaltijden bv.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven