Kunnen we ook anders naar Zwarte Piet kijken?

15-11-2014 12:58 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zwarte Piet maakt pas sinds 1848 deel uit van het Sinterklaasfeest, dat al eeuwenlang werd gevierd. In het jaar 1848 kende heel Europa grote grondswetwijzingen. Vaak spreekt men hier te lande alsof onze grondswetwijzing een soort uniek gebeuren was. Vanaf 1848 echter kreeg 97% van de Europeanen burgerrechten en mensen rechten. Ik geloof dus dat wij met het Sinterklaasfeest, met Piet, het jaar 1848 vieren. Surinamers en Antilianen vieren op 1 juli elk jaar, de afschaffing van de slavernij in 1863. Zij hebben een iets beter idee van wat ze vieren, dan de Nederlanders die zo verzot zijn op hun grootste traditie. Hun reacties op de Piet discussie zouden we, om tot en oplossing te kunnen komen, mogen vergelijken met Surinamers en Antillianen te verbieden 1 juli, de Emancipatie der Nederlandse slaven, te vieren. Zijn er ook historisch onderlegde, rationele forummers hier?
pluk de dag
Alle reacties Link kopieren
Wil men in Europa elke twee generaties een holocaust? Leg eens uit?
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 15 november 2014 @ 15:15:

Wil men in Europa elke twee generaties een holocaust? Leg eens uit?Het viel mij op dat men gelooft dat Europa niet wist wat men met de joden van plan was, terwijl jodenhaat, jodenvervolging een groot deel van de geschiedenis betreft. Verder kan men een aantal data met elkaar vergelijken en kom ik tot een groffe spatie van twee generaties tussen grote oorlogen, pogroms etc. Ik merk ook dat zaken nooit goed worden gerapporteerd, waardoor gebeurtenissen soms helemaal verkeerd worden voorgesteld. Men spreekt in Nederland over 1848 als een soort uniek gebeuren, terwijl 1848 in alle Europese landen speelde. 97% van de mensen kregen mensennrechten en politieke rechten. Daar voor waren ze minder dan slaven.
pluk de dag
Alle reacties Link kopieren
Dat er grofweg twee generaties zitten tussen oorlogen wil nog niet zeggen dat die gewenst zijn natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Brownbetty schreef op 15 november 2014 @ 15:11:

[...]





Vergis je niet, er zijn heel succesvolle allochtonen in Europa. In Nderland wonen ze in de villaparken van Zoetermeer en Almere. Overigens viel me op dat op het Paleis van Justitie in Den Haag er heel veel Marokkanen werkzaam zijn. Er is naar mijn mening helemaal niets aan de hand met allochtonen, behalve dat hun leiders als Marcouch hen verkopen, en dat men in Europa elke twee generaties een holocaust wil hebben. En hier hebben wij op Viva forum mensen die de discussie willen verpesten.Villapark of niet, in Zoetermeer of Almere wil je niet dood gevonden worden.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ligt het aan mij dat ik hier de balen van snap? Ik voel me heel blond en heel erg Belg nu.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 15 november 2014 @ 15:34:

Ligt het aan mij dat ik hier de balen van snap? Ik voel me heel blond en heel erg Belg nu.Volgens mij zegt TO dat we vroeger of later allemaal doodgaan, Belg, blond, zwart of moslim. Maar de autochtone nl-ers kunnen wel 's mazzel gaan hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Brownbetty schreef op 15 november 2014 @ 15:21:

[...]





Het viel mij op dat men gelooft dat Europa niet wist wat men met de joden van plan was, terwijl jodenhaat, jodenvervolging een groot deel van de geschiedenis betreft. Verder kan men een aantal data met elkaar vergelijken en kom ik tot een groffe spatie van twee generaties tussen grote oorlogen, pogroms etc. Ik merk ook dat zaken nooit goed worden gerapporteerd, waardoor gebeurtenissen soms helemaal verkeerd worden voorgesteld. Men spreekt in Nederland over 1848 als een soort uniek gebeuren, terwijl 1848 in alle Europese landen speelde. 97% van de mensen kregen mensennrechten en politieke rechten. Daar voor waren ze minder dan slaven.





Vrouwen kregen pas veel later politieke rechten, dus die 97% klopt helemaal niet. Zo ongeveer 50% van de bevolking vergeet je voor het gemak maar even.



Verder snap ik de ballen van je verhaal. Iets beter formuleren zou eventueel helpen.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 15 november 2014 @ 15:34:

Ligt het aan mij dat ik hier de balen van snap? Ik voel me heel blond en heel erg Belg nu.Een blonde Belg, dat is wel heel erg .
Alle reacties Link kopieren
quote:Brownbetty schreef op 15 november 2014 @ 14:48:

[...]





Yes. De mensen die kritiek hebben op Zwarte Piet zijn het probleem in Nderland, en de rest van Nederland zal erg blij zijn als de staat maatregelen zal nemen tegen deze bedreigers van de hoogstaande, superieure Nederlandse beschaving, door hen met Ebola te besmetten, of een situatie te creeren waar ze allemaal naar het Ajax Stadion moeten, voor hun eigen veiligeheid, en waar Ebola of anderen hun kunnen afmaken. Ze kunnen niet vluchten want ze hebben Ebola.Serieus, bezoek een psycholoog als dit je oprechte overtuiging is....
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 15 november 2014 @ 15:47:

[...]



Een blonde Belg, dat is wel heel erg .

Nee lekker juist.







Vooral na een hele hete zomerdag om een uur of 20.00 op een terras.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Lekker Enn!
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 15 november 2014 @ 15:57:

Lekker Enn!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 15 november 2014 @ 15:47:

[...]



Een blonde Belg, dat is wel heel erg .Ja, vertel mij wat. Ik word nooit serieus genomen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 15 november 2014 @ 15:54:

[...]



Nee lekker juist.



Dank je! Je kan wel aardig zijn als je dat wilt. En ik wat weglaat uit je post.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren




Ik ben aardig en voor jou ook.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 15 november 2014 @ 15:47:

[...]



Een blonde Belg, dat is wel heel erg .
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
het leek of deze topic weg was. Vervolg: Was Willem van Oranje een Neeger?
pluk de dag
Alle reacties Link kopieren
Brownbetty, it's in your head......
*do not underestimate the power of stupidity*
Alle reacties Link kopieren
Speechless
Alle reacties Link kopieren
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er nog historisch onderlegde, rationele mensen zijn die het anders zien dan de anti-Pieten-mensen, maar misschien onder druk straks niet meer datgene kunnen doen dat ze al jaren met liefde doen.



De Limburger,Regio

‘Arubaanse’ steun voor Piet



Vandaag om 06:09 door Wim Doesborgh





Foto: Ruben L. Oppenheimer



Hij heeft een bureau dat Sint en Piet landelijk professioneel aan de man brengt. En dus krijgt de half-Antilliaanse Ricardo Ras uit Weert steeds vaker vragen naar zijn hoofd geslingerd. Waarom speelt hij als getinte jongen de blanke Sint? „Al die heisa. Zo is het kinderfeest toch zeker nooit bedoeld?”



Nee, hij wil liever niet met zijn eigen gezicht in de krant, als het om Sinterklaas gaat. Ze hebben al eens een steen bij hem door de ruit gegooid en hij heeft al de nodige vervelende e-mails en opmerkingen moeten incasseren. En dat alleen maar omdat hij actief meedoet aan het traditionele volksfeest van Sinterklaas en Zwarte Piet. Waarbij hij, nota bene als zoon van een Arubaanse vader, het nodig vindt de blanke Sinterklaas te spelen en zich daarbij omringt met diepzwarte zwartepieten. Doodzonde, vindt Ricardo Ras (31). Hij wil gewoon het Sinterklaasfeest levendig houden en heeft helemaal niets met de heftige discussies in de samenleving. „De eerste keer dat ik hoorde dat er zoveel kritiek op Zwarte Piet was, ben ik naar mijn vader gegaan en vroeg ik hem wat ik daarvan moest denken. ‘Flauwekul’, zei hij. Het sloeg nergens op. Het was gewoon een kinderfeestje en Sinterklaas en Zwarte Piet horen daar nu eenmaal bij. Al dat gedoe over discriminatie, racisme, slavernijverleden – mijn vader kan daar helemaal niets mee. Zo is dat feest nooit bedoeld en ook nooit ervaren, vindt hij. En zo ben ik ook opgegroeid. Sinterklaas als mooi kinderfeest. Punt. De rest is er onnodig bijgesleept.”





Kindermisbruik



Ricardo Ras drijft al jaren zijn Sinterklaas-en-Kerstmanbedrijf dat hij volgens de aanbevelingen op zijn eigen site puur uit liefde voor het traditionele feest zo professioneel mogelijk invult. De kostuums, de baarden en de accessoires worden in eigen beheer gemaakt. „Onze acteurs roken niet, drinken niet en zullen zich gedragen als traditioneel rolmodel. Gekleed volgens de voorschriften zullen zij u voorzien van een maatschappelijk verantwoord, vrolijk, positief en vooral feestelijk bezoek”, belooft Ras’ bureau. Ricardo Ras kwam een paar jaar geleden in het nieuws toen hij besloot in zijn optredens het kruis van de mijter en de stola van Sinterklaas te verwijderen. Als reactie op alle verhalen over kindermisbruik in de kerk. „Sinterklaas is meer een commercieel kinderfeest geworden dan iets wat met de kerk te maken heeft, dus dat was goed te verdedigen”, vindt hij. Opnieuw maatschappelijk verantwoord dus. Toch ziet ook Ras dat Sinterklaas en vooral de rol van Zwarte Piet allang niet meer een rimpelloos kinderfeestje zijn in november en december. De breed gevoerde discussie over de vermeend kwalijke rol van Zwarte Piet woedt tegenwoordig het hele jaar door.





Uitzwaaidag



De pietenkwestie wordt ook te pas en te onpas weer aangezwengeld. Onlangs weer door de mediaoptredens van Sylvana Simons, de voormalige vj die zich heeft aangesloten bij de allochtonenpartij DENK die weinig sympathie voor Zwarte Piet heeft. Het leverde haar door tegenstanders op Facebook een uitbundig bejubelde ‘uitzwaaidag’ op: 6 december wordt ze geacht op de boot naar Spanje te vertrekken. Of anders wel door Erik van Muiswinkel die ontslag heeft genomen als hoofdpiet in het Sinterklaasjournaal. Hij is het oneens met het beleid van dat journaal om Piet niet aan te passen aan de eisen van de klagers die een meer hedendaagse Piet willen. Van Muiswinkel bood daarop demonstratief zijn pietenschoenen te koop aan in de talkshow van RTL-spreekstalmeester Humberto Tan. „Ik snap de associatie wel”, zegt Ras, „maar het Sinterklaasfeest is nooit zo bedoeld. Wat mij ergert, is dat het gedoe over Zwarte Piet elk jaar steeds vroeger begint. Er worden steeds andere eisen gesteld aan het uiterlijk van Zwarte Piet. Dan weet je op een gegeven moment niet meer wat je moet doen. Ga je naar een kinderdagverblijf in de Bijlmer in Amsterdam, dan word je geacht alleen maar gekleurde pieten mee te brengen. Maar als je een paar uur later bij een school moet zijn, waar ze traditionele, zwarte pieten verwachten, heb je een probleem. De samenleving is zo verdeeld over Zwarte Piet dat het voor ons erg lastig is geworden daarop in te spelen.” Niet de kinderen, maar de ouders zagen aan de poten van zijn bedrijf, weet Ricardo Ras. „Ik liep als Sinterklaas eens op weg naar een school. Kom ik onderweg een Surinaamse mevrouw tegen. Ik zwaai tegen haar. Maar zij maakt een boos wegwerpgebaar. Ze moest niets van Sinterklaas en Zwarte Piet hebben. Dan heb ik het even niet meer. Ook heb ik vaker meegemaakt dat ouders heftig reageren op mij of de Zwarte Pieten. Omdat ze het racistisch vinden. Of discriminerend. Weet je, ik ben daar helemaal niet mee bezig. Ik steek al mijn energie in een zo professioneel mogelijke uitvoering van het Sinterklaasverhaal. En dan doet dat wel pijn, ja.”





Keerpunt



Als Nederlander van Arubaanse afkomst heeft Ras al vaker de kritiek gekregen dat hij de ‘racistische’ traditie van Sint en Piet promoot. En dat hij zich wit schminkt om Sinterklaas te spelen. Is het nog wel leuk? En blijft hij zijn Sinterklaasperformance ook nog doen, als de kritiek als maar luider wordt? „Ik doe dit met passie”, zegt hij. „En wil het graag blijven doen. Maar het hangt wel af van hoe de kwestie zich verder gaat ontwikkelen. Als de kritiek alsmaar groter wordt, de rol van Sinterklaas en Zwarte Piet steeds meer onder vuur komt te liggen en ik persoonlijk nog meer naar mijn hoofd geworpen krijg – ja, wacht even, dan komt er een keerpunt. Dat ik er dan op zeker moment geen zin meer in heb, zul je begrijpen. Ik maak programma’s, ik doe televisiewerk en verzorg presentaties. Het is niet zo dat ik na Sinterklaas geen leven meer heb. Maar ik zou het heel erg vinden, als door al die discussies het feest de nek wordt omgedraaid. Kom op zeg, waar hebben we het over. Een kinderfeestje. Zonder bijbedoelingen. Daar blijf je als normaal denkend Nederlander toch met je handen vanaf?”
LOEP ME MAAR aub.
quote:Brownbetty schreef op 15 november 2014 @ 15:04:

[...]





de PVV achterban zal hun intrek nemen in de mooie koophuizen van allochtonen. Hun handelszaken zullen de witte overnemen. .



Huh? We hebben toch allemaal een uitkering? Kunnen pvv-ers dan de hypotheken overnemen en die handelsondernemingen overnemen? Roti maken? Arme overgebleven Nederlanders.

Pvv roti moeten eten.
Alle reacties Link kopieren
Een oplossing zou zijn om niet meer te zeiken over elkaars feesten. We leven hier met tig culturen in een klein land. Het minste wat we kunnen doen is elkaars gewoontes respecteren. En als dat echt niet kan dan schaffen we toch lekker alle Christelijke feestdagen en Sinterklaas af. Dan laten we de overheid een aantal vrije dagen instellen waarop iedereen vrij is (want dat willen we allemaal) zonder enige historische of culturele of religieuze achtergrond. En wat hebben we dan? Een saaie kleurloze situatie. Maar geen gezeik meer.
Alle reacties Link kopieren
Als we toch moeilijk doen over Sinterklaas, kunnen we dan ook meteen een discussie maken over het enorme commercieële gebeuren dat het geworden is? Dat was volgens mij ook niet de intentie van de Goed Heiligman

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven