Geld & Recht alle pijlers

Vragen tegemoetkoming koopkracht

19-11-2014 09:41 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



ik ben bezig met het invullen van het aanvraagformulier voor de tegemoetkoming koopkracht en zit met 2 vragen±

1. Tellen huur- en zorgtoeslag mee als inkomsten van de Belastingdienst?

2. Als peildatum wordt je inkomen van september gerekend. Ik heb echter in september een tegemoetkoming van het UWV uitbetaald gekregen. Telt deze mee als inkomen? Want dan zou ik niet meer in aanmerking komen voor de tegemoetkoming koopkracht :(.
Alle reacties Link kopieren
1. Nee. Toeslagen zijn geen belastbaar inkomen.

2. Weet ik niet. Ik zou de gemeente even bellen voor de zekerheid.
Je vraag 1 wordt letterlijk beantwoord op de site over de Koopkrachtregeling www.laaginkomen.nl:



"Met inkomen bedoelen we het netto inkomen dat u (samen met uw partner) in september 2014 heeft gekregen uit werk, uitkering, pensioen, eigen bedrijf, alimentatie of studiefinanciering. Wat u niet hoeft mee te rekenen is: eventueel vakantiegeld, kinderbijslag en andere toeslagen (zoals huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget). Ook eventueel vermogen wordt buiten beschouwing gelaten."
Handig gekozen peildatum trouwens. Aan de andere kant is het misschien wel bewust, je hoeft ook geen twee keer gecompenseerd te worden (en die tegemoetkoming van het UWV is een stuk hoger).
Alle reacties Link kopieren
Oké, dan is vraag 1 al beantwoord en loop ik voor vraag 2 even binnen bij de gemeente. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
quote:erizo schreef op 19 november 2014 @ 10:10:

Handig gekozen peildatum trouwens. Aan de andere kant is het misschien wel bewust, je hoeft ook geen twee keer gecompenseerd te worden (en die tegemoetkoming van het UWV is een stuk hoger).





Zelfs als je beide bedragen krijgt toegekend ligt het totaalbedrag wat je daarvoor in 2014 ontvangt een stuk lager dan wat er door de overheid de laatste jaren van de tegemoetkomingen voor chronisch zieken en gehandicapten is afgesnoept. De arbeidsongeschiktentegemoetkoming van UWV die je noemt is bijna gehalveerd t.o.v. drie of vier jaar geleden. Er zijn veel zieke/gehandicapte minima die het met alleen deze twee tegemoetkomingen niet meer redden omdat ze vanwege hun aandoening veel extra kosten maken. Als je er recht op hebt zou ik het dus gewoon aanvragen.



Voor wat betreft de vragen van TO:



1. nee, huur- en zorgtoeslag telt niet mee

2.nee de extra tegemoetkoming in september telt niet mee



Zit je in de bijstand, Wajong of iets anders? In mijn gemeente is het zo geregeld dat mensen die via de Bijstand al bekend zijn bij de gemeentelijke sociale dienst de tegemoetkoming automatisch ontvangen. Zij hoeven dus geen formulier in te vullen. Wajongers wel. Ik heb als Wajonger de meest recente specificatie van juli bijgevoegd en erbij vermeld dat het in september om hetzelfde bedrag ging. Mocht dat niet goed zijn, merk ik het vanzelf wel aangezien je dan gebeld wordt. Kijk op laaginkomen.nl of vraag het even na bij je gemeente als je het zeker wilt weten!
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg inderdaad Wajong. Heb het bij de gemeente nagevraagd en ik word er morgen over teruggebeld.
quote:cynba schreef op 19 november 2014 @ 11:33:

[...]

Ik heb als Wajonger de meest recente specificatie van juli bijgevoegd en erbij vermeld dat het in september om hetzelfde bedrag ging.Waarom niet die van september?
Alle reacties Link kopieren
Die van juli is de meest recente die op Mijn Uwv staat. Zolang je uitkering niet wijzigt krijg je verder geen specificaties meer.
Oh, vandaar. Nou ja, het is ook maar een formaliteit. De gemeente heeft toegang tot een systeem waarin ze kunnen zien wat het inkomen is van alle inwoners van die gemeente.
Alle reacties Link kopieren
@cynba:

U geeft de goede informatie (een tegemoetkoming is géén inkomen), maar u bent ook goed in overdrijven. De tegemoetkoming arbeidsongeschikten is in 2009 vastgesteld op ¤ 350, later werd dat ¤ 336. In 2014 is de tegemoetkoming verlaagd naar ¤ 252. Is 72%. Mag het dus een onsje meer zijn dan wat u beweert?



Voor mensen die de algemene tegemoetkoming kregen (begonnen met ¤ 300 of ¤ 500 // ¤ 150 of ¤ 350 afhankelijk van situatie) is het geheel afschaffen meer voelbaar in de portemonnee. En zeker als er ook recht was op de CER (compensatie eigen risico) - is inmiddels afgeschaft. Mantelzorgcompliment ook al afgeschaft, vaak toegekend aan partner. Weer ¤ 250 later ¤ 200 minder. De ¤ 70 ¤ 90 of ¤ 100 koopkrachttegemoetkoming is in vergelijking een kleine lolly die door de regering / gemeente omhooggehouden wordt. Wel snel pakken, anders kan het niet meer. In sommige gemeenten al vóór 1 december. De voorlaatste koopkrachttegemoetkoming was in 2008. En daarvoor was er de Zalmsnip - 100 gulden. Alweer zo'n lolly die in niet alle, maar wel in veel gemeentes werd uitgereikt.
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 19 november 2014 @ 18:24:

Oh, vandaar. Nou ja, het is ook maar een formaliteit. De gemeente heeft toegang tot een systeem waarin ze kunnen zien wat het inkomen is van alle inwoners van die gemeente.



Precies. Gemeente, UWV, Belastingdienst.. ze kunnen in principe allemaal je gegevens inzien als ze dat willen dus het zou eigenlijk niet eens moeten uitmaken of je wel of niet een specificatie bijvoegt.



quote:U geeft de goede informatie (een tegemoetkoming is géén inkomen), maar u bent ook goed in overdrijven. De tegemoetkoming arbeidsongeschikten is in 2009 vastgesteld op ¤ 350, later werd dat ¤ 336. In 2014 is de tegemoetkoming verlaagd naar ¤ 252. Is 72%. Mag het dus een onsje meer zijn dan wat u beweert?Ik had gisteren de precieze bedragen even niet meer in m'n hoofd en geen mogelijkheid het op te zoeken toen ik het bericht typte. Ik dacht dat het bedrag oorspronkelijk nog iets hoger lag dan 350 euro maar u heeft gelijk. In 2009 werd de arbeidsongeschiktheidstegemoetkoming van het UWV ingevoerd van destijds 350 euro. Dit moest een compensatie zijn voor de afgeschafte Teruggave Buitengewone Uitgaven die je kon opvoeren voor de inkomstenbelasting wat ruim 800 euro was als ik het me goed herinner. Vanaf dat jaar kreeg/krijg ik 'nauwelijks' nog wat terug bij m'n belastingaangifte, dus dat was al een flinke achteruitgang. Daarna zijn ze die ao-tegemoetkoming nog gaan afbouwen en dat zal dan inderdaad niet met de helft zijn, maar wel met meer dan 70 euro. De ao-tegemoetkoming zoals hij nu nog bestaat is slechts een doekje voor het bloeden, en de eenmalige koopkrachttegemoetkoming compenseert dit inkomensverlies niet volledig. Tel daar de afschaffing of verlaging van andere tegemoetkomingen voor chronisch zoeken en gehandicapten bij op zoals u ook al aangaf en het is niet zo moeilijk voor te stellen dat het steeds een beetje moeilijker wordt het hoofd nog langer boven water te houden. De laatste jaren heeft het gros van de Nederlanders met koopkrachtverlies te maken, maar als je als chronisch zieke of gehandicapte al bijna op de bodem van de put zit kun je nog maar een klein beetje verder zakken voordat je verzuipt. Ik houd m'n hart vast voor hoe zich dat de komende jaren gaat ontwikkelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven