Basisinkomen en de kogel door de kerk.

18-11-2014 20:24 139 berichten
Zwitserland zou wel eens 's werelds meest interessante case study in basisinkomen kunnen worden. In plaats van een 'traditioneel' sociaal vangnet, met bijvoorbeeld voedselbonnen, woonsubsidies en werkloosheidsuitkeringen, heeft de burgercommissie “Grundeinkommen” (basisinkomen) in Zwitserland een voorstel gedaan om iedere burger een onvoorwaardelijk inkomen van CHF 2.500,- te verstrekken, iets meer dan ¤2.000,-.



Begin oktober dumpten voorstanders van de beweging een berg van acht miljoen stuivers, één voor elke Zwitserse inwoner, voor het parlementsgebouw in Bern om aandacht te vragen voor het referendum dat ze willen houden. In Zwitserland, één van de weinige (deels) directe democratieën in de wereld, kan een volkscommissie een referendum inroepen als het meer dan 100.000 handtekeningen verzamelt.



Ik ben gek op bergen.
En mensen die nu al arbeidsongeschikt zijn kunnen zich niet meer tegen arbeidsongeschiktheid verzekeren. Je kunt een huis niet verzekeren als het al in brand staat.



Verzekeraars zoeken nu bij de zorgverzekering al naar manieren om hun klantenbestand voor hen voordeliger te maken door oa studenten en hoger opgeleiden aan te trekken. Ze gaan echt zieke mensen die daardoor niet kunnen werken echt niet verzekeren, want dat kost ze geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Luxaflex schreef op 18 november 2014 @ 20:51:

Ik zie liever dat de overheid werken weer aantrekkelijk maakt door:

- toeslagen afhankelijk te maken van fulltime werken (of werk zoeken)

- de standaard sollicitatie-vrijstelling voor mensen in de bijstand met kinderen onder de vijf los te laten



Ja en dan ineens liggen de banen voor het oprapen en is er voor iedereen weer werk zucht



Heerlijk die kortzichtige mensen hier op het forum
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
@Mutsje Begrijpend lezen helpt ook als je een baan zoekt :P
Overigens betaal ik met liefde zelf over een gedeelte van mijn inkomen 52% om de mensen die echt niet kunnen te helpen. Maar mensen met een hobby financieren het maar zelf ;)



Als de koek anders/beter/efficiënter verdeeld kan worden helemaal prima. Maar vergeet niet dat de koek zonder grotere inspanningen niet toeneemt.
Alle reacties Link kopieren
Rechtvaardig zal het helaas niet worden Luxaflex. Te veel mensen die hun verantwoordelijkheid niet willen nemen voor hun leven en te veel mensen die met geld van de belastingbetaler die mensen daarvoor belonen en knuffelen.
Ben je nou helemaal gek?
Alsof we er niet-werkend uitkomen. Uit dit afvoerputje van Europa.
Alle reacties Link kopieren
quote:Luxaflex schreef op 20 november 2014 @ 21:52:

@Mutsje Begrijpend lezen helpt ook als je een baan zoekt :PZoals ik het lees denk jij dat werklozen voor de lol thuiszitten en daarom maar alle regelingen afgeschaft moeten worden zodat ze weer aan het werk gaan. Ik weet niet of je de kranten leest maar er zijn momenteel meer dan 600.000 werklozen maar geen 600.000 banen/werk te vergeven dus je kan wel de regelingen afschaffen maar als je dan nog geen baan hebt dan moet je volgens jou maar in armoede in een kartonnen doos gaan leven? Natuurlijk zitten er altijd lui bij die zelfs in een geweldige arbeidsmarkt en florerende economie niet willen werken maar momenteel is het toch anders. Als ze van de toeslagen af willen dan moeten ze de idioot hoge zorgpremies aanpakken en die hoge huren dan heb je die toeslagen niet meer nodig.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Nu gaat men er van uit dat mensen die niet werken, dat wel willen maar op de een of andere manier niet kunnen. Nu heb ik wel een andere mening daar over, maar ok. Dat kan nog worden af gedaan als solidariteit met de zwakkeren.



Straks niet meer, want die buurman die gewoon heel de dag lekker een feestje houdt, die kiest er voor om niet te werken. Jij brengt dat dan voor hem op.



Neuh, ik denk niet dat dat een samenleving goed doet.
Ik denk dat er meer banen komen als het risico bij ziekte en arbeidsongeschiktheid (2 jaar loon doorbetalen en ook nog eens 10 jaar aansprakelijk blijven i.g.v. een WIA-uitkering) bij de werkgever wordt weggehaald. Daarnaast zou het eenvoudiger moeten zijn om mensen te ontslaan. Alleen dan worden er banen gecreëerd. Ik weet van heel veel bedrijven dat zij eigenlijk liever iemand in vaste dienst nemen dan een uitzendkracht of ZZP'er inhuren. Toch kiezen zij voor een uitzendkracht of ZZP'er omdat de risico's die zij bij een vaste kracht lopen veel te groot zijn.



De nieuwe regels met voor werknemers met een tijdelijk contract werken ook niet mee. Er is geen proeftijd meer bij een tijdelijk contract. Je zal er maar op dag 1 achter komen dat je totaal de verkeerde hebt aangenomen. Dan zit je er mooi aan vast.



Stel je hebt iemand in dienst met een tijdelijk contract van een half jaar en hij wordt de eerste week ziek. Als hij na een half jaar ziek uit dienst gaat dan ben je nog gewoon aansprakelijk terwijl je niet eens zicht meer hebt op die persoon. Komt hij in de WIA, dan geldt ook die 10-jaar termijn.



Een basisinkomen gaat natuurlijk nooit iets worden als de grenzen zo openstaan als nu het geval is. Er komen jaarlijks bijna een half miljoen asielzoekers Europa binnen en je kunt binnen de EU je ook nog eens vrij vestigen in een ander land. Als je hier een basisinkomen zou invoeren dan heeft dat een enorme aanzuigende werking. Degenen die dan nog wel werken, kunnen dat nooit meer financieren. Zwitserland is daarom geen goed voorbeeld. Zij zitten niet in de EU en er komen lang niet zoveel nieuwkomers binnen als in Nederland of Duitsland.
Alle reacties Link kopieren
Hetzelfde systeem is ook een keer in de jaren 70 in een Amerikaanse stad ingevoerd, als proef. Het bleek heel erg goed te werken. Zo goed dat het een totale ommekeer zou betekenen van het bestaande systeem en veel ambtenarij zou moeten worden geschrapt. Het onderzoek is daarom jarenlang stilgezwegen door de conservatieve politici.



In de praktijk was het niet zo dat mensen ineens stopten met werken, hooguit werden er minder uren gewerkt.

Het ziekteverzuim ging omlaag. Doordat mensen vanuit hun eigen motivatie werken namen de stress-ziekten ook af.

Minder mensen kregen last van psychische ziekten zoals depressie of burnout.

Mensen die wilden mantelzorgen gingen dat ook doen. Er waren minder ouderen die opgenomen hoefden te worden, met hulp van familie konden die langer thuis blijven wonen.

Ook kinderopvang werd lang niet zo veel gebruik van gemaakt.

Veel mensen gingen zichzelf ontwikkelen door bijv een nieuwe opleiding te doen, of de tijd te nemen om een baan te vinden die bij ze past.



Ik geloof dat ze met het afschaffen van ingewikkelde regelingen rond subsidies / toeslagen zoals dat nu is, met gedaalde zorgkosten etc de balans bijna sluitend kregen. Maar net zo belangrijk als de kosten vind ik dat de bevolking er structureel gelukkiger van werd.



Ik zou er zo voor zijn om het in te voeren. Er is toch geen werk voor iedereen.. Maar dan heb je idd die vraag over massa-immigratie waar ik geen antwoord op weet..
quote:hilde85 schreef op 21 november 2014 @ 21:59:

Hetzelfde systeem is ook een keer in de jaren 70 in een Amerikaanse stad ingevoerd, als proef. Het bleek heel erg goed te werken. Zo goed dat het een totale ommekeer zou betekenen van het bestaande systeem en veel ambtenarij zou moeten worden geschrapt. Het onderzoek is daarom jarenlang stilgezwegen door de conservatieve politici.



In de praktijk was het niet zo dat mensen ineens stopten met werken, hooguit werden er minder uren gewerkt.

Het ziekteverzuim ging omlaag. Doordat mensen vanuit hun eigen motivatie werken namen de stress-ziekten ook af.

Minder mensen kregen last van psychische ziekten zoals depressie of burnout.

Mensen die wilden mantelzorgen gingen dat ook doen. Er waren minder ouderen die opgenomen hoefden te worden, met hulp van familie konden die langer thuis blijven wonen.

Ook kinderopvang werd lang niet zo veel gebruik van gemaakt.

Veel mensen gingen zichzelf ontwikkelen door bijv een nieuwe opleiding te doen, of de tijd te nemen om een baan te vinden die bij ze past.



Ik geloof dat ze met het afschaffen van ingewikkelde regelingen rond subsidies / toeslagen zoals dat nu is, met gedaalde zorgkosten etc de balans bijna sluitend kregen. Maar net zo belangrijk als de kosten vind ik dat de bevolking er structureel gelukkiger van werd.



Ik zou er zo voor zijn om het in te voeren. Er is toch geen werk voor iedereen.. Maar dan heb je idd die vraag over massa-immigratie waar ik geen antwoord op weet..Is het dan niet zo dat je kunt werken met staatsburgerschap? Je kunt wel in Nl. wonen en werken, dat betekent echter niet dat je Nederlander bent. Je kunt dit natuurlijk wel als voorwaarde stellen.
quote:Luxaflex schreef op 20 november 2014 @ 21:58:

Overigens betaal ik met liefde zelf over een gedeelte van mijn inkomen 52% om de mensen die echt niet kunnen te helpen. Maar mensen met een hobby financieren het maar zelf ;)



Als de koek anders/beter/efficiënter verdeeld kan worden helemaal prima. Maar vergeet niet dat de koek zonder grotere inspanningen niet toeneemt.Maar als er door verschuiving geen meer koek nodig is maar inderdaad anders verdeeld word vind je het wel een goed idee?
Alle reacties Link kopieren
Baan van 30 uur en meer per week, gezin met kinderen en mantelzorg over een zorgbehoevende. Ik vind de particpatie maatschappij heel leuk geïntroduceerd, maar is er ook een bijbehorend superpilletje voor het broodnodige super(wo)man gevoel wat je nodig hebt om dit allemaal te kunnen?



Als mensen een basis inkomen hebben, kunnen zij wat minder werken en kunnen werkelozen die beschikbare uren overnemen om zo werkervaring op te doen en/of parttime te werken.



Met een basisinkomen durven mensen misschien ook makkelijker risico's te nemen om bijvoorbeeld voor zichzelf te beginnen en te innoveren (zoals al door iemand gezegd werd) Ik wil een eigen bedrijf beginnen, maar dat is iets moeilijker met een fulltime baan om het broodnodige geld op de plank te krijgen. Zeker niet onmogelijk, maar de prioriteiten liggen nu anders.
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt
Canvas heeft er een aflevering aan gewijd zie ik net.

Vond het wel leuk om deze nog even te delen!



http://www.canvas.be/prog ... dc-43fd-b56f-3327fab14082

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven