Alleenstaande ouder en onregelmatige diensten (avond/nacht)

14-11-2014 20:53 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Ben het topic 'kind in je uppie' al aan het doorlezen om ervaringen te lezen, maar in dat topic reageren vooral vrouwen in die alleen een kind gaan krijgen, en aangezien er ook andere (niet bewuste) alleenstaande moeders of vaders zijn die hier mee te maken hebben, heb ik even een apart topic aangemaakt.



Ik ben op zoek naar ervaringen van alleenstaande ouders die onregelmatig werken. Dus dag- avond- en nachtdiensten afgewisseld?

Hoe doen of deden jullie dat met de opvang? En dan vooral 's avonds en 's nachts bedoel ik.



Ik werk zelf onregelmatig en probeer manieren te bedenken om een eventueel moederschap met mijn werk te kunnen combineren. Helaas heb ik geen echt sociaal netwerk als ouders of andere familie die zou kunnen oppassen, dus ik moet het vooralsnog met officiele opvanginstanties doen.



Iemand tips? Ervaringen? Met avond- en nacht gastouder opvang bijvoorbeeld?

Of andere oplossingen?



Ik 'hoor' ze graag!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel oprecht benieuwd wanneer je gaat slapen als je 's nachts gewerkt heb en overdag voor je kind moet zorgen. Een au pair lijkt me ook een goed idee, maar verdiep je goed in de werktijden. Je mag een au pair maar een bepaald aantal uren laten werken, dus daarmee heb je waarschijnlijk niet alles opgevangen. Of je moet een flex KDV vinden, waar je dus elke week een ander aantal dagen af kan nemen en dan iets voor 's nachts regelen. Dan breng je je kind 's ochtends uit je werk naar het KDV en ga je zelf slapen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:mallebeppie schreef op 17 november 2014 @ 19:34:

Jouw "oplossing" doet er in het geval van TO niet toe. Het geeft geen antwoord op haar vraag.Wel hoor. Zonder kind hoeft ze ook geen netwerk te hebben, geen au-pair te zoeken en geen kinderopvang voor dag en nacht te hebben. Prima oplossing dus.
quote:misspoez schreef op 18 november 2014 @ 22:39:

[...]



Wel hoor. Zonder kind hoeft ze ook geen netwerk te hebben, geen au-pair te zoeken en geen kinderopvang voor dag en nacht te hebben. Prima oplossing dus.Ben het hier eigenlijk wel mee eens. De omstandigheden zijn er niet naar: als in alleenstaand, geen sociaal netwerk en ook nog eens onregelmatige diensten. Het lijkt me een onmogelijk streven.
Ik ben op zoek naar ervaringen van alleenstaande ouders die onregelmatig werken. Dus dag- avond- en nachtdiensten afgewisseld?



Hoe doen of deden jullie dat met de opvang? En dan vooral 's avonds en 's nachts bedoel ik.



Dit is TO haar vraag. Ze vraagt naar ervaringen van alleenstaande ouders, die onregelmatig werken. Ze stelt hier niet de vraag: zal ik aan een zwangerschap beginnen ja of nee.



De gegeven antwoorden dragen in mijn opinie dus werkelijk helemaal niets bij.



En het is onzin om te denken dat het onhaalbaar is om als alleenstaande ouder onregelmatig te werken. Of je er gelukkig van wordt is een tweede, maar onmogelijk is het niet. Ik ben daar zelf een voorbeeld van.
Alle reacties Link kopieren
@Mallebeppie heb jij een groep mensen om je heen die in nood wat voor jullie kunnen betekenen ??



Dat zal denk ik wel schelen. Kijk to schrijft zelf dat ze geen achterwacht in de vorm van familie.

Dan wordt het al stukken moeilijker. Of je moet een aantal goede vrienden hebben die jouw kunnen helpen.

Net als jij hen weer uit de nood kan helpen.



Naar mijn idee is een investering in een redenlijk vangnet met kinderen belangerijk.

Zeker als je het kindje alleen wilt gaan opvoeden.



Alles kan lukken maar wel met een vangnet om je heen.
Alle reacties Link kopieren
Haar vraag kun je beantwoorden door gebruik te maken van een 24 uurs opvang.

En je diensten aan te passen aan je kindje.



Dan heb je de vraag beantwoord.



Maar alle acute situaties vang je daar niet mee op. Daar moet je creatief in denken.

En met kinderen moet je dat zeker.
Alle reacties Link kopieren
TO, eerder genoemde regel dat een aupair max 20 uur mag werken is volgens mij gesneuveld. Daar zou ik als ik jou was even goed naar kijken! Want in jouw geval lijkt me dit toch de beste optie.
quote:mallebeppie schreef op 19 november 2014 @ 15:04:

Ik ben op zoek naar ervaringen van alleenstaande ouders die onregelmatig werken. Dus dag- avond- en nachtdiensten afgewisseld?



Hoe doen of deden jullie dat met de opvang? En dan vooral 's avonds en 's nachts bedoel ik.

Je vergeet:quote:Of andere oplossingen?
Alle reacties Link kopieren
Is er bij jou TO in de straat/buurt niet een thuisblijf moeder? Eentje die wel wat bij wil verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Als je kindje een rustige baby is dan zou je het misschien mee kunnen nemen op nachtdienst? Dan hoef je alleen nog oppas voor overdag als jij slaapt.
Alle reacties Link kopieren
quote:benq schreef op 19 november 2014 @ 17:34:

Als je kindje een rustige baby is dan zou je het misschien mee kunnen nemen op nachtdienst? Dan hoef je alleen nog oppas voor overdag als jij slaapt.



je kind meenemen naar je werk?

kan ik me alleen voorstellen als je in de kinderdagopvang werkt.



@TO,

wat heb je voor werk en is het niet eerst mogelijk om werk te vinden met regelmatige diensten, als je bijv. in de zorg werkt dan zijn er zeker ook functies waar je geen nachtdiensten hoeft te draaien.
Alle reacties Link kopieren
quote:ambrosia9 schreef op 19 november 2014 @ 15:56:

TO, eerder genoemde regel dat een aupair max 20 uur mag werken is volgens mij gesneuveld. Daar zou ik als ik jou was even goed naar kijken! Want in jouw geval lijkt me dit toch de beste optie.Au-pair beleid ( regels)

https://ind.nl/zakelijk/au-pair-bureau/ ... uitgelicht



Ik ken ook au-pairs die voor 2 gezinnen werken. Daar is het zo dat gezin A de ruimte heef voor de au-pair maar niet heel veel oppas nodig heeft. Gezin B 'neemt ook uren af'. Daar zitten wel wat regels aan vast.



Het lijkt me ook wel handig(er) om een vast rooster te hebben, dat kan dan nog met wisselende diensten. Denk aan vaste dagen in de week ( dan kun je terugvallen op een kdv want veel kdv's doen moeilijk over wisselende zorgvraag over de dagen heen of het kost veel meer geld). Een gastouder is vaak flexibeler maar ook niet oneindig, die is immers ook aan regels gebonden.

Niet iedere werkgever / roosteraar is geneigd om mee te denken, dat ligt bijv ook aan de situatie hoeveel werknemers er met specifieke wensen er zijn.



Een netwerk breder dan een kdv/gastouder + iemand voor de nachten is als alleenstaande ouder zeker wenselijk. Wellicht moet je over een schaamtedrempel oid stappen hiervoor.



Er zijn studentenoppas-websites, wellicht ook om eens naar te kijken. Plaats eens een advertentie.



Laat eens uitrekenen wat financieel gunstiger is: alle diensten en volledig onregelmatig met duurdere oppas hierdoor ( een contract met een kdv die flexibele contractren aanbiedt is duurder, je hebt oppas nodig voor opvang buiten kantooruren etc) of bijv regelmatiger werken en een dag meer werken en een dag meer opvang nodig hebben.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Als je bloed kan prikken kun je ook op het laboratoruim gaan werken in een ziekenhuis.



Of als baliemedewerker poli. Je hoeft toch niet de nachtdiensten te blijven doen al zal ort wel wat opleveren.



Of je moet investeren in gelijkgestemde alleenstaande ouders. En een sociaal vangnet creeren.



Lijkt mij voor jezelf ook fijner.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe doe je dat als je voor de nacht een opvang hebt en je moet overdag nog slapen.



Moet je je kind dan 24 uur dan ergens anders onderbrengen ?



Lijkt me niet dat het bevordenlijk is als je overdag niet je uurtjes kan maken met slapen.

Het alleen dingen moeten doen met een kindje en dan nachtdiensten. Zou mij al benauwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf (nog) geen kinderen maar dit onderwerp heeft ook mijn interesse.

Er zijn genoeg banen waarbij onregelmatig werken noodzakelijk is. Veel kinderopvang is toch wel heel erg gericht op overdag.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals allen dank voor de reacties.



Zoals al eerder door een enkeling is genoemd, heb ik dit topic juist geopend om goed voorbereid te zijn en niets overhaast te doen. Het is een weloverwogen beslissing om aan een eventuele zwangerschap te beginnen....

Juist omdat ik alle nadelen en mogelijke praktische problemen heel goed voor ogen heb (heb hier gelukkig nog geen andere problemen gelezen waar ik mogelijk tegenaan zou kunnen lopen dan die ik zelf al had bedacht), ben ik op zoek naar ervaringenen en tips van andere alleenstaande moeders die onregelmatig werken en hier ook mee te maken hebben (gehad).



Uiteraard weet ik dat 't het makkelijkste zou zijn om te zeggen, dan maar een goudvis of een konijn of..... en geen baby, omdat de omstandigheden als alleenstaande met onregelmatig werk niet optimaal zijn, maar zoals ook al eerder is gezegd: 'waar een wil is....'

En dat blijf ik me, ondanks alle minpunten, maar gewoon voor ogen houden (zonder dus de ogen te sluiten voor die beren op de weg die er ongetwijfeld zullen komen). Wie weet gaat/mag het er ooit van komen.



Ik blijf open staan voor ervaringen en tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven