Moeder van staatsecretaris zit in eigen urine

05-11-2014 11:06 237 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vader van staatssecretaris Volksgezondheid Martin van Rijn (PvdA) klaagt over de zorg die de demente moeder van Van Rijn krijgt van de Haagse zorgaanbieder WZH. In het Algemeen Dagblad doet de 81-jarige man zijn beklag. “Soms loopt de urine langs haar enkels”, vertelt Joop van Rijn aan de krant. Het ministerie van Volksgezondheid bevestigt tegenover Omroep West dat het om de moeder van staatssecretaris Van Rijn gaat.



Samen met zijn buurman Ben Oude Nijhuis (82), wiens vrouw ook dement is en bij WZH – een van de grotere aanbieders van ouderenzorg in de regio Den Haag – woont, vertelt Van Rijn senior zijn verhaal in de krant.



De zorgaanbieder wil niet ingaan op de kwestie. “Wij zijn in goed gesprek met de mantelzorger. Voor wat betreft de vraag over het dienstrooster: wij hebben een dienstrooster wat 24 uur per dag dekking kent waarbij medewerkers aanwezig zijn ten behoeve van meerdere bewoners. Een individuele casus kent meerdere aspecten en daar kunnen we verder niet op in gaan.”



Update 18.03 - Staatssecretaris Van Rijn laat in een reactie aan het ANP weten:





“Mijn persoonlijke situatie is mijn inspiratiebron geweest om in de politiek te gaan. Dat is geen geheim, ik heb het een paar weken na mijn aantreden in de Tweede Kamer gezegd. Dat de kwaliteit van zorg omhoog moet, wordt in heel Nederland breed gedeeld. Daarom is dat wat mij betreft de belangrijkste pijler onder de hervorming van de langdurige zorg.”
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Je zou denken dat je met een baan als staatssecretaris wel zorg kan inkopen voor je ouders...
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt
Ben Oude Nijhuis is overleden



Maandag bereikte de redactie van Pauw het trieste bericht dat Ben Oude Nijhuis (82) is overleden. Oude Nijhuis was twee weken geleden bij ons te gast om te vertellen over de schrijnende situatie waarin zijn vrouw, wonend in een verpleeghuis, verkeert. Zaterdag werd Oude Nijhuis getroffen door een hersenbloeding. Maandag overleed hij aan de gevolgen daarvan.



De redactie van Pauw herdenkt een moedig man.



RIP
Zeer triest. De spanning is hem fataal geworden.
Alle reacties Link kopieren
quote:lammy schreef op 19 november 2014 @ 10:56:

Zeer triest. De spanning is hem fataal geworden.Goh, ben jij anatoom-patholoog?
Zuurtje hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hier een heleboel dingen door elkaar gehaald worden.

De moeder van de staatssecr. die in haar eigen urine zit, is zo dement, dat van een gewoon gesprek geen sprake meer kan zijn. Mijn schoonmoeder is ook zo geëindigd. Kon niet praten, kon niet zelf eten, herkende ons niet.



Wij zelf woonden toen in het buitenland maar als we eens in Nederland waren, was 1 bezoekje meestal genoeg, vooral mijn man kon er niet tegen, zat naast zijn moeder te huilen en was nog dagenlang van streek.



Ik vind dat deze mensen goed verzorgd moeten worden, dat ze niet in hun eigen uitwerpselen moeten liggen, maar om van de familie te verwachten dat die er vaak naar toe gaat?



Bij mensen die gewoon stokoud zijn zoals mijn moeder van 91, helpen we haar zoveel we kunnen, maar zijn dit ook best vaak zat, want ze heeft altijd kritiek, ze was al nooit een van de gezelligste en nu is ze af en toe gewoon een naar mens! Tsja, het klinkt misschien vreemd om dit van je eigen moeder te zeggen, maar een andere omschrijving heb ik ook niet. Toch doen we nog van alles voor haar, met stank voor dank, want kook je voor haar, dan is het niet lekker! Haal je boodschappen (iedere week vragen we wat ze nodig heeft en iedere week zegt ze, "ja, nou, gewoon hetzelfde hoor" en kom je dan weer terug met al je tassen, dan is ze boos, want waar zijn HAAR sperciebonen, en goh! alweer koffie, ik heb nog 6 pakken liggen etc. etc.etc. zucht! Doe je de was, dan vouw je het niet goed op en ligt het volgens haar niet netjes in de kast. Reuze boeiend allemaal.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
@mienietjefietje,



Dus als iemand zo dement is dat hij of zij niemand meer herkent dan hoef je als familie minimaal of nooit meer langs te komen??



Ik ben juist voorstander, als de huidige bezuinigingen niet veranderen, dat je als familie verplicht bent om een minimaal aantal momenten per week letterlijk mee te helpen door bijv. Toezicht te houden, eten te geven of iemand eens naar buiten te brengen.



Mensen zo dement die hebben soms jaren geen frisse buitenlucht meer ingeademd. Je baby weet het de volgende dag ook niet meer, schijt ook zijn luier vol, praat ook niet terug, maar die doe je toch ook dagelijks even naar buiten bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ben Oude Nijhuis is overleden.



Zo moedig, zo respectvol, wat een mooie oudere man.



Rust in vrede, lieve Ben,



veel mensen hebben je gezien, je hebt de discussie op de kaart gezet, en hopelijk zijn de veranderingen die je zag op de afdeling van je vrouw blijvend.



Alle reacties Link kopieren
quote:absor schreef op 19 november 2014 @ 16:16:

@mienietjefietje,



Dus als iemand zo dement is dat hij of zij niemand meer herkent dan hoef je als familie minimaal of nooit meer langs te komen??



Ik ben juist voorstander, als de huidige bezuinigingen niet veranderen, dat je als familie verplicht bent om een minimaal aantal momenten per week letterlijk mee te helpen door bijv. Toezicht te houden, eten te geven of iemand eens naar buiten te brengen.



Mensen zo dement die hebben soms jaren geen frisse buitenlucht meer ingeademd. Je baby weet het de volgende dag ook niet meer, schijt ook zijn luier vol, praat ook niet terug, maar die doe je toch ook dagelijks even naar buiten bijvoorbeeld.



Dat kan je wel vinden vanaf je burostoel, maar de realiteit is dat mensen soms al compleet dement zijn met 72 jaar, hun kinderen zijn dan zelf in de 40, hebben een full-time baan en ook kinderen die naar school moeten, sport etc.

En ja, ik vind dat de kinderen dan voor gaan.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:nessemeisje schreef op 19 november 2014 @ 11:03:

[...]



Goh, ben jij anatoom-patholoog?Nee hoezo.
quote:lammy schreef op 21 november 2014 @ 07:03:

[...]





Nee hoezo.Hoe weet je dan dat de spanning hem teveel is geworden?
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 12 november 2014 @ 12:40:

Overigens is het denk ik een illusie dat je als "jongere" nu ervoor kunt zorgen dat je financieel voorbereid bent op de tijd dat je oud bent en zorg nodig hebt.



Veel babyboomers hebben inmiddels braaf 30-40 jaar aan hun pensioen gespaard. Dat leek een goede garantie op inkomen, waar je later zorg voor kunt inkopen. Maar die pensioenen zijn de laatste 5 jaar al 10% minder waard geworden doordat de overheid inflatiecorrectie verbiedt.

Veel babyboomers hebben een huis gekocht: De afgelopen jaren is een deel van de overwaarde door het instorten van de huizenprijzen verdampt.

Dan zijn er ook nog genoeg babyboomers die door de crisis werkloos geworden zijn en hun spaargeld hebben moeten aanspreken of die nooit de mogelijkheid hebben gehad om te sparen.



Vijftig jaar is een te lange tijd om er als individu op te kunnen rekenen dat de omstandigheden gelijk blijven zodat financiële keuzes die je aan het begin van je volwassen leven hebt gemaakt aan het eind lonend blijken. En te kort om op dit soort veranderingen in te kunnen spelen door bijstelling van je financiële beleid.



Klopt je kunt alle veranderingen niet voorblijven en op anticiperen, toen wij aan kinderen begonnen oudste is inmiddels 15 jaar, spaarde wij daar eerst voor, kinderopvang heeft heel veel geld gekost, die regelingen waren er toen nog niet. Dat de invoering van de euro zoveel financiële consequenties had kon ik ook niet voorzien, dat heeft ons allen veel geld gekost, dat de energie kosten en gemeente heffingen zo enorm zouden stijgen had ik ook niet voorzien. heb Vut premies betaald, helaas zelf geen recht op, studiefinanciering voor mijn kinderen verdwijnt, man en ik bouwen beide pensioen op de premie's daarvan zijn enorm gestegen maar ben van eindloon pensioenopbouw naar middenloon op bouw gegaan, en mijn pensioen wordt telkens minder, ons huis net als dat van anderen enorm gedaald in waarde. Geen idee hoe ik nog extra zou kunnen sparen voor de opleidingen van mijn kinderen, laat staan dat ik voor mijn oude dag kan bij sparen.. Mijn ouders en schoonouders hoogbejaard, en afhankelijk van hulp, dagelijks thuiszorg voor het douchen en aankleden, en wij kinderen springen naast onze fulltime banen en eigen gezin zo vaak mogelijk in. Schoonvader op wachtlijst opname, maar kan met al die bezuinigingen nog wel even duren. Misschien moet Rutte zich maar eens uitspreken dat mensen voortaan bij bijv. 80 jaar een euthanasie pil krijgen en dat het dan klaar is, als je met medische keuringen gaat werken ga je krijgen dat rijke mensen zo'n arts omkopen dus leeftijdsgrens is dan wel zo democratisch. En is misschien ook netter dan mensen in een te volle luier te laten zitten waar de urine langs de enkels loopt, en de mensen die niet meer in een verzorgings tehuis terecht komen en dus thuis eenzaam en vervuild blijven zitten.



En oja voor de mensen die zeggen dat oude mensen zelf zorg moeten regelen, dat lukt die mensen niet meer, zeker niet als je geestelijk slechter wordt (alzheimer) die vragen niet om hulp hebben geen idee hoe dat al zou moeten, die vervuilen, vergeten te eten, worden eenzaam, mensen vinden het niet leuk meer om langs te komen als mensen 100x hetzelfde vertellen, of niet meer kunnen praten. laat staan dat ze nog op een pc kunnen inloggen voor hulp, want ja korte termijn geheugen gaat er als eerste aan.



Als mijn ouders en schoonouders hun hulp zelf hadden moeten regelen was er geen hulp geweest, en nee aan de huisarts heb je niets, geen begeleiding, geen interesse. een Casemanager die kan veel betekenen maar ook dat moet je zelf aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Erg triest.
LOEP ME MAAR aub.
Gister in de Leeuwarder Courant: "De huishoudelijke hulp kost (de gemeente) Dantumadiel dit jaar zeker ¤ 213.000 meer dan voorzien. De vergoeding loopt voor veel mensen door tot 1 mei, terwijl de gemeente uitgegaan was van een beëindiging per 1 januari."



En ik dacht: "Lees ik dat nou goed of is het een zetfout? Wordt er echt 2 ton per 4 maanden uitgegeven aan de poetshulp? Dat is ¤ 600.000 per jaar! En we hebben meer dan 350 gemeenten in NL, dat zou dan in totaal op jaarbasis minimaal 350 x 600.000 = ¤ 210.000.000 zijn?!".



Iemand een idee of dit klopt? Laat het toch alsjeblieft niet waar zijn! Meer dan 200 miljoen euro overheidsgeld dat aan huishoudelijke hulp besteed wordt!
Alle reacties Link kopieren
quote:deepspace schreef op 15 januari 2015 @ 13:50:

Gister in de Leeuwarder Courant: "De huishoudelijke hulp kost (de gemeente) Dantumadiel dit jaar zeker ¤ 213.000 meer dan voorzien. De vergoeding loopt voor veel mensen door tot 1 mei, terwijl de gemeente uitgegaan was van een beëindiging per 1 januari."



En ik dacht: "Lees ik dat nou goed of is het een zetfout? Wordt er echt 2 ton per 4 maanden uitgegeven aan de poetshulp? Dat is ¤ 600.000 per jaar! En we hebben meer dan 350 gemeenten in NL, dat zou dan in totaal op jaarbasis minimaal 350 x 600.000 = ¤ 210.000.000 zijn?!".



Iemand een idee of dit klopt? Laat het toch alsjeblieft niet waar zijn! Meer dan 200 miljoen euro overheidsgeld dat aan huishoudelijke hulp besteed wordt!



Doe niet zo dramatisch!



Het lijkt heel erg, maar van die 350 gemeenten zijn er natuurlijk ook een heleboel (de meerderheid) die een veel kleiner aantal bejaarden huisvesten! En die dus veel minder uitgeven, dus je totaal bedrag klopt al niet.



Overigens geeft de overheid miljarden om kunst te stimuleren.....kunst die gesubsidieerd wordt voor de upper-class....



Bron: Elsevier



Gemeenten, provincies en de rijksoverheid hebben in 2009 ongeveer 1,7 miljard euro uitgegeven aan kunst- en cultuursubsidies, gemiddeld 100 euro per Nederlander.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:mienietjefietje schreef op 16 januari 2015 @ 10:48:

[...]





Doe niet zo dramatisch!



Het lijkt heel erg, maar van die 350 gemeenten zijn er natuurlijk ook een heleboel (de meerderheid) die een veel kleiner aantal bejaarden huisvesten! En die dus veel minder uitgeven, dus je totaal bedrag klopt al niet.



Ik reken zuinig. Er zijn 393 gemeenten in NL. In Dantumadiel wonen nog geen 20.000 mensen dus dat is een kleine gemeente.



Overigens geeft de overheid miljarden om kunst te stimuleren.....kunst die gesubsidieerd wordt voor de upper-class....



Wat wil je hier mee zeggen?



Bron: Elsevier



Gemeenten, provincies en de rijksoverheid hebben in 2009 ongeveer 1,7 miljard euro uitgegeven aan kunst- en cultuursubsidies, gemiddeld 100 euro per Nederlander.We zijn inmiddels 2015. Wellicht zijn deze uitgaven gedaald.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens wat er allemaal van dat salaris weer afgaat aan belasting aan andere afdrachten, je doet net of de mensen die het werk uitoefenen zoveel verdienen,bovendien is het toch de bedoeling dat mensen wit werken of niet soms?
Ik vind het schoonhouden van je eigen huis geen overheidstaak.
Alle reacties Link kopieren
Nee als je het zelf niet kunt dan verek je maar, kunnen mensen je fijn voorviezerik uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
quote:deepspace schreef op 16 januari 2015 @ 14:02:

Ik vind het schoonhouden van je eigen huis geen overheidstaak.



En hoe moet dat dan bij mensen die daar zelf niet meer toe in staat zijn en die geen geld hebben om een particuliere hulp te betalen, die geen kinderen hebben en alleen kennissen hebben die ook oud en krakkemikkig zijn? Die mogen gewoon vervuilen?

De verzorgingsstaat wordt langzaam maar zeker afgebroken maar de mensen die na WOII Nederland hielpen mee opbouwen waardoor de huidige generaties het nu zo goed hebben zijn daar nu de dupe van, de jongere generaties weten nu al waar ze aan toe zijn als ze zelf krakkemikkig worden dus die kunnen alvast beginnen met zich indekken.
verba volant, scripta manent.
Als je het zelf niet meer kunt kan je iemand inhuren. Als je dát al niet meer zelf kunt betalen dan heb je iets heel erg fout gedaan in je leven. Kom op zeg mensen, de poetshulp hoeft toch niet door de overheid betaald te worden!
Alle reacties Link kopieren
quote:deepspace schreef op 16 januari 2015 @ 15:28:

Als je het zelf niet meer kunt kan je iemand inhuren. Als je dát al niet meer zelf kunt betalen dan heb je iets heel erg fout gedaan in je leven. Kom op zeg mensen, de poetshulp hoeft toch niet door de overheid betaald te worden!Ik ben het met je eens hoor, maar dit is zo ingeworteld dat het voor sommigen een absoluut recht is waar niet aan getornd mag worden.
quote:deepspace schreef op 16 januari 2015 @ 15:28:

Als je het zelf niet meer kunt kan je iemand inhuren. Als je dát al niet meer zelf kunt betalen dan heb je iets heel erg fout gedaan in je leven. Kom op zeg mensen, de poetshulp hoeft toch niet door de overheid betaald te worden!Ja hoor, de aow is tegenwoordig zo hoog dat mensen daar makkelijk personeel van kunnen betalen
Alle reacties Link kopieren
quote:deepspace schreef op 16 januari 2015 @ 15:28:

Als je het zelf niet meer kunt kan je iemand inhuren. Als je dát al niet meer zelf kunt betalen dan heb je iets heel erg fout gedaan in je leven. Kom op zeg mensen, de poetshulp hoeft toch niet door de overheid betaald te worden!



Niet iedereen die alleen maar van een AOW'tje moet rondkomen heeft iets heel erg fout gedaan. Ik ken meerdere mensen die het alleen van hun AOW moeten doen en ik ben beslist niet jaloers.

Een kennis van mijn moeder, eveneens 91, heeft alleen AOW, niet iedereen heeft in het verleden een pensioen kunnen opbouwen, geen kinderen, geen broers en zussen en net als mijn moeder ook alleen maar krakkemikkige kennissen. Huishoudelijke hulp kan ze niet betalen, zelf kan ze nog net een beetje stof afnemen vanuit haar rolstoel, voor een plaats in een verzorgingshuis komt ze niet in aanmerking (onvoldoende indicatie), koken kan ze niet meer, een dagelijkse maaltijd aan huis kan ze niet betalen, boodschappen kan ze niet doen, onder de douche kan ze niet alleen want ze kan niet langer dan een halve minuut staan. Nu heeft ze nog een buurvrouw die wat hand- en spandiensten verricht maar die gaat binnenkort verhuizen, daar zit je dan.



Je kunt er wel makkelijk over denken maar wacht maar tot je er zelf mee te maken krijgt, dan piep je wel anders. Mijn moeder kan het gelukkig allemaal makkelijk bekostigen en als dat niet het geval was dan deden wij dat wel maar niet iedereen verkeert in die positie. Het is ook niet zo dat de overheid een poetshulp betaalt, je betaalt te allen tijde een eigen bijdrage die afhankelijk is van je inkomen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:deepspace schreef op 16 januari 2015 @ 15:28:

Als je het zelf niet meer kunt kan je iemand inhuren. Als je dát al niet meer zelf kunt betalen dan heb je iets heel erg fout gedaan in je leven. Kom op zeg mensen, de poetshulp hoeft toch niet door de overheid betaald te worden!Vertel eens wat je dan hebt fout gedaan, weet de rest van nederland ook gelijk wat zemoeten doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven