Het Racisme in Nederland Wat Volgens Vele Niet Bestaat!

18-11-2014 08:13 613 berichten
Heel erg jammer maar ook verbaas ik me er niet over. Nu is het wachten op de ontkenningen..





http://www.nu.nl/sport/39 ... -foto-raken-fer-diep.html



Ik kon me niet voorstellen dat dit in 2014 in Nederland voorkomt. De geplaatste teksten raken me diep", zegt Fer tegen De Telegraaf. "Ik ben verdrietig en teleurgesteld tegelijk."



De speler van Queens Park Rangers plaatste vrijdag een foto op Twitter met daarop negen 'gekleurde' spelers van het Nederlands elftal. In reacties op de foto werden de voetballers vergeleken met apen, slaven en Zwarte Pieten.



"Als voetballer krijg je vooral in de voormalige Oostbloklanden vanaf de tribunes met apengeluiden te maken", stelt de 24-jarige Fer. "Maar wat er nu is gebeurd vind ik nog erger."



"Het voelt alsof die mensen willen zeggen: jij hoort niet in het Nederlands elftal… En dat zijn waarschijnlijk de fans die het hardst stonden te juichen toen ik op het WK scoorde tegen Chili."
@Kadanz, stel je van die scholen maar niet teveel voor. Hun doel is om hun leerlingen ergens onder dak te krijgen. In al die tijd heeft mijn man slechts één stagebegeleider vanuit school gehad die daadwerkelijk tussentijds op het bedrijf kwam om over de vorderingen van zijn leerlingen te praten. Overbodig te zeggen, dat de stages van deze school het meest succesvol waren.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 20 november 2014 @ 10:46:

[...]





Procentueel gezien, ja?Nee, absoluut. Er zijn ongeveer 1,3 miljoen analfabeten en laaggeletterden in NL en daarvan is bijna 70% autochtoon. En bizar genoeg zijn dat niet eens alleen oude mensen, maar ook gewoon jongeren en volwassen jonger dan 45.
Am Yisrael Chai!
Je staart jezelf blind, en ziet t grotere plaatje niet, de meerderheid van de Nederlandse bevolking heeft een pesthekel aan racisme, jij baalt alleen als een stekker dat "jullie" mannen zich lekkerder maken op een Hollandse dames, daar is jou haat ontstaan, dit heeft geen ruk te maken met racisme, dit heeft te maken met jou instelling en bekrompenheid wat jij racisme noemt...een goed begin begint bij je zelf en dame, je bent geen haar beter dan de grootste skinhead die er rondloopt
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 20 november 2014 @ 18:08:

[...]



Nee. Jij komt met dit voorbeeld, waar ik in eerste instantie geen discriminatie in zie. En in tweede instantie ook niet. Vanochtend vroeg ik me dus af of je precies hetzelfde had gereageerd als het een Engelsman betrof. Ook omdat je toch in je eerste post uitweidde over zijn accent. Immers, wat heeft een accent hiermee te maken? Het is dan heel normaal om je af te vragen of onbewust er toch een andere keuze is gemaakt... Vandaar de vraag aan jou.



Ik weidde helemaal niet uit over zijn accent. Ik gaf aan dat hij nog niet goed Nederlands sprak, en het Nederlands wat hij wel sprak was met een zwaar accent.

Jij bent nu net zo bezig als de school waar hij vandaan kwam, je probeert net zo lang te zoeken totdat je kan zeggen: 'zie je wel!!'

Heel raar.

Maar ik wil best antwoord geven op je vraag hoor. Zoals ik al aangaf, de werkzaamheden zouden bestaan uit: klanten na bellen, telefoon opnemen, offertes uitwerken enz.

Dus nee, het lijkt me ook niet handig als Martin Jones uit Bristol dit werk gaat doen als hij gebrekkig Nederlands spreekt met een Engels accent.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 20 november 2014 @ 21:21:

[...]



Ben er helemaal mee eens wat je hierboven schrijft.

En wellicht melk ik het een beetje uit, maar toch.

De school van de jongen zag wél kansen.

De school ging zelfs zo ver dat ze lieten doorschemeren dat de jongen volgens hun op oneerlijke wijze is afgewezen, hetgeen Baudolino een vreemd gevoel gaf.



Je ziet zelf hier hoe gemakkelijk bepaalde groepen worden gediscrimineerd en bij voorbaat niet uitgenodigd worden voor een gesprek vanwege hun afkomst. Het schijnt in ieder geval niemand te verbazen in dit topic! Het is bijvoorbeeld ook een bekend verschijnsel dat allochtonen stelselmatig een lager schooladvies krijgen vergeleken met klasgenootjes die dezelfde cijfers en resultaten halen. Dát is dus Nederland anno 2014. Is het dan echt zo gek dat ik Baudolino toch nog één keer vraag of er, wellicht onbewust, ook andere zaken hebben meegespeeld bij de afwijzing van deze jongen?



De stagebegeleider op de school van die jongen moet zo'n jongen zien te plaatsen. En dat lukte niet, dus die stagebegeleider was gefrustreerd, want hij zit met nog tig leerlingen die nergens geplaatst kunnen worden. Even ter illustratie, op de laatste stageplek op MBO niveau die we hadden, kregen we 21 reacties.

Als je dan al een achterstand hebt op taalgebied, dan kom je er zowat niet tussen. Want het is natuurlijk wel iets zakelijks. De leerling moet er wat van leren, maar het bedrijf moet er ook baat bij hebben.
NL ontbreekt het aan visie en aan daadkracht. Onze economie (lees verzorgingsstaat) kan de arbeidsmigratie niet verwerken zonder dat er slachtoffers vallen. Laag opgeleide en kansarme werkzoekenden moeten daarom naar de laag betaalde, zware industrie in Polen en Tsjechië, naar zgn. Hollanderhotels. Met discriminatie heeft dat niets te maken.
quote:Baudolino schreef op 21 november 2014 @ 09:05:

[...]





Ik weidde helemaal niet uit over zijn accent. Ik gaf aan dat hij nog niet goed Nederlands sprak, en het Nederlands wat hij wel sprak was met een zwaar accent.

Jij bent nu net zo bezig als de school waar hij vandaan kwam, je probeert net zo lang te zoeken totdat je kan zeggen: 'zie je wel!!'

Heel raar.

Maar ik wil best antwoord geven op je vraag hoor. Zoals ik al aangaf, de werkzaamheden zouden bestaan uit: klanten na bellen, telefoon opnemen, offertes uitwerken enz.

Dus nee, het lijkt me ook niet handig als Martin Jones uit Bristol dit werk gaat doen als hij gebrekkig Nederlands spreekt met een Engels accent.

Je hebt je punt nu heel duidelijk naar voren gebracht en wat mij betreft is er, zoals eerder gezegd, niet veel aan de hand. Maar snap jij de positie van de school? Ze hebben te maken met bedrijven die, zoals Natasha_Poet zo mooi omschrijft, sommige mensen met een bepaalde achternaam en vruchtbare vrouwen bij voorbaat al niet aannemen. NIEMAND, die daar verder z'n mond over opentrekt. Gek genoeg ook niet hier in dit topic!



Is het dan echt zo vreemd dat een school even doorvraagt naar de reden van de weigering? Waarom krijg je daar een raar gevoel van, het is blijkbaar schering en inslag, racisme en discriminatie in het bedrijfsleven.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 20 november 2014 @ 22:42:

[...]





Nee, absoluut. Er zijn ongeveer 1,3 miljoen analfabeten en laaggeletterden in NL en daarvan is bijna 70% autochtoon. En bizar genoeg zijn dat niet eens alleen oude mensen, maar ook gewoon jongeren en volwassen jonger dan 45.Absoluut is natuurlijk niet zo vreemd, autochone Nederlanders zijn de grootste groep. Overigens presteert Nederland op Noorwegen na wel het beste op het gebied van laaggeletterdheid. Alleen in Noorwegen zijn minder laaggeletterden. Dat is ook het vermelden waard.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 21 november 2014 @ 09:48:

[...]



Je hebt je punt nu heel duidelijk naar voren gebracht en wat mij betreft is er, zoals eerder gezegd, niet veel aan de hand. Maar snap jij de positie van de school? Ze hebben te maken met bedrijven die, zoals Natasha_Poet zo mooi omschrijft, sommige mensen met een bepaalde achternaam en vruchtbare vrouwen bij voorbaat al niet aannemen. NIEMAND, die daar verder z'n mond over opentrekt. Gek genoeg ook niet hier in dit topic!



Is het dan echt zo vreemd dat een school even doorvraagt naar de reden van de weigering? Waarom krijg je daar een raar gevoel van, het is blijkbaar schering en inslag, racisme en discriminatie in het bedrijfsleven.



Nee, natuurlijk is het niet vreemd dat een school doorvraagt naar de reden van weigering, dat is de issue ook helemaal niet. Ik heb ook duidelijk de reden gegeven, het gaat alleen om de insinuatie die gegeven werd na opgave van reden. Terwijl ik het een hele duidelijke reden vond. En wel zo duidelijk dat de school ook niet als tegenargument kon aanvoeren dat zij wel vonden dat het Nederlands goed genoeg was. Want dat was het overduidelijk niet.

En toen ik daar met mijn werkgever over sprak gaf hij aan: je kan het ook omdraaien, waarom sturen jullie ons in vredesnaam iemand die de Nederlandse taal niet machtig is, gezien de functieomschrijving.

Zo kan je het ook bekijken natuurlijk.
Racisme en discriminatie in het bedrijfsleven.

Net als in het voetbal: vrijheid om te kiezen wie je wilt, ongeacht etc.etc. Die paar schreeuwers op het internet mogen toch ook niet bepalen dat hun voetbalclub blank wordt?

Nu, zo moeten een paar schreeuwers ook niet bepalen dat een arbeidsorganisatie zich moet verdedigen wegens haar keuze voor een bepaalde kandidaat. Of voor het afwijzen van de ander.
quote:smalltalkxpert schreef op 21 november 2014 @ 10:01:

Racisme en discriminatie in het bedrijfsleven.

Net als in het voetbal: vrijheid om te kiezen wie je wilt, ongeacht etc.etc. Die paar schreeuwers op het internet mogen toch ook niet bepalen dat hun voetbalclub blank wordt?

Nu, zo moeten een paar schreeuwers ook niet bepalen dat een arbeidsorganisatie zich moet verdedigen wegens haar keuze voor een bepaalde kandidaat. Of voor het afwijzen van de ander.Met dien verstande dat discriminatie op basis van afkomst niet is toegestaan. Zo simpel is het. Nu kun je honderd verschillende excuses verzinnen waarom ze dat wel doen in bepaalde bedrijven, maar dat neemt niet weg dat het tegen de wet is. Waarom probeer je ons van het tegenovergestelde te overtuigen?
Ongeacht etc.etc. Schreef ik al, Kadanz. Reageer eens inhoudelijk op mijn argument?
quote:Baudolino schreef op 21 november 2014 @ 09:57:

[...]





Nee, natuurlijk is het niet vreemd dat een school doorvraagt naar de reden van weigering, dat is de issue ook helemaal niet. Ik heb ook duidelijk de reden gegeven, het gaat alleen om de insinuatie die gegeven werd na opgave van reden. Terwijl ik het een hele duidelijke reden vond. En wel zo duidelijk dat de school ook niet als tegenargument kon aanvoeren dat zij wel vonden dat het Nederlands goed genoeg was. Want dat was het overduidelijk niet.

En toen ik daar met mijn werkgever over sprak gaf hij aan: je kan het ook omdraaien, waarom sturen jullie ons in vredesnaam iemand die de Nederlandse taal niet machtig is, gezien de functieomschrijving.

Zo kan je het ook bekijken natuurlijk.Misschien omdat ze andere verwachtingen hebben van een stage? Jullie zien een stagiair haast als een volwaardig medewerker, gezien de functieomschrijving. Misschien heeft de school hier toch een ander beeld over. In zijn vorige stage moest hij meer schoonmaken dan dat hij iets nuttigs deed. Dat zegt eigenlijk al genoeg...de school verwacht niet zo veel van een eerstejaars MBO-stage.
quote:smalltalkxpert schreef op 21 november 2014 @ 10:16:

Ongeacht etc.etc. Schreef ik al, Kadanz. Reageer eens inhoudelijk op mijn argument?In een ideale wereld zou een bedrijf zich niet hoeven te verdedigen. Het zou een schande zijn om beticht te worden van discriminatie. In onze wereld verkondigen sommige bedrijven en/of personen openlijk dat ze discrimineren op basis van afkomst en geslacht. Dan moet je er niet van opkijken als er vragen komen bij een afwijzing.
Welke vrijheid wil je die mensen afnemen, zolang men zich binnen de kaders van de wet begeeft?
quote:smalltalkxpert schreef op 21 november 2014 @ 10:30:

Welke vrijheid wil je die mensen afnemen, zolang men zich binnen de kaders van de wet begeeft?Je begeeft je doorgaans niet binnen de kaders van de wet als je discrimineert op basis van afkomst of geslacht. Of zie jij dat anders?
Kansarmen, laag (slecht) opgeleiden zijn beter af met: Een duidelijk industriebeleid, Schiphol, R`damse havens, werk zat. Maar niet per scooter vanuit Utrecht. Het probleem is arbeidsmigratie en een slappe overheid, dienaangaande.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 21 november 2014 @ 10:18:

[...]



Misschien omdat ze andere verwachtingen hebben van een stage? Jullie zien een stagiair haast als een volwaardig medewerker, gezien de functieomschrijving. Misschien heeft de school hier toch een ander beeld over. In zijn vorige stage moest hij meer schoonmaken dan dat hij iets nuttigs deed. Dat zegt eigenlijk al genoeg...de school verwacht niet zo veel van een eerstejaars MBO-stage.



Ach welnee, die scholen zitten met hun handen in het haar, zij weten ook niet meer wat ze moeten doen om dat soort leerlingen geplaatst te krijgen. Dat begrijp ik ook wel. Daardoor ontstond ook de discussie met mijn werkgever, omdat hij aangaf dat het niet vanzelfsprekend is dat hier een betere toekomst voor iedereen ligt.

Het is moeilijk, bedrijven hebben wat te kiezen en dan kiezen ze voor de beste.



Wat betreft de functieomschrijving, dit zijn wel ondersteunende werkzaamheden onder begeleiding. Wij zien het zo dat een stagiair komt om iets relevants te leren wat overeenkomt met zijn opleiding. Dat was in dit geval in eerste instantie meedraaien op de afdeling Verkoop en daarnaast andere voorkomende werkzaamheden binnen het bedrijf. (en voordat je daar over begint, die andere voorkomende werkzaamheden waren te weinig om een hele week mee te vullen)

Voor schoonmaken hebben wij een schoonmaakbedrijf.
Wat ik denk, Kadanz, mag ik, als ik dat wil, voor mij houden. Wat ik uitspreek of schrijf buiten wettelijke kaders, daar word ik heus wel op afgerekend. Met andere woorden:

Dwang werkt niet.
quote:kadanz schreef op 21 november 2014 @ 10:18:

[...]



Misschien omdat ze andere verwachtingen hebben van een stage? Jullie zien een stagiair haast als een volwaardig medewerker, gezien de functieomschrijving. Misschien heeft de school hier toch een ander beeld over. In zijn vorige stage moest hij meer schoonmaken dan dat hij iets nuttigs deed. Dat zegt eigenlijk al genoeg...de school verwacht niet zo veel van een eerstejaars MBO-stage.Het zou wel heel treurig zijn als scholen echt zo dachten.
quote:Baudolino schreef op 21 november 2014 @ 10:37:

[...]





Ach welnee, die scholen zitten met hun handen in het haar, zij weten ook niet meer wat ze moeten doen om dat soort leerlingen geplaatst te krijgen. Dat begrijp ik ook wel. Daardoor ontstond ook de discussie met mijn werkgever, omdat hij aangaf dat het niet vanzelfsprekend is dat hier een betere toekomst voor iedereen ligt.

Het is moeilijk, bedrijven hebben wat te kiezen en dan kiezen ze voor de beste.



Dat vind ik een vreemde uitspraak van jouw werkgever in dit specifieke geval. Deze jongen leert met de juiste motivatie binnen no-time goed Nederlands, dus waarom zou hij dan niet tot de besten kunnen horen? Het is jammer dat hij de opstart niet bij jullie kan maken, zijn Nederlands is niet goed genoeg voor jullie werkzaamheden, maar elders zal het hopelijk wel lukken.



Dat hier niet een betere toekomst voor iedereen is dat klopt in het algemeen. Maar als hij dat zo zegt in dit specifieke geval dan lijkt het er op alsof hij zijn oordeel al klaar heeft liggen. De jongen is dan bij voorbaat al kansloos verklaard.
quote:kadanz schreef op 21 november 2014 @ 09:48:

[...]



Je hebt je punt nu heel duidelijk naar voren gebracht en wat mij betreft is er, zoals eerder gezegd, niet veel aan de hand. Maar snap jij de positie van de school? Ze hebben te maken met bedrijven die, zoals Natasha_Poet zo mooi omschrijft, sommige mensen met een bepaalde achternaam en vruchtbare vrouwen bij voorbaat al niet aannemen. NIEMAND, die daar verder z'n mond over opentrekt. Gek genoeg ook niet hier in dit topic!



Is het dan echt zo vreemd dat een school even doorvraagt naar de reden van de weigering? Waarom krijg je daar een raar gevoel van, het is blijkbaar schering en inslag, racisme en discriminatie in het bedrijfsleven.Ach kadanz, ik ben 50+ en werkzoekend. Dacht je dat ik inmiddels niet wist dat wanneer in een vacature bijvoorbeeld gevraagd wordt naar "iemand die past in een jong, dynamisch team", ze mij niet bedoelen? Ik sprak een keer op een feestje iemand die op een afdeling personeelszaken werkt en die gaf toe, dat CV's boven een bepaalde geboortedatum ongelezen terzijde worden gelegd. Dan blijven er alsnog meer dan genoeg kandidaten over om uit te kiezen. Andere bedrijven zullen misschien op deze wijze selecteren op achternaam. Het valt niet goed te praten, maar het is evenmin makkelijk te bewijzen, in de huidige markt, waarin er zo'n tweehonderd reacties komen op een advertentie. Maak dan maar eens hard dat iemand de baan niet gekregen heeft op grond van zijn afkomst, of van zijn leeftijd, of omdat het een vrouw is of juist niet. Dat is niet te doen. Het is nu eenmaal een werkgeversmarkt en de werkgevers selecteren een kandidaat waarmee ze zo min mogelijk problemen verwachten. Of die angst nu gegrond is of niet. Ik zou het ook wel willen veranderen, maar zou jij een idee hebben hoe dat dan zou moeten?
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 21 november 2014 @ 13:54:

[...]



Dat vind ik een vreemde uitspraak van jouw werkgever in dit specifieke geval. Deze jongen leert met de juiste motivatie binnen no-time goed Nederlands, dus waarom zou hij dan niet tot de besten kunnen horen? Het is jammer dat hij de opstart niet bij jullie kan maken, zijn Nederlands is niet goed genoeg voor jullie werkzaamheden, maar elders zal het hopelijk wel lukken.



Dat hier niet een betere toekomst voor iedereen is dat klopt in het algemeen. Maar als hij dat zo zegt in dit specifieke geval dan lijkt het er op alsof hij zijn oordeel al klaar heeft liggen. De jongen is dan bij voorbaat al kansloos verklaard.



Het punt is, je hebt als bedrijf de keuze. Als er op 1 vacature, (voor een stageplek) al meer dan 10 aanmeldingen komen. Dan kies je als bedrijf de beste.

Er zullen maar weinig bedrijven zijn die denken: we kiezen degene die gebrekkig Nederland spreekt om hem een kans te geven.

Helaas, het is niet anders. En ja, hartstikke jammer voor zo'n jongen, maar dat is de realiteit en dat bedoelde mijn werkgever. Het was verder niets persoonlijks ofzo.
quote:meivogel schreef op 21 november 2014 @ 14:02:

[...]

Ik zou het ook wel willen veranderen, maar zou jij een idee hebben hoe dat dan zou moeten?

Door er in ieder geval op te blijven wijzen dat het discriminatie is. Het probleem is dat we makkelijk afglijden tot een soort acceptatie van dit soort wanpraktijken, zoals je hier op het forum vaker leest: opeens is het de normaalste zaak dat bepaalde achternamen, vrouwen in vruchtbare leeftijd en 50 plussers overgeslagen worden.



Ik heb dus ook geen directe oplossing, maar het kan geen kwaad om mensen er aan te herinneren dat het tegen de wet en onze normen en waarden is. Het laatste wat we willen is dat discriminatie als normaal wordt gezien. En zoals gezegd, genoeg bedrijven die actief op zoek zijn naar diversiteit. Er wort hier vaak afgegeven op de UK, maar daar vind je zoveel bedrijven die juist ernaar streven om niet te vervallen in dit soort wanpraktijken. Een voorbeeld voor Nederland. Als je wil dan kan ik hier heel wat voorbeelden van noemen.
quote:Baudolino schreef op 21 november 2014 @ 14:15:

[...]





Het punt is, je hebt als bedrijf de keuze. Als er op 1 vacature, (voor een stageplek) al meer dan 10 aanmeldingen komen. Dan kies je als bedrijf de beste.

Er zullen maar weinig bedrijven zijn die denken: we kiezen degene die gebrekkig Nederland spreekt om hem een kans te geven.

Helaas, het is niet anders. En ja, hartstikke jammer voor zo'n jongen, maar dat is de realiteit en dat bedoelde mijn werkgever. Het was verder niets persoonlijks ofzo.Dat snap ik Baudolino

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven