Gordijnen hoog oud raam

20-11-2014 15:16 23 berichten
Heel verhaal hoor.. 😄

Over twee weken zijn wij in het bezit van de sleutel van ons nieuwe appartementje!

We gaan van ons tochtige koude minihuis naar een geheel gerenoveerd (en thank god: goed geisoleerd) rijksmonument waar we een (relatief groot) appartement mogen betrekken in het centrum van de stad...! Helemaal te gek natuurlijk en we hebben er vreselijk veel zin in.



Nu zijn we al maanden bezig met de inrichting (we weten dit al sinds mei.. Wacht .. wacht..) en hebben ontzettend veel mooie meubeltjes verzameld en gesprokkeld (marktplaats it is!!). Alleen nu komen we bij de gordijnen. Dit is een lastig iets en ik zou graag willen weten hoe jullie dit zouden oplossen.. Komt 'ie:



In ons huis zit een groot raam: de muur waar het raam in zit is 4 meter hoog en het raam is 3 meter hoog (daaronder zit een vensterbank en verwarming) en 3 meter breed. Dit raam is verdeeld in 4 stukken. 2 bovenramen en 2 onderramen. De bovenramen kunnen openkiepen, naar binnen. Dit zit ook in een soort frame. Het kiept zo'n 30 centimeter naar binnen (dit takel je met een touw open). Er zit aan de zijkanten een soort houten frame waar het raam dan invalt. (Snappen jullie het nog ..:) )?



Nu willen wij graag iets van gordijnen, om de warmte te behouden maar ook voor de inkijk. Nu kan mijn lieve kleermaakster op de hoek voor mij voor een prikkie gordijnen maken, dat is dus top.

Nu zit ik alleen met het probleem dat de gordijnen dus ruim 30 centimeter naar voren hangen omdat dat houten frame er zit. Ik vraag me af of dat nou zo mooi is. Wat zou nou een eventuele oplossing zijn?

Mijn vriend had het er al over om de rails in een soort u-vorm eromheen te maken, maar ik vraag me af of dat mooi is.

M'n moeder kwam met het (ouderwetse) idee om een roede op te hangen voor het raam waar het gordijn achter valt. Dat is ook nog een optie.

Ik zoeken op google, geen plaatje te vinden. Ik heb werkelijk geen idee of het bestaat, hoe dat moet en of het uberhaupt wel mooi is.



Goed, lang verhaal, maar wie weet heeft de alwetende vivaforummer een veel beter idee...! 😊 jullie nog ervaringen, plaatjes, ideeen of tips?



Edit: geld voor mooie op maat gemaakte shutters hebben we helaas niet, eveneens voor een perfect op maat gemaakt vouwgordijn. Afschuwelijk duur voor zo'n ongewone maat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker het idee van je vriend niet doen. Dan lijkt het net een douchegordijn.

Dat idee van je moeder, bedoelt ze dan dat de roede binnen het raam en het houten frame valt, dus aan het plafond? Dit zou ik namelijk zelf ook zo doen. Nadeel is wel dat je je gordijnen dan niet helemaal kan wegduwen van het raam.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook roedes met bocht. Dus dat er een stuk is waar de gordijnen dan wel dichter bij de muur hangen als de gordijnen open zijn, maar verder de woonkamer in komen als je ze dicht doet. Als ze dan dicht zijn lijkt het mij geen probleem dat ze 30cm de kamer in komen. Dat zie je erachter toch niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer het me voor te stellen.

Klopt het dat de bovenste ramen 30 cm naar binnen vallen, maar de onderste niet?

En dat het idee van je moeder is om een extra roede te plaatsen daar waar de onderste ramen beginnen? Dus dat het gordijn voor de bovenste ramen 30 cm van het raam afzit, om netjes over het frame te vallen, en daaronder valt het netjes langs het raam?



Klinkt best goed, maar ik vraag me af of je ze dan nog wel open en dicht kan doen.

Sowieso lijkt dat me lastig bij zulke grote ramen.

Ik zou eens gaan rondkijken bij vergelijkbare appartementen. Hoe hebben ze het daar opgelost? Misschien kan je twee systemen gebruiken? Een voor de bovenste ramen en een voor de onderste?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp uit je vraag dat de muur ook 3 meter breed is en het raam de volle breedte beslaat.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
Een andere optie: is er niet iets te doen aan dat frame?

Als je dat frame weg kan halen, is het ook niet meer nodig om moeilijke dingen met de gordijnen te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:harry13 schreef op 20 november 2014 @ 16:29:

Ik begrijp uit je vraag dat de muur ook 3 meter breed is en het raam de volle breedte beslaat.Dit lees ik er niet uit, Harry. Volgens mij noemt ze nergens de breedte van de muur.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ka32 schreef op 20 november 2014 @ 16:48:

[...]



Dit lees ik er niet uit, Harry. Volgens mij noemt ze nergens de breedte van de muur.Dan zie ik het hele probleem niet.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oh, de bak loopt zeker over de volle lengte door tot het plafond.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Ik zou een roede of een rails ophangen boven de openklapbare ramen. Als je muur breder is dan het raam dan kunnen je gordijnen helemaal naast de ramen geschoven worden zodat de beide klapramen onder de rails of roede door kunnen kiepen en dan hoeven de gordijnen ook niet zo ver naar voren te komen. En als het raam net zo breed is kun je maar één van de 2 ramen opendoen omdat de gordijnen voor één van de 2 ramen hangen.

Dus als je een roede of rails ophangt waar de kiepramen precies onderdoor passen is er geen probleem.
quote:winkelfanaat schreef op 20 november 2014 @ 15:38:

Je hebt ook roedes met bocht. Dus dat er een stuk is waar de gordijnen dan wel dichter bij de muur hangen als de gordijnen open zijn, maar verder de woonkamer in komen als je ze dicht doet. Als ze dan dicht zijn lijkt het mij geen probleem dat ze 30cm de kamer in komen. Dat zie je erachter toch niet.



Haha en douchegordijn 😄 ik zie het voor me. Maar idd je hebt gelijk..

Dank voor het meedeken.
quote:harry13 schreef op 20 november 2014 @ 16:29:

Ik begrijp uit je vraag dat de muur ook 3 meter breed is en het raam de volle breedte beslaat.Muur is in zijn totaal 6,5 meter breed. Er zitten ook nog andere ramen maar die hebben het probleem niet.
quote:Ka32 schreef op 20 november 2014 @ 16:24:

Ik probeer het me voor te stellen.

Klopt het dat de bovenste ramen 30 cm naar binnen vallen, maar de onderste niet?

En dat het idee van je moeder is om een extra roede te plaatsen daar waar de onderste ramen beginnen? Dus dat het gordijn voor de bovenste ramen 30 cm van het raam afzit, om netjes over het frame te vallen, en daaronder valt het netjes langs het raam?



Klinkt best goed, maar ik vraag me af of je ze dan nog wel open en dicht kan doen.

Sowieso lijkt dat me lastig bij zulke grote ramen.

Ik zou eens gaan rondkijken bij vergelijkbare appartementen. Hoe hebben ze het daar opgelost? Misschien kan je twee systemen gebruiken? Een voor de bovenste ramen en een voor de onderste?



Jaaaaaaa! Je hebt hem. Andere appartementen komen er ook net in. Ik zal inderdaad eens met de buren moeten overleggen hoe zij het gaan doen.

Maar inderdaad gaan ze dan nogwel open en dicht.....?
quote:Ka32 schreef op 20 november 2014 @ 16:48:

Een andere optie: is er niet iets te doen aan dat frame?

Als je dat frame weg kan halen, is het ook niet meer nodig om moeilijke dingen met de gordijnen te doen.



Als je dat frame weghaalt klapt het raam helemaal naar onder open. Het hangt erin.

Het is een huurhuis en net helemaal in oude stijl gerenoveerd. Ik denk als ik het frame weghaal de verhuurder niet zo vrolijk wordt 😁
Alle reacties Link kopieren
Die bak/frame dient om het raam na die 30 cm op te vangen. Maar dat raam kantelt, dus boven dat raam heb je ruimte tot het plafond. Dat is op 15 cm afstand van het glas misschien maar 4 cm ruimte maar dat is voldoende voor een rail van 2 cm hoog.

En ik denk dat dat frame dat raam niet over de volle 30 cm hoeft te ondersteunen dus die kun je inkorten. Misschien niet tot 15 cm maar anders tot 20 cm.



Of dat hele frame vervangen door 2 stevige staaldraden per raam die de uitslag van dat raam op die 30 cm beperken. Als het raam dan dicht zit hangen die staaldraden gewoon in een lus langs het raam.



Overdag zitten de gordijnen niet in de weg voor het klapraam want de gordijnen zitten opzij voor de muur. En als je de gordijnen dicht schuift moet je wel eerst de ramen dicht doen.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Koekblikje schreef op 20 november 2014 @ 17:15:

[...]





Als je dat frame weghaalt klapt het raam helemaal naar onder open. Het hangt erin.

Het is een huurhuis en net helemaal in oude stijl gerenoveerd. Ik denk als ik het frame weghaal de verhuurder niet zo vrolijk wordt 😁Ja dat is wel een beperking.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
quote:harry13 schreef op 20 november 2014 @ 17:00:

Oh, de bak loopt zeker over de volle lengte door tot het plafond.



Nou nee.

De bak loopt in de breedte van het raam. Dus zo'n 3 meter.

Probleem is alleen als je de gordijnrails op gaat hangen de gordijnen meer dan 30 centimeter van het raam vandaan komen. Ik denk zelfs meer.

Nu was dat plan van mn moeder nog niet zo gek denk ik; tussen het bovenste en onderste raam (waar toch al een kozijn loopt) een roede plaatsen waarachter het gordijn valt. Dus de rails op het plafond tegen de 'bak' aan en de roede (op de helft van het raam) gelijdt het gordijn terug zodat het gordijn onderaan netjes bij het venster hangt (en dus niet 30 cm naar voren).

Maar of dat mooi is.. 😳

'T is jammer dat ik niet een plaatje heb.
quote:harry13 schreef op 20 november 2014 @ 17:17:

[...]





Ja dat is wel een beperking.Een beperking maar ook een uitdaging 😁
Alle reacties Link kopieren
quote:Koekblikje schreef op 20 november 2014 @ 17:19:

[...]





Nou nee.

De bak loopt in de breedte van het raam. Dus zo'n 3 meter.

Probleem is alleen als je de gordijnrails op gaat hangen de gordijnen meer dan 30 centimeter van het raam vandaan komen. Ik denk zelfs meer.

Nu was dat plan van mn moeder nog niet zo gek denk ik; tussen het bovenste en onderste raam (waar toch al een kozijn loopt) een roede plaatsen waarachter het gordijn valt. Dus de rails op het plafond tegen de 'bak' aan en de roede (op de helft van het raam) gelijdt het gordijn terug zodat het gordijn onderaan netjes bij het venster hangt (en dus niet 30 cm naar voren).

Maar of dat mooi is.. 😳

'T is jammer dat ik niet een plaatje heb.



Niet nodig. Ik zie het voor me.



Dat hoeft niet lelijk te zijn hoor, maar het open- en dichtschuiven zal iets stroever gaan.



Het kan ook in tweeën. Dus een bovengordijn op 35 cm afstand en dan zolang dat het net onder de bak komt. en een tweede die daar achter valt en het rechte gedeelte afsluit.maar dat is voor warmte isolatie een stuk slechter.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Ik vind het niet mooi. Krijg je eigenlijk 2 gordijnen boven elkaar, waarbij het bovenste deel uitsteekt en het onderste deel ' strak' langs het raam loopt. Blijf je dus zitten met een soort gat waar je inkijkt als je op de bank zit.



De meeste huizen met dergelijke ramen lossen het op met een koof waar de gordijnrails in is weggewerkt. En dan de rails eerst haaks op de muur zetten en met een bocht om het raam heen laten lopen, zodat de rails weer parallel loopt aan je raam. Aan de andere kant ook weer een bocht en terug haaks op de muur. Snap je hem? En dan aan 2 kanten gordijnen.



En 30 cm lijkt heel veel, maar valt in de praktijk wel mee, zeker als er ook een vensterbank onder zit.
Andere oplossing die je ook wel regelmatig ziet is om de bovenramen vrij te houden en dan een rolgordijn vanaf het tussenstuk.
quote:Rinzwind schreef op 21 november 2014 @ 12:59:

De meeste huizen met dergelijke ramen lossen het op ...





De bewoners, natuurlijk.
Ik vind 30 cm. inderdaad nog niet zo heel erg veel. Het klinkt als een behoorlijk groot appartement, dus dan kun je die ruimte makkelijk missen. Het ziet er natuurlijk het allermooist uit als de gordijnen gewoon vanaf het plafond tot aan de vloer recht naar beneden hangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven