Ouders nemen kind zomaar mee

20-11-2014 10:23 216 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op donderdag werk ik, en past mijn moeder op mijn jongste.

Wij hebben de afspraak dat ze bij mij thuis blijft, zodat mijn jongste in haar eugen omgeving blijft.

Nu bel ik net, tijdens mijn koffiepauze, hoe het gaat.

Heeft mijn moeder mijn kindje mee genomen naar de stad. Ze is winkelen met mijn vader.

Mijn kindje zit in een wagen, terwijl ze dit helemaal niet gewend is, mijn kindje wordt altijd vervoerd in een draagdoek.



Ik vind dat mijn moeder dit had moeten zeggen tegen mij, alvorens te gaan. Ze had mij op de hoogte moeten stellen.

Ook vind ik het onprettig dat ze met mijn vader erbij op stap zijn, omdat zij roken 'n bijzijn van kinderen.

Bij mij thuis mag niet gerookt worden, daarom is daar dat probleem uit de lucht,



Ik voel mij erg onprettig hierbij. Ik zou graag naar huis gaan, maar kan niet zomaar weg van mijn werk.



Ik werk drie dagen, en mis mijn kindje heel erg. Ik kan echter ook niet stoppen, wegens financiële redenen.



Wat vinden jullie hiervan?
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniemex schreef op 20 november 2014 @ 13:51:

Ik ga veel met kind op pad.

Ik denk dat ik het gewoon moeilijk vind om kindje los te laten.



Er zijn ook nog enkele andere veranderingen die wellicht ook mee spelen:

- dit is de eerste week dat ik volle dagen werk, voorheen werkte ik nog halve dagen.

- man, vader van kinderen, is veel meer thuis dan voorheen. Dat heeft veel positieve kanten, maar ik moet ook wennen dat ik nu vrijwel geen tijd meer alleen met kindje doorbreng.



Je hebt het gevoel dat je je positie als centrum van je kind's universum kwijtraakt.

Dat is begrijpelijk dat dat vervelend voelt en wennen is.

Maar hoe redelijk en wenselijk is het dat jij altijd het centrum blijft?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Is ook zo broedkippen. Het is een natuurlijk en gezond proces, wel wennen voor mij.
Niet leuk dat je je zo voelt.

Ik denk echter ook dat je je zorgen maakt om niks.

Je kindje heeft het vast naar haar zin en daar gaat het om. Als dat niet zo is gaan je ouders vast wel weer terug.

Laat het gaan.

Opgroeien is loslaten en ik ben ook iemand die dat heel erg moeilijk vind. Je had me de eerste schooldag moeten zien, snikkend op het schoolplein (uit zicht van kinderen natuurlijk, dochter net weggebracht) Maar het gaat niet om jou maar om je kindje.

Een kinderwagen is ook prima, die zijn ervoor gemaakt.

Op andere plekken andere regels is goed voor kinderen.

En wat ook is gezegd: ik wou dat mijn familie kon oppassen, zo veel vertrouwder en fijner.



Er zit nu een nieuw kindje bij mijn dochter in de klas. Na twee maanden heeft juf vriendelijk verzocht aan moeder of ze gewoon eens uit de klas wil. Zat er de hele tijd bij.

Zat ze er bij de overblijf alsnog elke keer bij. Elke dag heel veel aandacht van de juf vragen over probleempjes en dingetjes (Pauzehapje bespreken etc).

Bij ons spelen hield in dat moeder er gewoon bij bleef, best gezellig.

Zo'n moeder wil je toch niet worden?

Ik heb er ook zin in maar als je goed op je kind let zul je zien dat het echt niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Ja haakje, klopt, zo een moeder wil ik niet worden..

Ik denk dat ik gewoon even moet wennen en bewust moet gaan loslaten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders passen op al hun kleinkinderen.

Gelukkig hebben mijn zus en schoonzus daarin alle vertrouwen!



Twee van de kids gaan naar school en zijn na 15.00 vrij... Daarna mogen ze doen en laten waar ze zin in hebben, tot op zekere hoogte natuurlijk. Dat houdt ook wel eens in dat ze mee gaan boodschappen doen of bij een bevriende boer kuikentjes gaan knuffelen.

De andere twee zijn nog niet op schoolgaande leeftijd. Gaan elke oppasdag in ieder geval een paar keer mee de honden uitlaten. Als het zo uitkomt gaan ze ook mee op stap, waar dan ook naartoe.

Mijn ouders geven dat echt niet altijd door hoor. Soms gaan ze adhoc dingen doen, ongepland.

Dan horen zus en schoonzus dat wel als ze de kids weer ophalen.



Leeftijd van de kids: 8, 6, 2 en 8 maanden.
Precies. Mijn moeder... Het lijkt net of ze hiervoor nooit kinderen heeft gehad.

Toen ze hier een keer oppaste heeft ze aan de buurtjunk gevraagd om haar te helpen met de kinderwagen en die heeft mijn dochter doodleuk naar boven gedragen, heel aardige jongen volgens haar en hij heeft nog koffie in mijn huis zitten drinken *verder wil ik niet nadenken*

Ze heeft een snorfiets en heeft een keer mijn dochter, toen 3, met de beentjes in de fietstas zonder helm of zitje achterop meegenomen naar winkelcentrum 20 minuten rijden verderop.

Geloooof me, het kan erger....

Heb mijn lesje loslaten wel gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniemex schreef op 20 november 2014 @ 13:51:

Ik denk dat ik het gewoon moeilijk vind om kindje los te laten.



joh
Dit doet me denken aan een aflevering "geef mij nu je angst" van van de week. Moeder die kind nog geen seconde alleen wilde laten. Had zelfs een ledikant op de badkamer staan, dan kon ze haar in de gaten houden als ze ging douchen.

Het kind sliep 's nachts bij haar in bed, man lag op een matrasje aan het voeteneinde. Hele dag was ze OF vastgeplakt aan haar kind OF ze zat er naar te kijken als ze sliep via een camera.

Dit is ongezond gedrag, je creëert zo een kind dat zich in alle situaties onveilig gaat voelen omdat jij het de ruimte niet geeft om dingen te ontdekken. Zoek hier hulp voor, als je je ouders al niet kunt vertrouwen... echt heel zorgwekkend dit.
Alle reacties Link kopieren
Laat je ouders lekker met haar op stap gaan en geniet van de verhalen als je weer thuis bent.

Probeer niet jaloers te zijn op ze. Zij bouwen een band op met je dochter. Gun je dochter en je ouders die band.
Daar doet het mij ook aan denken Silvershadow. En aan wat de moeder zei nadat ze had geleerd het kind in haar eigen bed te leggen: het kind slaapt nu veel beter en wij ook, ik dacht dat het kind er behoefte aan had maar voor het kind blijkt het beter te zijn dat ze niet de hele tijd bij mij is...
Alle reacties Link kopieren
Als je wil dat er opgepast wordt op je kind met jouw opvoedkundig ideeën, moet je niet je ouders laten oppassen maar een kinderdagverblijf zoeken.



Maar ik ben vast mosterd.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje ik heb nu al medelijden met je kind..die krijgt straks op de basisschool vast te horen dat ie niet zelfstandig genoeg is, dat ie dingen niet zelf kan, waardoor hij/ zij onzeker wordt. Wat ben jij benauwend. Een kind is niet alleen op de wereld gezet om jouw behoeftes/leegtes te vervullen.



Ik zou allereerst echt niet tegen jou gezegd hebben dat ik op pad zou gaan, sterker nog, ik zou niet meer bij je oppassen
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniemex schreef op 20 november 2014 @ 10:32:

Het is gewoon moeilijk om mijn kindje uit handen te geven.

Maar klopt, is ook wellicht wel leuk voor m'n kleintje, even er uit.Hoe oud is je kindje dan? Ik snap je wel hoor. Maar je zult ook moeten leren loslaten. En hoe dit beter te doen dan met je eigen ouders? Ik denk dat je het jezelf heel moeilijk maakt op deze manier. Tenminste, als je zo beschermend blijft. Want dat vind ik, dat je je te beschermend opstelt tegenover je kindje.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je ouders je kind meenemen.

Gezellig toch?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb gegen m'n moeder ook gezegd dat ik even moest wennen aan de situatie, maar dat ik het nu ga los laten als zij oppast. Ze begreep het wel.
Zet 'm op meid! Ook jij kunt het: loslaten.
Alle reacties Link kopieren
Lieverd, je kind wordt echt niet levenslang getraumatiseerd omdat ze een keer in een wagentje wordt vervoerd. Ze krijgt geen enge ziektes als ze even lekker met opa en oma naar de stad gaat. En als jouw ouders echt onverantwoord zouden zijn, zou je ze niet op moeten laten passen.



Ik begrijp dat je baalt. Dat het, zeker de eerste tijd, soms best moeilijk is om weer te gaan werken. Maak je niet zo druk en reageer dat niet af op je ouders.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
Als jij mijn dochter was geweest, dan had ik gelijk bedankt voor het oppassen! Als je het zelf zo goed weet, moet je zelf maar gaan oppassen! Tssssk, je kind zal met wat buitenlucht in aanmerking komen als ze in de kinderwagen ligt! Schande!

Nee, als grootouder zijnde was ik er dan klaar mee......
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat roken een groter probleem vinden. Als er thuis bij je ouders gerookt wordt dan zit die rook ook in hun kleding. Naar buiten gaan met je kind is dan nog het beste wat ze kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Probeer als moeder meer los te laten.

Jouw kind (dochter?) mag er geen last van hebben dat jij niet kunt loslaten. En nu heeft je kind er last van, want jij ontzegt je kindje normale dingen. Je kind is niet een verlengstuk van jezelf, ze is een eigen persoontje, die ooit een zelfstandige volwassene moet worden. Het is jouw taak als moeder om te zorgen dat jouw kind het zelfvertrouwen krijgt om zelf dingen te doen. Dat kan niet als jij al over de flos gaat over het verschil tussen een draagdoek en een kinderwagen. Dat is iets dat voor jou misschien belangrijk is, voor je kind maakt het niks uit.
Jeetje wat overdreven?? Ik zou jou oppas niet willen zijn hoor. wat verschrikkelijk. Ik pas regelmatig op maar mag gewoon overal heen met die kinderen wat voor hun ook leuk is hoor
quote:anoniemex schreef op 20 november 2014 @ 10:26:

Het gaat mij erom dat mijn kindje zonder mijn weten opeens op stap is.

Hier hadden afspraken over moeten worden gemaakt, ik had minstens op de hoogte moeten worden gebracht.Ze heeft toch wel condooms meegekregen hè??
quote:anoniemex schreef op 20 november 2014 @ 10:55:

Ze zijn niet gewoon buiten wandelen, maar met de auto weg naar het centrum.



Vanochtend toen mijn moeder kwam, had ze toch gewoon even kunnen zeggen wat haar plannen waren, ipv er niks over te zeggen ipv het gewoon te doen.



Als ze even buiten waren gaan wandelen, is dat wat anders, dit is een geplande dag met opa en de auto, naar de markt, kleding kopen ect. Hierna gaat kindje mee naar hun huis.



Maar goed ik zal wel overdrijven. Ik had gewoon graag op de hoogte gebracht willen worden van wat er met m'n kindje gebeurd. Niet zo, dat ik denk dat ze gewoon thuis zijn en dan opeens een hele dag op pad zijn.



Maar goed.Dan breng je je kind naar een KDV. Dan weet je tenminste waar je kind de hele dag uithangt.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniemex schreef op 20 november 2014 @ 17:50:

Ja ik heb gegen m'n moeder ook gezegd dat ik even moest wennen aan de situatie, maar dat ik het nu ga los laten als zij oppast. Ze begreep het wel.



Tuurlijk begrijpt ze het. Het is je moeder je kent jou toch door en door? Misschien helpt het als jij je beseft dat het niet zomaar een oppas is, maar jouw eigen moeder, die jou ook veilig groot heeft gekregen en waarschijnlijk ook als een liefdevolle moederkloek voor je kind zorgt als jij er niet bent. En als trotse oma met haar kleinkind weg wil gaan, leuke dingen wil doen! Ga na het oppassen lekker the drinken en vraag wat ze die dag gedaan hebben, maar vooraf moeten aangeven is te controlerend. Alsof je haar beoordelingsvermogen niet vertrouwd.



Het roken was bij mij ook een issue, ik heb dat heel duidelijk aangegeven destijds bij mijn schoonouders. dat mag ook vind ik. Ook kun je oefenen met het veilig in de auto zetten als je je daar zorgen om maakt. Maar echt, van een dag met nieuwe indrukken zal je kind niet zo snel van slag raken. Jij wilt een veilige basis? die is er ook, namelijk de aanwezigheid van oma.



Loslaten begint vanaf het moment dat kinderen geboren worden. Je kan niet overal bij zijn, je kan niet alles voorkomen en je kan ook niet de enige zijn die leuke dingen met je kind doet. Jouw taak is je kinderen ook genoeg zelfvertrouwen mee te geven om zichzelf zonder jou te redden. Laten zien dat je vertrouwen in hun zelfredzaamheid hebt, hen een wereld buiten jou om gunnen. Anders ben je straks inderdaad zo'n moeder die je echt niet wil zijn. (Waarom komen Anneke & Jelmer ineens in mijn hoofd?? Van Wie trouwt mijn zoon? )
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Het is je moeder! Je mag dankbaar zijn dat ze wil oppassen. Het roken zou voor mij dat wel een issue zijn, als ze dit binnen of in de auto doen. Als ze buiten op straat een sigaret roken terwijl je kindje in de wagen ligt lijkt dat me ook een beetje overdreven. Relax! Op deze manier ga je het de komende jaren nog heel zwaar krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven