Molukkers klagen staat aan

05-11-2014 11:47 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Molukkers klagen Staat aan om 'opzettelijk doodschieten' kapers



Een groep Molukse nabestaanden van de in 1977 omgekomen kapers en één gijzelnemer van de trein bij het Drentse De Punt klagen de Staat aan. In een brief aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie stelt hun advocate Liesbeth Zegveld dat enkele kapers indertijd 'opzettelijk zijn doodgeschoten'.





Sorry hoor....maar ik denk dan, het moet niet gekker worden!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
@mariannedavids,



Heb problemen met quoten, maar bedoel inderdaad gijzelnemer i.p.v. gijzelaar/ gegijzelde.
Rechten? Nabestaanden van de slachtoffers hebben rechten! Nabestaanden van de daders zouden er gewoon het zwijgen toe moeten doen waar het gaat om het geweld rond de kapingen. Alle pijn ten spijt. En ga nou niet die lieverdjes-kapers goedpraten, met hun beweegredenen. Moordenaars en handlangers, meer waren ze niet.
Alle reacties Link kopieren
Mensen hebben niet voor gekozen om de nabestaande te worden van een slachtoffer.

Mensen hebben er niet voor gekozen om nabestaande te worden van een dader.

Maar ik vind dat beide partijen recht hebben op een volledig verhaal.



De kapers waren geen lieverdjes, volgens mij wordt dit ook door niemand beweert.
Alle reacties Link kopieren
quote:smalltalkxpert schreef op 22 november 2014 @ 11:13:

Rechten? Nabestaanden van de slachtoffers hebben rechten! Nabestaanden van de daders zouden er gewoon het zwijgen toe moeten doen waar het gaat om het geweld rond de kapingen. Alle pijn ten spijt. En ga nou niet die lieverdjes-kapers goedpraten, met hun beweegredenen. Moordenaars en handlangers, meer waren ze niet.Echt dit bedoel ik met stom lopen blaten. Serieus zeg dan niks en stop je kop in het zand!
Alle reacties Link kopieren
De molukkers hadden en hebben recht van spreken.

de kaapactie was nooit gebeurd als de nederlandse overheid zich aan de gemaakte belofte had gehouden.

Nu er blijkt dat er orders waren om de kapers te executeren, hebben de molukkers wederom recht van spreken.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
De hele Molukse gemeenschap was in diepe rouw om het verlies van hun kinderen. Ze hebben er alle recht toe om ook hen de laatste eer te bewijzen. Het zal je kind maar wezen.

Maar zij keurden die daden af.



Van dat meisje heb ik gehoord - tenminste dat meen ik me te herinneren - dat zij spijt of twijfels kreeg. Waarschijnlijk - maar dat weet ik dus niet meer of eigenlijk - niemand was er bij en niemand kan het navertellen. Het kan een rol gespeeld hebben bij het beëindigen van de tweede kaping zonder dat er executies waren.

Misschien - zoiets werd beweerd of gesuggereerd - dat er een overreding gaande was om zich over te geven.

Het meisje en haar vriend waren beiden kapers. Daar was onenigheid over bij de kapers. Verkiezingen - ik gis maar wat, want achter de schermen weet je het nooit.



Ja, de film over 1977 http://www.youtube.com/watch?v=tTQ4KLdXzIQ

Het praatprogramma over die film moet je er dan ook bij hebben.

Verder is het niet opruiend bedoeld.

N.a.v. die dochter die door haar moeder uit Syrië via Turkije is gehaald. Ja, dochter vroeg na lange tijd om hulp en haar moeder heeft haar terug. Voor de rest weet ik van beide situaties niets. WEL DAT IN 1977 GEEN MOBIELE TELEFOON BESTOND.

Wel dat mensen die uit een oorlog komen. Een heel ander gevoelsleven hebben dan mensen die dat niet kennen.

Ik kan daar geen enkel oordeel over geven. Ik geloof wel dat het moeilijk moet zijn. Maar ik kan me er niets bij voorstellen. Emoties kunnen heel heftig zijn.

Het waren ook andere tijden. Heel veel mensen in Nederland hadden zelf in een oorlog gezeten. Dat waren de mensen die toen regeerden.



(* Zijspoor: München Olympische spelen. 1972 was er ook een gijzeling. http://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische ... pelen_1972 De daders konden niet berecht worden wegens uitleveringsverdragen en dreigende oorlog etc. Heel ingewikkeld allemaal. Ze gingen vrijuit. Veel later is er een documentaire geweest over die daders. Er waren liquidaties zoals hier in Nederland op de straat. Die daders zijn nooit gepakt. Ik zeg niet dat dit nu ook zo is. Maar misdadigers kunnen liegen op een manier dat ze heel geloofwaardig zijn. Jarenlange juridische strijd met risico van allerlei conflicten. Dat hebben ze gemeden. Die documentaire (= Duitse) was wel een eyeopener. Op die manier bekeken kreeg je wel een totaal ander beeld. Gehoord van 90-jarige, dochter van ooggetuige: In W.O. II zijn veel misdadigers in vrijheid verder gaan leven. Sadisten in Zuid en Wetenschap in Noord-Amerika. In al die jaren werden er zo nu en dan verloren gewaande kunstwerken gevonden, die opduiken uit een privé-verzameling in Amerika. Ja, die hadden het gekocht.... *)



Dat meisje was jong en waarschijnlijk naïef. Kon niet terug. Wilde misschien wel, maar het kon niet meer.

Ja, dan moet het wel erg bitter zijn voor haar ouders dat ze zo wordt berecht.

Zoiets heb ik in mijn herinnering.



Verder weet ik er niet van. Ik wacht gewoon af wat er gaat gebeuren.

Ik vind het alleen jammer (even simpel taalgebruik) dat er zoveel ophef wordt gemaakt door veel mensen die geen details kennen. Ik heb het even nagelezen en wat ik vond hier geplaatst.

Puur voor de mensen die daar ook behoefte aan hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:smalltalkxpert schreef op 22 november 2014 @ 11:13:

Rechten? Nabestaanden van de slachtoffers hebben rechten! Nabestaanden van de daders zouden er gewoon het zwijgen toe moeten doen waar het gaat om het geweld rond de kapingen. Alle pijn ten spijt. En ga nou niet die lieverdjes-kapers goedpraten, met hun beweegredenen. Moordenaars en handlangers, meer waren ze niet.Als je geen flauw benul hebt waar je over praat kun je misschien beter zwijgen.
verba volant, scripta manent.
Even voor de duidelijkheid: praatprogramma's zijn meestal discussie-programma's.

Het is wel heel goed om ook eens familie van ouders en daders te horen vertellen wat de gedachten zijn.

Ouders hadden zelf in oorlog gezeten en kinderen hadden verlangens en teleurstelling gehoord.

Bijna 40 jaar na dato NU. Het is een heel leven. Koude oorlog was gaande.



Verder doe ik niet mee aan discussies. Ik vind het veel te moeilijk.



EDIT: En er was ook nog de Rote Armee Fraktion in Duitsland die met name in de 70'er jaren en 1977 flink bezig was: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rote_Armee_Fraktion Even als achtergrondinformatie van hoe die tijd was. Ik heb het altijd heel ingewikkeld gevonden. En als je dat dan op school leert bij geschiedenis. Weet wel dat eigen rechter spelen in meerdere Europese landen een probleem vormde. Verder ben ik blij dat ik geen oordeel hoef te vellen. Ik zou het niet weten als ik het wel zou moeten.



EDIT2: In Spanje de ETA en in Ierland ook flink veel geweld. Lijkend op een burgeroorlog. Kinderen die daar opgroeien mochten via bepaalde organisaties hier op vakantie komen. Die Ierse kinderen wisten niet wat hen overkwam. Het was een heel nieuwe ervaring om in het tolerante en vrije Nederland te kunnen rond lopen.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste treinkaping zijn 2 gijzelaars doodgeschoten door de kapers.

Begrijpelijk dat de Nederlandse regering dat bij de school en de 2e treinkaping koste wat het kost wilde voorkomen.

De Nederlandse regering heeft de Molukkers in de steek gelaten, dat vind ik zeer zeker, maar is geweld dan de goede reactie? Onschuldige kinderen en treinpassagiers gijzelen? Hen en hun familie in angst laten zitten?

Ik kan het me nog goed herinneren. De afschuw toen Ir. Manusama, ondanks zijn afkeur van de gijzelingen, toch de gijzelnemers "onze jongens" noemde. Mijn eigen woede toen in de weken van de 2e treinkaping een meisje in de metro tegenover me zat in een t-shirt met "University of South Ambon". Dat vond ik heel provocerend. Via via ken ik iemand die destijds in de school gegijzeld was. Een trauma dat ze haar hele leven met zich meedraagt.

Omdat ik me de emoties nog zo goed kan herinneren, weet ik niet goed wat voor standpunt ik nu in moet nemen en dat geldt voor veel mensen, denk ik. De nabestaanden hebben recht op de waarheid, vind ik. Maar wat schieten ze er mee op? Ze krijgen er ook met een flinke som hun zoons niet mee terug.



En even off-topic.

Ik ben momenteel bezig ik in een boek (van Sam Bourne) over moorden op Holocaustbeulen , tot in onze tijd toe. Fictie, maar wel op feiten gebaseerd. Schokkend om te lezen hoe weinig daders er destijds daadwerkelijk aangeklaagd en veroordeeld zijn. Het waren er simpelweg te veel. Hoe moet het voelen als je als (nabestaande van een) Auschwitzoverlevende een kampbeul tegenkomt?
Dit is ook een goed boek: http://nl.wikipedia.org/wiki/Haar_naam_was_Sarah

En een schrijfster met Nederlands Indische ouders: http://nl.wikipedia.org/wiki/Marion_Bloem



Dank zij de Televisie konden de ooggetuigen het - dat deze misdadigers vrijuit gingen - ook zien via een beeldbuis. Begon in NL ergens in 1951.



EDIT: @Amarna: ik kan je geen pb sturen, maar anders zou ik het in deze graag doen. Ik heb een stuk tekst weg gehaald met korte uitleg. Ik wil je even wijzen op een stuk tekst op wikipedia over Dresden. Ik denk dat dat aansluit op jouw boek of wat daar speelde in W.O. II staat er ook in.
Alle reacties Link kopieren
Opstelten bekijkt aansprakelijkheid ...



http://www.nu.nl/politiek ... schieten-kapers-punt.html
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
En over een aantal jaren gaan de nabestaanden van de gijzelnemers in Parijs, geld vragen van de regering ..............
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 09 januari 2015 @ 18:43:

En over een aantal jaren gaan de nabestaanden van de gijzelnemers in Parijs, geld vragen van de regering ..............Ja vast want dat is compleet dezelfde situatie
Alle reacties Link kopieren
quote:maze schreef op 10 januari 2015 @ 10:34:

[...]





Ja vast want dat is compleet dezelfde situatieNou, die trein gijzeling duurde langer, maar idd mensen bedreigen en doodschieten, het lijkt erop
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 10 januari 2015 @ 13:49:

[...]





Nou, die trein gijzeling duurde langer, maar idd mensen bedreigen en doodschieten, het lijkt eropPppfff doe normaal joh
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 10 januari 2015 @ 13:49:

[...]





Nou, die trein gijzeling duurde langer, maar idd mensen bedreigen en doodschieten, het lijkt eropJa hoor, het ging bij die gijzeling ook om satire en spotprenten. Slaap ff lekker verder.
verba volant, scripta manent.
Nou, het is goed dat ze dood zijn die Parijse mannen. Dat is toch echt een heel andere situatie.

De mannen in Parijs zijn kennissen van de politie en stonden op een lijst van de VS met gezochte criminelen vanwege o.a. ronselen voor vechten in oorlog. Daar krijgen ze een dodelijke injectie na lange tijd en slecht verblijf in gevangenis daar.

Er zat 1 crimineel bij de Molukkers, maar die heeft die dingen nooit gedaan.

Ze waren - net als een aantal forumgebruikers hier op dit forum - slecht geïnformeerd.



Die conclusie denk ik te mogen trekken als ik moet lezen dat er zulke - appels met peren vergelijken - posten verschijnen.



Jip en Janneke zijn ook zwart bij de Hema....

Maar dan is het nog geen zwarte Piet.....
quote:mienietjefietje schreef op 10 januari 2015 @ 13:49:

[...]





Nou, die trein gijzeling duurde langer, maar idd mensen bedreigen en doodschieten, het lijkt erop
Alle reacties Link kopieren
Het blijft lastig maar als blijkt dat de kapers geëxecuteerd zijn kan je dat niet af doen als "bedrijfsongeval" daar moet je iets mee.



Ook op een kaping staat in Nederland geen doodstraf.

Het is niet aan de mariniers om voor rechter te spelen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit artikel in het Historisch Nieuwsblad gelezen en het heeft er toch veel van weg dat Hansina Uktolseja

door marinier "Rinus" is geëxecuteerd al kan je dat nooit bewijzen.



http://www.historischnieu ... -uktolseja-1955-1977.html



In zijn boek verklaart BBE’er ‘Rinus’ dat hij de ongewapend op de grond liggende en gewonde Uktolseja heeft omgebracht met een salvo uit zijn wapen: ‘Ik moest haar uitschakelen. Vlak daarvoor was er nog op me gevuurd, en een paar seconden daarna zag ik een van de terroristen liggen. Ze was weliswaar aangeschoten, maar iemand die aangeschoten is en zelf een wapen heeft, kan toch nog schieten.



Op de plaats waar Hansina’s lichaam daarna werd gevonden, werd echter in een straal van vijf meter geen wapen aangetroffen. Ze was ongewapend toen ze werd doodgeschoten
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
http://forum.fok.nl/topic/2191437



Ik kwam een fotoserie tegen op FOK

Het aardige is dat daar foto's in staan hoe de omgeving er nu uitziet, ik kon me er nooit een

beeld van vormen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Me stilhouden? Uit respect voor wie?
Alle reacties Link kopieren
Ssssssssstt
Het onderwerp slaapt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven