Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
@Mother2009 Hm, okay! Ik zal het even onthouden! Loop nu ook op Asics, maar dan de Cumulus.

Werkze weer!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmorgen weer een lekker rondje van ruim 12 km gelopen. Heerlijk rustig met dit weer. En omdat ik weer eens de nachtdienst in ga had ik echt zin om te gaan, even lekker bewegen
Alle reacties Link kopieren
Elke keer als ik dit topic lees krijg ik zin om te gaan lopen. Helaas zit ik dan meestal op mijn werk........ En nu nog een verhuizend kind erbij die onze hulp nodig heeft dus het komt er even niet van denk ik........ Lopen is leuker dan er over lezen
Alle reacties Link kopieren
Mother ik heb ook de asics GT2000 (nu inmiddels al weer de derde paar) als opvogler van de 1100 serie die ik al sinds de 1130 had of misschien wat sinds de 1120 had maar ik vind persoonlijk de overging van de 1170 naar de 2000 serie niet echt heel geweldig. wat betreft gewenning geen probleem en ze lopen hetzelfde, alleen ze slijten veel harder. Zowel de demping als de kwaliteit van het bovenwerk van de schoen vind ik minder dan dat ik gewend was.

Sun.lover werk ze vannacht.

Zonnebloempje wie weet kun je vanavond nog een gaatje vinden om te gaan lopen.

ik ben vanmiddag al geweest , een rustig duurloopje van een kleine 14km door de bossen. Heb mijn schoenen niet schoon kunnen houden want hier en daar was er niet om de blubber heen te lopen. Maar ik had al bij voorbaat mijn oude schoenen aangetrokken.
Alle reacties Link kopieren
@Stellanutelle, hoe lopen de Cumulus?



@Zonnebloempje, ik zit ook op mijn werk maar mag gelukkig lopen. Balen he? Ik ben vaak te druk met kids in het weekend dus dan maar door-de-week hardlopen.



@Baukje, ok waarom heb je niet voor de GT2002 gekozen maar voor de 1100?



Zo ik heb vanmiddag weer 9 km. gelopen ook door de bossen @Baukje, wat lagen er veel bladeren op het bospad zeg! Ik ben bang dat ik mijn enkel weer verzwik dus ben op de terugweg op het fietspad gaan lopen.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Ook hier een lekker rondje door het bos gelopen als werkpauze. Hier viel het gelukkig wel mee met de bladeren! Ik had maandagavond ook nog gelopen en ik heb een nieuw rondje voor het in donker ontdekt, altijd fijn om te weten!



@Stellanutella: Ik kreeg last van m'n schenen met mijn schoenen van New Balance, ik kan me het type even niet meer herinneren. Maar dat begon niet meteen, pas nadat ik mijn kilometers begon op te schroeven (voor het eerst na een loop van 24k) dus ik had niet door dat het met mijn schoenen te maken had. Nu loop ik weer op mijn oude Asics (Kayano 17) en mijn schenen zijn weer helemaal pijnvrij! Volgende week wordt mijn salaris gestort en dan ga ik langs de winkel voor nieuwe schoenen want mijn oude zijn eigenlijk wel op.



@Anke: Ik loop sinds mijn scheenproblemen met compressiekousen van Herzog en ik merkte meteen het verschil! Zonder die kousen kreeg ik meteen last tijdens het lopen en met de kousen helemaal niet! Nu zou ik eigenlijk wel weer zonder kousen kunnen lopen maar ik durf het nog niet goed, ik wil niet dat ik weer last krijg! Bovendien vind ik het nu wel lekker warm, ik loop het liefst in een korte broek maar mijn kousen houden dan mijn kuiten in ieder geval wel wat warmer!



Die verschillen in metingen herken ik wel, tijdens de marathon was het verschil tussen mijn horloge en de officiele afstand zelfs 1 km! Ik heb niet steeds de binnenbocht kunnen nemen maar ik kan me toch niet voorstellen dat ik zoveel langer heb gelopen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Mother ik heb nu al drie paar uit de 2000 serie als opvolger van de 1170 (en 60,50,40, 30, 20) die ik daarvoor gehad heb. Dit zou de volwaardige opvolger zijn. En ja ze passen/lopen vergelijkbaar. Maar kwalitatief zijn ze achteruit gegaan vind ik. Zowel de zool als het bovenwerk. ze zijn gewoon eerder aan vervanging toe dan de voorgangers.

1km is wel een bizar groot verschil hoor. Op een officieel gemeten parcours kom ik bij een marathon meestal aan een 200 tot 300m extra. Dat is nog een redelijke marge zeker gezien het feit dat je bij een grote marathon niet altijd de ideale lijn kunt volgen.

Moet zo naar school dus heb mijn intervallen vanmiddag op de weg gedaan ipv vanavond op de baan. Eerst een 3000m in 13min20 vervolgens 3x1000 in 4min05 en daarna 5x600 in 2min24. In tegenstelling tot vorige week ging het tempo maken (en het opjagen van de hartslag) nu prima.
Alle reacties Link kopieren
@Mother2009 ja ik vind ze fijn lopen! Ik had daarvoor Saucony, maar die sloten niet goed aan aan mijn voeten, dus zaten eigenlijk te ruim. Maar ja, het blijft toch een persoonlijk iets. Ik heb hele smalle voeten, ben altijd al blij als ik al (hardloop) schoenen pas :-)



@gioia82 Hahahahaha herkenbaar!!! Bij mij is mijn salaris net weer gestort en wil ook weer even langs de hardloopwinkel......



Morgenochtend ga ik weer een rondje lopen in de duinen en strand, zin in!!!
Alle reacties Link kopieren
Hey hai!!!

Leuk om te zien dat er ook steeds nieuwe namen voorbij komen!

thanx voor de reacties op 'lopen bij ziekte'... zeker het verhaal van de hartstilstand heeft me een smakkerd in mijn gezicht gegeven...!

deze week voor t eerst weer n fijne 10 zonder hoesten volbracht en naast mijn dagelijkse core-oefeningen heb ik donderdag heerlijk meegedaan met aquajoggen, in plaats van mijn vrijdag-run (moest ook eens werken 😊)

Morgen hopelijk mijn gewone ritme weer oppakken... geen snot en pijntjes meer, alleen nog ietsje minder energie dan gebruikelijk... dus bijna weer fit!



Fijn om jullie ervaringen mbt schoenen te horen. Ik loop op Saucony en ben erg tevreden, maar voor mijn gevoel zijn ze aardig gesleten (binnenvoering bij de hak is stuk en de zool is al n laagje dunner dan ze was... hoe lang doen jullie met n paar?



Ik wens ieder een fijn weekend!!!

tot gauw,

groetjes vab Sylvia
Alle reacties Link kopieren
@Sylvia: Fijn dat je je weer beter voelt! Wat voor core-oefeningen doe je? Misschien moet ik daar ook eens aan beginnen (naast mijn wekelijkse yoga). Ik heb trouwens ongeveer twee jaar met mijn vorige paar gedaan maar toen liep ik veel minder dan nu. Ik denk dat ik er nu max anderhalf jaar mee zou doen.



Ik heb vandaag weer een lekker rondje van 9 km op tempo gelopen. Ik begin mijn snelheid weer terug te krijgen na de marathon! Morgen wat langer op een rustiger tempo, misschien ga ik ook een stuk over het strand lopen want ik heb me ingeschreven voor de halve van Egmond
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Stella lekker gelopen vandaag?



Sylversmitty fijn dat je weer bent opgeknapt. Ik heb iedere 6 maanden een nieuwe paar nodig. Maar ik maak ook best veel km's.



Gioia fijn dat de snelheid weer terug komt.



Had vanmorgen weer heuvelsprints op het programma staan. Eerst een stevig tempoloopje om de spieren goed op te warmen en na de heuvelsprintjes weer een tempo blok. Morgenochtend een lange duurloop met afwisselend steeds 2km in 9min30 en 1km in 4min30.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk loopweer die weekend

Ik heb gisteren weer samen met mijn man gelopen. Ik vond het heerlijk om buiten te zijn, maar kwam niet in een lekker loopritme. Ik voelde elke stap. Het plan was on voor een laatste keer voor de Bruggenloop een rondje van 15 km te lopen. Dat is niet gelukt, na 13 km vond ik het welletjes. Ik denk dat ik nog last had van het omschakelen na de nachtdienst.

Ik heb deze maand al meer dan 100 km gelopen, dat heb ik nog nooit eerder gehaald.

Veel loopplezier vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je voortijdig af moest haken Sun.lover. Ik vind dat mentaal altijd een probleem een training niet afmaken zoals gepland. Ik heb altijd zoiets van als ik dat bij trainingen al ga doen dan is het bij een wedstrijd helemaal moeilijk enige hardheid nog op te brengen in de laatste fase. Maar bij jou zal het opvoeren van de totale trainingsomvang icm de omschakeling naar de nachtdienst daar zeker mee te maken hebben.

Ik heb vanmorgen de training wel goed volbracht. zelfs iets sneller dan de richttijden. Na een paar km inlopen 5x 2km in 9min12 gevolgd door 1km in 4min25. 15km op tempo dus. Daarna nog een paar km naar huis uitgelopen. Bijna een halve marathon in 1hr38. Heb volgende week een halve marathon( soort van trail). ik zou dan tekenen voor zo'n tijd maar dat gaat hem niet worden denk ik.
Alle reacties Link kopieren
@Sunlover: Netjes hoor, 100km in een maand! Jammer dat je het net niet redde vandaag maar nachtdiensten hakken er ook wel in!



@Baukje: 1.38 op de HM, ja daar zou ik ook voor tekenen! Wat een snelheden loop je toch, bijna een minuut per km sneller dan ik



Ik heb vandaag weer lekker door de duinen gelopen, 18 kilometer in totaal. Iets meer dan gepland maar ik was een beetje verdwaald haha. Ik wilde eens een nieuw rondje proberen maar had op een gegeven moment geen idee waar ik was (ik zag aan de stand van de zon wel dat het pad totaal de verkeerde kant op ging). Maar gelukkig heeft mijn horloge de functie "take me to the start" dus ik ben weer thuisgekomen
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Gioia dat was in training hoor, met rustig in en uitlopen erbij. Een wedstrijd gaat wel sneller. Maar dat verwacht ik niet voor de halve marathon van volgende week omdat die geheel onverhard is voer smalle paadjes met veel poortjes en een paar fikse klimmetjes ertussen.



Handig is dat toch zo'n horloge he die je toch in de goede richting kan brengen. Ben een keer verdwaald tijdens een meerkamp van de kinderen. Had even een gaatje in hun programma voor mijn training. Ik dacht een vrij logisch rondje te lopen maar bleek almaar verder weg te lopen. En tegen de tijd dat ik mijn horloge als hulp in schakelde stuitte ik op een militair terrein waar ik niet langs kon. Kwam dus veel te laat (lees meer dan een uur later dan gepland) weer bij de wedstrijd. Op zich geen probleem mijn twee oudsten hadden de toen nog een stuk jongere kinderen begeleid en waren dus keurig op tijd bij hun onderdelen. Zorgen maken over moeders deden ze ook niet want 'die zal de weg wel weer eens kwijt zijn'. Maar de andere ouders van dezelfde vereniging waren heel verontwaardigd hoe ik de kinderen daar zomaar achter had kunnen laten.
Alle reacties Link kopieren
haha baukje, die andere ouders waren die ouders die altijd naast de atletiekbaan staan, zeker? (enkel zonder pilsje omdat dat niet mag bij de sportclub..... )

Ik heb afgelopen weekend mijn hartslag laag gehouden met hardlopen en ik werd dus door anderen ingehaald... Desondanks heb ik lekker gelopen en was ik na twee uur rennen slechts een paar minuten moe.

Vanmorgen met de kou heb ik ook op een lage hartslag gelopen, maar dat ging vanzelf! Het tempo lag ineens weer hoger. Zou die aanpassing zich zo snel voltooien?

Goia: ik vind zelfs een minuut per kilometer langzamer nog behoorlijk qua snelheid hoor. Iedereen moet lekker z'n eigen tempo lopen, want als we allemaal zo hard konden als baukje was er geen lol meer aan in een wedstrijd
Alle reacties Link kopieren
Anke ik sta zelf sowieso nauwelijks naast de atletiekbaan want als een van de kinderen meedoet aan een meerkamp meld ik me meestal aan als jurylid en verkies dan altijd als de jury met de pupillen meedraait niet mij mijn eigen kinderen ingedeeld te worden. En bij de junioren mag je eigenlijk er niet bij staan als ouder. Maar inderdaad het waren van die ouders die er altijd met hun neus bovenop staan en kind en jury soms tot wanhoop drijven.

Wat goed dat het je lukte je hartslag laag te houden. Ik heb voordat ik mijn huidige trainer had en de trainer die ik ervoor had had aangegeven dat ik het allemaal maar lekker zelf uit moest gaan zoeken een tijd mijn duurlopen met een andere loopgroepje gedaan. Die liepen altijd op 10km/hr. Een tempo wat ik eigenlijk nooit liep (ik liep destijds meestal mijn rustige duurlopen op 11km/hr). Aanvankelijk zag je het ook nauwelijks in de hartslag terug. Pas na maanden kon ik inderdaad op een veel langere hartslag op dat tempo lopen. Maar voor de andere tempo's had het geen invloed en sneller ben ik er ook niet van geworden. Toen ik bij mijn huidige trainer kwam werden de rustige lange duurlopen gelijk geschrapt en werden duurlopen met tempoblokken en werd als rustigduurloop tempo 5min/km dus 12km/hr voor geschreven. Aanvankelijk lag mijn hartslag op deat tempo een stuk hoger dan dat ik gewend was bij 11km/hr (op zich logisch natuurlijk). Alleen het verbaasde me hoe snel mijn hartslag lager werd op dat tempo en na een paar maanden liep ik 12km/hr op een hartslag waar ik tot voor die tijd maar op 11km/hr kon komen. Schijnbaar heeft het opschuiven van de anaerobe drempel dus wel ook direct effect op de hartslag op de lagere tempo's.
Alle reacties Link kopieren
Gelijk uit mijn werk gaan lopen. De zon was inmiddels weg maar in ieder geval nog wel met licht kunnen lopen. Wisselduurloop gedaan. 6x13min waarbij de stukken op hoger tempo steeds langer werden en de herstel stukken steeds kleiner. Daarna nog een 800m terug naar huis. Goed voor 17,5km.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt als een mooie training Baukje.



Ik heb vanavond een rondje van 10 km langs de Rotte gelopen met mijn man.

Donderdag of vrijdag wil ik weer een intervaltraining doen.
Alle reacties Link kopieren
Grappig verhaal van de atletiekbaan Baukje! Bij mij gebeurde dat vroeger ook regelmatig, maar dan omdat mijn moeder werd opgehouden op haar werk (medisch beroep). Andere ouders vonden dat altijd erg zielig voor ons maar wij vermaakten ons prima, hierdoor mochten we vaak met hogere groepen meetrainen en dat vonden we juist hartstikke leuk!



Ik heb gisteren een rondje van 10 km gelopen, wel in het donker helaas. Toch zo'n 2 minuten sneller dan hetzelfde rondje van vorige week, ging lekker!



Morgen wil ik weer onder werktijd gaan lopen zodat ik tenminste lekker met licht kan lopen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover het moest gisteren eigenlijk een maar matig intensieve training zijn maar ik ben een beetje de fout ingegaan door de tempo's te hoog te leggen. Ipv een DL 1/2 wisselduurloopje is het meer een DL2/3 wisselduurloopje geweest. Maar vandaag wel maat weten te houden. Rustig duurloopje van 12,7km op exact 5.00min/km. Lekker door de bossen gelopen.

Morgen interval training op de baan.

Ja Gioia een beetje zelfstandigheid kan geen kwaad. Met een groter gezin is het vrij logisch dat je niet altijd overal met je neus boven op zit.

Met het donker lopen is toch een stuk minder he.
Alle reacties Link kopieren
@Baukje sorry voor de late reactie!

Heb van het weekend lekker gelopen, alleen kende de weg niet zo goed, dus op een gegeven moment moet je dan dezelfde stukken terug lopen. Dat was dan weer wat minder!

Heb inmiddels alweer 2 keer 5 km gelopen en vrijdag 12km op de planning staan. Dan moet het wel goedkomen met de Bruggenloop op 7 december!

Maarre, mooie snelheden loop je zeg! Haha, als ik jou "rustige duurloop tempo" zou lopen, kun je me na ik denk 5 minuten wegdragen

Maar goed dat is, vind ik, dan ook weer het mooie van hardlopen. Je kunt jezelf altijd weer (proberen te) verbeteren, qua snelheid of looptechniek enz. En als dat dan ook lukt, geeft dat toch weer een goed gevoel! Heb ik dan :-)



@Gioia ik loop nu ook vaak in het donker. Probeer na werk snel thuis te komen om me om te kleden en dan nog een straaltje licht mee te pikken, maar dat lukt steeds moeilijker!Ik moet dan ook goed opletten welke route ik kies, want voor je het weet loop je op zo'n stil fietspad, da's ook niet zo fijn!
Alle reacties Link kopieren
@Stellanutella, ok, ja hardloopschoenen is zeker iets persoonlijk, januari 2015 ga ik nieuwe kopen.



@Gioia, lekker he door de duinen lopen? Zo dat is een handige functie: "take me to the start waar heb je die op staan? Ik loop nooit in het donker, brr. vind ik zo eng. Hahaha.



@Sun.lover, oh dat is balen zeg dat je voortijdig moest afhaken.



Zo, net onder werktijd 10 km. gelopen, ik hou van dit weer heerlijk! Even douchen, verder werken, vanavond naar rapportavond van mijn dochter. Mijn man gaat met haar naar korfbaltraining. (3e)
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook lekker onder werktijd gelopen Mother, zo fijn inderdaad als dat kan! Door de donker vind ik op zich niet eng maar het is wel uitkijken voor losse stoeptegels en zo. In het licht loop ik wel meer ontspannen. Ik heb net 13 km gelopen door het bos, was lekker alleen er liepen wel erg veel honden los. Eentje sprong zo met z'n modderpoten op me, hij wilde alleen maar spelen maar ik schrok me kapot. Dat vind ik nou echt het nadeel van hardlopen in het bos...
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag voor werktijd gelopen. Weer een rondje van 10 km met wat intervallen.

Ging lekker, nu ga ik zo naar mijn werk.



@Gioia82, ik schrik ook altijd van springende honden in parken en het bos enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven