Geld & Recht alle pijlers

Restschuld met ex voor mijn helft voldoen?

23-11-2014 18:14 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil eraf. Wat nu als ik de helft van onze oude hypotheekschuld (op zijn en mijn naam) voldoe. Ben ik dan vrij van schuld of ben ik dan voor het nieuw ontstane bedrag hoofdelijk aansprakelijk?
Alle reacties Link kopieren
In principe zijn beide partijen voor 100% aansprakelijk te stellen, dus je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat jij met jouw deel klaar bent. Ik heb weleens gehoord dat als je aan de bank aanbiedt jouw helft te betalen dat ze je dan uit de hoofdelijke aansprakelijk kunnen ontslaan (maar is dus aan hen). Inlichtingen inwinnen dus, succes!
Alle reacties Link kopieren
Nee, alleen als de hypotheek vervolgens wordt overgesloten op de naam van je ex alleen.
Je bent in principe aansprakelijk voor 100%. Als je ex niet betaalt, kunnen ze alles op jouw verhalen. Ga inderdaad eens praten met de bank, misschien is hier wat in te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent aansprakelijk voor 100% van de schuld. Dus ook al heb jij jouw deel van de schuld betaald, de bank zal evengoed bij jou aankloppen voor de andere helft van de schuld als je ex niet betaald.



Dan heb jij wel een vordering op je e x maar zie dat geld maar eens van je ex te krijgen.



Er valt inderdaad wel eens een regeling te treffen met de bank dat als jij nu jouw deel betaald ze niet meer bij jou komen voor de andere helft. De moeite waard dus om het overleg aan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Thx all. Ik ga het opnemen met de bank.
Alle reacties Link kopieren
Staat het huis te koop?
Alle reacties Link kopieren
Zo niet, dan moeten jullie ontslag hoofdelijk aansprakelijkheid aanvragen. De bank zal dan beoordelen of het inkomen van je ex voldoende is om de hypotheek last te dragen. Is dit het geval dan kan jou naam eraf door een akte van ontslag bij de notaris te ondertekenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lucky82 schreef op 23 november 2014 @ 18:33:

Staat het huis te koop?Huis is natuurlijk al verkocht anders heb je geen restschuld
Alle reacties Link kopieren
Kan het niet dan zal het of verkocht moeten worden. Zit er NHG op?
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 23 november 2014 @ 18:37:

[...]





Huis is natuurlijk al verkocht anders heb je geen restschuld ze schrijft ik wil eraf. Waar vanaf? De hypotheek of de schuld?
Alle reacties Link kopieren
Een restschuld heb je ook als je woning nog niet verkocht is maar de hypotheek hoger is dan de waarde van de woning.
Alle reacties Link kopieren
quote:lucky82 schreef op 23 november 2014 @ 18:40:

Een restschuld heb je ook als je woning nog niet verkocht is maar de hypotheek hoger is dan de waarde van de woning.Nee, dat heet onder water staan
Wie wind zaait zal storm oogsten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven