speltmeel over de datum

23-11-2014 15:00 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn kelder vond ik laatst een pak biologisch volkoren speltmeel dat houdbaar is tot aug. 2014.

In een bakbui gekocht, maar dus vergeten te gebruiken Het is nog niet gebruikt. Zouden jullie dit nog durven gebruiken (mits er natuurlijk niets engs in kroelt bij het openmaken)? Het is ook nog een kilo dus ik vind het toch zonde om weg te gooien als ik er nog iets van kan maken.
Alle reacties Link kopieren
ja hoor, zou ik wel durven.
Alle reacties Link kopieren
Doe eens gek en ruik er eens aan. Kijk ernaar. Lijkt alles in orde? Dan kun je het gewoon eten.



Waarom zijn mensen tegenwoordig zo idioot angstig over die data?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Sinds een pak meel bij mij een keer is veranderd in vliegende beestjes
Alle reacties Link kopieren
Tja, dat kan ook gebeuren als de houdbaarheidsdatum nog niet verstreken is.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Als ik er niets vreemds in zou zien zou ik het gewoon gebruiken.
quote:ClaudeFiolle schreef op 23 november 2014 @ 15:07:

Doe eens gek en ruik er eens aan. Kijk ernaar. Lijkt alles in orde? Dan kun je het gewoon eten.



Waarom zijn mensen tegenwoordig zo idioot angstig over die data?



Waarom zijn sommige mensen toch zo idioot laconiek over die houdbaarheidsdatums? Er worden elk jaar tig mensen ziek vanwege voedsel wat bedorven is. En nee, je kunt niet alle bacteriën ruiken.



@ TO; wat kost een pak meel? Ik zou het weggooien en pas weer nieuwe kopen als je echt daadwerkelijk iets gaat bakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blaadje84 schreef op 23 november 2014 @ 15:28:

[...]





Waarom zijn sommige mensen toch zo idioot laconiek over die houdbaarheidsdatums? Er worden elk jaar tig mensen ziek vanwege voedsel wat bedorven is. En nee, je kunt niet alle bacteriën ruiken.



@ TO; wat kost een pak meel? Ik zou het weggooien en pas weer nieuwe kopen als je echt daadwerkelijk iets gaat bakken.



Dat geldt alleen voor Te gebruiken Tot producten zoals vlees, vis en zuivel. Dat zijn bederfelijke waren, en ook daarin moet je niet overdrijven. Eieren kunnen vaak ook wel wat langer door.



Producten met een Tenminste Houdbaar Tot datum kun je gerust nog langer gebruiken. Zeker droge producten als meel.



Meelwormen etc. hebben sowieso niets met de houdbaarheidsdatum te maken.



Zo'n pak speltmeel kun je nog wel minstens twee jaar gebruiken.



Ook lekker voor pannekoeken bv, dan ben je zo door dat pak heen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verspilling, blaadje84. Ik zou zeggen, verdiep je eens in de materie.

Bederfelijke producten als vlees en zuivel moet je mee uitkijken. Meel valt daar echt niet onder.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat Mien zegt dus.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Ah joh, gewoon gebruiken. Volgens mij kan het wel zo zijn dat het iets minder goed rijst, maar je gaat er zeker niet dood van
Alle reacties Link kopieren
Mensen worden meestal ziek van bedorven voedsel dat geen door de fabrikant vermelde houdbaarheidsdatum heeft. Namelijk kliekjes en restjes die ze te lang bewaren in te warme koelkasten. Of vieze aanrechtbladen waar ze rauw eten op bereiden. Meel kan geen bacterieen bevatten simpelweg omdat die in meel niet kunnen overleven. Net zo min als in een kilo zout in een papieren zak. Er kunnen wel zwarte beestjes in zitten en die zie je met het blote oog. Zit dat er niet in en ook geen andere zichtbare ongerechtigheden dan kun je dit meel gerust gebruiken. Zeker als je er iets van bakt boven de 100 graden Celsius. Dat doodt ieder eventueel "levend wezen" in de meel.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Fabrikanten lachen in hun vuistje om al die jeweetmaarnooitikkoopwelnogeenpakbangerds.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.radartv.nl/nie ... d-dan-houdbaarheidsdatum/
Alle reacties Link kopieren
quote:tallyho schreef op 23 november 2014 @ 15:39:

Mensen worden meestal ziek van bedorven voedsel dat geen door de fabrikant vermelde houdbaarheidsdatum heeft. Namelijk kliekjes en restjes die ze te lang bewaren in te warme koelkasten. Of vieze aanrechtbladen waar ze rauw eten op bereiden. Meel kan geen bacterieen bevatten simpelweg omdat die in meel niet kunnen overleven. Net zo min als in een kilo zout in een papieren zak. Er kunnen wel zwarte beestjes in zitten en die zie je met het blote oog. Zit dat er niet in en ook geen andere zichtbare ongerechtigheden dan kun je dit meel gerust gebruiken. Zeker als je er iets van bakt boven de 100 graden Celsius. Dat doodt ieder eventueel "levend wezen" in de meel. Precies.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blaadje84 schreef op 23 november 2014 @ 15:28:

[...]





Waarom zijn sommige mensen toch zo idioot laconiek over die houdbaarheidsdatums? Er worden elk jaar tig mensen ziek vanwege voedsel wat bedorven is. En nee, je kunt niet alle bacteriën ruiken.



@ TO; wat kost een pak meel? Ik zou het weggooien en pas weer nieuwe kopen als je echt daadwerkelijk iets gaat bakken.Omdat de meeste dingen jaren langer houdbaar zijn dan de fabrikanten ons willen doen geloven misschien? Alles wat in potten, blikken en zeker in pakjes zit is veel langer houdbaar dan op de verpakking is aangegeven. Pasta en rijst > onbeperkt tenzij bewaard in de badkamer of een vochtige kelder. De meeste mensen die ziek worden van voedsel gaan er niet hygiënisch mee om, in een enkel geval is het een allergische reactie.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Morgen op het menu: speltpannenkoeken
Alle reacties Link kopieren
Eerst onder de microscoop bekijken natuurlijk en dan goed koken zodat alles dood is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als er beestjes in kruipen gooi ik het weg, eerder niet.

Schud er even mee, en wacht een tijdje. Als je dan iets ziet friemelen dan weet je dat er leven in zit.



http://www.eco2.nl/nl/ong ... /meelmijt-acarus-siro-l/#
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:ClaudeFiolle schreef op 23 november 2014 @ 15:41:

Fabrikanten lachen in hun vuistje om al die jeweetmaarnooitikkoopwelnogeenpakbangerds.



Pcies.



En wat dat meel betreft: als er geen beestjes in rond kruipen is het nog prima.
quote:Blaadje84 schreef op 23 november 2014 @ 15:28:

[...]





Waarom zijn sommige mensen toch zo idioot laconiek over die houdbaarheidsdatums?Omdat ik liever vertrouw op mijn neus en mijn ogen dan op een datum. Als ik een pak melk in huis heb dat nog niet over datum is maar wel zwaar bedorven (en ja, dat komt ook voor) drink ik het toch ook niet op?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon gebruiken, niets mis mee...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven