Boekweit pannenkoeken

23-11-2014 09:24 19 berichten
Vandaag heb ik boekweitpannenkoeken gemaakt, voor het eerst. Ik wil ze gebruiken als wrap.

Maar ik vind ze niet zo goed gelukt. Ze zijn nogal brokkelig en vallen snel uit elkaar. Niet elastisch zoals bij gewone pannenkoeken.

Hoe kan ik dat verbeteren?



Het recept bevat 100 gram boekweitmeel, 2 eieren, 400 ml vocht (mengsel van water en karnemelk) en een snufje zout.
Alle reacties Link kopieren
Boekweitmeel mengen met zelfrijzend bakmeel.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik boekweitmeel altijd in combinatie met ander meel, anders vind ik het veel te stug worden en helemaal niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik voeg meestal xanthaangom en/of guargom toe. Die geven dezelfde elastisciteit aan het beslag als de gluten in tarwemeel.



Maar ik voeg inderdaad ook ander meel toe, kokosmeel of amandelmeel. Als je kokosmeel gebruikt, moet per flinke eetlepel wel een extra ei toevoegen en het beslag even laten rusten, anders wordt het zo droog. Kokosmeel moet vocht opnemen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Albert Heijn heeft trouwens een heerlijk recept voor American pancakes. Daar zit inderdaad zelfrijzend bakmeel bij. En opgeklopt eiwit wat de pannekoekjes luchtigheid geeft.
Alle reacties Link kopieren
Havermout!
Alle reacties Link kopieren
Waarom pannenkoeken van boekweitmeel maken als je ander meel eigenlijk b

veel lekkerder vindt / ze dan beter lukken?
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 23 november 2014 @ 09:45:

Waarom pannenkoeken van boekweitmeel maken als je ander meel eigenlijk b

veel lekkerder vindt / ze dan beter lukken?Sommige mensen eten geen tarwe om tal van mogelijke redenen. Coeliakie, glutenintolerantie, tarweallergie, PDS, levensstijl, etc.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Wat veel tips al, bedankt!

Ik vind de smaak wel lekker hoor, maar de consistentie is niet zo fijn.

Volgende keer zal ik wat ander meel erbij doen, en de eiwittip lijkt me ook een goede.
Ik gebruik:



100 gr boekweit

300 ml amandel of soya melk

2 eieren



En vaak doe ik er nog een beetje lijnzaad bij.



Bij mij bakken ze precies als gewone pannenkoekjes maar ze smaken dus wat anders. Ik eet ze vaak met vers fruit en honing.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak vaak boekweitwraps van alleen boekweitmeel, water, zout en wat kruiden. Ik zorg er wel voor dat mijn beslag dun genoeg is, dan heb ik geen problemen met de elasticiteit.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik dit recept. Easypeasy. De mijne zien er stukken mooier uit dan op de foto hahaha. Volgens mij zit m de truc in dat half uurtje wachten



http://http://www.kiwienzo.nl/broodverv ... nenkoeken/
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 23 november 2014 @ 15:59:

Ik gebruik dit recept. Easypeasy. De mijne zien er stukken mooier uit dan op de foto hahaha. Volgens mij zit m de truc in dat half uurtje wachten



http://http://www.kiwienzo.nl/broodverv ... oeken/Dank je voor de link, die website gaat bij mijn favorieten want er staan zo te zien nog meer lekkere dingen op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Steinbeck schreef op 23 november 2014 @ 16:06:

[...]





Dank je voor de link, die website gaat bij mijn favorieten want er staan zo te zien nog meer lekkere dingen op.Yep, ze hebben fijne recepten!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Ongemalen boekweit is lekker, gefruit met knoflook en boter en dan bouillon erbij en gaar laten worden. Boekweitpannenkoeken vind ik niet zo lekker.
quote:parbleumondieu schreef op 23 november 2014 @ 18:53:

Ongemalen boekweit is lekker, gefruit met knoflook en boter en dan bouillon erbij en gaar laten worden. Boekweitpannenkoeken vind ik niet zo lekker.Ik gebruik ook wel geroosterde boekweit (Kasha) als basis voor salades, is ook lekker.
Alle reacties Link kopieren
Die ik maak zijn lekker hoor. Dun en knapperig!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Hier zojuist ook weer een heerlijke boekweittortilla met creme fraiche, rucola en zalm op :-) Ik vind een tortilla of pannenkoek altijd erg lekker van smaak, maar als ik een brood bak (boekweitmeel, baking soda en poeder, ei, zout en water), dan vind ik de smaak erg bitter. Heeft iemand van jullie misschien een tip om dat bittere er wat af te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
quote:jipje schreef op 24 november 2014 @ 11:52:

Hier zojuist ook weer een heerlijke boekweittortilla met creme fraiche, rucola en zalm op :-) Ik vind een tortilla of pannenkoek altijd erg lekker van smaak, maar als ik een brood bak (boekweitmeel, baking soda en poeder, ei, zout en water), dan vind ik de smaak erg bitter. Heeft iemand van jullie misschien een tip om dat bittere er wat af te krijgen?Komt door de baking soda
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven