Gezondheid alle pijlers

Lensimplantaten.. ervaringen?

22-07-2008 15:56 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al veel topics geopend over laseren, maar ik heb er niet één gevonden over lensimplantaten.

Ik heb vorige week gehoord dit ik niet in aanmerking kom voor laseren, maar wel voor lensimplantaten.



Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gisteren geholpen aan mijn rechteroog om de sterkte van mijn bijziendheid te corrigeren. De ingreep is heel voorspoedig verlopen, geen pijn gehad. Gisteravond wel het gevoel of er zand in mijn oog zat. Vanmorgen ben ik even terug gebeld door het oogziekenhuis of de nacht goed verlopen was en gevraagd of de pupil al mooi rond was. Dat is het geval, dus vandaag niet meer op controle naar Rotterdam. Ik kan al behoorlijk scherp in de verte zien, dichtbij is nog wat lastiger, maar ik was ook al aan een leesbril toe.Het oog is ook nog wat geïrriteerd en de hersenen moeten ook nog even aan de verandering wennen. 25 juni voor controle terug, dan weet ik pas hoe mijn sterkte is uit gekomen. Ik ben blij dat ik het heb gedaan en geeft mij vertrouwen voor het linkeroog.
Alle reacties Link kopieren
Fijn zeg t.a.dammers ! Wanneer moet je voor je linker oog?
t.a.dammers je hebt ook implantaten met leesgedeelte. Was dat geen optie geweest?
Alle reacties Link kopieren
Op 10 juli ga ik voor mijn linkeroog. En ik heb heel bewust geen leesgedeelte gekozen, omdat daar toch ook nog wat nadelen aan kunnen kleven.
Alle reacties Link kopieren
25 juni terug geweest voor controle, alles was goed ik zit nu op 95% voor mijn rechteroog. A.s. donderdag wordt ik aan mijn linkeroog geholpen.
Alle reacties Link kopieren
T.a Dammers, hoe is het met je linkeroog gegaan?
Alle reacties Link kopieren
De lensimplantatie van mijn linkeroog is achter de rug en goed gegaan. Ik had bewust gekozen voor in de verte scherp zien en een leesbril voor dichtbij, aan de hand van de ervaringen die ik met mijn bril had. (0 t/m ong 1m onscherp zien) Na de lensimplantatie van het rechteroog bleek ik in de verte goed te kunnen zien, maar van 0 t/m 2 meter erg onscherp. Dat was in de praktijk (zeker op mijn werk als facilitair medewerkster heel onhandig). (Privé kon ik bijvoorbeeld bij het pinnen het bedrag niet goed zien, de munten in mijn portemonnee waren ook heel wazig). Bij de controle heb ik dit met de oogarts besproken, en kreeg ik het advies om monovision te proberen en ik heb i.o.m. de opticien de tijdelijke zachte lens, die ik toen in mijn linkeroog droeg, in sterkte aangepast, zodat ik met dat oog beter dichtbij kan zien. Het was de eerste 2 dagen best wennen, maar ik kon nu wel voor 90% zonder bril mijn werk doen, de krant lezen, achter de computer e.d, Alleen voor langere tijd lezen en achter de computer, met kleine lettertjes en fijn hobbywerk zou ik dan een leesbril nodig hebben. Nu ik de lensimplantatie (waarbij de sterkte van de lens aan monovision is aangepast) van mijn linkeroog achter de rug heb, is mijn zicht nog niet helemaal stabiel. Ik kan nu met mijn linkeroog heel goed dichtbij zien, kan hele kleine lettertjes zonder bril lezen, maar het scherp zien in de verte met mijn rechteroog kost mij nu (meer) moeite. Maar na in 5 weken tijd 3 x van sterkte wisselen kost het ook weer even tijd om alles te laten herstellen. Ik wacht rustig de controle in september af en dan zie ik wel hoe ik ben uitgekomen met mijn sterktes. Ik ben heel blij dat allebei de ingrepen voorspoedig zijn verlopen en dat ik nu zonder bril goed kan functioneren.
Al een heel oud topic, maar toch nog even mijn update: Na 4 jaar eindelijk het besluit genomen om voor implantaten te gaan doen. Toen bleek ik zwanger..... Uiteindelijk vorig jaar september de eerste vooronderzoeken gehad. En toen bleek dat laseren met de nieuwe apparatuur van tegenwoordig wel degelijk een optie was. Degene die 6 jaar geleden aangaf dat het niet ging, zei nu dat ze het aandurfde en dat er met de huidige apparatuur zelfs nog voldoende restwaarde overbleef voor een correctie mocht dat nodig zijn.



Dus afgelopen november zijn mijn ogen alsnog gelaserd (-7,5 / -8) en loop ik lens- en brilvrij rond. Super happy!



Daarom nog even dit berichtje hier, een eerdere afwijking een paar jaar geleden hoeft niet te betekenen dat laseren echt niet kan.
Alle reacties Link kopieren
Heeft er hier iemand ook last gehad van inwendige oogontstekingen na de operatie?
Alle reacties Link kopieren
Ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig voor jou natuurlijk! Hoopte nog met iemand ervaring uit te kunnen wisselen die dit ook heeft (gehad).
Alle reacties Link kopieren
Nee ik ook (gelukkig) niet. Hoe is de ontsteking ontstaan en heb je er nog last van?
Alle reacties Link kopieren
Is gekomen door de operatie en kwam af en toe opzetten. Dan kreeg ik pred forte voorgeschreven en ging het weer even goed maar nu komt het direct terug zodra ik afbouw met medicatie.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat naar! Irritant ook dat t terug blijft komen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

I am an expat living in the Netherlands (speak some dutch but not fluently yet :p). i was following this forum since i started considering doing lens implants. My strength is -9.25 and -8.75. Today i had a final check-up with the eye doctor and we decide to go for the procedure. (yay!)

But according to his schedule, only early dec is possible for this year, and because operation for two eyes need to be at least two weeks apart. I cannot do both in dec. So the two possibilities are either i do one eye in dec, and wait for around 3,4 weeks for the second one, or i wait until January to schedule two operations, with shorter period in between.

I saw some posts here , some of them have also quite some long waiting between two operations.

So i would like to ask if someone here can share some experience on this matter? The eye doctor told me that i can only wear contact lens for the un-operated eye after one operation. Is that doable? How do you guys experience the time between the two operation?

It's my first time to ask questions, i hope its fine to write in English.

Cheers.
anoniem_210079 wijzigde dit bericht op 31-10-2014 15:21
Reden: some typo
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mirjamp, ik heb net hetzelfde aan de hand denk ik. Heb jij last gehad van verkleving van je pupil? Neen je nu nog steeds druppeltjes?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Aurelieke,

Nee het waren geen verklevingen, maar een inwendige oogontsteking. Op dit moment ben ik aan het afbouwen met pred forte, het gaat nu gelukkig goed, hoop dat dit zo blijft.



Heb jij er nog steeds last van? Gebruik je nog medicatie?
Alle reacties Link kopieren
Ja, zie heel goed door mijn ene oog, andere lijkt of het steeds moet scherpstellen. Vooral bij werken aan pc of onderweg met de auto heb ik er veel last van. Indien ik in mijn 'slechte' oog voor het slapengaan drupjes zet zie ik de dag nadien perfect. Niemand lijkt te snappen hoe dat kan, druppels blijven gebruiken kan niet... Aanstaande donderdag zouden nu opnieuw metingen doen, zou met bril, kunstlenzen of laser te verhelpen zijn maar geloof er niet veel van. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben Maja uit Lelystad, 57 jaar.

Ik heb nu 2 weken geleden lenzen laten implanteren bij FYEO ( for your eyes only) in Eersel. Ik had ongeveer -6/-7 en een behoorlijke plus afwijking. Mijn hoornvlies was erg uitgedroogd door lenzen gebruik en ik zou nooit meer lenzen mogen dragen. Na ongeveer een jaar herstelperiode ben ik me gaan orienteren op implantaatlenzen. Gelukkig kwam ik na een degelijk vooronderzoek in aanmerking ervoor. Wel meteen de duurste, grote afwijking, trifocale lenzen en de nodige cylinders. ¤5600,- was ik totaal kwijt. In 2x te betalen. Daar was dan al 10% van Ditzo vanaf. Een hele besslissing, vond ik. De ingreep is dezelfde als bij een staaroperatie en in mijn vriendenkring was dat pas mislukt bij een vriendin van mij. Schrik. Het was uiteindelijk wel goed gekomen bij haar. Ik hakte de knoop door en na 6 wkn. was ik aan de beurt. Spannend. Verdoofd met druppels en een ingreep van ongeveer een groot kwartier voor beide ogen. Rustgevende pilletjes, toegestuurd gekregen door de kliniek, werkten goed. Ik vond het wel heel eng, maar goed te doen. Je voelt het wel, maar geen pijn. Zonnebril van de kliniek op en naar het hotel, aangeboden door de kliniek, omdat je de volgende dag weer op controle moet. Ik ervaar alles nu als een wonder, het lijkt alsof ik met mijn bril op heb liggen slapen, ik zie ineens mijn douche en zoek nog altijd naar mijn bril. Totaal geen napijn, wel een beetje misselijk. Niets te zien aan mijn ogen. 3 weken druppelen en... Goed zicht. In de verre verte heb ik nog mijn twijfels, ( ook last van halo s,) maar dichtbij en computer afstand zijn perfect. Het moet zich ook nog stabiliseren. We zullen het weten op 10 dec als ik op controle ga. Een maand niet opmaken valt niet mee voor mij! Maar wel weer een aparte ervaring voor een klas met pubers... En ik houd ze nu nog beter in de gaten... Ik ben superblij en nog helemaal onder de indruk.
Alle reacties Link kopieren
Kalkhoven, wat fijn voor je! Heb je dan een leesgedeelte erin omdat je ook zo goed van dichtbij kan zien/lezen/computeren?
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk he kalkhoven! FYEO is goed! Een van de oogartsen daar was mijn oogarts als kind.



Hier gaat t twee jaar na mijn implantaten goed. Zie prima maar heb rechts een cilinder nu. Kan dat goed corrigeren maar als ik moe ben (of ongesteld) lukt dat minder. Ik zou nog een brilrecept krijgen van mijn oogkliniek maar heb besloten dat ik t laat opmeten door mijn eigen opticien. Dankzij hem kreeg ik mijn behandeling vergoed en hij meet al sinds mijn 8e mijn brillen en lenzen aan.
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik geen vrouw ben (ik verraad dit feit maar vast), wil ik toch graag jullie ervaringen horen en hopelijk de mijne op korte termijn delen, dit is nog steeds een goed forum volgens mij. Ik ga vooronderzoek laten doen voor lensimplantatie en heb een aantal maal gezien dat iridotomie bij grote ogen (wanneer de iris niet gedeeltelijk afgedekt wordt door de oogleden) problemen kan veroorzaken door constant invallend licht. Nu ben ik gezegend met enorme ogen en hoor graag of iemand hier problemen mee heeft (gehad).

Visian ICL lenzen zou een oplossing kunnen zijn, ik zag hier dat Peddy deze heeft. Wanneer ben je geschikt/ ongeschikt voor deze lenzen?
Alle reacties Link kopieren
Na een tijdje gaan je hersenen dat filteren.
Alle reacties Link kopieren
Begin 2013 zijn bij mij Artiflex lenzen geïmplanteerd. Alles ging voorspoedig op een oogontsteking na en ik had 150% zicht volgens de oogarts. Veel geluk dus! Er ging een nieuwe wereld voor mij open. Ik had namelijk -10.

Eind 2014 kreeg ik opeens last van acute extreem hoge oogdruk en ben ik direct gelaserd en de volgende dag geopereerd. Het gaatje in mijn iris was dicht gegaan en is inmiddels weer open. Zijn er meer mensen met deze ervaring? Zo, ja wil je dan jouw verhaal vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Even een update van mij: nu anderhalf jaar verder wn nog elke dag blij met mn Visian ICL implant lenzen. Na een jaar had ik geen halo's meer, daarvoor ook niet altijd aanwezig, vooral als ik buiten was met laagstaande zon. Maar niet heel hinderlijk en nu zijn ze dus weg! Zicht is nog steeds super!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven