Mode & Beauty alle pijlers

Hoe begin ik een nieuwe garderobe?

23-11-2014 18:49 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
De meeste kleren in mijn kast heb ik toch zeker wel al 5 jaar. Af en toe wel wat nieuws gekocht als ik er niet meer inpaste of als het versleten was. Maar ik ben mijn "stijl" een beetje beu. Ik heb voornamelijk spijkerbroeken en truien. Ik heb nu veel zwart en grijs en vooral comfortabele kleren..

Ik heb ook wel rokken en leggings, maar dat is vaak wat moeilijker te combineren met een trui oid :p ik voel me wel veel vrouwelijker in een rok.



Ik wil graag mijn garderobe veranderen. Mijn stijl meer "mij" maken. Ik hou van vrolijke kleuren en ook wel van een beetje chique. Maar liefelijk vind ik ook leuk (en kan ik ook nog goed hebben). Dus weg met super makkelijk en comfy, maar wat meer gekleed, iets volwassener, en dat het lijkt alsof ik er moeite voor doe om er leuk uit te zien.



Probleem is ook, dat ik voor mijn voeten en knieen niet altijd op hakken/laarzen kan lopen (steunzolen en ik heb ook snel last van mn rug) en mijn degelijke platte (ecco) schoenen niet staan onder een rok. :( (maatje 40 lijkt stoomboot bij een strakke legging, en een hak haalt er nog een paar cm af..)



Maar, de vraag: hoe begin ik? Stel dat ik al mijn kleding zou weggooien (doe ik natuulijk niet.. Maar op den duur.. :p), wat moet ik dan in elk geval kopen zodat ik toch wel 2 a 3 weken kan combineren. Dus niet dat ik altijd hetzelfde draag?

Wat doe ik met kleuren, materialen, etc?

Ik heb geen 1000 euro liggen, dus ik moet wel een beetje klein beginnen (ca 250 euro ofzo)



Heeft iemand tips hiervoor?
Alle reacties Link kopieren
Naar de tweedehandswinkel?

Via Marktplaats?

Kledingruil?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dus graag weten hoeveel ik van wat toch wel moet hebben voor een nieuwe garderobe. Wat is essentieel, wat is de basis? In de loop van het jaar kan ik dan wat dingen bijkopen

Welke dingen voor de koude maanden, welke voor de warmere maanden?



Ik heb echt geen flauw idee van kleding omdat ik altijd voor de simpele weg heb gekozen, maar je bent nooit te oud om er mee te beginnen toch?
Alle reacties Link kopieren




http://www.womanistical.n ... garderobe-voor-een-vrouw/
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Zoek op het internet eens een beetje naar 'capsule wardrobe', bijvoorbeeld op Youtube of Pinterest.



Project 333 is zo bijvoorbeeld populair momenteel: een hele seizoensgarderobe bestaande uit 33 items. http://theproject333.com/about/

Het hele idee is dan dat alle items bij mekaar passen, dat je dus honderden verschillende outfits kan maken door te combineren en af te wisselen:



bijvoorbeeld:





of hier: http://www.theviviennefil ... rey-step-by-step.html?m=1



Ga op zoek naar iemand die hieraan meedoet, wiens stijl je bij jezelf vindt passen
Alle reacties Link kopieren
http://www.ilovefashionne ... ledingkast-hebben-hangen/
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Misschien niet helemaal je stijl, maar het geeft een idee:

https://www.youtube.com/watch?v=6iw13vQ ... freload=10
Alle reacties Link kopieren
Waarom begin je dan niet met een combinatie die in jouw nieuwe stijl is en dan breid je dat uit in de loop van het jaar?
Alle reacties Link kopieren
Wat ook kan helpen is een klein winkeltje (boutique) te zoeken waarin iemand staat die van kleding houdt en je door diegene aan te laten kleden. Toen ik ooit na een zwangerschap/bevalling/en de eerste baby-maanden niet meer wist wat ik wel of niet kon dragen ben ik via een vrouw in zo'n winkeltje weer op de mode-huppel gezet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Eerst eens kijken wat je nu nog hebt. Wat heb je nu dat echt niet meer kan en wat heb je nu dat je zelf nog wel leuk vindt? Een spijkerbroek is een item dat je bijvoorbeeld niet hoeft weg te gooien.



Als je daar een beetje inzicht in hebt, weet je ook wat je niet hebt en waar je wel behoefte aan hebt bijvoorbeeld. En dan kun je wat doelgerichter winkelen. En steeds je garderobe beetje bij beetje aanvullen.



En omdat je toch wel enigszins budget hebt om te beginnen zou ik gewoon eerst voor een aantal tijdloze items gaan van goede kwaliteit die redelijk goed te combineren zijn. En een paar goedkopere opvallende items die wat trendgevoeliger zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, dus als ik zorg dat ik in het begin 4 stuks onderkleding heb (mooie jeans, pantalon en bijv. 2 rokken), die allen combineerbaar zijn met zo'n 5 stuks bovenkleding en 2 soorten schoenen dan kom ik al een heel eind?



En dus de basis een beetje rustighouden met kleuren, zodat ik kan combineren met fellere kleuren en dessins.



Ik vind 33 stuks kleding per seizoen wel een beetje veel van het goede ;) maar ik snap het idee.



Wordt binnenkort een dagje winkelen dan (c&a, h&m..)! Wel een uitdaging, maar ook wel heel leuk!



Het idee van een boutique-je is een goed idee, alleen jammergenoeg zijn die kleine winkeltjes vaak aan de prijs, en dat heb ik (nog) niet.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft natuurlijk niet voor 33 items te gaan, maar in die 33 rekenen ze ook schoenen, riemen en juwelen, dus kledingsgewijs valt het nog wel mee.



Als je van plan bent naar de h&m te gaan zou je bijvoorbeeld eerst op de website kunnen kijken, en daar al wat outfits samenstellen. Belangrijkste is inderdaad dat alle items bij mekaar passen. Dus dat je elk bovenstuk op elk onderstuk zou kunnen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou starten met een goede kleurenanalyse laten doen. Heeft mij enorm geholpen als nieuw startpunt. Dan kun je gericht op zoek gaan en merk je vanzelf dat je kleren bij elkaar gaan passen en dat je steeds meer combinaties kunt maken.

Zo'n standaardlijstje aan basics vind ik niet zo handig, want zwart en wit staan me (en de meeste mensen) voor geen meter. Het was wel even prijzig om te laten doen, maar ik heb geen miskoop meer gehad en krijg veel complimenten over de kleuren die ik aanheb.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Project 333 is ook door een hoop bloggers gedaan. Je zou bijvoorbeeld op zo'n blog kunnen lezen wat iemand er van vond en van haar valkuilen kunnen leren. Light by Coco en Project Natural Beauty doen het ook. Dan hoef je niet gelijk overnieuw te beginnen maar kan je eerst in het klad een capsule collectie samenstellen en het seizoen erop bijvoorbeeld beginnen met kopen. Je kan ook gaan five-piecen. Dan koop je alleen basics en per seizoen fleur je alles op met 5 hippe items.
Kijk in ieder geval naar goede schoenen (leuke laarsjes bijvoorbeeld) zonder hakken, die ook onder een rok mooi staan. Dat maakt dat je al veel makkelijker een keer die rok pakt als je eigenlijk al teveel op hoge hakken gelopen hebt, en als je maar die goed combineerbare schoenen hebt, is later een keer nog een rok etc erbij kopen al veel makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 23 november 2014 @ 19:01:

Zoek op het internet eens een beetje naar 'capsule wardrobe', bijvoorbeeld op Youtube of Pinterest.



Project 333 is zo bijvoorbeeld populair momenteel: een hele seizoensgarderobe bestaande uit 33 items. http://theproject333.com/about/

Het hele idee is dan dat alle items bij mekaar passen, dat je dus honderden verschillende outfits kan maken door te combineren en af te wisselen:



bijvoorbeeld:

[afbeelding]



of hier: http://www.theviviennefil ... rey-step-by-step.html?m=1



Ga op zoek naar iemand die hieraan meedoet, wiens stijl je bij jezelf vindt passen



Leuk idee, nooit van gehoord



TO: je hebt soms van die stylisten die je tips kunnen geven over kleur enzo. Volgens mij kun je bij sommige H&M's gratis een afspraak maken met zo iemand. Ze kan je dan adviseren over kleuren die je mooi staan en bij H&M kun je je slag slaan. H&M heeft best wel wat mooie, zakelijke kleding en goede basics. Daar zou je kunnen starten.



Wat ik altijd in de kast heb hangen:



- zwarte broek

- spijkerbroek

- zwart colbertje

- ander kleur colbertje
Alle reacties Link kopieren
http://collie-collie.blog ... rderobe-samenstellen.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.lidathiry.nl/?p=755
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren




ook zo knap!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.lidathiry.nl/?page_id=9100





Met dit 13 is soms 31 garderobeplan heb je ‘veel kleding om aan te trekken’. Outfits voor naar je werk, een feestje en familiebezoek, het zit allemaal in de 13 kledingstukken. In jouw kledingkast hangen ongetwijfeld een aantal vergelijkbare kledingstukken. Wat je niet hebt kun je op termijn aanschaffen om ook een werkbare garderobe te krijgen
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
1.Begin met het opbouwen van een basisgarderobe die bestaat uit kledingstukken waar je jaren plezier van kunt hebben. Dat betekent dat ze het lang uit moeten kunnen houden en dus van een voor jou hoogst haalbare kwaliteit moeten zijn. Onder basisstukken vallen een goed passende jeans in een donkere denim, een mooi jasje in een voor jou goede neutrale kleur (middengrijs, antracietgrijs, bruin, camel, zwart, donkerblauw, zandkleur, taupe) en een blouse in jouw kleur wit Vul deze kledingstukken aan met een leuk rokje of nette broek in een andere neutrale kleur die ook in je kleurenpalet zit. Als je budget het toelaat kun je een effen jurkje in een basiskleur (jouw rood, groen, paars, enz) erbij kopen. Een trenchcoat (ook weer in een voor jou goede neutrale tint) is een kledingstuk waarvan je drie seizoenen van het jaar plezier van kunt hebben.

2.Mix duur met goedkoop. Met een modieus shirtje van Zara of H&M onder dat jasje geef jij jezelf steeds een ander uiterlijk. Investeer in accessoires. Met één of meer trendy accessoires (zoals een tas en/of sjaal) maak je je look helemaal van nu. Als ze erg trendy zijn koop dat een goedkopere variant. Investeer eerst in een paar pumps in een neutrale kleur, maar van een goede kwaliteit.

3.Afhankelijk van je budget kun je voor de zomer een paar schoenen in een opvallender kleur kopen die weer matchen met je shirtjes, sjaal en tas. Schoenen blijven nog steeds het belangrijkste styling middel.

4.Zoek eens goed uit (of laat dit uitzoeken) wat je goed staat. Je zult merken dat je hiervan je hele leven plezier hebt. Weten wat je goed staat voorkomt miskopen en zonder die kennis is het heel moeilijk om een goed werkbare garderobe samen te stellen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Leuke sneakers onder een rok mogen ook,

En onder een jeans of legging, halfhoge laarsjes, hoeft geen hak onder, een mooi kleurrijk vest combineren met basic tops.

Een normale knielange rok rok kan eindeloos gecombineerd worden, met chic blousje, sportieve trui, of jasje, of top in elke andere stijl. met hakken, sneakers, korte laarsjes..



Zorg dat je je kleuren op orde hebt. En wissel af met accecoires, zoals riemen, shawltjes, sieraden.. en haarstijl.
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
+100 blijf gewoon bianca
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
Open deur maar komt ie; het is wel leuk om vooraf een 'concept' te bedenken maar het moet wel in de winkels hangen. Ik heb ook wel een idee van hoe ik zou willen dat mijn garderobe eruit komt te zien maar als ik dat wat ik zoek niet tegenkom in de winkels wordt het lastig..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven