Vochtig ruikend huis.

14-06-2008 20:48 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Misschien heeft iemand van jullie tips of ideeën voor het volgende. Ons huis ruikt muf en ik weet niet hoe het komt. Mijn vriend ruikt het niet, maar ikzelf wel en ik heb 't ook van andere mensen gehoord. Als ik thuis ben, ruik ik niks (waarschijnlijk omdat ik er dan midden in zit), maar op het moment dat ik ergens anders ben, ruik ik het aan mijn kleding, mijn haren en spullen die in het huis hebben gelegen (bv. een toilettas). Als ik pas gewassen kleren aantrek (die bv. een dag in de kast hebben gehangen) en dan wegga, ruik ik mezelf. En het is niet zomaar een muffe lucht, het ruikt naar vocht. We hebben al een vochtmeter gehuurd en verschillende muren op de bovenverdieping gemeten, maar niks. Er zijn verder ook geen natte plekken te zien, of schimmel op de muren. Ik vind het echt vervelend, want ik wil niet het gevoel hebben dat anderen me ruiken en bovendien voel ik me daardoor ook nooit echt fris. Maar ik kan moeilijk een bedrijf laten komen kijken, zonder enige aanwijzing, behalve een paar mensen die beweren vocht te ruiken. Dat is subjectief en dus niet makkelijk aan te tonen. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat er dus ergens vocht zit. Iemand ervaring/tips/ideeën wat ik het beste kan doen?
Alle reacties Link kopieren
Hmm... Daar heb ik nog niet zo op gelet. In de meterkast in het natuurlijk wel een stukje kouder dan in huis. De vloer voelt iig 'droog' aan, maar dat zegt dus niet zoveel begrijp ik...
Alle reacties Link kopieren
Ohja, spouwmuren: Dat zijn fijne dingen. Mits je geen spouwmuur vervuiling hebt. Dat wil zeggen dat er geen dikke baarden van cement inzitten of dat er geen puin in gestort is. Want anders heb je 'lekken' in je spouw en slaat het vocht van je buitenblad via de vervuiling door naar je binnenblad (binnenmuur). Maar goed, dat zijn dingen die niet zo 123 te checken zijn. Dan moet je toch een indicatie hebben als vochtige/koude/natte plekken op de muur.



Vocht is trouwens geen geur op zichzelf. Het is de lucht van schimmels die je ruikt. Zo'n keldergeur.
Alle reacties Link kopieren
Heb je centrale verwarming of stook je met gaskachels en geiser? Gaskachels en open haarden produceren ook meer vocht dan met cv.
Alle reacties Link kopieren
Wat je zegt Schouderklopje, het is echt zo'n keldergeur. Ik heb overigens gewoon cv en mijn huis is uit 1994 (geen idee of dat iets uitmaakt).
Alle reacties Link kopieren
Nero, je kunt niks anders dan het vocht proberen te lokaliseren of het soort vochtprobleem geeft al een indicatie op zichzelf. Zet ook een tijdje vochtmeters in je huis (ik geloof tussen 55 en 75% normaal is, maar zou je effe kunnen googlen)



Verder:



Hieronder vindt u de meest voorkomende vochtproblemen, en hoe u deze vochtproblemen kunt herkennen:



Vochtproblemen »» Vochtplekken en/of vlekken

Doordat er langdurig teveel vocht in uw huis is, kan er achter de bank of kast die tegen de muur aan staat vochtplekken ontstaan, zelfs achter uw gordijnen. Dit vochtprobleem is veelvoorkomend probleem en oogt onschuldig, maar dit vochtprobleem kan uw gezondheid weldegelijk aantasten. Door middel van veel ventileren kan dit vochtprobleem al minder worden.



Vochtproblemen »» Beslagen ramen

Beslagen ramen kunnen voorkomen terwijl u aan het koken bent, maar meestal verdwijnt dit vochtprobleem ook snel weer. Er kan ook een permanente hoge luchtvochtigheid zijn, deze verdwijnt niet en komt dan ook meestal in de winter voor doordat het lekker warm is in huis slaat condens op koude vlakken.



Vochtproblemen »» Loslatend behang

Loslatend behang kan ook door een vochtprobleem veroorzaakt worden doordat er een te hoge vochtigheid in uw huis aanwezig is of doordat de muren vochtig zijn.



Vochtproblemen »» Ongedierte

Een vochtig huis is de ideale plek voor ongedierte zoals bv pissebedden en zilvervisjes. U kunt ze vinden op vochtige plekken, achter plinten, onder vloerbedekking en onderin aanrechtkastjes.Ook door deze vieze beestjes kunt u zien dat u ergens in huis een vochtprobleem of meerdere vochtproblemen heeft.



Vochtproblemen »» Schimmels

Schimmels kunnen overal in een nat en vochtig huis voorkomen bijvoorbeeld schimmels op schoenen, schimmels op een kastje tegen de vochtige of natte muur, schimmel achter uw gordijnen of schimmel op uw meubels. Schimmel is ongezond en vies om te zien. Er ontstaat hierdoor ook vaak een muffe lucht in huis. Dit is een vochtprobleem dat u misschien niet direct als een oorzaak van een vochtprobleem zou herkenen.



Vochtproblemen »» Zoutuitslag

Een ander vochtprobleem is zoutuitslag. Zoutuitslag lijkt vaak op schimmel, maar dit komt doordat het water van bijvoorbeeld optrekkend vocht niet alleen water bevat maar ook zouten bv nitraten, sulfaten en chloriden.



Vochtproblemen »» Loslatend/aangetast stucwerk

Als er veel vocht in uw huis aanwezig is of als er teveel vocht in uw muren zit kan dat op den duur uw stucwerk aantasten en er zelfs afvallen. Dit zijn de typische schade die deze vochtproblemen kunnnen veroorzaken.



Vochtproblemen »» Water in de kruipruimte

In veel gebieden in Nederland kampt men met een constante hoge grondwaterstand maar ook veel neerslag in korte tijd kan er water in de kruipruimte komen te staan. Het gevolg van dit vochtprobleem kan zijn rottendevloerbalken, optrekkend vocht in muren, een muffe lucht in huis enzovoorts.



Vochtproblemen »» Water in kelder

In oude kelders (veelal gemetselde kelder) kunnen op den duur zwakke plekken ontstaan door de constante hoge waterdruk die de voegen en/of stenen aantast en er water door kan sijpellen. Of door scheuren die vaak worden veroorzaakt door het toegenomen (zwaar) verkeer die door de straat rijdt. Ook in een nieuwe kelder kan water in komen te staan door een slechte of te dunne vloer of door de kimnaad (aansluiting wand-vloer) of door grindnesten in de wand.
Alle reacties Link kopieren
Optrekkend Vocht, hiermee wordt bedoelt dat grondwater en regenwater optrekt in de fundering en metselwerk.



Oplossing: Om van het optrekkend vocht af te komen worden de te behandelen muren geïnjecteerd. HSD Vochtbestrijding injecteert deze muren met een hoogwaardig en een door officiële instanties milieuvriendelijk product. Dit product dat reageert op water wordt in de muur gespoten, en op deze manier wordt erna uitharding een ondoordringbare barrière gevormd.



Gebeurd dit ook bij mij?

Dat dit ook bij u kan gebeuren komt omdat steen een poreuze eigenschap heeft. Na verloop van tijd ( dit kan in sommige gevallen jaren duren ) worden bouwmaterialen alsmaar poreuzer (zoals baksteen, zandkalksteen en metselwerk). Hierdoor ontstaat er in de steen een capillaire werking, dit betekend dat de steen zich als een “suikerklontje” volzuigt met water, boven liggende stenen nemen dit vocht over en zuigen zich ook vol met water, op deze manier het vocht laag voor laag zichtbaar hoger in uw muren.





Optrekkend Vocht



Wat zijn de gevolgen? En schade?

“Vocht komt overal” deze uitspraak is helaas waar. Het optrekkend vocht wordt door de stenen in uw muur opgenomen en getransporteerd naar boven. Omdat het vocht telkens maar weer van onder naar boven word getransporteerd door uw muur, kan er ook steeds meer vocht bijkomen, het proces blijft zich herhalen.



Omdat het vocht kan optrekken in uw muren, kan het doortrekken in de balklaag en de vloer. En dit kan onaangename duurzame gevolgen hebben voor o.a. rottende balken, bol staan van houten vloeren, betonrot, loslaten van stucwerk en behang maar ook schimmel(zwarte plekken) en stank.



Heeft optrekkend vocht ook invloed op mijn gezondheid?

Een te hoge luchtvochtigheid vanaf ca. 60% in een ruimte (gebouw) heeft zonder twijfel enig invloed op de gezondheid die er wonen en/of werken.



Enkele voorbeelden hiervan zijn:



stijve spieren, reuma ( of het verergeren hiervan), bronchitis astma (of het verergeren hiervan)



Gezondheid is zeer belangrijk. Daarom is het ook van groot belang om de te hoge luchtvochtigheid terug te brengen tot een leefbaar niveau. Wij raden u aan om bij dit soort van vochtproblemen, te laten beoordelen en meten door een van onze experts, waarna er een oplossing kan worden aangeboden en HSD Vochtbestrijding voor u vakkundig en met door officiële instanties goedgekeurd milieuvriendelijk product uw vochtproblemen kan oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Doorslaand Vocht is een veel voorkomend vochtrobleem. Doorslaande muren, dit zijn meestal de natte muren aan de regenkant van de woning. De oorzaak van doorslaand vocht is meestal te wijten aan slecht voegwerk of poreuze stenen, zodat de regen in de stenen dringt en de muur verzadigt wordt.



Hierdoor kunnen de volgende vochtproblemen ontstaan. Enkele voorbeelden:



Buitenzijde muur of Binnenzijde muur



voegwerk laat los

scheuren en barsten in steen

hygroscopische zouten

zichtbare vochtplekken

schimmelvorming

hoge luchtvochtigheid



Vochtbestrijding heeft hiervoor gegarandeerde en afdoende oplossingen voor uw vochtproblemen. Door het impregneren van uw natte muren zorgt u ervoor dat het regenwater niet meer in de muur kan dringen, uw muur wordt waterafstotend, maar het vocht dat in de stenen zit kan toch naar buiten verdampen, uw huis ademt nog zoals wij dit noemen.
Alle reacties Link kopieren
Kelder Lekkage? Vocht tast uw bezit en kostbare gezondheid aan.

Een droge kelder onder uw woning of gebouw is een extra ruimte die zorgt voor een groter woongenoten meerwaarde van uw pand. Echter wanneer de kelder lekt of gewoon te vochtig is, is het een bron van ergernis.



Kelder Lekkage »» Kimlekkage

De meeste lekkages doen zich voor op de aansluiting van de wand en de vloer(kim). Dit is vaak een zwakke plek in de kelderconstructie vochtbestrijding kan dit probleem vrij eenvoudig d.m.v. injectie of meervoudige afdichting voor u oplossen.



Kelder Lekkage »» Wandlekkage

Wanneer de wanden van de kelder lekken, zal vochtbestrijding een waterdicht systeem op het metselwerk of beton aanbrengen, dit systeem bestaat uit 6 lagen en kan een waterdruk van 7- bar weerstaan, hier overheen komt een afwerklaag, zodat u uw kelder als nieuw opgeleverd krijgt. wandlekkage



Kelder Lekkage »» Vloerlekkage

Een lekke vloer wordt op dezelfde manier behandelt als een wandlekkage d.m.v. een 6 lagen afdichtingsysteem bestand tegen een waterdruk van 7-bar hier overheen komt een afwerkvloer, zodat de vloer weer droog en als nieuw is. vloerlekkage



Kelder Lekkage »» Doorvoerlekkage

Als een doorvoer lekt wordt deze rondom uitgekapt en met een op vocht reagerende past dichtgemaakt, dit zet uit als er vocht bijkomt de afdichtingpasta heeft een permanente werking en hoeft daardoor niet te worden herhaalt.



Een goede en vakkundige vocht diagnose is zoals u merkt van groot belang bij dit soort vochtproblemen.



Deze afdichtingsystemen van vochtbestrijding zijn o.a. toepasbaar bij:



oude kelders souterrains

waterbassins reinwaterkelders

voorraadkelders vijvers

parkeerkelders nieuwe kelders

zwembaden archieven

woonkelders mestkelders
Alle reacties Link kopieren
Condensproblemen?

Een te hoge luchtvochtigheid, boven de 60% leid tot condensatie, met alle gevolgen van dien. Het ontstaan van condensatieproblemen komt door verschillende factoren.



vochtbestrijding de aanwezige lucht die in een gebouw circuleert bevat waterdamp, en bij afkoeling vochtvlekken in de vorm van condensatie veroorzaakt.

vochtbestrijding ook mensen, dieren, planten, kooktoestellen, doucheruimtes e.d. produceren vocht.

vochtbestrijding onvoldoende ventilatie mogelijkheden kunnen bijdragen aan een teveel aan vocht in uw woning en dit zal zeken gevolgen hebben voor mensen met longaandoeningen, reuma en allergieën

vochtbestrijding een te hoge luchtvochtigheid is schadelijk voor uw gezondheid maar ook zeer schadelijk voor de binnenkant van uw huis, zichtbare gevolgen hiervan zijn o.a. schimmels op uw behang of andere wandafwerking, pissebedden, huismijt, vorming van bacteriën en ander ongedierte wat zich prettig voelt in een warme en vochtige leefomgeving.



Luchtontvochtigers

HSD Vochtbestrijding bied, u voor dit vocht probleem een definitieve oplossing, onze mobiele luchtontvochtigers maken het mogelijk om het overtollige vocht uit de lucht te reduceren tot een aanvaardbaar niveau, en uw vochtprobleem zal verdwijnen en niet terugkomen.



De toepassingen van onze gunstig geprijsde luchtontvochtigers zijn groot en reeds vele malen toegepast in bijvoorbeeld:



luchtontvochtiger





vochtbestrijding woningen vochtbestrijding caravan

vochtbestrijding kantoorruimte vochtbestrijding winkels

vochtbestrijding kelders vochtbestrijding boten

vochtbestrijding opslag schuur vochtbestrijding garages

vochtbestrijding kruipruimtes vochtbestrijding caravan



HSD Vochtbestrijding heeft diverse luchtontvochtigers in haar programma van klein naar groot, afhankelijk van de grote van de ruimte en de hoeveelheid van de te ontvochtigen lucht.



Een goede en vakkundige vochtdiagnose is zoals u merkt van groot belang. HSD Vochtbestrijding beschikt dan ook over jarenlange ervaring, een gedegen vakkennis en de modernste meetapparatuur om uw vocht probleem te lokaliseren en u een eerlijk advies te geven met daarbij de definitieve oplossing van uw vochtprobleem.
Alle reacties Link kopieren
Vocht in de kruipruimte?

Een te vochtige kruipruimte is het gevolge van een te hoge luchtvochtigheid en een hoge grondwaterstand. Wanneer er in de kruipruimte een te hoge luchtvochtigheid heerst, zal het erg gaan stinken en een muffe grondlucht te ruiken zijn. Water onder de vloer in de kruipruimte, zal ook een hoge luchtvochtigheid boven in de woning veroorzaken met alle gevolgen van dien.



Gevolgen van een vochtige of onder waterstaande kruipruimtes zijn ernstiger dan u misschien denkt zoals voor:



vochtbestrijding rotende vloerbalken vochtbestrijding ongedierte

vochtbestrijding bolstaand parket vochtbestrijding schimmelvorming

vochtbestrijding rottende plinten vochtbestrijding zwamgroei

vochtbestrijding hoge luchtvochtigheid vochtbestrijding stank

vochtproblemen vochtproblemen vochtproblemen



HSD biedt u de oplossing voor dit vochtprobleem.

Een te hoge luchtvochtigheid is vaak eenvoudig te verhelpen door extra ventilatie aan te brengen, door extra te ventileren verdwijnt de vochtige lucht d.m.v. natuurlijke luchtcirculatie naar buiten, en het probleem is opgelost en uw kruipruimte wordt weer droog.



Water in uw kruipruimte is eenvoudig op te lossen met een door HSD Vochtbestrijding ontwikkeld en gepatenteerd ontwateringsysteem genoemd de “Home Dry ®” dit ontwatering-systeem wordt door HSD Vochtbestrijding vakkundig geplaatst en in werking gesteld, zodat uw wateroverlast in de kruipruimte volledig verdwijnt en de kruipruimte kan opdrogen zodat alle nare gevolgen van vocht tot het verleden behoren.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, de link natuurlijk:

http://www.vochtinhuis.nl/
Alle reacties Link kopieren
quote:schouderklopje schreef op 09 november 2009 @ 11:10:

HSD biedt u de oplossing voor dit vochtprobleem.

Een te hoge luchtvochtigheid is vaak eenvoudig te verhelpen door extra ventilatie aan te brengen, door extra te ventileren verdwijnt de vochtige lucht d.m.v. natuurlijke luchtcirculatie naar buiten, en het probleem is opgelost en uw kruipruimte wordt weer droog.



Water in uw kruipruimte is eenvoudig op te lossen met een door HSD Vochtbestrijding ontwikkeld en gepatenteerd ontwateringsysteem genoemd de “Home Dry ®” dit ontwatering-systeem wordt door HSD Vochtbestrijding vakkundig geplaatst en in werking gesteld, zodat uw wateroverlast in de kruipruimte volledig verdwijnt en de kruipruimte kan opdrogen zodat alle nare gevolgen van vocht tot het verleden behoren.Wauw Schouderklopje, thanx voor de info! Ik zal eens kijken of het verholpen wordt met extra ventilatie in de meterkast. Ik vind het zo apart dat ik het sinds een week ruik, terwijl we al 1,5 jaar in dit huis wonen en ik nooit eerder iets geroken heb. Maar eerst eens de vochtigheidsgraad in huis gaan meten. Op zoek dus naar van die meters!
Alle reacties Link kopieren
Wat helpt bij ventileren is de lucht verwarmen (al is dit maar een beetje). Ik heb een tijd last gehad van een (erg!) vochtige kelder. Het raam alleen openzetten was niet genoeg. Ik heb daar de verwarmingsbuizen laten lopen en die gaven/geven genoeg warmte af om de lucht in beweging te brengen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ok... Maar hoe kan ik het beste de lucht verwarmen in de meterkast? Misschien de kachel in de gang open zetten en dan de deur van de meterkast? Ik ben echt een leek op dit gebied, dat merk je...
Alle reacties Link kopieren
Nou, bijvoorbeeld ja. Zou je mee kunnen beginnen.

Meterkasten kunnen ook gas lekken. Meterkasten horen per definitie eigenlijk te kunnen ventileren (als je daar de gasmeter hebt zitten ten minste). Bouwbesluit zus en zo.



Maar vocht verdrijf je inderdaad door ventileren in combi met verwarmen. Mits het geen groot vochtprobleem is. Anders zijn er rigoreuzere aanpakken nodig.

Vochtvreters (wat gewoon een bakkie zout is) plaatsen, offe de simpelere variant: kattenbakgrit.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2012 12:17
Reden: smaad/laster
% gewijzigd
Je meld je speciaal aan om te reageren op een topic van 2 jaar oud? Vreemd!
Alle reacties Link kopieren
weet iemand of mijn vochtvreter hoort te smelten? ik heb een paar theeballen met vochtvreter gevuld om in mijn schoenen te plaatsen, na 24 uren kan ik een vocht uit mujn schoenen gieten, en de kristalen zijn minder.

is de vocht uit mijn schoenen, of van diekristalen?
leven moet leuk zijn
Alle reacties Link kopieren
In welk jaar is je huis gebouwd TO? Heb je spouwmuren? Zijn de ventilatieroosters van je kruipruimte open? Heb je al naar de watermeter gekeken met alle kranen dicht? Als de watermeter stil staat, kun je in ieder geval lekkage van de waterleiding uitsluiten. 'Voelt' het huis vochtig of ruikt het alleen vochtig? Zitten er natte plekken in je buitenmuur?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
O, een oud topic
Ik vind hier dingen van.
quote:bvptlp schreef op 23 november 2014 @ 15:02:

weet iemand of mijn vochtvreter hoort te smelten? ik heb een paar theeballen met vochtvreter gevuld om in mijn schoenen te plaatsen, na 24 uren kan ik een vocht uit mujn schoenen gieten, en de kristalen zijn minder.

is de vocht uit mijn schoenen, of van diekristalen?Dit is normaal. Het zout neemt het vocht uit de lucht op en smelt zeg maar. Vochtvreterbakjes gooi je ook leeg na een tijdje en moet je na zoveel tijd vervangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven