Berlijn speech Obama

24-07-2008 19:40 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu op CNN de speech van Obama in Berlijn. Ben een scepticus. maar moet zeggen dat ik onder de indruk ben.

Obama als president of humanity ? Wie kijkt er ook ?
.
up??

niemand?
.
Niet gezien, maar wil het nog wel bekijken, zal vanavond wel bij Nova zijn ofzo.

Wat maakt het zo indrukwekkend?
Everytime you make a typo, the errorists win.
Ik viel erin toen hij de berlijners aansprak op het verzet tegen nazi dtsl. dacht toen: populistisch, pathetisch en ongepast.

Maar de hele rest van de speech ging erover hoe hij de etnische, raciale en religieuze muren wil neerhalen. Dat we toestanden als Darfur niet mogen accepteren. Dat we ons moeten verzetten tegen oorlog en geweld.

En dat dat kán, zoals de geschiedenis ook bewezen heeft in Duitsland, Ierland,Joegoslovie, Zuid-Afrika. Als we ervoor kiezen.

Ik kreeg echt het gevoel: voor het eerst iemand die humaniteit voorop stelt.

Oh my god, ik word een believer ;)
.
hier de tekst en video:

http://www.huffingtonpost...in-video-of_n_114771.html

(nee, ik ben geen lid van het campagneteam ;)

Zoals ik al zei:ik was een Obama scepticus)
.
Vanavond dus idd Nova over Obama. Ben benieuwd!
ik weet, beetje trage reactie, maar waar is de pijler maatschappij eigenlijk gebleven??
.
weet niet eens dat die ooit heeft bestaan, lijkt me wel een interessante pijler trouwens. Is nu blijkbaar 'actueel'?
Ja dat is nu actueel.
Geweldige speech. Nu Hilary uit de race is schaar ik mij volledig achter Obama. En ik moet zeggen: ben aangenaam verrast.
Obama speelt in op het gevoel, wat denk ie, in het spoor van Kennedy ofzo?

Voorals nog wil hij verandering, maar heeft geen concrete plannen... Hij is nog erg wazig.
This is the moment when we must defeat terror and dry up the well of extremism that supports it. This threat is real and we cannot shrink from our responsibility to combat it.

If we could create NATO to face down the Soviet Union, we can join in a new and global partnership to dismantle the networks that have struck in Madrid and Amman; in London and Bali; in Washington and New York.

If we could win a battle of ideas against the communists, we can stand with the vast majority of Muslims who reject the extremism that leads to hate instead of hope

Ik denk dat het belangrijk is dat men eerst gelooft dat het mogelijk is en van daaruit werkt aan oplossingen.
Ik zal me er vast niet geliefd mee maken en sommigen zullen me wel een zuurpruim vinden. Maar. Ik weet het nu zeker, ik HAAT Obama. Nou ja, zoals ze in Amerika het woord 'hate' gebruiken, wat net iets minder sterk klinkt dan in het Nederlands.

Ik vind het een gladde, opportunistische, van zichzelf vervulde carrièrepoliticus met een volkomen misplaatst Messias-complex. Van zijn retoriek ben ik ook niet onder de indruk. Allemaal lege woorden en effectbejag.

De man heeft een totaal gebrek aan bescheidenheid. Hij wilde oorspronkelijk voor de Brandenburger Tor speechen, overduidelijk om zichzelf als een historische figuur in het rijtje Kennedy en Reagan te plaatsen. Dan denk ik 'who the fuck are you?' Gelukkig kreeg hij die kans niet van de Duitse regering.

Internationaal ingesteld is hij ook niet. Persoonlijk niet, want hiervoor heeft hij in zijn hele leven geloof ik een paar uur in Europa doorgebracht. En inhoudelijk niet, want hij is een protectionist.

En het is een huichelaar omdat hij 20 jaar in de kerk van die foute dominee heeft gezeten, waar hij nu afstand van heeft genomen.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar het is genoeg zo. Ik ben voor het eerst voor een Republikein dit keer.
FritsvanEgters schreef op 25 juli 2008 @ 13:26:

Ik zal me er vast niet geliefd mee maken en sommigen zullen me wel een zuurpruim vinden. Maar. Ik weet het nu zeker, ik HAAT Obama. Nou ja, zoals ze in Amerika het woord 'hate' gebruiken, wat net iets minder sterk klinkt dan in het Nederlands.

Ik vind het een gladde, opportunistische, van zichzelf vervulde carrièrepoliticus met een volkomen misplaatst Messias-complex. Van zijn retoriek ben ik ook niet onder de indruk. Allemaal lege woorden en effectbejag.

De man heeft een totaal gebrek aan bescheidenheid. Hij wilde oorspronkelijk voor de Brandenburger Tor speechen, overduidelijk om zichzelf als een historische figuur in het rijtje Kennedy en Reagan te plaatsen. Dan denk ik 'who the fuck are you?' Gelukkig kreeg hij die kans niet van de Duitse regering.

Internationaal ingesteld is hij ook niet. Persoonlijk niet, want hiervoor heeft hij in zijn hele leven geloof ik een paar uur in Europa doorgebracht. En inhoudelijk niet, want hij is een protectionist.

En het is een huichelaar omdat hij 20 jaar in de kerk van die foute dominee heeft gezeten, waar hij nu afstand van heeft genomen.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar het is genoeg zo. Ik ben voor het eerst voor een Republikein dit keer.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik kan het niet zo mooi verwoorden, maar jij schrijft wat ik denk. (in dit geval dan ;-))
U denkt, wij schrijven ;-)

Nog een paar opmerkingen over Obama. Die schuift de laatste tijd behoorlijk op naar het midden. Zeg maar gewoon: naar rechts. Dus voor een sterke rol van religieuze organisaties in de samenleving en politieke besluitvorming, tegen beperkingen in vuurwapenbezit, tegen abortus en zo nog wat dingen. Waarom? Simpel. Nominatie in de pocket, dan nu het grote Amerikaanse publiek overhalen. Veel believers zijn al teleurgesteld afgehaakt. Ach, onnozele typjes. Het blijft Amerika.

Nee, geef mij dan maar een man die in een oude bus bleef rondtoeren (de 'straight talk-express'), die tegen de evangelistische vleugel van zijn eigen partij in durfde te gaan door voor het homo-huwelijk te zijn (en tegen zijn eigen president, vóórdat dat mode werd) , en die - belangrijkst van alles - zijn eigen vrijlating uit Noord-Vietnamese gevangschap weigerde omdat zijn maten niet mee mochten.

Dat is een vent.
FritsvanEgters schreef op 25 juli 2008 @ 13:51:

U denkt, wij schrijven ;-)

Nog een paar opmerkingen over Obama. Die schuift de laatste tijd behoorlijk op naar het midden. Zeg maar gewoon: naar rechts. Dus voor een sterke rol van religieuze organisaties in de samenleving en politieke besluitvorming, tegen beperkingen in vuurwapenbezit, tegen abortus en zo nog wat dingen. Waarom? Simpel. Nominatie in de pocket, dan nu het grote Amerikaanse publiek overhalen. Veel believers zijn al teleurgesteld afgehaakt. Ach, onnozele typjes. Het blijft Amerika.

Nee, geef mij dan maar een man die in een oude bus bleef rondtoeren (de 'straight talk-express'), die tegen de evangelistische vleugel van zijn eigen partij in durfde te gaan door voor het homo-huwelijk te zijn (en tegen zijn eigen president, vóórdat dat mode werd) , en die - belangrijkst van alles - zijn eigen vrijlating uit Noord-Vietnamese gevangschap weigerde omdat zijn maten niet mee mochten.

Dat is een vent.

Hi Frits,

Voor wie ben jij dan?
Voor McCain. Jammer wel dat hij al vrij oud is, maar als je nog zo'n campagne kan voeren, ben je nog heel fit.

Niet dat het me nou zo ongelooflijk bezighoudt, dat ook weer niet. Wie er ook komt te zitte, het beleid wordt toch voor een deel gedicteerd door de omstandigheden. Tenzij je een idioot als Bush aan te stuur hebt.

Het is trouwens de eerste keer dat mijn voorkeur naar een republikein uitgaat.
Waarom is eigenlijk Obama wel voortdurend in het Nederlands nieuws (dat ik zie/lees) en McCain niet? Doet die man op dit moment weinig interessants of vindt de Nederlandse media hem niet leuk?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Nee Tonkje, de redacties van Nova, Eenvandaag en Netwerk lopen waarschijnlijk allemaal weg met deze 'political salesman'. Ze vinden hem waarschijnlijk verfrissend, nieuw, opwindend en (veel vrouwen) sexy.

Gelukkig doorzien meer mensen hem. De reacties op een poll op volkskrant.nl zijn overwegend (80%) negatief. En de schrijver van dit verslagje ziet het ook goed.

http://www.volkskrantreiz...itle=politiek_popfestival

Nu nok ik. Ik lijk wel geobsedeerd.
Maar naast die sexy gladjakker is McCain toch een charmante, gezellige opa? Kan de media ook wel mee weglopen.

Ik lees voornamelijk de Trouw en van die krant kan ik me voorstellen dat ze nogal pro Obama zijn, maar dan nog verwacht ik nieuws over McCain en Obama.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik geef je helemaal gelijk. McCain lijkt me trouwens wel iets meer dan een gezellige opa. ;-)
FritsvanEgters schreef op 25 juli 2008 @ 13:26:

. Maar. Ik weet het nu zeker, ik HAAT Obama. Nou ja, zoals ze in Amerika het woord 'hate' gebruiken, wat net iets minder sterk klinkt dan in het Nederlands.

Ik vind het een gladde, opportunistische, van zichzelf vervulde carrièrepoliticus met een volkomen misplaatst Messias-complex. Van zijn retoriek ben ik ook niet onder de indruk. Allemaal lege woorden en effectbejag..

Dit geld voor elke amerikaanse presidentskandidaat van de laatste 40 jaar ofzo. Als je geen gladde carrièrepoliticus maak je geen enkele kans.

Het is een zaak van de amerikanen natuurlijk maar ik vond het in zoverre goed dat er tenminste iemand in z'n campagne team zit die doorheeft dat er

a. een wereld is buiten amerika, irak en afghanistan

b. dat veel niet-amerikanen een behoorlijke hekel hebben gekregen aan het buitenland beleid van de VS.
Heb Obama tijdens zijn verkiezingscampagne niet echt gevolgd geef ik eerlijk toe...

Wel viel me een voorval op over die dominee die aan de kant gezet werd door hem. Een paar uitspraken van die dominee (weet zo niet meer wie) kwamen mij echter bekend voor...

Sindsdien denk ik denk dat Obama net als de rest is, een doodgewone loopjongen die straks netjes de agenda van de hogere heren moet gaan uitvoeren... maar ik kan me vergissen.
FritsvanEgters schreef op 25 juli 2008 @ 17:07:

Nee Tonkje, de redacties van Nova, Eenvandaag en Netwerk lopen waarschijnlijk allemaal weg met deze 'political salesman'. Ze vinden hem waarschijnlijk verfrissend, nieuw, opwindend en (veel vrouwen) sexy.

Gelukkig doorzien meer mensen hem. De reacties op een poll op volkskrant.nl zijn overwegend (80%) negatief. En de schrijver van dit verslagje ziet het ook goed.

http://www.volkskrantreiz...itle=politiek_popfestival

Nu nok ik. Ik lijk wel geobsedeerd.

Dank voor de link.

Ik kan het niet laten om het volgende daarvan te quoten:

"En toen, na die torenhoog opgelopen verwachtingen, volgde de teleurstelling. Obama sprak over de tweede wereldoorlog, over de koude oorlog, over het milieu, over het terrorisme en natuurlijk over Amerika. Hij zei er als burger te staan, niet als presidentskandidaat. Maar hij sprak alsof hij president van de hele wereld was. En Amerika wel wist hoe het moest, en dat hij ons dat wel even kwam vertellen.

Opeens bekroop bij het onaangename gevoel dat ik hier slechts stond ter meerdere glorie van iemands politieke campagne. Ik was erin geluisd. Maar ja, wat had ik dan verwacht? Nou, eigenlijk wachtte ik op een Amerikaanse presidentskandidaat die eindelijk zou roepen dat het écht anders ging worden in Amerika. Die mijn hart zou beroeren met een legendarische speech. Misschien verwachtte ik niemand minder dan Martin Luther King en zijn droom.

In plaats daarvan kreeg ik de oproep meer troepen te sturen naar Afghanistan."

Toen ik de speech las, overviel me hetzelfde gevoel als wat hierboven beschreven wordt.
Wat betreft het afstandnemen van Obama t.a.v. Jeremiah Wright:

"In het eerste decennium van de 21e eeuw deed Wright diverse boude uitspraken. In een van zijn preken zei hij onder meer dat de Verenigde Staten de aanslagen van 11 september 2001 over zich zouden hebben afgeroepen doordat zij zich zelf aan terrorisme zouden hebben schuldig gemaakt. Ook betitelde hij de Amerikaanse samenleving als racistisch en haalde hij uit naar Obama's Democratische en blanke rivale Hillary Clinton, die niet zou weten hoe het is om als zwarte in de Amerikaanse maatschappij te moeten leven."

Ik ben het eens met wat Wright daar aan 'boude' uitspraken doet. Dat Obama zich daarvan distantieert, zegt mij voldoende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven