Regels verbouwen van een monumentaal woonhuis

22-11-2014 10:36 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ons een beetje aan het oriënteren op andere huizen en hebben ons oog laten vallen op een monument. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die in een monument wonen. Er moet wel wat aan het huis gebeuren en het liefst zouden we het zelfs uitbouwen. Vrees dat dat heel complex gaat worden met alle extra regeltjes enzo. Ik heb op de site van de gemeente al gekeken naar de regels, dan zakt de moed me al in de schoenen.

Iemand ervaring?
Alle reacties Link kopieren
http://www.monumenten.nl/ ... proces/een-monument-kopen
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat uitbouwen niet mogelijk zal zijn.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
http://cultureelerfgoed.n ... unningvrije-werkzaamheden
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Koop gewoon een modern huis waar je aan kan rommelen wat je wil. Teveel doen aan oude woningen is zo zonde, het huis verliest z'n charme.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk gaat dat complex worden, zo'n pand heeft niet voor niets de monumentale status gekregen. Als je daar niet van houdt moet je lekker voor iets anders gaan.
Alle reacties Link kopieren
In een mooi en gerestaureerd monument wonen is fantastisch. Voordeel is dat je de kosten van restauratie voor 80% kunt aftrekken. Mijn rijksmonument heb ik geheel intact gelaten, ingrijpend veranderen mag in principe niet. Vaak is dat maar goed ook! Ik heb wel gezorgd dat alles tot in de puntjes en kwalitatief hoogstaand is afgewerkt. En ik ben zeer, zeer blij met het eindresultaat.



Nu ken ik ook wel voorbeelden van zeer mooie en geslaagde uitbouwen, waar het oude heel spannend en esthetisch is verbonden met het nieuwe. Maar vaak worden huizen compleet verkracht puur om de ruimtewinning. Trots laten mensen hun vergrote keuken zien etc. maar ik zie een huis dat minder mooi is geworden door puist(en) aan de buitenkant. Helemaal erg is het bij die rijtjeshuizen en dat iedereen het net even anders om zeep helpt en het hele huizenblok een monsterlijk geheel wordt.



Ik vind dat de overheid veel strenger moet omgaan meet aanbouwen, uitbouwen, dakkapellen, serres etc.



Ik weet niet wat je van plan bent, maar er is natuurlijk best het een en ander mogelijk. Misschien kan de makelaar je hierover adviseren of de huidige eigenaar. (Ik heb mijn huis zonder makelaar gekocht, ik heb over het algemeen geen hoge pet over hun 'kennis' en 'adviezen'. De verkopende makelaar was een hele aardige lieve vrouw maar haar bouwkundige kennis was nogal ondermaats vond ik.)



Ik zou gewoon eerst het huis vinden wat je helemaal te gek vindt en dan ga je op onderzoek uit naar de mogelijkheden. Mijn huis was van binnen een oude verwaarloosde troep maar ik zag gelijk de potentie er van in. Kostte wel een jaar werk om het te maken zoals ik het voor ogen had.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een gemeentelijk monument in de lichtste categorie. Toen ik op de website van de gemeente keek naar de regels zakte mij ook de moed in de schoenen. Maar ik heb gewoon de betreffend ambtenaar gebeld en gezegd wat mijn plannen waren. Er bleek heel veel mogelijk te zijn, zolang het aanzicht van het huis maar niet werd aangetast. Nu moet ik zeggen dat ik niet heb uitgebouwd maar vooral mankementen heb verholpen, alle jaren 80-elementen heb verwijderd en het huis heb teruggebracht in de stijl waarin het gebouwd is.



Het kozijn in de voorgevel was niet geschikt voor dubbelglas (zou ook geen gezicht zijn) en daar heb ik nu monumentenglas in laten zetten. Er zit zelfs in vertekening in alsof het oud glas is; als je het niet weet zou je zweren dat het het originele glas is.



Kortom: er is best veel mogelijk, maar dat hangt wel af van de categorie waarin het huis valt. Als ik jou was zou ik de gemeente bellen. Misschien wil de betreffende ambtenaar wel even ter plaatse komen kijken. Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Hee Caaf, is je huisje helemaal af en mooi geworden?
Alle reacties Link kopieren
Hee Frizz! Nog lang niet af maar het wordt wel heel mooi
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er buren in de straat met een vergelijkbaar pand? Ga daar eens mee praten over de mogelijkheden en wat zij aan verbouwingen gedaan hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om te horen Caaf. Vond het allemaal zo stoer van je!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Er zijn geen vergelijkbare panden.

Het grootste probleem is dat er te weinig slaapkamers zijn. We zouden van de garage een extra kamer kunnen maken. Misschien is dat een idee. Dan offeren we de garage op en zetten we bijvoorbeeld een los bijgebouw in de tuin als schuur. Dan verprutsen we het aanzicht verder niet.

Ohboy het klinkt alsof jij echt een super huis hebt! En Sabeltand jullie zijn dus hard op weg?

Ik hoef geen huis wat meteen af is, we zijn allebei handig en willen best een aantal jaren klussen. Maar als het echt te klein is, moeten we dit niet doen.

Het is echt een droomhuis, super locatie, maar net te klein.
Alle reacties Link kopieren
Neem contact op met de ambtenaar van de monumentale zorg bij je gemeente en leg daar je vragen bij neer. Ga er maar van uit dat de verbouwing aan hele strenge regels moet voldoen en dat een aanbouw niet zo maar mag.

Je dient zoiezo een omgevingsvergunning aan te vragen.



Check ook de site van het restauratiefonds. Daar vind je heel veel info.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een rijksmonument gekocht. Aan of uitbouwen mag niet, dingen in de tuin zetten ook niet zomaar. En ook de binnenkant mag maar heel minimaal worden veranderd, omdat het idee van de architect geen geweld mag worden aangedaan. Sowieso moet voor alles een vergunning worden aangevraagd.
Alle reacties Link kopieren
quote:erwtensoepje schreef op 22 november 2014 @ 13:32:

Bedankt voor alle reacties. Er zijn geen vergelijkbare panden.

Het grootste probleem is dat er te weinig slaapkamers zijn. We zouden van de garage een extra kamer kunnen maken. Misschien is dat een idee. Dan offeren we de garage op en zetten we bijvoorbeeld een los bijgebouw in de tuin als schuur. Dan verprutsen we het aanzicht verder niet.

Ohboy het klinkt alsof jij echt een super huis hebt! En Sabeltand jullie zijn dus hard op weg?

Ik hoef geen huis wat meteen af is, we zijn allebei handig en willen best een aantal jaren klussen. Maar als het echt te klein is, moeten we dit niet doen.

Het is echt een droomhuis, super locatie, maar net te klein.Ik zou zeggen niet doen. Of je de garage bij de woning mag betrekken is maar de vraag en ik denk zomaar dat je geen los bijgebouw in de tuin mag zetten.

Vriendin van mij woont ook in een monumenten woning en de vraag of er een raam aan de achterkant bij mocht, klein tuintje en kijkt uit op een blinde muur (dus niemand die dat raam ziet) was reden voor papierrommel, aanvragen, mensen over de vloer en lange discussies. Uiteindelijk mocht het maar het heeft ff geduurd. Plannen moesten bekeken, goedgekeurd, bekeken etc. (en dat alles voor een ráámpje wat niet in het zicht zit )
Alle reacties Link kopieren
We hebben het huis net bekeken, zodat we voor we alles helemaal uit gaan zoeken, konden kijken of het huis bij ons past. Maar het voelde niet goed. Er is een boel aan verbouwd van binnen, maar op een niet zo fraaie manier. Dat zouden we allemaal moeten herstellen en dan daarbij dus nog extra ruimte zien te creëren. En dan ook nog met alle extra regeltjes erbij. Het leek ons droomhuis op de foto's, maar dat is het niet. Ik zou bijna zeggen: 'Gelukkig maar, scheelt een boel gedoe.' Toch jammer.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer erwtensoepje. Maar wel leuk dat je nog even een update komt geven. Succes met de huizenjacht verder!
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven