Zelf foto's op canvas overbrengen

23-11-2014 20:21 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een poos terug kwam ik een youtube-filmpje tegen waarin iemand zelf een print (van een foto) op canvas overbracht. Printje van een laserprinter, mod podge, canvas, het zag er vrij makkelijk uit. Nu wilde ik dit zelf eens uitproberen, en voor een eerste poging vind ik het resultaat indrukwekkend. Wel heb ik op een aantal plekken de foto beschadigd, ik denk doordat ik teveel papier heb weggewreven. Maar hoe voorkom je dit? Iemand ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Ik had 2 voorbeeldfilmpjes. In de eerste deden ze alleen mod podge op het canvas, dan de print eropm aandrukken en 24 uur laten drogen. In het tweede filmpje deden ze mod podge op canvas en ook op de print, dan de print opbrengen, aandrukken en meteen beginnen papier weg te wrijven.

Zelf heb ik mod podge alleen op het canvas gedaan, foto erop, aandrukken. Toen was ik te ongeduldig om 24 uur te wachten , dus heb ik de föhn erop gezet. Daarna het papier met een vochtige spons week gemaakt, en begonnen met wegwrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook een keer geprobeerd, maar dan op hout. Eentje met mod podge en eentje met vernis van de action. Die laatste was maar 1,50 euro en werkte eigenlijk nog beter

Ik denk niet dat bij jou het probleem is dat je te weinig papier hebt weggewreven, maar meer dat je daar een te dun laagje lijm/vernis hebt aangebracht of het daar te weinig hebt aangedrukt. Je moet echt met een bankpasje oid alle overtollige lijm en lucht wegwrijven. En goed laten drogen! Bij mij duurde het zo'n 3 uur voor het goed droog was.
Alle reacties Link kopieren
En oja, soms nog even een extra keer met de spons er overheen en vocht laten intrekken, zodat je niet hard hoeft te wrijven (het is eigenlijk ook meer rollen..)
Alle reacties Link kopieren
Vernis, ik zal er volgende keer bij de action naar kijken.



Qua aandrukken, ik heb geen roller daarvoor. Bij de eerste poging heb ik het met de hand gedaan, maar begon het papier voor m'n gevoel uit elkaar te trekken. Bij de tweede poging een deegschraper ervoor genomen, dat ging al gelijkmatiger. Bankpasje klinkt ook wel praktisch, goed idee. Langer laten drogen, check (toch maar geduld kweken).

Vocht opbrengen heb ik met een spons gedaan. Toen ik op een gegeven moment meer vocht wilde opbrengen (en kleine rolletjes wilde wegvegen) zijn de beschadigingen ontstaan. Gebruik jij een spons of een kwast daarvoor, LC?



Hout, dat klinkt ook goed, wie weet nog eens in de toekomst proberen als ik canvas onder de knie heb!
Alle reacties Link kopieren
Let wel op dat je een bankpas gebruikt die je niet als bankpas nodig hebt (of bv een lidmaatschapskaart van een winkel of zo). Het is erg vervelend als de pas beschadigd, en je dagenlang geen boodschappen kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad goed om aan te denken! (even een oude opzoeken, of een niet-essentiele; pas van de bank had ik sowieso niet genomen)
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat ik gewoon een nat vaatdoekje heb gebruikt oid. Dat zou ook niet uit moeten maken. Als het papier er al afkomt terwijl je het nat maakt, dan klinkt het toch alsof daar de lijm nog niet goed droog was, of dat er een luchtbel onder zat. Hout geeft een erg leuk effect! Alles wat wit is op de foto krijgt dan de kleur van het hout (omdat wit niet geprint wordt).



Deze vernis is het trouwens en dan de matte variant:

Alle reacties Link kopieren
Het kwam niet meteen eraf toen ik het papier voor het eerst natmaakte, hoor. Ik had het vochtig gemaakt en al een heleboel eraf gerold. Toen werd het voor m'n gevoel te droog, en er zaten ook een heleboel rolletjes en restjes papier los op. Toen weer een keer voorzichtig met een vochtige spons erover. Daarbij vielen er vervolgens een aantal wittige plekken in de foto. Ik kreeg het gevoel dat ik met m'n vingers voorzichtiger/gevoeliger bezig ben dan met die spons.



Dankje voor het plaatje, LC. Waar staat die in het schap, bij de knutselspullen? Of bij de verfmaterialen?
Alle reacties Link kopieren
O, dat is wel raar! Bij mij lieten er ook stukjes los, maar dat was alleen aan de zijkant en daarvan wist ik dat ik daar wat minder aandacht aan had besteedt bij het lijmen etc.

Die vernis staat bij de verf, zijn vrij kleine flesjes.

Succes! Ik ga het binnenkort ook nog eens proberen met A3 formaat, benieuwd of dat lukt...
Alle reacties Link kopieren
A3, spannend!



Ik vind het wel gaaf, te ontdekken hoe simpel zoiets zelf te maken is! Bij de fotoservice zo'n canvas te bestellen, dat kan iedereen...
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht al, in NL verkopen ze geen Mod Podge. Maar tnx voor de action-tip!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook geleerd heb (lang leve youtube), is dat je zelf mod podge kan maken. Je hebt er alleen van die hele simpele, witte (oplosmiddelvrije) lijm voor nodig (a la Elmer's glue). Die moet je 2:1 mengen met water mengen, en zie daar heb je mod podge. Verder verkopen ze het volgens mij bij de Xenos en vast ook wel bij knutselwinkels.
Ga ik ook proberen!
Alle reacties Link kopieren
LC, nog een vraagje: terwijl het geheel vochtig was, heb ik het papier weggerold. Eenmaal volledig opgedroogd, zag ik toch nog plekken met restjes papier erop (wittig). Dat was me niet opgevallen toen het nog vochtig was, pas na het opdrogen viel dat op. Hoe weet je/zorg je ervoor dat je genoeg/alle papier weghebt (en dus niet te vroeg stopt)?
quote:yoshe schreef op 24 november 2014 @ 07:13:

Ik dacht al, in NL verkopen ze geen Mod Podge. Maar tnx voor de action-tip!Zelf maken inderdaad of bij de Xenos, daar verkopen ze het wel.
Wat voor hout gebruiken jullie dan en hoe kom ik er aan?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon ongelakt glad geschuurd hout. Bouwmarkt, knutselwinkel. Eigenlijk kun je elk stuk hout nemen zolang het glad genoeg is. Gebeitst hout zal ook nog wel lukken, denk ik zo.
Dank je. Leuk, canvas is me wel gelukt al. Maar hout lijkt me nog mooier
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 24 november 2014 @ 09:43:

LC, nog een vraagje: terwijl het geheel vochtig was, heb ik het papier weggerold. Eenmaal volledig opgedroogd, zag ik toch nog plekken met restjes papier erop (wittig). Dat was me niet opgevallen toen het nog vochtig was, pas na het opdrogen viel dat op. Hoe weet je/zorg je ervoor dat je genoeg/alle papier weghebt (en dus niet te vroeg stopt)?Dat had ik ook! Volgens mij kun je dat niet echt voorkomen. Gewoon na het drogen het op die plekken nog een keer nat maken en opnieuw proberen. Het wordt al wel ietsje minder zichtbaar als je er op het laatst nog een laagje mod podge/vernis overheen doet, dus als het een hele lichte waas van papier is wil dat nog wel eens helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:norahdubois schreef op 24 november 2014 @ 09:48:

Wat voor hout gebruiken jullie dan en hoe kom ik er aan?



Ik heb restjes hout gebruikt die ik nog had liggen. Een beetje de ruwe plekjes weggeschuurd en ontvet met st marc.

De noesten etc. in het hout blijf je wel zien, maar dat heeft juist wel zijn charme



Of het op gelakt/behandeld hout ook werkt weet ik niet, maar je kunt natuurlijk gewoon een klein stukje testen.
Alle reacties Link kopieren
Superleuk! Ik ging even Googlen om te kijken hoe het precies moest, en toen kwam ik op een topic op babybrabbel, alwaar iemand het niet helemaal begrepen had en de foto gewoon op een stuk canvas plakte. Oh leuk, zei iedereen

Maar gaaf, zoiets ga ik ook ns doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven